Permalänk
Medlem

datorn startar ej!

Hej
min dator (Intel Pentium 4, 1300 Mhz , 128 mb ram)
När jag sätter på datan lyser den rött där framme på datan .. Det är bara fläkten som startar inget annat man kan inte ens trycka ut cd-romen det kommer inget på skärmen heller.. Men om jag drar ut någon av dom här sladdarna ( http://www.home.no/jezper/bilder/data.jpg ) så kan man trycka ut cd-romen och man hör att hårddisken jobbar.. den lyser forfarande rött där framme på datan och det kommer inget på skärmen..
Snälla hjälp mig vad är problemet!

Visa signatur

pr0

Permalänk
Medlem

har ingen aning men vill bara påpeka att det heter DATOR.

Visa signatur

#unsure

Permalänk
Medlem

snälla inga onödiga inlägg som edoN har skrivit..

Visa signatur

pr0

Permalänk
Medlem

Förmodligen felkopplat. Koppla bort allting utom den som går till hårddisken. Alltså koppla bort flatkablen från CD-ROM och från diskettutaget och se vad som händer. Det är inte så att det är en gammal flatkabel som man kan snurra på och ändå trycka i den, alltså ingen spärr som gör att man endast kan sätta i den på ett håll? Eller är det på disken den sitter?

Fungerar det inte att koppla bort allting utom disken så ändra så den rödetråden är inåt burken istället för utåt. Så länge sedan man använde gamla idekablar så jag minns inte vilket håll den ska vara på

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

power knappen på skärmen?

Visa signatur

Man får vad man betalar för...

Permalänk
Medlem

okej nu har jag märkt att om man drar ut den blå sladden på bilden ( http://www.home.no/jezper/bilder/data.jpg ) så starta cd-romen osv..

Visa signatur

pr0

Permalänk
Avstängd

Röd är alltid 1, men det är inte lätt att se vilket som är 1 på sockeln kabeln ska sitta i :D. Det är ofta så jäkla trångt att det är svårt att se siffrorna på moderkortet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

va? juste fläkten stannar och det lyser inte där framme när jag drar ut den blåa sladden !

Visa signatur

pr0