Permalänk

Datorn slutade fungera över en natt

Jag spelade brothers in arm igår kväll, datorn har fungerat perfekt i flera månader. Men sen idag när jag satte på datorn så blev det aldrig ngn bild på skärmen, bios verkar inte gå igång, alla fläktar går men datorn tänker ingenting. Jag bytte skärm funka inte heller, jag resta cmos men skiten vill ändå inte funka. Kan mitt moderkort ha gått sönder eller? jag har inte rört bios, eller överklockat eller gjort ngt som kan skada datorn. Fattar inte varför den bara la av efter en natt.

Mitt moderkort är en K8N Neo (MS -7030) v1.x Atx mainboard.

Permalänk
Medlem

felsök den..

testa olika grafik kort....mm

Permalänk
Medlem

Kolla så att det inte är glapp i strömförsörjningen till moderkortet.

Permalänk

Har inga delar att testa

jag har inga andra datorer eller delar att testa med, så jag kan inte felsöka på det sättet. Allt funkade dagen innan, skiten kan väl inte bara klappa ner över en natt då den stått stilla.

Vilka kontakter ska jag kolla på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Plocka bort alla instickskort + minne + andra enheter som hd,cd mm och om du nu får felsignal så sätt tillbaks del efter del tills moderkortet inte signalerar längre.

Om ovanstående inte hjälper så är antagligen moderkort,cpu eller nätagg trasigt och för att konstatera om det är nätagget så vore det bästa om du kunde låna ett.

Om det inte är nätagget så är det troligen cpu så om möjligt låna en och prova med den.

Permalänk

Ska prova det

Ska prova det du sa. Hoppas det bara är nätagregatet, aja ska testa idag.

Permalänk
Medlem

jag hade exakt samma problem, min dator sluta fungera 16 apil, o så skickade bbb den 20 april att min dator hade blivit smittad av virus men jag fick brevet idag den 26e april, så jag stack o köpte ett nytt mk för ingenting...datorn fungerna fort. inte..tro inte vad jag ska göra:(

Permalänk

Datorn funkar fortfarande inte

Inget visas på skärmen även fast jag plockade ut alla delar och testade var för sig. Gick till dataprince där jag köpte skiten, de testade nätaggregatet eftersom jag inte har andra delar att testa med; de hittade inga fel. Så jag bara wtf jag har garanti så jag skruva datorn och lämna in hela moderkortet. Om det inte är den är väl processorn paj, vad vet jag.

Permalänk
Avstängd

jag har nästan samma problem med samma moderkort...

alllat tänt på bytt alla delar o så ... datorn tänt ses inget på skärmen och den släcks på 3- 7 sekunder trodde först det var nättagg men den prova jag på annan modekrort så det är nog moderkortet och det är andra moderkort som slutat o fungera och är samma kllart jag har garanti så den skickar jag tillbaka o får ny men om nån vet varför det blir såna fel på datorn?

alltså först så vara datorn helt instabilt på dom 4 dagar den användes sen tände den inte på nästa dag när jag vill in

Visa signatur

HAtad?

Permalänk
Medlem

Hej.. Har samma problem som dig simon. Köpte också min på dataprince för ett år sen drygt. Har ett asus kort.
Har haft ett mycket likt problem förut när jag fortfarande hade garantin kvar. Då skickade ja in den och fick tillbaka den en vecka senare. De sa att det var ram minnet som va paj och att dom hade bytt det. Den funkade i en kvart.
Skickade in den igen och denna gång uppdaterade de bios. Låter som ett skummt fel tycker jag.
Men sedan dess har den funkat fram tills imorse när jag skulle starta...
Bytte ram minne och då funkade den ett litet tag... Men inte längre.

Kan det vara ram-minnet? Kan datorn ta sönder ett ram-minne om den är fel inställd.

Tacksam för svar....

Permalänk
Medlem

Differanser i spänningar mellan olika apparater i ett datorsystem, tex nätverk, modem, dator, skärm mm kan ödelägga komponenter. Se ALLTID till att alla apparater anslutna till din dator (och även datorn, naturligtvis) är kopplade i jordade vägguttag

Visa signatur

73

Permalänk

Elände det här...

