Permalänk

Att Börja Programmera

Hejsan.
Har gått och funderat på det här med programmering, och tyckte att det kanske skulle vara roligt att syssla med på fritiden, exempelvis bygga små program till windows.

Grejen är att jag inte vet vilket språk jag ska börja i?
Jag kan inte säga att jag är så bra på programmering, har tidigare provat på Visual Basic och extremt lite C++. Sitter och kodar lite CSS och XHTML ibland, det är det enda jag har erfarenhet av egentligen.

Så om någon skulle kunna komma med tips på bra språk att börja med, länkar till program jag kan koda och kompilera i (gratis) samt kanske svenska tutorials, så vore det jättebra

Visa signatur

UNIX/Programmering.

Permalänk
Permalänk
Medlem

lättast är väl python. Men jag rekomenderar C++. kan verka svårt i början, men när du väl kommit igång är det ett mycket kraftfullt språk som är bra att kunna.

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på vad du vill göra. Om du ska koda för webben rekommenderar jag PHP, annars Python, Perl eller Java. C/C++ är också bra att kunna men jag rekommenderar dem inte som förstaspråk.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX
lättast är väl python. Men jag rekomenderar C++. kan verka svårt i början, men när du väl kommit igång är det ett mycket kraftfullt språk som är bra att kunna.

Har provat lite C++, men gjorde då bara något program som öppnades i en DOS-Prompt, alltså ingen windowsapplikation.

m0REc: PHP tänkte jag inte köra, har ingen server som klarar det. Vill som sagt inte köra webbaserat.

Vad kan man göra i Python då?
EDIT: Läste lite om Python, att man behöver ett program som kör det man programmerat i Python. Kan man dock i Python programmera program som vem som helst kan köra i Windows sen, alltså .exe-filer?

Visa signatur

UNIX/Programmering.

Permalänk
Medlem

Annser att C/C++ är det språk som är bäst att lära sig. Det kan vara jobbigt för de som inte är intresserad, men om du har intresse så ska det inte vara så svårt att lära sig. Kan vara lite tråkigt i början när man bara proggar massa terminalprogram men om du lyckas komma så långt att du förstår hur själv kodningsspråket är uppbyggd är det inte så svårt att gå till att göra windows program.

När det gäller windowsprogram är det egentligen bara massa färdiga funktioner du kör för att te x skapa ett fönster m.m
Om du har brottom till att börja programmera i windows/xserver miljö kan du använda dig av program som Borland Builder eller QT Designer, men en varningstecken till detta är att du får inte samma kontroll över programmen om du inte lyckas lära dig kontrollera C/C++ kod, och om du ändå kan det så är det väll roligare att göra windows program helt i kod

Visa signatur

HELLÖ RÖMAN & ELMA 2TM!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voidhanger
[B]Har provat lite C++, men gjorde då bara något program som öppnades i en DOS-Prompt, alltså ingen windowsapplikation.

Det är om du skriver den enklaste typen av program i C++. Det går alldeles utmärkt att skriva grafiska program med C++. Det är en aning mer komplicerat, som det bör vara, men har man kommit in i tänket så går det relativt lätt att lära sig.

Mullvad: Jag håller med dig. Men jag rekomederar starkt att man skriver sitt första grafiska windows-program för hand i ren kod. Det gör att man får förståelse för koden och lär sig vad varje del gör och hur det är uppbyggt. Det är viktigt att kunna. hur kul rä det att skriva ett program som du inte vet hur det fungerar?
när man väl gjort det en eller två gånger så kan man börja använda resource-editors och sånt tjafs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX
Det är om du skriver den enklaste typen av program i C++. Det går alldeles utmärkt att skriva grafiska program med C++. Det är en aning mer komplicerat, som det bör vara, men har man kommit in i tänket så går det relativt lätt att lära sig.

I see.
Man kanske skulle försöka med C++ ändå då? Jag använde något som hette DevC++ förut när jag provade

Python verkade lite krångligt, alltså programmet man kodar och exekverar i.

Visa signatur

UNIX/Programmering.

Permalänk
Medlem

Seriost... XHTML och CSS ar inte programmering Det ar markup-languages... Du gor ingenting dynamiskt i de spraken!

Manga anser att C++ och Python ar bra... Personligen tycker jag Python ar coolt, men prestandan ar usel... Eller tja... Inte prestandan, utan snarare prestandakraven! RAM-anvandandet av applikationerna blir valdigt stort... Det blir latt spaghettikod for nyborjaren dessutom... Jag skulle vilja rekomendera C#.

