Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wise_Idiot
VB är ungefär lika mycket "click-and-play" som Delphi och Borland C++ Builder varken mer eller
mindre...

Även Visual C++ är väl lite "click-and-play" i så fall kanske?
Finns en hel del VB-folk, som talar även Assembler flytande också ska du veta, så dra inte alla över en kamm...

På vilket sätt är Visual C++ "click-and-play"? Det enda som jag kan komma på är ju resource editor, som gör så att man slipper sitta en timme med att få positionerna av knapparna m.m. rätt.
Använder inte Delphi och Borland C++ builder, så kan knappast kommentera dessa.

Drog inte alla som kunde VB över samma kam. Skrev inte att alla som kunde VB var korkade, bara vissa (ur ett datavetenskapligt perspektiv alltså)

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
På vilket sätt är Visual C++ "click-and-play"? Det enda som jag kan komma på är ju resource editor, som gör så att man slipper sitta en timme med att få positionerna av knapparna m.m. rätt.
Använder inte Delphi och Borland C++ builder, så kan knappast kommentera dessa.

Drog inte alla som kunde VB över samma kam. Skrev inte att alla som kunde VB var korkade, bara vissa (ur ett datavetenskapligt perspektiv alltså)

Det kvittar väll om vissa är korkade? och vad har du för bevis att folk som utvecklar i VB är dummare än dom som håller sig till C++ ur ett som du kallar det "datavetenskapligt perspektiv"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Ping Pong
Det kvittar väll om vissa är korkade? och vad har du för bevis att folk som utvecklar i VB är dummare än dom som håller sig till C++ ur ett som du kallar det "datavetenskapligt perspektiv"?

Detta snodde jag ifrån Wikipedia för jag orkar inte med denna skit nu, detta visar ju att det knappast bara är jag som har dessa känslor får VB ..

Citat:

Visual Basic is a controversial language; many programmers have strong feelings regarding the quality of Visual Basic. It was designed to be a simple language, and many features found in languages like C++ and Java are not found in Visual Basic. In the interest of convenience and rapid development, some features like compile time type-checking and variable declaration can be turned off. This leads to programmers praising Visual Basic for how simple it is to use, but also leads to frustration when programmers realize they need to use a feature that has been removed.

Many critics of Visual Basic explain that the simple nature of Visual Basic is harmful in the long run. First, it is often used to teach programming due to its simplicity, but learning to program in Visual Basic does not introduce the programmer to many fundamental programming techniques and constructs. This often leads to unintelligible code and workarounds. Second, allowing the programmer to turn off many of the checks and warnings that a compiler implements may lead to difficulties in finding bugs. Experienced programmers working in VB tend to leave such checks on.

Much criticism of Visual Basic is simply criticism of BASIC. A famous formulation by Edsger Dijkstra was, "It is practically impossible to teach good programming to students that have had a prior exposure to BASIC: as potential programmers they are mentally mutilated beyond hope of regeneration [1] (http://www.cs.virginia.edu/~evans/cs655/readings/ewd498.html)." (Dijkstra was no less scathing about FORTRAN, PL/1, COBOL and APL.)

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

VB i all ära men är det nåt språk som uppmuntrar vidrig programmering är det C och C++, speciellt i händerna på folk som inte vet vad de pysslar med.

Det finns all anledning till att värdera en programmerares passion för sin kod högt. Alldeles för många programmerare av idag fokuserar på resultatet och det är fullt naturligt. Man har deadlines, krav och en verklighet och det finns inte tid att ägna sin kod den uppmärksamhet den behöver. Detta gäller även de mest luttrade programmerarna, tro mig. Problemet är att de flesta underskattar vikten av att skriva kod som skall undehållas, modifieras och utökas under en lång tid av många olika personer.

Det är här vikten av att vårda sin kod kommer in. Jag har sett flera exempel på där man inte tänkt längre än till närmsta deadline när man kodat för att senare få betala dyrt i tid (och pengar) för att koden man skrivit var dålig och måste göras om (eller så dålig att den inte ens går att göra om). Så visst är det så att folk som är resultatinriktade är vanligt förekommande och inte mindre programmerare än andra. Tyvärr görs mycket arbete i onödan för att man inte ser över sin kod ordentligt och för att folk inte är strukturerade tillräckligt.

Jag har sagt det, säger det och kommer säga det igen. Olika språk har definitivt olika användningsområden och det är få språk som är helt meningslösa. Problemet är att folk ser likhetstecken mellan programmeringsspråk och programmering. Programmering är problemlösning, programmeringsspråk är ett verktyg för problemlösning. Det säger sig självt att man bör välja rätt verktyg för rätt problem. Ändå envisas folk med att hålla sig till ett språk hela tiden. Det har sina poänger då man kan det språket och dess möjligheter och begränsningar. Men ibland verkar folk glömma bort att vissa språk inte passar till allt.

Jag ser hellre att en nybörjare börjar med VB än C/C++, även om VB kanske är för "simpelt" som det antyds. Problemet ligger snarare i att många lär sig själva. Det är då dåliga lösningar och missbruk av språk kommer in.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Jag har aldrig sagt att en programmerare ska programmera ifrån "scratch", Är helt okej att använda färdiga bibliotek för t.ex. GUI m.m. om man förstår själva grunderna, programmering handlar ju om att lära sig nya saker och utvecklas.

Det är din definition, de flesta skulle dock nog anse att programmering handlar om att programmera. Skriva (eller dra-och-släppa om man jobbar i ett grafiskt språk) instruktioner som senare tolkas av en tolkare eller "kompileras" till ett annat programspråk. (t.ex. bitkod eller bytekåd)
Det är det som är programmering, sen kan du hålla på att definera hur "en riktig programmerare" ska tänka, tycka eller se ut hur mycket du vill. Försök bara inte trycka ner andra för att de inte passar in i din definition!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Ni som inte håller med mig om detta, säg varför och inte bara basha på mig, jag säger ju bara vad jag har lärt mig genom åren. Ingen har ju kommit med nåt vettigt motargument ännu iallafall.

Kanske för att du inte har kommit med något vettigt att argumentera mot? Du har bara talat ur din personliga erfarenhet, hur ska vi kunna sätta emot det, om vi inte känner dig eller din erfarenhet? Visa på seriösa undersökningar som visar på att VB ger dåliga programmerare eller att man får bättre program genom att uppfinna hjulet på nytt istället för att återanvända andras välutvecklade kod istället så kan vi börja diskutera med argument. Jag har då personligen sett dålig kod från även passionerade programmerare, så långt räcker min erfarenhet. Har dock inte sett mycket kod från folk som inte gillar programmering, det kan dock bero på det faktum att de personerna inte brukar ägna sig åt programmering.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Alla ni som bashar mig i denna tråd, vad har ni för erfarenhet av programmering egentligen?.
Har ni någonsin skrivit nåt stort projekt eller ens utvecklat nån professionell mjukvara?..
Misstänker att hälften av personerna som svarat i denna tråd ens kan programmera någonlunda ordentligt?
Är ju alltid lättare att basha andra än att säga varför jag har fel. Om ni inte har nått vettigt att tillföra behöver ni inte ens lägga er i debatten.
Ni som hellre skulle ligga och slappa på soffan än programmera behöver inte ens svara, är inte intresserad av er åsikt.

Vilken bra diskussionston du håller, jag blir alltid lika glad när jag ser folk som jobbar på att hålla upp stämningen på forumet, det vore ju hemskt om allt bara degraderades till ett enda stort flamewar. Tur att det finns sånna som dig som jobbar på att förhindra det!

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
På vilket sätt är Visual C++ "click-and-play"? Det enda som jag kan komma på är ju resource editor, som gör så att man slipper sitta en timme med att få positionerna av knapparna m.m. rätt.
Använder inte Delphi och Borland C++ builder, så kan knappast kommentera dessa.

Drog inte alla som kunde VB över samma kam. Skrev inte att alla som kunde VB var korkade, bara vissa (ur ett datavetenskapligt perspektiv alltså)

Du drar ut knapparna på formen i VC++ också (åtminstone i VC++ 6.0), du sätter egenskaperna för dina objekt (knappar, labels, textboxar osv) och du fyller i din kod i händelser t ex OnClick osv...

