Hyundai L90D+ vs. Samsung 710T

Permalänk
Medlem

Hyundai L90D+ vs. Samsung 710T

Jag ska antagligen köpa ny skärm snart, men vet inte vilken jag ska välja.
Kravet är att det ska vara TFT.
Egentligen vill jag ha en TFT med en upplösning på minst 1600x1200, men de är tyvärr väldigt dyra i dagsläget.

Jag har läst på lite här på forumet och det verkar som om Hyundai L90D+ är en väldigt omtyckt skärm (dock lite problem med döda pixlar och dålig pixelgaranti). Tänkte att denna skärm var det givna valet för mig för tillfället, men så dök datorbutikens nyhetsbrev upp och där i fanns Samsung 710T. Om jag inte missminner mig så har även denna skärm prisats här på sweclockers och i diverse tester. Denna skärm är ju betydligt mycket billigare än Hyundai-skärmen så jag tänkte att jag isåfall skulle köpa 2 Samsung 710Toch köra dual eller 1 Hyundai.

Vad skulle ni valt i mitt fall?
2 st Samsung 710T eller 1 st Hyundai L90D+?

Jag har blivit lite smått beroende av stor bildyta då jag kör dualscreen nu. Dock med en 16" TFT på 1280x1024 och en 19" CRT skärm med 1280x1024.

Hur pass stor skillnad är det på Hyundai-skärmen och Samsungskärmen i "prestanda" och färg? Det viktigaste för mig är ändå hur skärmen återger färger. Prestandan är egentligen mindre viktig då jag inte spelar särskilt mycket. (Det händer, men inte så ofta. Så jag vill ju ändå att skärmen ska palla med spel)
Som sagt så sitter jag på en 16" TFT nu som heter Sharp LL-T1610W och den är nu över 3 år gammal och jag har aldrig någonsin märkt av det minsta ghosting på denna skärm. Den är extremt bra! (Dock får jag inte ta med den när jag flyttar, eftersom det inte är min). Har aldrig hittat någon responstid på denna skärm heller tyvärr, så jag har inget att jämför med heller.

Men som sagt, vad hade ni valt?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Om du nu inte spelar så mycket, varför då inte välja en skärm med bättre färgåtergivning som t.ex. Samsung 720T. De skärmar du här nämner är ju främst tänkta som spelskärmar, vilket bl.a. är en av anledningarna till att just de skärmarna blivit så hyllade här på sweclockers, och då får ofta bildkvalitén kliva åt sidan en aning.

Värt att tänka på.

Visa signatur

saliga äro de förnäma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av salig
Om du nu inte spelar så mycket, varför då inte välja en skärm med bättre färgåtergivning som t.ex. Samsung 720T. De skärmar du här nämner är ju främst tänkta som spelskärmar, vilket bl.a. är en av anledningarna till att just de skärmarna blivit så hyllade här på sweclockers, och då får ofta bildkvalitén kliva åt sidan en aning.

Värt att tänka på.

Mjo, sant, men när jag väl spelar så vill jag INTE ha ghosting..Så en skärm på 25ms går bort..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Re: Hyundai L90D+ vs. Samsung 710T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Som sagt så sitter jag på en 16" TFT nu som heter Sharp LL-T1610W och den är nu över 3 år gammal och jag har aldrig någonsin märkt av det minsta ghosting på denna skärm. Den är extremt bra! (Dock får jag inte ta med den när jag flyttar, eftersom det inte är min). Har aldrig hittat någon responstid på denna skärm heller tyvärr, så jag har inget att jämför med heller.

Responstiden lär inte vara mindre än 25 ms om den är så gammal.

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk

Tycker Huyndaiskärmen funkar bra till det mesta faktiskt. Har bara haft CRT-skärm tidigare och blev efter bytet av med rödbränd hud och ont i ögonen. Tycker dessutom skärmen ger "fylligare" bild. Har inget direkt att klaga på med den fina skärmen. Hade dock en Samtron CRT innan, kanske inte bästa kvalitet men jag tycker det blev mycket bättre med Hyundaien.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hyundai L90D+ vs. Samsung 710T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biggus Dickus
Responstiden lär inte vara mindre än 25 ms om den är så gammal.

