Permalänk
Avstängd

VF700 eller Silencer?

Har en stadig chassi temp på 22 grader, även när allt gör full load, Och jag undrar vilken utav kylarna jag ska ta. Tror inte jag kan få så mycket bättre chassi temp, med en temp på 20-21 i mitt rum Finns det något test mellan dom olika silencerna och en VF700?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ Winchster @ 2500mhz, org 2000mhz. En 512MB Kingtson HyperX minne 250mhz 3,3,3,9, org 200mhz 2,2,2,5. Ratio 1-1. MSI K8N Neo2 Platinum 54G. Radeon 9600SE. Maxtor 40GB och 120GB Wstern Digital.

Permalänk

vf700 är bättre i min mening, en av mina kompisar har en vga silencer och hans låter mer och kyler sämre än min(vi har samma kort)

Permalänk
Medlem

zalman...
fläktarna på mina silencers har inte hållt mer än ett år ca.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du kör A64 med ett Nforce modekort så skulle jag stark avråda dig att skaffa en silencer då den kommer att komma i kontakt med NB/SB fläsen. Hade en innan och fick kapa några fenor på NB/SB kylaren för att den skulle passa. Silencern är stor, klumpig och enda fördelen med den är att den får ut den varma luften ur chassiet.

Själv kör jag med en VF700-CU och den fungerar mycket bra, är lätt att montera, tyst samt kyler bra. NB/SB kylaren är numera utbytt mot en bättre (större) fläns från coolermaster och VF700 kommer inte i kontakt med den. Denna uppgradering på NB/SB hade varit omöjlig med silencern på grafikkortet.

/Martin

Permalänk

Självklart köper du VF700 som är både bra och tyst:)

Permalänk

Köp en Schooner. Tyst och BÄÄÄÄST

Permalänk
Avstängd

Silecener är en riktig dass-kylare. Ta en Zalman, de är ivf bra på sitt jobb.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Hjälpsam

NV5 är någon grad svalare än VF700 på normalfart och då liter båda ungefär lika mycket. Mao NV5 för prestanda och överklockning. Låter lite fantastiskt att du bara har 1-2 grader varmare i chassit än i rumstemp, men annars är det aldrig fel att få ut varmluften ur chassit med NV5an. Bäst Pris/prestanda

VF700 på lågvarv har bäst ljud/prestanda ratio. Mao om du vill ha tyst och ändå hysad kylning med lite klock så är det VF700.

Schooner kyler generellt sämre än orginalkylning men är 100% passiv och därmed knäpptyst. Om du skall ha en heltyst dock oklockad.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf

Schooner kyler generellt sämre än orginalkylning men är 100% passiv och därmed knäpptyst. Om du skall ha en heltyst dock oklockad.

Det finns delade meningar om att Thermaltake Schooner skulle ge sämre kylning än original. Jag gick från 92 => 68 grader full load, 47 => 38 grader idle på ett Leadtek 6600GT Extreme. Detta kort är lätt överklockat som original vilket betyder att det drar ca 50-55 W.

Både knäpptyst och supereffektivt alltså.

Se den här tråden för mera info om vad som krävs för att lyckas: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=43579...

Visa signatur

Asus A8N-SLI dlx // A64 3k+ @1.8 (std) // Leadtek px6600GT extreme @ 585/1175; 0dB // Hitachi T7K250 // NEC ND3520 // A-Data PC3200 2x512 // AOpen H600B // 3DMark05: 4143

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

har inte testat VF700, men jag kan säga att en ATI Silencer 2 knappast är högljud

enligt trådskaparens sign så har han ett 9600se.. så Fluf varför börja snacka om NV5 som snurrar 1000rpm snabbare än ATI2:an om jag kommer ihåg rätt?

mitt Asus 9600xt med en ATI Silencer 2 gick aldrig över 40c på core och minnen..

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Avstängd

Verkar som att jag kommer få byta mitt 9600SE till ett Radeon 9800PRO eller iallafall ett bättre gratis, men då min fläkt låter som fan och silencern är billig... Så tror jag jag köper en silencer till detta, sen så köper jag en zalman till nya kortet sen, är inte missnöjd med min zalman cpu kylare

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ Winchster @ 2500mhz, org 2000mhz. En 512MB Kingtson HyperX minne 250mhz 3,3,3,9, org 200mhz 2,2,2,5. Ratio 1-1. MSI K8N Neo2 Platinum 54G. Radeon 9600SE. Maxtor 40GB och 120GB Wstern Digital.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nelio Nelio
http://www.arcticsquad.com/index.php?lang=1&page=4&id=10

Många förstår inte att en heatpipe-kylare behöver åtminstone ett svagt luftflöde över kylkropparna för att fungera optimalt.

I artikeln på Arcticsquad så sägs inget om vilka förutsättningar som gällde mer än att rumstemp var likvärdig och att inget luftflöde fanns kring testplattformen som jag förstår texten.

Den viktigaste informationen för att värdera Schooners prestanda saknas: vilken chassiventilation man hade. En kylare med fläkt skapar sitt eget luftflöde och därför spelar den här variabeln mycket mindre roll för de traditionella kylarna.

I tråden om Schooner kom vi fram till att det lättaste sättet att åstadkomma bra resultat är att använda en undertrycksbaserad chassiventilation. Utan en genomtänkt chassiventilation får man mycket magra resultat med Schooner, vilket faktiskt visades i samma tråd.

Dessutom tycker jag att artikelförfattaren överdrivit svårigheterna med monteringen av Schooner. Det går på ca en halvtimme om man som jag monterar min första grafikkortskylare och är noggrann och försiktig, inget att bråka om tycker jag.

En sak som artikelförfattaren däremot borde ha nämnt är att stora passiva nordbryggekylare - typ de som många använder till sina asus a8n-sli - inte går särskilt bra ihop med Schooner. Dels kan det svårt att få plats med dom, dels finns ingen grafikkortsfläkt som hjälper den passiva nF4-flänsen att göra sitt jobb om fläkten sitter i närheten som på a8n-sli. Samma problem gäller för övrigt NV Silencer på den brädan.

Visa signatur

Asus A8N-SLI dlx // A64 3k+ @1.8 (std) // Leadtek px6600GT extreme @ 585/1175; 0dB // Hitachi T7K250 // NEC ND3520 // A-Data PC3200 2x512 // AOpen H600B // 3DMark05: 4143