C# ar ett valdigt snyggt sprak som anvands inom microsoft .net plattform och sammarbetar bra med resten av spraken inom ramverket... Du kan skriva dynamiska hemsidor och applikationer samt bibliotek i det... Visst ar det inte samma raa prestanda som C... Och inte heller samma "nastan raa" prestanda som C++, men det ar ett valdigt stiligt sprak och dessutom Multiplatform iomed Mono projektet!

Vill du ha lite exempel pa C# kod som ar Pr0n sa borde du spana in beagle projektet!
http://cvs.gnome.org/viewcvs/beagle/

Det ar filerna som slutar pa CS som du borde titta i!

Python, Ruby, Java, C, C++, Perl, Haskell, Obj-C, D (lol) mf... C# uppfyller mina krav som hobbyprogrammerare under Mono plattformen... Och uppenbarligen fyller C# aven Novell's och Microsofts krav

MVH och lycka till!

EDIT!!

Wtf? Vet du ens vad Python ar? Varfor anvander du IDLE for att programmera och exekvera din kod?

Anvand VALFRI editor och anvand python.exe for att exekvera koden!

Python ar nog minst krangligt utav spraken... Python och Ruby... Rekomenderar fortfarande C#

Visa signatur

MVH Nils. Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Python är inte alls krångligt. Gissar att du tror att du måste koda i prompten, så är det inte alls. Jag rekommenderar ConTEXT (googla), trevlig editor.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voidhanger
I see.
Man kanske skulle försöka med C++ ändå då? Jag använde något som hette DevC++ förut när jag provade

Python verkade lite krångligt, alltså programmet man kodar och exekverar i.

Det är ändå bäst om du lär dig grunderna i C++ genom att skriva console-program först. Sedan kan du börja med grafiska program. Dumt att ta sig vatten över huvudet. Finns många bra tutorials runt om på nätet.
för dig kan jag rekomendera:

grunderna:
www.cprogramming.com

grafiska windows-program:
http://hem.passagen.se/jesper1889/tutorials.htm

Dev-C++ är grymt bra, och gratis. dock har den ingen resource-editor, men det är väl inget du skall börja med som sagt.

Permalänk
Medlem

jag skulle ju föreslå att du fortsätter med VB. Det är ju iof inte gratis... Men annars är det ett väldigt bra språk att börja med.

Permalänk
Medlem

Delphi? Relativt lätt och kraftfullt språk.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av polygon5
jag skulle ju föreslå att du fortsätter med VB. Det är ju iof inte gratis... Men annars är det ett väldigt bra språk att börja med. [/QUOTE

Visual Basic anses vara lattare pa grund utav syntaxet... men syntaxet ar igentligen bara vilseledande... det ar som att borja cykla med 3 hjul for att lara sig luta i kurvorna... flummig jamforelse kanske... men arligt talat... varfor grava sin egen grav? vilka sprak har ett syntax som ENS LIKNAR VB? python? ruby? nja..

Visa signatur

MVH Nils. Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Tack för tips och så, det blir nog någon form av C.
Pascal förresten, några åsikter om det?

Visa signatur

UNIX/Programmering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voidhanger
Tack för tips och så, det blir nog någon form av C.
Pascal förresten, några åsikter om det?

Pascal ar pase... Dott... Begravt!

Var uppmarksam pa skillnaderna mellan de olika "c"-varianterna!

C ar inte objektiv och ganska omodern (nja, men har varit med lange)
C++ ar objektiv och popular
Obj-C ar VALDIGT objektiv men ganska impopular.

C# ar objektiv och TOLKAT! Modernt lagnivasprak som kan anvandas till det mesta! Plattformsoberoende via tolkning! Ej maskinkod...

Visa signatur

MVH Nils. Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne på ämnet, är det någon som sitter på några schyssta perl/python-tutorials?

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devazion
Pascal ar pase... Dott... Begravt!

Var uppmarksam pa skillnaderna mellan de olika "c"-varianterna!

C ar inte objektiv och ganska omodern (nja, men har varit med lange)
C++ ar objektiv och popular
Obj-C ar VALDIGT objektiv men ganska impopular.

C# ar objektiv och TOLKAT! Modernt lagnivasprak som kan anvandas till det mesta! Plattformsoberoende via tolkning! Ej maskinkod...

Pascal är inte dött, bara "omformat" till Delphi.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devazion
Pascal ar pase... Dott... Begravt!

Var uppmarksam pa skillnaderna mellan de olika "c"-varianterna!

C ar inte objektiv och ganska omodern (nja, men har varit med lange)
C++ ar objektiv och popular
Obj-C ar VALDIGT objektiv men ganska impopular.

C# ar objektiv och TOLKAT! Modernt lagnivasprak som kan anvandas till det mesta! Plattformsoberoende via tolkning! Ej maskinkod...

