Prioritera fildelningen i XP?

Permalänk
Medlem

Prioritera fildelningen i XP?

Går det att ändra prioritet för filutdelningen i xp? exempelvis ge "server"-servicen högre prioritet (svchost.exe)?
När ett program nallar 100% av processorkraften (inte relaterat till streamen) laggar nämligen filmer och musik som streamas över nätverket. Går det att ge fildelningen högre prioritet, och isåfall hur?
Om man försöker ändra prioriteten för svchost.exe i task manager'n så får man ju såklart åtkomst nekad, men det kanske finns en väg runt detta?

Permalänk
Medlem

kollar du på film via VLC kan du ställa att den skall buffra ett antal sek. Prova att ställ in på 5 sek brukar ta bort de där små hoppen när man kollar på film

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

jag menar inte streaming via vlc, utan via fildelning. blir ju så pilligt om man ska köra vlc, måste hålla på med remote desktop och allt det där.

Permalänk

Du kan ställa in allt detta med buffer och så, i vanliga WMP. Leta lite så hittar du det.

Undrar om det inte kan vara nått annant fel då jag själv tittar på film via mitt lokala nät. Även om jag kör 10 Mb/s så laggar det inte. Normalt kör jag 100 Mb/s lokalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av madosaur
jag menar inte streaming via vlc, utan via fildelning. blir ju så pilligt om man ska köra vlc, måste hålla på med remote desktop och allt det där.

Jag tror du missförstod, du behöver ju knappast remotedesktop för att ställa buffert när du tittar på en film i vlc. tex:

Datorn som du tittar på filmen på ställer du in vlc att ha en högre läsbuffert, vilket gör att ev. små glitchar försvinner, du behöver alltså inte remote desktop nånstans, tycker du inte om vlc kan du som någon sa ställa buffert även i wmp o mpc.

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk
Medlem

jahaaa.. jag trodde du menade att jag skulle använda vlc till dess ursprungliga syfte, att streama media via PROGRAMET över nätverket..
ska kolla på det.. men det verkar ju lite märkligt om man inte kan ändra så att servern inte laggar efter.. nu blir det ju som att sätta bromsar på bilen för att den gasar hela tiden, fast tvärt om..