Permalänk
Medlem

Drivrutiner

Som ny linuxanvändare (Kubuntu), har jag svårt att förstå hur det här med drivrutiner fungerar. Har dock lyckats installera grafikdrivisar från nvidia genom att editera xorg.conf.
Nåja, nu vill ha installera Nforce ljud- och nätverks drivrutiner.

Har kört filen från nvidia, och den såg ut att installera drivrutnerna, men sen stod det att man skulle ändra nåt i modprobe.conf.
En sån fil har jag inte, så då är frågan hur jag ska göra?

Finns det något smidigt sätt att se sina enheter och drivrutiner (som kontrollpanelen i win) ?

Permalänk
Medlem

Vill minnas att KDE är rätt bra på såna där saker. Leta runt lite i menyerna så ska du se att det finns något liknande kontrollpanelen där. Kan tyvärr inte vara mer exakt än så eftersom det är rätt länge sen jag testade KDE.

Är inte säker på att det finns något ställe där alla drivrutiner listas men pci adaptrar vill jag minnas att man kan lista med "lspci".

Men som sagt, leta i KDE's menyer.

Lycka till

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Vilken version av nForce har du? Kubuntu innehåller ett paket som heter "restricted-modules" så man ska inte behöva installera något exta för att få nforce ljud och nätverk att funka (vad jag vet, har nforce4).

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
Vilken version av nForce har du? Kubuntu innehåller ett paket som heter "restricted-modules" så man ska inte behöva installera något exta för att få nforce ljud och nätverk att funka (vad jag vet, har nforce4).

Jo ljudet fungerar i tex Xmms, men inte i VLC. Samt att det är dålig kvalitet på det. Har nforce3.
Det stora problemet är att i nvidias "manual" referar man till "modprobe.conf" eller "modprobe.d/sound, men ingen av dessa finns, så jag kan inte komma på var jag ska skriva in att rätt drivrutiner ska laddas (dvs inte dom inbyggda i Kubuntu)

Permalänk
Medlem

Du har nog de rätta, bara se till att sljudet används på rätt sätt. Kolla ljudegenskaperna i KDE, och sätt den att använda ALSA som output. Sedan säger du åt alla dina program att använda Arts (KDE:s ljudserver).

Strunta i nvidias readme. Den gäller manuell installation, vilket du inte behöver bry dig om i (K)ubuntu.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

prova köra alsamixer, funkar inte det så kör du apt-get install alsa-utils... Det kan vara så att ljudet är mutat... nätverksdrivisarna till nforce3 heter iallafall forcedeth, så modprobe forcedeth borde lösa det. Ljudet kommer jag inte ihåg vad det heter, men jag sökte efter Realtek AC97 på google, eftersom ljudkortet heter så... Jag har likadan mammabräda och processor, och alla drivisar jag behövde fanns redan..

Permalänk
Medlem

forcedeth är inte nvidias officiella drivare, det är några som är hemmasnickrade.
För övrigt http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-1994.html

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.