C# är högnivå, typ halvt en kopia av Java.

C är fortfarande populärt, jag kodar i det mycket mer än i C++.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är Lisp, med lisp kan du göra oerhört enkla saker på ett löjligt omständigt och komplext sätt, låter inte det skoj?
här är ett program som skriver ut pascals triangel på n rader

;generate-list consar startvärdet med svaret från funktionsanropet till generate-list-ber (defun generate-list (start fn antal) (cons start (generate-list-ber start fn antal 1))) ;generate-list-ber skapar "antal" antal element i en lista där varje element påverkas av en given funktion fn, ;funktionen consar också ihop elementen till en lista och skapar nästa lista rekursivt med hjälp av den förra (defun generate-list-ber (start fn antal res) (if (< res antal) (cons (funcall fn start) (generate-list-ber (funcall fn start) fn antal (+ 1 res))))) ;(generate-list '(1 2 1) #'nestarad-inre 3) ;nestarad lägger till 1 före och efter resultaten från nestarad-inre (defun nestarad (l) (append (cons 1 (nestarad-inre l)) '(1))) ;nestarad-inre skapar rekursivt en ny lista utifrån den givna listan, där varje element i listan är summan ;av det första och andra elementet i den givna listan (defun nestarad-inre (l) (cond ((endp l) '()) (t (if (second l) (cons (+ (first l) (second l)) (nestarad-inre (rest l))) '())))) ;pascal ger pascals triangel med n antal rader (defun pascal (n) (generate-list '(1) #'nestarad n)) (pascal 5)

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devazion
Pascal ar pase... Dott... Begravt!

Var uppmarksam pa skillnaderna mellan de olika "c"-varianterna!

C ar inte objektiv och ganska omodern (nja, men har varit med lange)
C++ ar objektiv och popular
Obj-C ar VALDIGT objektiv men ganska impopular.

C# ar objektiv och TOLKAT! Modernt lagnivasprak som kan anvandas till det mesta! Plattformsoberoende via tolkning! Ej maskinkod...

Att du ens nämner C# bland C-varianterna...

C++ och Objective C har en sak gemensamt, de är supersets av C, allt som är C går att kompilera som ObjC och C++ också, det gäller inte C#.

ObjC är opopulärt på PC-plattformen, ja. Under OS X är det i princip bara ObjC som gäller.

C# är ju inte helt tolkat (på samma sätt som Python/Ruby/Perl är) heller, det kompileras till IL (rätta mig om jag har fel, jag kan inte mycket .NET) och körs av en CLR (antingen Microsofts, Monos eller någon annans).

(Heter det inte objektorienterat förresten? Att något är objektivt är ju något helt annat)

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-Force
Att du ens nämner C# bland C-varianterna...

C++ och Objective C har en sak gemensamt, de är supersets av C, allt som är C går att kompilera som ObjC och C++ också, det gäller inte C#.

ObjC är opopulärt på PC-plattformen, ja. Under OS X är det i princip bara ObjC som gäller.

C# är ju inte helt tolkat (på samma sätt som Python/Ruby/Perl är) heller, det kompileras till IL (rätta mig om jag har fel, jag kan inte mycket .NET) och körs av en CLR (antingen Microsofts, Monos eller någon annans).

(Heter det inte objektorienterat förresten? Att något är objektivt är ju något helt annat)

Du har helt rätt! Men killen kör troligen inte MAC! Visst har du också rätt om c# och dess tolkning, jag tog det hela väldigt ytligt för att killen som ska börja ska ha lite enklare att förstå... Ledsen att jag inte heller klargjorde att jag menade att språket objektorienterat, och inte objektivt. Jag placerade C# med de andra pga. det liknande syntaxet. Men var det inte programmering killen ville lära sig? Då räcker det ju med "this shit just works"! Tror du han är intresserad om att C# inte ÄR som de andra C-varianterna? Det tror inte jag! Han vill använda dem! Inte dessikera...

Ang. att välja C#:

Skit i HUR språket FUNGERAR! Det är hur man användander det som är intressant.

Jag skall vara mer OBJEKTIV i mina inlägg från och med nu!

Till VB:
Men hur många använder det?

Visa signatur

MVH Nils. Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Visual Basic.Net alternativt Delphi. Ifall du inte använder windows som främsta OS är väl java eller python att rekomendera.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devazion
Till VB:
Men hur många använder det?

Jag ignorerar att frågan var direkt ställd till VB. Delphi används i rätt hög utsträckning när du ska skriva ett program på uppdrag, då det går fort att utveckla i Delphi-miljön. När vi snackar fönsterprogram och liknande så är det sällan kunden bryr sig om exekveringshastigheter som skiljer sig på sekunder, de är mer intresserade av utvecklingshastigheter.