Nä men du klargjorde ju ganska tydligt att du har vissa förutfattade meningar om VB-programmerare i största allmänhet....

Permalänk

MagnusL:

Noterar att du har spammat tre trådar på raken med vad jag anser vara nedlåtande kommentarer. Vad sägs om att du läser ett par ett par av dina inlägg och reflekterar över om de verkligen går hand i hand med vad du tänkt få ut av forumet?

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför alla ser ner till olika program.
Bara för att dom inte är lika kraftfulla som andra språk så har det förändrats en hel del.
T.ex så kan man egentligen inte se så stor skillnad om ett spel är gjort i vb eller c++ (menar i DirectX vyn..).
För 6-7år sen så hade det kanske vart lite kul om nån sagt att man kan göra spel i VB, men nu så vet jag att det funkar ju lika bra att göra det i vb.

Fast iofs så handlar det ju också om hur optimerat man kodat också.

Men nu ska jag inte hålla på o klaga över en massa saker, var person har sin åsikt. Thats it!
Och sen vill jag veta hur denna tråd blev från "Brorsans första program" till "VB is not the shit"

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobbyFromDallas
MagnusL:

Noterar att du har spammat tre trådar på raken med vad jag anser vara nedlåtande kommentarer. Vad sägs om att du läser ett par ett par av dina inlägg och reflekterar över om de verkligen går hand i hand med vad du tänkt få ut av forumet?

Spammat?.. jag har bara sagt mina åsikter och kommit med motargument när ni andra flameat mig. Jag har väl rätt att säga mina åsikter? När nån skriver en tråd om nåt som jag har en annan åsikt om eller tycker är idiotiskt, så har jag väl rätt att säga så?
Jag kommer till detta forum för att försöka hjälpa personer, och ibland så tröttnar man på alla idioter som finns som hellre slösar bort andra personers tid än att själva spendera nån minut med att googla eller läsa manualen, och då kan det bli nån negativ kommentar ibland.

Personligen så tycker jag att denna tråd ska låsas, orkar inte med att diskutera saken mer. Alla har sina egna åsikter om saken och det går inte att ändra på, så det tjänar ju inget till att slösa bort sin tid här.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

VB och C# är utmärka språk för att skapa windowsprogram. Om man ska skapa ett program som ska köras på windows, utan att behöva lägga ner onödig tid utan kan koncentrera sig på själva programmet, så är VB och C# skitbra alternativ.

Att man lär sig fel genom att lära sig VB som första språk anser jag är ren bullshit.

Jag gick denna väg: HTML -> JavaScript -> ASP -> PHP -> VB -> mIRCscripts (Ja!) -> C++ -> C -> C#.

Jag hanterar både C och C++ bra.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
(klipp...)
Personligen så tycker jag att denna tråd ska låsas, orkar inte med att diskutera saken mer. Alla har sina egna åsikter om saken och det går inte att ändra på, så det tjänar ju inget till att slösa bort sin tid här.

Ta inte illa upp, men om du inte skriver några fler inlägg i tråden så dör den nog rätt snart
(Dock kan jag inte undika den sista meningen: jag tror man kan påverka folks åsikter om tex prog.språk genom att skriva på forum. Dock kanske inte just den här tråden varit så konstruktiv..)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Spammat?.. jag har bara sagt mina åsikter och kommit med motargument när ni andra flameat mig. Jag har väl rätt att säga mina åsikter? När nån skriver en tråd om nåt som jag har en annan åsikt om eller tycker är idiotiskt, så har jag väl rätt att säga så?
Jag kommer till detta forum för att försöka hjälpa personer, och ibland så tröttnar man på alla idioter som finns som hellre slösar bort andra personers tid än att själva spendera nån minut med att googla eller läsa manualen, och då kan det bli nån negativ kommentar ibland.

Givetvis, på ett forum, har alla rätt att uttrycka sina åsikter, men på dig låter det lite som du vill idiotförklara majoriteten av alla VB-programmerare, och då får du ju också finna dig i att bli bemött, därefter...
Sen kan man ju ifrågasätta vad som är mest "flame" att sätta likhetstecken mellan inkompetenta och VB-programmerare eller svaren på dina inlägg som du tydligen kallar "flame"...