Permalänk
Medlem

Fel i filsystemet.

Hejsan, har haft problem med Bluescreens och krashande program på sistone, har en Seagate Barracuda ULTRA ATA 160Gb köpt för ett år sedan.

Jag har kört Seagates testprogram och kört alla testerna i det och det hittade kritiska fel i filsystemet, så jag undrar en sak, går det att reparera eller måste jag byta till en ny på garanti? Och jag hoppas verkligen detta är orsakerna till Bluescreensen och de kraschande programmen.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Backa över det du vill spara på en annan disk / dvd etc.
Rensa partitioner och skapa nytt.

Fel i filsystemet innebär oftast inte fysiskt fel på disken, endast att operativet strulat till det.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Kan hårddisken ha något att göra med den bluescreenen? Den dyker upp oftast men jag har sett någon gång någon annan bluescreen.
Hoppas att det är disken som strular det, men skall testa annat grafikkort sen också, men hoppas inte att det är det, vill inte börja ha bort det på garantin.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Gäst

Lånar tråden lite.
Kör även ett memtest.

Permalänk

Om jag minns rätt så var det exakt ett sånt där felmeddelande som jag fick då något i moderkortet hade gått sönder (minns inte exakt vad det var som hade gått sönder, men om jag minns rätt var det var något som hade läckt ut ur de cylinderformade sakerna som sitter på moderkortet (ursäkta termerna, kan inte så hemskt mycket om hårdvara...)), var tvungen att köpa ett nytt..
EDIT: Fick dock inte bara det där felmeddelandet utan det var i alla fall tre-fyra olika, hade också problem med att datorn startade om utan förvarning.

Permalänk
Medlem

Är filsystemet kaputt lär du få blåskärmar, ja.

Kopiera över allt du vill spara någon annanstans och rensa disken helt. Gör ny partition etc. Installera sedan om windows.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ok, men skall testa om det är moderkortet som jävlas också, det är starkt misstänkt.

Har kört Memtest86 utan ett enda fel så minnen funkar perfa, men skall testa byta grafikkortet mot ett nVidia kort någon dag efter jag testat partitionerat om.

Hoppas det är antagligen moderkortet eller bara disken som jävlas.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Kör en felkontroll innifrån Windows och enklast genom att högerklicka på hd:n och välja det för att se om det kan fixa till filsystemet men ta gärna backup på viktiga saker först då det har hänt för några här att viktiga saker har försvunnit för dom efter det.

Permalänk
Avstängd

Vad gör man åt en felande hårddisk?

Svaren finns här, min vän:

Permalänk
Medlem

Vad menar du med detta?

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk

Att lägga hårddisken i en ecd-plastpåse över natten, har diskuterats lite om det i den här tråden.

Permalänk
Medlem

Har inte så allvarliga problem så jag måste testa det där, men tack ändå

Visa signatur

Apple Macbook Pro