Permalänk
Medlem

Nätverkskortets inverkan på pingen

Halloj!

Sitter idag med ett ganska irriterande problem här hemma. Det är så att när jag lirar ET eller WoW så har jag väldigt skumma ping problem. Får att pingen ungefär var 5:e minut hoppar upp ifrån runt 48 till 140 i 5 sec för att sen lugna ner sig. Har även mycket packetloss och dylikt. Spelet (speciellt ET) känns ganska ryckigt och jag upplever att folk laggar ganska mycket även när jag har 48 i ping. Händer även att jag kan tömma ett antal skott i folk utan att nåt händer, vilket är ju brutalt irriterande...:> Har varit i kontakt med BBB och dom skyller givetvis på min router...(En Linksys BEFSR41 ver 3.1). Nu är det så att kompisarna drog över sina datorer och testade, och döm till min förvåning när varken nån av dom upplevde samma problem! När jag laddar ner ligger jag runt 1.3mb/sec utan problem så det har jag inget problem med.:S

Då undrar ju jag följande:

1. Kan nätverkskortet vara avgörande?Det har väl en 4år på nacken eller nåt. Chippet är vad det står i Enhetshanteraren Realtek RTL 8139 NIC.

2. Nåt övrigt i datorn?

Har även testat att uppgradera drivrutinerna till nätverkskortet, men inget hjälper! BBB sa även att när dom pingade mej mot mitt telemodem som hade dom 50-70ms svarstid medans jag pratade med dom i telefon. Linan jag har är BBB VDSL 12/9 och datorn består utav en A64 3400+ , 1024 mb DDR400, Ati Rad. 9800XT. DFI Lanparty NF 3 mobbo. Snälla hjälp då jag har noll koll i princip på sånt här!:(

Visa signatur

Sys:Intel Q9450@3,2 Ghz, Nividia GTX260 (192), 4Gb Ram DDR2, 750Gb SATA2 Samsung F1 HDD, X-Fi Fatality Ljudkort, Corsair 750w HX.

Permalänk
Medlem

Kan bara spekulera... Testa att köra utan router en gång då och se ifall det blir bättre. Köp ett nytt nätverkskort och testa, de är ju inte så dyra. Om det fungerade för dina kompisar (körde de via din router?) Så lutar det ju starkt åt din dator! Kanske spelar du på för hög upplösning etc?! Pinga din gateway eller/och tex ´www.sunet.se. Beroende på om interleaven på ditt VDSLabb är på eller av så borde du pinga gateway på mellan 0-25 ms. Själv ligger jag på 1 ms.

Permalänk
Medlem

Realtek nätverkskort är SKIT! Köp Intel eller 3com kort..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Det borde ju finnas ett nätverkskort integrerat på ditt moderkort oxå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keiser
Kan bara spekulera... Testa att köra utan router en gång då och se ifall det blir bättre. Köp ett nytt nätverkskort och testa, de är ju inte så dyra. Om det fungerade för dina kompisar (körde de via din router?) Så lutar det ju starkt åt din dator! Kanske spelar du på för hög upplösning etc?! Pinga din gateway eller/och tex ´www.sunet.se. Beroende på om interleaven på ditt VDSLabb är på eller av så borde du pinga gateway på mellan 0-25 ms. Själv ligger jag på 1 ms.

När jag sitter och spelar ET så har jag en stabil fps på 125. Wow fungerar bra också. Kompisen som satt brevid mej hade en AMD XP2400+ prolle och ett gammalt GF3Ti200 med samma grafikinställningar då den datarn har en likadan onfig som mej:S

Får väl helt enkelt ge mej på att köpa ett nytt nätverkskort. Har testat det inbyggda, men märkte ingen direkt skillnad. Alla vi tre satt och körde via men router, det var det som fick mej att reagera på det hela, innan trodde jag att det var min lina som var galen då jag har haft så höga svarstider mellan modem och server.. Man blir ju galen snart!:(

Visa signatur

Sys:Intel Q9450@3,2 Ghz, Nividia GTX260 (192), 4Gb Ram DDR2, 750Gb SATA2 Samsung F1 HDD, X-Fi Fatality Ljudkort, Corsair 750w HX.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att du borde dra ner på upplösning etc i spelen.
Stora "lagg" är ofta minnesbrist e.dyl.
Även om realtek-kortet inte är något höjdar-kort tror jag inte det skulle påverka ping i spelet.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Låter mer som om det skulle vara någon process i bakgrunden som får för sig att leka lite.

Kan vara allt ifrån uppgradering av virusdefinationer, spyware, windows uppdatering, ...

Kolla vilka processer du har körandes på burken innan du köper ett nytt NIC. För även om det finns bättre NIC´s, så tror jag inte det är faskhalsen som strular var 5:e minut i 5 sekunder - låter som något annat.

Just my 5 cents!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Jag har haft ping hopp i 1 vecka, trodde också det var min Uppkoppling (Comhem) som strulade för jag har haft pinghopp för cirka 1år sen. Men döm av min förvåning när jag hade testat det mesta hemma och tänkte nästan ringa. Så kom jag på att jag installerade en ny brandvägg för cirka 1 vecka sedan. (Kaspersky) testade att slå av den, och då funkade allt galant, spelen jag spelar online slutade lagga och pingen blev mycket stabil. Så jag avinstallerade brandväggen och nu funkar allt utmärkt.

