Permalänk
Medlem

Starta datorn med ir-fjärrkontroll HTPC

Jag har en HTPC som jag styr med fjärrkontroll(en vanlig ir-kontroll och en mottagre till com porten). Jag har ingen mus och inget tangentbord inkopplat. Jag såg på chip*e*.se att det fanns en enkel ir-mod till xbox för att starta den. Det var en enkel ir-mottagare med en lite pic i som var programerad att sluta ett relär i några sec för att xboxen skulle gå igång, och när den var igång så skulle den inte göra någonting. Skulle man inte kunna göra något liknande till en pc? Det är ju jätte många som har HTPC och inte vill starta den med startakanppen...

Permalänk
Medlem

finns en bra kontroll som man visserligen ska sätta i 5,25 plats men med lite trix går det nog att få in den snyggt i en htpc, det bästa är att det är med lcd som är skitsnygg (tycker jag) har beställt en nu så man kanske lägger upp lite bilder och omdöme

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309264&cks=PRL

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Avstängd

är det en lirc-device du har? Kan du koda microprocessorer? isådanafall kan du avkoda ir-koderna som kommer från fjärrkontrollen och styra ett relä... Annars så är fjärren som Corpze tipsar om välldigt niiiiiiice...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
är det en lirc-device du har? Kan du koda microprocessorer? isådanafall kan du avkoda ir-koderna som kommer från fjärrkontrollen och styra ett relä... Annars så är fjärren som Corpze tipsar om välldigt niiiiiiice...

Jag vill lära mig....

Den var väligt NIIIICE men 1000:- är lite i högsta laget. Kanske i framtiden...

Permalänk
Avstängd

den finns utan display oxo för lite över 500...

Men om du vill göra det själv så är det bara att kolla upp signaturen för PowerKnappen.. antaligen är det ett 8bitars eller 16 bitars tal.. sedan är det bara att programera ett serial interrupt i din microprocessor, anlysera bitströmmen och se om det är "Power-knappen" som är nedtryckt.. du måste ta 5v från Standby-kabeln i psun, eftersom microåprocessorn alltid måste ha spänning.... du vill nog inte att microprocessorn ska avkoda powerknappen när datorn är på, så koppla koppla 5v från en molex på microprocessors parallellport så kan du kolla om datorn är på eller inte.. är den på ska du aktivera relät..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
den finns utan display oxo för lite över 500...

Men om du vill göra det själv så är det bara att kolla upp signaturen för PowerKnappen.. antaligen är det ett 8bitars eller 16 bitars tal.. sedan är det bara att programera ett serial interrupt i din microprocessor, anlysera bitströmmen och se om det är "Power-knappen" som är nedtryckt.. du måste ta 5v från Standby-kabeln i psun, eftersom microåprocessorn alltid måste ha spänning.... du vill nog inte att microprocessorn ska avkoda powerknappen när datorn är på, så koppla koppla 5v från en molex på microprocessors parallellport så kan du kolla om datorn är på eller inte.. är den på ska du aktivera relät..

Ja såg det

Varför måste jag analyssera start kanappen? räcker det inte med att sluta kretsen i någon secund?

Permalänk
Avstängd

du måste ju kolla att rättknapp är nedtryckt.. alla knappar ska ju inte sätta på datorn...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

asså. Räcker det inte med att korsa pwr + och - ? Varför måste det sändas signaler?

Permalänk
Avstängd

du vill väll starta datorn från din fjärr.. eller har jag missuppfattat nått?

Visa signatur
Permalänk

Det jag misstänker att cybervillain menar är att du vill bestämma vilken knapp på fjärren som ska starta datorn så att du inte råkar starta den när du trycker på nån annan knapp.

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk

"analysera startknappen" = Kolla vilken signal du får från IR-mottagaren när du trycker på I/O -knappen på fjärrkontrollen.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

ok, jag fattar...