Permalänk
Medlem

Skapa en websshop

Hej!

Jag ber först och främst om ursäkt om detta är totalt fel forum för detta men det kanske finns någon stjärna som vet något.

Jag har tankar på att skapa en webshop, jag ska inte sälja datorprodukter eller dylikt så ni kan lugna ner er...

Om kunden är tysk och webshopen är svensk, betalar tysken svensk moms eller tysk moms??
Vem reglerar detta? Är det någon som bryr sig?

Tanken är att sälja inom hela EU men jag måste veta skattefrågan... Pixmania är ju ett exempel på detta, jag har dock inte förstått mig på vad lagen säger och vad som gäller...

Är det någon snälla som kan reda ut detta för mig?

Visa signatur

[>-------------<]
If I ever meet you I will CTRL-ALT-DELETE you...

Permalänk
Medlem

Varför inte ringa skatteverket eller någon branschförening som vet bättre än alla vi nördar som sitter och dräglar över en ny DVDbrännare till datorn?

Permalänk

Tjenare,

Kunden skall vad jag vet alltid betala den moms som gäller för det land där han köper varan, alltså skall din tyska kund betala svensk moms och inte tysk. Jag är inte helt säker men detta är så som jag har förstått det, kan vara fel så jag lovar inget.

Enklaste är att ringa till Skatteverket eller skicka dom ett mail.

Mvh,
Viper

Permalänk
Medlem

Tyvärr är ju inte April rätt månad att ringa till skatteverket men jag för väl göra ett försök....

Visa signatur

[>-------------<]
If I ever meet you I will CTRL-ALT-DELETE you...

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Skapa en websshop

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rocky
Hej!

Jag ber först och främst om ursäkt om detta är totalt fel forum för detta men det kanske finns någon stjärna som vet något.

Jag har tankar på att skapa en webshop, jag ska inte sälja datorprodukter eller dylikt så ni kan lugna ner er...

Om kunden är tysk och webshopen är svensk, betalar tysken svensk moms eller tysk moms??
Vem reglerar detta? Är det någon som bryr sig?

Tanken är att sälja inom hela EU men jag måste veta skattefrågan... Pixmania är ju ett exempel på detta, jag har dock inte förstått mig på vad lagen säger och vad som gäller...

Är det någon snälla som kan reda ut detta för mig?

tada
http://skatteverket.se/broschyrer/552/55216.pdf
sida 4 och sid 9
Tysk privatperson: svensk skatt
Tysk företagare: ingen skatt,

Bla bla om de överstiger ett visst tröskelvärde som är olika i länderna måste DU vara momsregistrerad i det landet försäljningen sker till och betala moms där. Minsta tröskelvärdet är ca 35 000Euro

Mer info:
http://skatteverket.se/skatter/moms/moms_utrikeshandel.html#T...

Fin exempellista:
http://skatteverket.se/skatter/moms/moms_eg_exempel.html#frSv

Japp jag är jävligt uttråkad nu, vad gör man inte när man är tillfälligt handikappad O_o

Permalänk
Medlem

Så om jag köper något från USA så betalar jag deras moms och inte sveriges 25%?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Om du köper i USA så tror jag du betalar deras moms, men du kan åka på tull i sverige

Observera att jag bara tror detta.

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns helt fel skiljer man på EU-länder och länder utanför EU.

Inom EU betalar man moms i det land man köper varan och sen är det bara att skicka och se glad ut (med vissa restriktioner).

Köper du från länder utanför EU betalar du ingen moms där utan du ska redovisa det du köpt för tullen. Där ska du betala svensk moms och tull (och säkerligen en miljard andra avgifter).

Har tyvärr inga länkar just nu men jag är övertygad om att några minuters tålamod på skatteverkets och tullens hemsidor ger resultat.

Permalänk
Medlem

Det du säger valross kan faktiskt stämma nu när du säger det..
Har för mig att det var något med moms när jag kollade priser på bilar i staterna..

Visa signatur

xciso