Så nu till min fråga. Du sitter väl inte bakom en Kaspersky brandvägg som jag gjorde?

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Skulle gissa på att du borde dra ner på upplösning etc i spelen.
Stora "lagg" är ofta minnesbrist e.dyl.
Även om realtek-kortet inte är något höjdar-kort tror jag inte det skulle påverka ping i spelet.

Men jag har ju en A64 3400+ , 1Gb ram 9800xt kort, Borde väl räcka för ett spel som man kan sitta med en 800Mhz:are och spela utan problem? Sitter redan med en tävlings cfg i ET då jag spelat mycket på tävlingsnivå. Då har man ju inte dirketså tjusig grafik. Drar jag fps spärren iET toppar jag utan vidare 200fps. Har ställt ner den på max fps 125 för att den inte rycka överhuvudtaget. Lagometern i ET registrerar det hela som en pingtopp, inget fps lagg. I WOW ser jag bara hur min ping går från 48 till 146 i ett nafs uan att jag står i nåt speciellt krävande ställe med mycket folk.

Lucius: Det ska jag nog ta en koll på. Men jag brukar stänga ner dom flesta programmen när jag ska till och spela.:S

Reflex: Sitter med Zone Alarm idag=)

Visa signatur

Sys:Intel Q9450@3,2 Ghz, Nividia GTX260 (192), 4Gb Ram DDR2, 750Gb SATA2 Samsung F1 HDD, X-Fi Fatality Ljudkort, Corsair 750w HX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Renis

Lucius: Det ska jag nog ta en koll på. Men jag brukar stänga ner dom flesta programmen när jag ska till och spela.:S

Reflex: Sitter med Zone Alarm idag=)

Mjo, gör det! Jag har haft liknande problem som du och jag sitter på 100/100 BBB lina. Pingar i CS ca 6-12 och ibland sköt den upp till 140-170 vid givna tillfällen o diskarna skrapade till.

Då kör jag ändå RAID 0 på mina och de är synnerligen snabba...

Jag tog bort en massa uppstarter av onödiga program (regedit, enda som hjälper) och automatiska uppdateringar (windows, antivirus, brandvägg, olika mediaspelare osv osv) sedan dess inga problem.

Det är sällan du "ser" att ett "program" är igång, det mesta är processer som körs i bakgrunden! Uppdateringar, optimering av diskar, checker o yada yada.

Kolla och förundras över hur mycket skräp som körs i bakgrunden i ett, icke optimerat, system!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

ojdå!Det är precis jag upplever saker och ting. Kör dock ej Raid men har iaf SATA hdd.

Skriv gärna vilka program man kan ta bort och hur man skriver för att ta bort dom!:D

Visa signatur

Sys:Intel Q9450@3,2 Ghz, Nividia GTX260 (192), 4Gb Ram DDR2, 750Gb SATA2 Samsung F1 HDD, X-Fi Fatality Ljudkort, Corsair 750w HX.

Permalänk
Medlem

Lär vara din mjukvarubrandvägg som spökar (om du nu har en sådan), testa å stänga av den.

\Masonit

Visa signatur

Livet börjar vid 200!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keiser
Kan bara spekulera... Testa att köra utan router en gång då och se ifall det blir bättre. Köp ett nytt nätverkskort och testa, de är ju inte så dyra. Om det fungerade för dina kompisar (körde de via din router?) Så lutar det ju starkt åt din dator! Kanske spelar du på för hög upplösning etc?! Pinga din gateway eller/och tex ´www.sunet.se. Beroende på om interleaven på ditt VDSLabb är på eller av så borde du pinga gateway på mellan 0-25 ms. Själv ligger jag på 1 ms.

säger som föregånde talare.... låter som för hög upplösning (inte äns dem bästa korten klarar högsta upplösningen). kan vara virus som drar ner på farten...

KAn vara nätverkskortet också... om det är ett pci kort testa det i en annn dator för att utesluta om det är nätverkskortet eller inte... men jag tycker det låter mer som du har fått in någon skit i datorn...

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Att det skulle ha med upplösning att göra kan vi glömma. Vi snackar inte om FPS-droppar här utan att jag under en kort stund titt som tätt får en förhöjd ping alltså den kan var stabil(ligga på ca 48)under några minuter men sedan så kan det sticka upp mot 400 och långsamt sjunka ner igen.

Ska kanske prova med nytt nätverkskort.

EDIT:Har nu varit och köpt ett Linksys Nätverkskort. Det verkar fungera klart mycket stabilare, samt att vi rensade upp lite i regedit. Har inte alls samma lagg i WOW längre och ET verkar uppföra sig klart mycket bättre. Där har "spikarna" och "laggen" klart minimerats!=)

Visa signatur

Sys:Intel Q9450@3,2 Ghz, Nividia GTX260 (192), 4Gb Ram DDR2, 750Gb SATA2 Samsung F1 HDD, X-Fi Fatality Ljudkort, Corsair 750w HX.