Alla mina apparater är kopplade till jordad uttag, men jag har trådlöst nätverk kan det påverka datorn eller? Jag har två 512 mb kingston ddr-ram, båda kan väl inte gå sönder samtidigt? Jag har redan haft ett trasigt grafikkort redan från dag ett, nu knappt tre månader senare pajar datorn, blir det allt vanligare med defekta komponter?

Permalänk
Medlem

Re: Datorn slutade fungera över en natt

Kan nog säga direkt att din prolle har pajjat !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon_persson85
Jag spelade brothers in arm igår kväll, datorn har fungerat perfekt i flera månader. Men sen idag när jag satte på datorn så blev det aldrig ngn bild på skärmen, bios verkar inte gå igång, alla fläktar går men datorn tänker ingenting. Jag bytte skärm funka inte heller, jag resta cmos men skiten vill ändå inte funka. Kan mitt moderkort ha gått sönder eller? jag har inte rört bios, eller överklockat eller gjort ngt som kan skada datorn. Fattar inte varför den bara la av efter en natt.

Mitt moderkort är en K8N Neo (MS -7030) v1.x Atx mainboard.

Visa signatur

Coolermaster Elite 120 med Gigabyte E350N
Coolermaster Stacker AMD Athlon 4400
Dator 3+ En himla massa gamla macar

Permalänk
Inaktiv

Dagens datorkomponenter har väldigt lite redundans eftersom priset har pressats väldigt hårt. Ibland kan det vara en komponent, antingen en IC eller någon passiv komponent som har gett upp. Du får helt enkelt leta upp en polare som är villig att plocka isär sin burk och testa varje komponent för sig.

Permalänk

Moderkortet var paj

Jag gick till dataprince idag och kollade läget, de sa att moderkortet var trasigt. De hade inget annat på lager så de måste beställa ett nytt, som tar 1-4 veckor

Så jag får pilla med office program eller som bäst surfa på nätet minst i en vecka, eftersom mina andra datorer har dåligt spec. Man blir ju orolig efter garantiperioden, då man inte kan byta ut sina defekta komponenter. Min pentium 2 har hållit i 6 år, enda saken som paja var cd-romen. Men med nya datorn har två viktiga komponter gått sönder på mindre än tre månader, snacka om att utvecklingen har gått bakåt. Så efter ett år är min dator totalt värdelös och jag som planerat att ha den i flera år :@

Permalänk

min polare här ovan AD hade samma prob och vi har testat alla delar utom nätagget med framgång. vi kom fram till att det var raminnet som spöka. kan vara moderkortet som sabbar ramminnet eftersom det är det andra han köpt..om inte det nya moderkortet funkar kan du prova byta ramminnet, funkar för oss

Visa signatur

k8n neo3, amd 3400+ @2.6 Ghz,twinmos 3200 2x512, x800gto 500/500 80 gb ide maxtor 7200rpm

Permalänk
Avstängd

Polaren köpte oxå från dataprince.. oj oj oj vilka problem han haft. 1 gång tillbaka skickad, 11 gånger om installerad xp, problem fortfarande.

Visa signatur

Jag har också en dator, men flashar inte med den

Permalänk

Är det bara dataprince som har såna här enorma problem? Det måste var dåligt för dem i längden, när de måste byta ut delar och plus att de får dålig publicitet. Men ärligt om min dator inte kan funka i tre månader vad är då fördelen med att köpa datordelar och bygga själv? Jag kommer säkert ha en helt ny dator om ett år när alla delar är utbytta. :(;)

Permalänk
Medlem

Har exact samma problem med en dator som inte vill starta. Allt går igång men det blir ingen bild på skärmen. har testat allt möjligt. Plockat ur och i alla komponenter, testat starta utan alla cd.romar och hårddiskar men kommer ändå inte in i bios. Och när jag sätter minnesmodulen på en ennan plats så börjar datorn tjuta lite hemskt. Så jag funderar lite på om det inte är Moderkortet som har slutat funka. Har ett Asus A7V600-x. Kan Iof var som nån sa att det är prollen som lagt av också. tänkte plocka ur alltin idag och lägga på en skärbäda och testköra för att se om det inte är nån kortis till chassit. Borde ju inte var det för det har ju fungerat klockrent fram tills en dag sen.