Inte sällan har jag sett Delphi användas för att göra prototyper.

När man ska börja programmera tycker jag bestämt att det är viktigare att plocka upp grundkoncepten med programmering än vad det är att lära sig ett språk som är användbart i industrin. C/C++ som nybörjarspråk... Varför skrämmas?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Har satt igång med C++ och gjort en Hello World
Om någon sitter på bra svenska tutorials, tveka inte att länka.

Visa signatur

UNIX/Programmering.

Permalänk
Medlem

Hello world är ganska onödigt försök göra något kreativt i början som att hämta text från en fil och sen skriva ut den på skärmen.
Rekomenderar dig att inte försöka lära dig C++ från tutorials, Behövs en bok/lärare för att kunna komma någonstans.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

JonasC:

Visst är det så. Det har du helt rätt i.

Voidhanger:

Lycka till! http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/

Visa signatur

MVH Nils. Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Har inte denna fråga ställts tusen ggr snart? Klistrade tråden som någon så snällt länkade i början tar upp det mesta.

Och nej, objektiv är nåt helt annat än Objektorienterat. C är inte omodernt med dock ganska gammalt.

Sist men inte minst, till personliga åsiktsdelen: C++ är INTE bra att börja med. Nej nej nej. Det är nånstans mellan slöseri med tid och ren galenskap att börja med C++. Det GÅR ja, och för VISSA är det helt rätt. Men för den stora majorieten är det mycket bättre med ett snällare språk. Måste du fråga vilket språk som man bör börja med tillhör du antagligen inte första kategorin om vi säger så

VB är vanligt, väldigt vanligt. Java med. Delphi förekommer också en hel del. Det är *definitivt* inte dött. I väldigt många fall är C++ väldigt överskattat och används av ren okunskap bland de som bestämmer vad som skall köpas in (vilket ofta inte är de som programmerar tyvärr). Man använder det för att det är vanligt, utspritt och etablerat. Alltför sällan för att det är just det man faktiskt behöver.

Själv lärde jag mig på Pascal och det är ett skolspråk. När jag undervisade i programmering användes SML som första språk vilket är ypperligt. Funktionella språk är bra nybörjarspråk (såg att lisp nämndes) och det jag sett pekar på att det är mycket lättare för en som lärt sig grunderna i t.ex. funktionella språk att gå över till C/C++ än det är för en som lärt sig C++ från start att gå över till andra. I C och C++ går maskinberoende/tänkade och programmering på hög och låg nivå ihop på ett sätt som gör det svårt att skilja på vad som är vad.

Sist men inte minst... vill man ha "nära" till C++, men nåt lite enklare som dessutom är gratis är Java mycket bra. De flesta som gnäller på att det är långsamt vet inte vad de talar om. Precis som med alla språk är de tänkta för specifika användningsområden och Java är INTE tänkt att användas till t.ex. avancerade 3D spel och annat som kräver hastighet. Men väldigt många andra tillämpningar passar det utmärkt till. Det är väldokumenterat, har massor med lättillgänglig exempelkod, har automatisk minneshantering och är dessutom gratis och objektorienterat.

Sen är Java definitivt inte svaret på allt, men som skolspråk kan det vara helt ok.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Hello world är ganska onödigt försök göra något kreativt i början som att hämta text från en fil och sen skriva ut den på skärmen.
Rekomenderar dig att inte försöka lära dig C++ från tutorials, Behövs en bok/lärare för att kunna komma någonstans.

Det som är rätt för en person behöver inte vara rätt för alla. Jag har lärt mig C++ och andra programmeringsspråk både med bok och lärare, och via tutorials och liknande på nätet. Personligen föredrar jag det senare.

Permalänk
Medlem

Jag har börjat tittat på Visual C# och tycker det verkar vara ett trevligt språk att börja programmera i. Jag har mest programmerat i LabVIEW de senaste åren i mitt arbete och ville känna på textbaserad programmering igen på fritiden. När jag lärde mig programmera för 15-20 år sedan var det först BASIC, sedan pascal och C som gällde. Objektorienterad programmering har jag inte använt förräns nu när jag testar C#. Man känner igen sig lite från C och pascal i C# tycker jag. Det lär ska vara väldigt likt Java sägs det.

Jag har laddat ner Visual C# 2005 Express Edition Beta 2 och den var gratis att ladda ner från Microsoft och utvecklingmiljön verkar trevlig.
http://lab.msdn.microsoft.com/express/vcsharp/default.aspx

Har mest gjort några program för "DOS-fönstret" ännu men det ska bli skoj att prova göra Windowsprogram.