Problem: Datorn startar ej med Zalman 7700Cu

Permalänk
Medlem

Problem: Datorn startar ej med Zalman 7700Cu

Tjena!

Nu har jag ett problem!

Jag har en hem-PC av märket Fujitsu-Siemens ScaleoX med en Pentium4 3.4 GHz Prescott (775 socket). Från start är det en billig EKL CPU-fläkt med som är PWM-baserad. Detta gör att det blir väldigt högljutt. För 4 mån sen böt jag till en Zalman 7700Cu. Den funkade perfekt! Tills i påskas!

Då slutade min PC att starta upp! HDDn, fläktarna etc startar upp men man kommer aldrig till bIOS-bilden! DVDn funkar tex.

Nu kommer jag till det roliga! När jag byter tillbaka till orginalfläkten så funkar datorn perfekt igen! Byter jag tillbaka till Zalman-fläkte så startar datorn inte igen!

Idag köpte jag en ny CPU-fläkt, en Cooler Master Hyper 48. Samma skit med den!!! Datorn startar inte upp! Byter jag fläkt så startar datorn perfekt!

Då undrar ni varför jag inte nöjer mig med orginalfläkten? Jo den är så jäkla högljudd!! Det sitter en 60 mm fläkt på den och den går upp väldigt mycket i varv redan vid 50% CPU belastning! Den har bara en 4 pinnar kontakt som jag kan sätta på moderkortet.

Snälla! Vad göra??? Jag har kollat att den har kontakt med CPUn osv.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 9800x3d, Asus Rog Strix X870E-E, DDR5 6200 2x48GB , Asus RTX 5090 Tuf 32GB GDDR7, Noctua NH-D15S chromax.black, LG 45GX950A-B, Meganex 8k

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att fläkten snurrar för långsamt för att moderkortet ska känna av att det finns en? Testa att dra upp Zalmanfläkten på max.

Permalänk
Medlem

Starta datorn med den gamla fläkten och gå in i bios och stäng av allt som heter larm och liknande för cpu fläkten, spara inställningarna och testa igen med den nya fläkten.

Om det ej funkar så testar du att sätta på larmet igen och ställ in att cpu stänger av sig vid ett visst gradtal sen testar du utan fläkt alls och ser vad som händer, om datorn startar eller ej.

Efter den informationen du får fram då, så kanske det blir lite lättare att felsöka.

Skriv gärna vad du får fram, så kan vi nog lösa detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedTiger
Starta datorn med den gamla fläkten och gå in i bios och stäng av allt som heter larm och liknande för cpu fläkten, spara inställningarna och testa igen med den nya fläkten.

Om det ej funkar så testar du att sätta på larmet igen och ställ in att cpu stänger av sig vid ett visst gradtal sen testar du utan fläkt alls och ser vad som händer, om datorn startar eller ej.

Efter den informationen du får fram då, så kanske det blir lite lättare att felsöka.

Skriv gärna vad du får fram, så kan vi nog lösa detta.

Utan fläkt alltså inte utan kylflänsen Vara bara tvungen att säga det då man har läst om en del extremfall i sina dagar
Nu är det visseligen en p4 som trottlar ner sig men endå

Permalänk
Medlem

Hehe jo det är sant, fast lite får man anta själv ) men det var bra att du påpekade det.

bara för att påpeka så var det inte tanken att det skulle komma en smiley utan jag skrev en hedlig : o )

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen grabbar!

Tyvärr funkade inget av de förslag som ni hade, men jag löste det på ett annat sätt...

Jag körde med orginalfläkten och sen ett motstånd. Det motståndet sitter också på 3 pinnars stift så att man kommer runt det fjärde stiftet och kommer runt PWM.

Så nu kör fläkten på 7 eller 9 V och med konstant hastighet...så nu startar datorn och är tyst!

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 9800x3d, Asus Rog Strix X870E-E, DDR5 6200 2x48GB , Asus RTX 5090 Tuf 32GB GDDR7, Noctua NH-D15S chromax.black, LG 45GX950A-B, Meganex 8k

Permalänk
Medlem

Jag har också en Scaleo X, har samma problem med det ganska olidliga ljudet från processorfläkten och hade långtgående funderingar på att köpa en Zalman fläkt, men ifall den inte fungerar så måste man ju hitta på något annat... Men grejen med att dre ner originalfläktens hastighet är det att rekomendera? Vad jag har förstått så tenderar ju Prescott att bli lite varm?

Permalänk
Medlem

Om ni har den modellen med det blå röret mot cpun så rensa bort dammet i det. o.O

Hatar min scaleo 800.

Permalänk
Medlem

Jag chansade och bytte till en Zalman 7700cu, och använde 3pins kontakten i 4pins sloten på moderkortet, disablade fläktstyrningen i BIOS och använder den externa fläktkontrollen för att reglera hastigheten på fläkten. Fungerar utmärkt, behövs kanske en extra chassifläkt då temperaturen blir lite hög i lådan, men processorn blir aldrig överdrivet varm och fläkten är ju mycket tystare än originalet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Det kan inte vara så att fläkten snurrar för långsamt för att moderkortet ska känna av att det finns en? Testa att dra upp Zalmanfläkten på max.

har en 7700-cu i instruktionsboken står det samma som rool sadu kan ju läsa sj ifall du har kvar den förståss:)

Visa signatur

den ä fin

Permalänk
Medlem

du kan ju bygla den varvsignalen med den jord !!! så ska det inte vara några probem

Visa signatur

Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde