Kan jag använda min NTFS-patition i LINUX?

Permalänk
Medlem

Kan jag använda min NTFS-patition i LINUX?

tjena

jag kör dualboot winXP och linux men har en HD med lite saker som jag behöver komma åt hos båda OS den är i NTFS. men jag vette fan hur jag ska kunna spara filer på den från linux

Permalänk
Medlem

Du kan inte skriva till NTFS, bara läsa.
Dock kan du både läsa och skriva till FAT/FAT32

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk
Medlem

Det finns väl någon slags experimentell funktion för att skriva till NTFS, men den är ansedd som ganska farlig.
Det finns också ett litet knep, kallat Captive, som är en wrapper för Windows egen ntfs.sys, men sist jag hörde talas om den sades det att den var ganska långsam och rätt buggig.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Jag har slagit på NTFS write support i min kernel och "experimental" taggen på write support försvann från kernel för mer än ett bra tag sedan, i 2.6.x kernels då.
Jag har också använt det utan några problem måste jag tillägga.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Skrivstödet i kerneln är säkert men tillåter bara ändring av befintliga filer på sådant sätt att storleken inte ändras. inget annat.

Permalänk
Medlem

Att göra en funktion säker genom att radikalt handikappa den är ju också en metod...
Att bara få göra skrivningar som inte ändrar storleken gör det ju i praktiken obrukbart. På sin höjd kan man lyckas ändra ett par tecken i nån config-fil.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Varför fixar ingen en skrivfunktion till ntfs? Jag kommer aldrig gå över till linux innan det, fat32 är ju rena 80-talet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jan-banan
Varför fixar ingen en skrivfunktion till ntfs? Jag kommer aldrig gå över till linux innan det, fat32 är ju rena 80-talet

Ehm, Linux kör med Ext2, Ext3 mfl.

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jan-banan
Varför fixar ingen en skrivfunktion till ntfs? Jag kommer aldrig gå över till linux innan det, fat32 är ju rena 80-talet

Om du går över till Linux behöver du varken NTFS eller FAT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jan-banan
Varför fixar ingen en skrivfunktion till ntfs? Jag kommer aldrig gå över till linux innan det, fat32 är ju rena 80-talet

Många vill göra det men ingen får göra det.
(F:ö var ju fat32 hightech på win i ME osv. Ja inte ens W2k använder samma NTFS som W2ksp4, så 1900-tal kan jag gå med på men icke 80-tal.)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Inge får? det är väl bara att göra en priat?

Men om jag vill köra windows och linux så behöver jag ntfs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jan-banan
Inge får? det är väl bara att göra en priat?

Men om jag vill köra windows och linux så behöver jag ntfs

Alltså, kommer man på hur NTFS fungerar så får man skriva drivrutiner som stödjer det till vilket operativsystem som helst, problemet är just hur man ska få reda på exact hur det fungerar. Teoretiskt sätt är det ganska enkelt, bara att öppna drivrutinen som implementerar NTFS i XP och titta hur den gör, men detta sätt är olagligt. För att kunna utföra reverse engineering på ett lagligt sätt måste man betrakta det man ska klona som en "black-box", dvs. det enda man får titta på är vad den skriver till hårddisken. Finns ju Linux implementationer som använder sig av Windows drivrutinen och sen "emulerar" Windows's subsystem för att få det att fungera, men denna lösning är varken laglig eller snabb.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Sen kan man ifrågasätta varför Microsoft inte ens lagt in stöd för uråldriga EXT2 och EXT3 i Windows. Ska man klaga över kompabilitet är det inte Linuxkärnan man ska klaga på, det är Microsoft.

Permalänk
Medlem

Någon som testat captive?

http://www.jankratochvil.net/project/captive/

Med denna får du fullt RW NTFS-stöd i Linux. Den kör nämligen med Microsofts egen drivrutin ntfs.sys i Linux. Jag tror du måste fixa ntfs.sys själv dock (eg kopiera från Windows).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jan-banan
Inge får? det är väl bara att göra en priat?

Men om jag vill köra windows och linux så behöver jag ntfs

Du behöver en ordbok och lära dig hantera punkt också.

För övrigt, det är inte direkt som att Microsoft har släppt öppna specifikationer på NTFS. Om de hade gjort det hade det ju varit fixat för åratal sen. Men Microsoft gör ju inte det, därför måste man reverse-engineera NTFS, och sånt tar tid.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Du behöver en ordbok och lära dig hantera punkt också.

För övrigt, det är inte direkt som att Microsoft har släppt öppna specifikationer på NTFS. Om de hade gjort det hade det ju varit fixat för åratal sen. Men Microsoft gör ju inte det, därför måste man reverse-engineera NTFS, och sånt tar tid.

Du borde skaffa en p-tidning och lära dig hantera ditt könsorgan.

Men va fasen är det inte bara att göra på det olagliga sättet som näms ovanför.

Varför mailar ingen MS och frågar om specifikationerna? Eller varför fixar inget den på riktigt finns gott om rotägg på programerar sidan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jan-banan
Du borde skaffa en p-tidning och lära dig hantera ditt könsorgan.

Men va fasen är det inte bara att göra på det olagliga sättet som näms ovanför.

Varför mailar ingen MS och frågar om specifikationerna? Eller varför fixar inget den på riktigt finns gott om rotägg på programerar sidan

Är du allvarlig? Tror du MS skulle släppa specifikationerna för NTFS? Det är Microsofts grej att köra med egna stängda format och inte låta någon annan leka. Men du kan ju göra ett försök och sedan posta det till några utvecklare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jan-banan
Du borde skaffa en p-tidning och lära dig hantera ditt könsorgan.

Men va fasen är det inte bara att göra på det olagliga sättet som näms ovanför.

Varför mailar ingen MS och frågar om specifikationerna? Eller varför fixar inget den på riktigt finns gott om rotägg på programerar sidan

Jajemen. Många tror tex att det var en "hacker" som stal källkoden till Hl2, men i själva verket var det bara en kille som ringde upp och frågade om han kunde få sig en kopia ;).
Gates vill mer än gärna ge ifrån sig all källkod, det är bara det att ingen har frågat...

Permalänk
Medlem

Någon linuxprogramerare borde väl fatta att programera NTFS? varför kan man göra fat32 men inte NTFS.

Om alla mailar och frågar eller stämmer MS så kanske dom måste släppa koden?

Permalänk
Medlem

FAT32 är mycket enklare och dessutom äldre. Microsoft har laglig rätt att hålla koden hemlig.

Permalänk
Medlem

FAT32 är väl en öppen standard?
VAd ska man stämma MS för? För att de inte kör med öppna standarder? Det är väl isf konsumenternas fel, som köper deras inkompatibla produkter.

Permalänk
Medlem

jag har det ytterst seriöse förslaget som ska rädda dig trådskapare. alla hjälps åt (nej vi ska inte klippa och klistra) och så skriver vi ett nytt filsystem som fungerar med både XP och linux! shit vad jag är smart alltså...

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

tifius: Så vad väntar vi på? dags att börja koda!

Permalänk
Medlem

EXT3 funkar ju redan med båda, iofs så kräver det ett program men det får ni flamea MS för. Gick alldeles utmärkt att kopiera lite filer till min windowspartion från min /home i xp tidigare idag :).

Permalänk
Medlem

hittade precis reiserfs-drivers (r/w) som ser lovande ut aven om om de inte ar klara:
http://rfsd.sourceforge.net/

sa finns det ju till ext2 (r/w)
http://www.fs-driver.org

och ext3 (read only )
http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/ext2ifs.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jan-banan

Om alla mailar och frågar eller stämmer MS så kanske dom måste släppa koden?

Du har precis vunnit äran att bli quote på min profil.