Permalänk
Medlem

Någoting är galet

Hej

Jag har ett tag haft ett problem med min dator som jag aldrig stött på. Även om det kanske inte har med det egentliga problem kan jag nämna att det började med att min mus lite då och då helt plötsligt lade av i några sekunder. Dessa små strejkar blev snart permanenta, så fort de inträffat, och kunde bara åtgärdas med en reboot (min reservmus som inte är usb funkade dock under strejkarna). Jag började planera att köpa ny mus, men då började det konstiga hända.

För någon vecka sedan satt jag framför datorn. Efter att ha spelat wow ett tag, stängde jag detta. Jag skulle istället starta firefox och surfa lite. Gick in i menyn och tryckte på min genväg. Den laddade lite. Inget hände. Gjorde samma sak igen. Inget hände.

Efter lite experimenterande drog jag slutsatsen att jag inte kan starta program efter att datorn har varit på i kanske en halvtimme eller så.

Igår blev saken ännu värre. Nu började program låsa sig när man försökte göra något i dem. Bara något så lätt som att spara i word blev omöjligt utan att det låste sig.

Just nu står datorn och spelar musik. Längre än så kom jag inte, när jag startade msn, halvlåste allt sig. Man kan röra musen fram och tillbaka, men inte klicka. Man kan se msn och itunes med alt tab, men inte få fram något av det.

Jag fattar inte alls vad som är fel. Är det något hårdvarufel som spökar eller är det typ windows som behöver ominstalleras? Tänkte fråga här innan jag formaterar lådan, det är så jobbigt att installera allt på nytt =p

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Gäst

Kan vara maskinvarufel.
Kanske blir för varm.
Dålig spänning på nätagg.
Minnen.
Spyware , trojanska spöken i maskinen.

Det kan som du se vara precis vad som helst.
Börja enkla felsök , memtest,ad-ware,spybot,byt nätagg om du har någon liggande.Köp några bra fläktar för att förebygga värmen.

Annars är det kanske en formatering med fräscha drivrutiner som din maskin skriker om

Permalänk
Medlem

Har kört adaware och norton, har även öppnat chassit och kört så just nu. Ska be snällt om att få låna pappas nätag och minnen. Tack för hjälpen

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz