komplett.se - Fraktkostnader!

Permalänk
Medlem

komplett.se - Fraktkostnader!

Nu vart jag RIKTIGT besviken på komplett. Jag har alltid tyckt att dom har vart bra med priser osv.
Hade nu tänkt o köpa 2st Beantech Igloo chassin, men vart enormt förskräckt när jag såg frakt priset för dessa två.
386kr inkl pf är INTE acceptabelt enligt mig!
Förstår INTE hur dom kan sälja några större produkter med de fraktpriserna.

Nu blir det absolut inte komplett jagköper chassin av. Alldeles för högt fraktpris. Detta borde vara en hög prio från kompletts sida, att få ner fraktpriserna med 50% på tex detta jag hade tänkt beställa.

/Henke

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Medlem

Komplett kör med faktisk prissättning. Eftersom det blir 2 paket kostar de 159 per styck.

Ofta när företag tillämpar enhetsfrakt subventionerar exempelvis ett ljudkort ett chassi. Bra för chassiköparen men inte för den andra.

Men jag håller med dig, Komplett har lite väl höga fraktkostnader.
Har hänt att jag handlat på andra ställlen enbart pga detta.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är även att jag inte hitta detta chassi någon annanstans förutom på komplett, så jag får väl betala den enorma frakten =/

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Avstängd

Ja enligt mig ska iaf priset ligga på kanske 299kr inkl pf för dom två tillsammans. Om det inte är så att med alla kartonger och skit innuti att det blir över 2,8kg styck. Dvs att 299kr inkl pf är för varor upp till 20kg postpaket. Över 20kg blir det lite dyrare. Där jag jobbar kör vi efter vad posten säger inte att vi lägger till eller något utan rakt av postens pris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allstaar
Ja enligt mig ska iaf priset ligga på kanske 299kr inkl pf för dom två tillsammans. Om det inte är så att med alla kartonger och skit innuti att det blir över 2,8kg styck. Dvs att 299kr inkl pf är för varor upp till 20kg postpaket. Över 20kg blir det lite dyrare. Där jag jobbar kör vi efter vad posten säger inte att vi lägger till eller något utan rakt av postens pris.

Och man tycker ju att Komplett borde ha rätt schysst deal med posten i och med att de skickar så mycket, men det är väldigt höga fraktkostnader ändå :/

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

De som många andra vill ju driva företaget med vinst, hehe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Och man tycker ju att Komplett borde ha rätt schysst deal med posten i och med att de skickar så mycket, men det är väldigt höga fraktkostnader ändå :/

Permalänk
Medlem

när jag sist beställde dator delar gick frakten på nästan 1200pix... så ja tycker du kom undan rätt billigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av henkiii
när jag sist beställde dator delar gick frakten på nästan 1200pix... så ja tycker du kom undan rätt billigt

Man måste inte ha hempaket.

1200:- frakt, då skulle jag beställt någon annanstans.

Permalänk
Medlem

Jag skulle skicka ett chassi med posten för ett par veckor sedan. 360:- skulle posten ha..för 1 chassi.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deeds
Jag skulle skicka ett chassi med posten för ett par veckor sedan. 360:- skulle posten ha..för 1 chassi.

Stämmer nog rätt bra. Det är dyrare för privatpersoner eftersom företag som skickar mkt paket har avtal och därav bättre priser.

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen tycker jag det är mer irriternade när man får för sig att inpulshandla nått mindre för ~300kr som väger typ 100g och kommer till kassan där man får se att dom har enhetsfrakt på 125kr +45kr för postförskott om man vill ha det.

Permalänk
Medlem

Skickade ett chassi och har för mig att jag fick iväg det för under 200:-

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja frakten är lite smärtsam. Skulle ha ett CM Stacker och eftersom bara Komplett har den svarta modellen så tänkte jag köpa där och eftersom jag ofta handlat där genom åren. 199 kr + postförskottsavgiften. Det är någorlunda accepterbart. Det är trots allt ett enormt chassi på 15 kg eller så. Jag ville också ha en 4in3 modul.. gissa vad, frakten hoppade upp till 428 kr.

Ordern slutade på 2020 kr ungefär med frakt. Gtek tog 1707 kr för samma saker med frakt, men ett silerchassi istället eftersom svarta versionen inte verkar existera hos svenska leverantörer.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Den svarta finns på db också: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CMSTC-T01-BL
Frakten gick på 99:-

Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Ja frakten är lite smärtsam. Skulle ha ett CM Stacker och eftersom bara Komplett har den svarta modellen så tänkte jag köpa där och eftersom jag ofta handlat där genom åren. 199 kr + postförskottsavgiften. Det är någorlunda accepterbart. Det är trots allt ett enormt chassi på 15 kg eller så. Jag ville också ha en 4in3 modul.. gissa vad, frakten hoppade upp till 428 kr.

Ordern slutade på 2020 kr ungefär med frakt. Gtek tog 1707 kr för samma saker med frakt, men ett silerchassi istället eftersom svarta versionen inte verkar existera hos svenska leverantörer.

Permalänk
Medlem

Coolermaster STC-T01 Chassi Stacker

db: 1749:- + frakt 99:- = 1848:-
komplett: 1395:- + 199:- frakt = 1594:-
Dustin H: 1475:- fri frakt.

Jämför alltid slutpriset, finns pengar att spara.
db jämfört med Dustin H skiljer 373:-, ganska mycket.

Permalänk
Hedersmedlem

CM Stacker + 4in3 modul

DustinHome: 1750:- fri frakt
Komplett: 1564:- + 452.9 kr mot postförskott = 2046 kr(!!)
Datorbutiken.com: 1769:- + 199 kr frakt = 1968 kr
Gtek: 1608:- + 99 kr frakt = 1707 kr.

Det finns definitivt pengar att spara. Ofta är Komplett och db lika billiga på prylar.. några kronor som skiljer, dustin något dyrare men oerhört snabba leveranser istället och små firmor som Gtek brukar vara dyrast. Men nu skiljer det över 300 kr!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Coolermaster STC-T01 Chassi Stacker

db: 1749:- + frakt 99:- = 1848:-
komplett: 1395:- + 199:- frakt = 1594:-
Dustin H: 1475:- fri frakt.

Jämför alltid slutpriset, finns pengar att spara.
db jämfört med Dustin H skiljer 373:-, ganska mycket.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Komplett använder väl Tollpost (DPD Norge) till mycket, min senaste beställning för ca 3 veckor sedan kom iaf från Norge. Och antagligen är det där det spökar med fraktpriserna. Sedan är det ju lite roligt att Posten äger 50% av Tollpost, så de gör nog deals med sig själva misstänker jag...

Köpte iaf ett paket på 2.5kg nu i veckan och frakten gick bara på 99 spänn, vilket jag tycker är helt acceptabelt. Men stora ordrar är dyra att skicka... Och för bövelen folk, inte betalar ni med postförskott i dessa kort-tider?!

[Edit: roligt trick, skriv testa www.dpd.se :)]