Linux vid sidan om windows, länk.. bråttom

Permalänk
Medlem

Linux vid sidan om windows, länk.. bråttom

Hejsan!

Jag skulle vilja ha en länk till en sida där man kan ladda ner en Linux-dist som man kan köra vid sidan om Windows. Min TV pajade nyss och jag pallar inte plugga mer idag.

Obs, den ska gå att bränna på CD-skivor. Sitter på 100Mbit i skolan så jag måste ha nått att bära hem det på... finns inte DVD-brännare på dessa datorerna.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns någon dist man inte kan köra vid sidan om Windows?
Mitt tips skulle ändå vara Ubuntu om du är en nybörjare, eller Slackware om du vill slänga dig in i det och lära dig lite mer.

Permalänk
Medlem

Nästan vilken dist som helst uppfyller dina krav. Jag rekommenderar Debian(http://www.debian.org/). Tanka en liten cd(http://people.debian.org/~dwhedon/boot-floppies/) och installera resten av vad du behöver från apt.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tackar!

Hur ska jag göra för att kunna installera det brevid Windows?

Ska jag göra om hårddisken till något annat format än NTFS?

*Springer hem och hämtar skiva*

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Tackar!

Hur ska jag göra för att kunna installera det brevid Windows?

Ska jag göra om hårddisken till något annat format än NTFS?

*Springer hem och hämtar skiva*

Du behöver en tom partition för Linux, sen sköter installern resten. Du kan även partitionera med installern.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

http://www.pclinuxonline.com/

En livecd som verkligen - verkligen - bara fungerar. Den är väldigt genomtänkt, och jag rekommenderar den varmt.

Permalänk

Tips: Läs på om partitioner och filsystem för Linux innan du sätter igång. Det gör installationen enklare och du undviker att av misstag formatera fel partition.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Du måste även konfa bootloadern för att kunna boota windows.

Dock vet jag inte huruvida debian eller ubuntu göt detta av sig själv...

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Medlem

Efter att ha tänkt lite tror jag att testar livecdn i stället... Vågar inte riktigt lekar med partitionerna nu.. är lite viktigt att jag inte pajar windows när jag har arbete som måste göras till nästa vecka.

Tack för alla snabba svar!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Om allt fungerar som det ska och du vill köra pclinux ifrån hårddisken så klickar du bara igång HD-install ifrån skrivbordet.

Du måste partionera disken själv, men interfacet är enkelt som fasen (partition magic-aktigt). PCLinuxOS detectar automatiskt Windows och konfar bootloadern åt dig. Utöver partitioneringen så ska du bara välja namn och lösen på användaren samt root - sen är du klart.