Visa signatur

Veni Vidi Vici

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem. Det började med att min skärm började stänga av sig själv för att direkt starta upp igen. Var bara störigt och hände lite då och då.

Sen blev det värre. Började med att det blev svårt att starta upp datorn och få bild, fick öppna upp burken koppla ur alla saker och sen koppla in dom så funkade det. Kunde spela och allt verkade funka...men sen så började skärmen "bugga" igen. Startade om datorn och som jag misstänkte så blev det ingen bild utan helt svart, alla saker i datorn startade dock.

Nu var det betydligt svårare attt få bild men det gick ibland efter ett 10tal omstarter genom att flippa av och på på nätagget, men det funkade en dag och tillslut blev det omöjligt att få bild.

Började då felsöka.

- Testade grafikkortet hos en kompis och det är det absolut inte fel på.
- Testade minnen med Windows Memory Diag och Memtest och inga fel.
- Bytte nätagg men det hjälpte inte.
- Har INTE testat CPU då jag inte vill be polaren montera ner sin dator så jag kan testa min CPU på hans moderkort.

Hade haft datorn i 3månader utan några som helst problem.

Dator :
- Moderkort : MSI Diamond 939
- CPU : 3200 AMD64 Winchester
- Minne : Crucial Ballistix PC4000
- Graffe : Gainward G6800 Ultra GS
- plus lite annat som vanligt.

Har skickat in moderkortet för garantiutbyte. Men om det är som nån sa här att CPUn är trasig så kanske jag skulle ringa dom och säga att om moderkortet inte är trasigt så kan dom skicka med en CPU då dom skickar tillbaka moderkortet.

Permalänk
Medlem

Hej! Har exact samma problem som zazool och Simon...

Kan mitt moderkort (ASUS P4SDX) ha pajat mitt ram minne (TwinMos 512)?
Byter ram minne för tredje gången nu och jag har inte klockat något över huvudtaget...
Har lånat ram minne och moderkort av en vän nu tills vidare.

Läste någonstans att Twinmos inte var så bra tillsammans med ASUS....

Kan moderkortet bränna ram-minnet?

Vågar jag stoppa i mitt nyinköpta ram-minne i mitt gamla moderkort?

Permalänk

Jag har lyckats överleva en helg utan min dator, ska det vara rimligt att vänta 1-4 veckor för att få ett nytt moderkort? Jag borde åminstone få gratis kylpasta.

Permalänk
Medlem

1-4 veckor för ett moderkort är helt sjukt!!
Ni har kört clear cmos och om inte det funkar så provat ta ur batteriet i ca 3 timmar ?

Visa signatur

Jag är inte dum i huvudet jag har bara otur när jag tänker..

Permalänk

Det blev inga fyra veckor som dataprince sa, utan moderkortet kom idag. Dataprince sa att dom skulle ringa när moderkortet kom, men dom gör ju aldrig det :S

Så nu måste lägga om kylpasta och grejer och koppla alla kablar rätt och hoppas på det bästa.

EDIT:
Jag har installerat allt rätt nu men hör och häpna samma skit igen!!!!
Asså hur kan två moderkort vara sönder? Man har lust att polisanmäla tillverkarna, asså är så ARG, lackar sönder av ilska. Det kostar 450 kr att få datorn kollad av dataprince, men jag borde få dom att betala mig för att dom köper in massat billigt skräp, plus kylpastan jag var tvungen att köpa. Eller så borde jag tvinga dom att byta mitt moderkort mot ett snarlikt som klarar allt så mitt moderkort klara nu.

Eller så ngn annan del sönder

EDIT 2: Lämna in alla delar och nu hade grafikkortet lagt av, bytte ut den och nu funkar allting igen. Asså det var andra gången min 6600gt gick sönder, alla som funderar på att köpa det kortet bör tänka om och borde fundera på ett ati 9800pro.