Precis, jag skulle nästan gissa på >25 ms om det inte är en tre år gammal toppmodell...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Hyundai L90D+ vs. Samsung 710T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Precis, jag skulle nästan gissa på >25 ms om det inte är en tre år gammal toppmodell...

Jag tror att min skärm är lite av en topmodell.. Den vann tydligen nånting då i början.. Extremt bra är den iaf. Måste försöka ta reda på hur många ms den har..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Hyundai L90D+ vs. Samsung 710T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Jag tror att min skärm är lite av en topmodell.. Den vann tydligen nånting då i början.. Extremt bra är den iaf. Måste försöka ta reda på hur många ms den har..

Den kunskapen skulle ge dig exakt ingenting. Responstid mäts godtyckligt och säger inte på långa vägar allt om hur lite en skärm ghostar.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Hyundai L90D+ vs. Samsung 710T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nilsrock
Den kunskapen skulle ge dig exakt ingenting. Responstid mäts godtyckligt och säger inte på långa vägar allt om hur lite en skärm ghostar.

Nej jag vet, men det kan ju ge en fingervisning..
Denna skärm har iallafall 16,7 miljoner färger, något som många av dagens skärmar inte har (exempelvis Hyundai L90D+ eller Samsung 710T)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hyundai L90D+ vs. Samsung 710T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Nej jag vet, men det kan ju ge en fingervisning..
Denna skärm har iallafall 16,7 miljoner färger, något som många av dagens skärmar inte har (exempelvis Hyundai L90D+ eller Samsung 710T)

Det beror på att de har olika typ av panel. Den typen av panel som din 16" skärm har är långsammare och dyrare, men bättre på alla andra sätt.

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem

Jag hade helt klart valt två stycken Samsung-skärmar. De är snabba och har bra färger (för att vara skärm med TN-panel). Detta stämmer iofs på L90D+ också, men den kostar över 4k, 710T kostar väl runt 2500 nu?

Med två Samsungskärmar får du:
* Dubbelt så stor arbetsyta (antal bildpunkter) för nästan samma pris som en L90D+
* Högre upplösning (dpi alltså, inte antal bildpunkter)
* Döda pixlar är ovanligt hos Samsung-skärmar
* Det ser jäkligt coolt ut med två TFT-skärmar på skrivbordet

Hyundai-skärmens fördel är väl att den är 2" större vilket kan ge bättre upplevelse i spel/film. Men när man bara arbetar med program i operativsystemet föredrar jag 17" eftersom pixlarna sitter tätare...

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Får jag slå ett slag för Samsung 913N? Köpte den nyligen och är toknöjd. Mer prisvärd 19" TFT får man leta efter: 8 ms, 3500:-.

Permalänk
Medlem

Synd bara att den inte har DVI

Visa signatur

saliga äro de förnäma

Permalänk
Avstängd

Men nu är det så att hyndaiq L90D+ har 16,7miljoner färger och inte 16,2 som samsungen har. och alla vet ju att det är STOR skillnad mellan dessa.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=37254

Visa signatur

Dator1:pentium 4. 3,4ghz | 1024mb ddr2 ram. | ati radeon x800 xt 256mb grafikkort pci-e
Dator2: pentium 4 2,6ghz | 512mb ddr ram | 128mb grafik Dator3: pentium 4 3,0ghz | 1024mb ddr ram | 128mb grafik
Dator4(laptop):pentium4 3,0ghz | 1024mb ddr ram | ati radeonT 9700 128mb ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nerdzy
Men nu är det så att hyndaiq L90D+ har 16,7miljoner färger och inte 16,2 som samsungen har. och alla vet ju att det är STOR skillnad mellan dessa.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=37254

Fortfarande har ingen kunnat plocka fram några vettiga tekniska specar från Hyundai angående färgerna. 8 ms responstid betyder TN+film-panel. Och tekniken bakom TN-panelerna bygger just på 6 bitars färgdjup per subpixel, dvs 16,2M färger. Personligen tror jag Hyundai schabblade med produktinformationen.

I övrigt tycker jag Kevlars förslag låter riktigt sexigt. Dubbla tft for teh win!

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nerdzy
Men nu är det så att hyndaiq L90D+ har 16,7miljoner färger och inte 16,2 som samsungen har. och alla vet ju att det är STOR skillnad mellan dessa.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=37254

Jaså? Enligt Tomshardware har den 16,2 miljoner färger..
Källa:
http://www.tomshardware.se/graphic/20050217/lcd-01.html

Jag kan ha fel, men jag har även sett på något annat ställe att det står att den har 16,2 miljoner.
Är det inte så att den emulerar de sista färgerna upp till 16,7 från16,2?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Själv har jag en nec 1970gx som jag tycker är helt underbar, köp en sådan! Mellan de två du skrev skulle jag tagit L90D+ direkt, polaren har en sådan och det är en mycket bra skärm, du kommer inte bli besviken!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Inaktiv

Just nu sitter jag med en begagnad Dell 17" som jag köpte för 99kr ifrån myrorna...fast den har lite färg fel ibland, jag är inte så pet noga men är störande att skärmen blir lite mysko färg ibland

Men den här skärmen, med respons 8ms, högsta Hz och upplösning vet jag inte, försökte surfa runt på samsung men som vanligt får jag bara en massa andra tjafs artiklar på search.

Nått att remmondera, tänkte pris och allt annat förutom responstiden.

Samsung 913N 19" TFT

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM913NSI

EDIT: Har alldrig haft en TFT förut, men jag tycker den ser lite ranglig ut med den foten? :P, eller står den stabilt tro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen

Fortfarande har ingen kunnat plocka fram några vettiga tekniska specar från Hyundai angående färgerna. 8 ms responstid betyder TN+film-panel. Och tekniken bakom TN-panelerna bygger just på 6 bitars färgdjup per subpixel, dvs 16,2M färger. Personligen tror jag Hyundai schabblade med produktinformationen.

I övrigt tycker jag Kevlars förslag låter riktigt sexigt. Dubbla tft for teh win!

Jo, det alternativet lockar helt klart och det är väl den lösningen jag står närmast just nu. För några kronor under tusingen mer så får jag klart mycket större arbetsyta. (Det är så jag kör nu, men med en 16" TFT och en 19" CRT vilket inte är vidare optimalt på något sätt, eftersom CRT:n står högre på sin fot men fortfarande har samma upplösning så hoppar gärna musen vid överdrag till andra skärmen (även fast det är justerat till rätt nivåer).
Dock är inte detta anledningen till att jag ska köpa nya, för det vore rätt iditotiskt. Anledningen är att jag troligen inte får ta med mig denna TFT-skärm när jag flyttar hemifrån snart, eftersom det inte är min skärm och den tillhör en hyrdator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
Själv har jag en nec 1970gx som jag tycker är helt underbar, köp en sådan! Mellan de två du skrev skulle jag tagit L90D+ direkt, polaren har en sådan och det är en mycket bra skärm, du kommer inte bli besviken!

Grejen är ju den att jag behöver ha två skärmar. Klarar mig knappt på en. Arbetsytan är helt enkelt för liten med 1280x1024. Om denna Hyundai hade haft 1600x1200 i upplösning hade valet varit givet. Men i och med att jag inte vinner minsta lilla arbetsyta på att ta 19"-aren så blir valet svårt.. Visst, bilden blir något mindre på en 17"-are men det är ju ingen "wow-upplevelse" på skillnaderna direkt (då pratar jag om storleken). Och med det faktum att jag får samma arbetsyta. Anledningen till att jag skulle ta Samsung 710T är att jag isåfall skulle köpt 2 vilket gör att jag får en upplösning på 2560x1024 vilket är en ganska stor arbetsyta

Anledning nummer två till att jag just nu står närmre Samsungskärmarna är att jag hört att Hyundai-skärmen har haft rätt mycket trasiga pixlar (om man kollar statistiken här på forumet och några andra forum) jämfört med Samsungen som verkar ha väldigt få trasiga pixlar. (Och Hyindais pixelgaranti var ju inte direkt något att hänga i granen för)

Men ändå så lockar Hyundaiskärmen, för den verkar ha lite bättre färger. Men det är nog det enda isåfall. Annars verkar ha Samsungen ha precis samma funktioner (och den verkar även vara bättre på att visa film)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Betydelsen av att 913N saknar DVI går att diskutera. Om jag förstår det rätt är kvalitetsskillnaden befintlig men tämligen försumbar. Däremot ger DVI sämre prestanda (den är inte lika snabb) så för speländamål passar D-sub bättre.

Så det är antagligen ett medvetet val då 913N riktar sig främst till spel-/filmändamål. Vidare får man väl göra avkall på en del för att pressa pris.

Så vill man utnyttja (eller ha möjligheten att utnyttja) DVI går 913N bort men annars så är det ett, vad jag anser, dåligt argument för att välja bort 913N - om man nu vill ha en billig skärm. När jag köpte skärm för en knapp månad sen kostade konkurrenterna till 913N över 1000:- mer och så viktigt var inte DVI för mig.

Permalänk

Jag skulle ha valt 2st 17". Men ipoden påverkade mig så mkt att jag köpte en Mac Mini med en L90D+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Jaså? Enligt Tomshardware har den 16,2 miljoner färger..
Källa:
http://www.tomshardware.se/graphic/20050217/lcd-01.html

Jag kan ha fel, men jag har även sett på något annat ställe att det står att den har 16,2 miljoner.
Är det inte så att den emulerar de sista färgerna upp till 16,7 från16,2?

Ja man undrar ju vem som har rätt. Jag har iaf precis beställt en L90D+.

Färgerna enligt "Tom":
"Till vår stora överraskning var L90D+:s färgrendering utmärkt. Marknadsförd som en spelmonitor, har L90D+ färgåtergivning som matchar de bästa CRT-skärmarna! Den är helt enkelt enastående, och faktiskt väldigt nära kvaliteten man får med MVA-paneler, men utan att vara långsam. "
http://www.tomshardware.se/graphic/20050217/lcd-02.html

Product specs från Hyundai:
"Display Color 16.7 Mil"
http://www.hyundaiq.com/pro_spec_l90d+.asp

Permalänk
Medlem

Hyundaien har 16,2 Milj färger efter som den använder samma panel som Samsungen gör. Har en 913N själv och jag är jättenöjd med den. kändes som att lägga över 1000kr för DVI inte var riktigt värt det. Tycker att skärpan är mycket bra på 913N men jag har inte provat en skärm med DVI. Så 913N rekommenderas starkt av mig.

Permalänk
Medlem

I vilket fall använder både Hyundai L90D+ och Samsung 710T TN-paneler som har 18-bitars-färg. 2^18 färger dvs. Om Hyundai har bättre dithering som kan åstadkomma 16.77 miljoner färger vet jag inget om. Problemet med de flesta TN-skärmar är väl inte de där 0,5 miljoner färger de inte kan visa utan att de färgerna den visar inte blir lika exakta som på en bra CRT eller TFT med PVA-panel, pga. dithering. Dock är jag helnöjd med min 710T som jag använder till det mesta, bildbehandling, film, lite spel etc. "Allround" helt enkelt.

fredrik: Om du vill ha 20" med 1600*1200 pixlar så har Dells 20-tummare nyss prissänkts. 5355 kr. Inte mycket mer än 2st Samsung 710T.

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlar

fredrik: Om du vill ha 20" med 1600*1200 pixlar så har Dells 20-tummare nyss prissänkts. 5355 kr. Inte mycket mer än 2st Samsung 710T.

Jag har redan beställt Samsung 710T

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag blev också så sugen så jag vart tvungen att beställa. Kommer nog inte förren nästa vecka men det känns fint och bra. 2440:- var ett bra pris tycker jag.

Visa signatur

saliga äro de förnäma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av salig
Jag blev också så sugen så jag vart tvungen att beställa. Kommer nog inte förren nästa vecka men det känns fint och bra. 2440:- var ett bra pris tycker jag.

2440:-? Var köpte du då?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Studentdatorrådgivningen i Uppsala. Man måste plugga på Universitetet för att få köpa därifrån.

Visa signatur

saliga äro de förnäma