Finns det hårddiskar som inte har problem med högfrekventa pip/ljud?

Permalänk
Medlem

Finns det hårddiskar som inte har problem med högfrekventa pip/ljud?

För ca en vecka sedan så började min hårddisk att ge ifrån sig ett högfrekvent pip som är oerhört irriterande. Jag köpte denna hårddisken eftersom min förra hade exakt samma problem. Verkar vara ett rätt vanligt problem med hårddiskar, även min xbox hårddisk har börjat ge ifrån sig ett högfrekvent pip numer.

Finns det några hårddiskar som är kända för att inte ha detta problem? Eller finns det några lösningar som t.ex nån slags isolering (som isolerar just högfrekvent ljud, inte knaster osv). Andra tips?

Permalänk
Medlem

Jag tycker moderna hårddiskar med vätskelager är väldigt tysta jämfört med äldre diskar har haft några Western Digital och Maxtor som bokstavligen tjuter så att man får ont i huvudet men fungerar helt klockrent förövrigt. Annars brukar dom flesta rekommendera Samsung om man vill har en riktigt tyst hårddisk.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Efter att ha köpt flertalet WD-diskar som alla har gått relativt tysta så köpte jag nu ytterligare två stycken WD-diskar för drygt en månad sedan.
Två stycken 250GB SATA2 fick och jag satte genast igång och bytte ut mina 3 år gamla WD 200GB IDE vars lager skrek så in i bombens.
Startade upp datorn, lutade mig bakåt och suckade av lättnad.... men vänta, efter en stunds körning så märker jag att en av diskarna ger ifrån sig ett vinande (swischande) oljud när läsarmen arbetar.
Ok, blev givetvis lite smågrinig men fortsatte med att monterar ur den "swischande" hårddisken och startar upp datorn varefter den går tyst som en mus.
Skickade tillbaks hårddisken till webhallen där jag köpte den och fick en sprillans ny tillbaks. För säkerhets skull så startade jag upp denna hårddisk utan att montera in den i stacker hd-hållaren för att verkligen kunna höra efter så inte denna har samma problem. Men men, ni kan ju gissa vad som hände härnest.
Oh well, har skickat tillbaks även denna och håller tummarna. Kanske är den tystgående, utav de två ursprungliga diskarna, som egentligen är felande

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Ok tack för svaren, ska kolla in det här med vätskelager.

Kan sånt här uppstå pg.a fel i andra komponenter som t.ex nätagget, moderkort osv, nån som har koll på sånt? Sedan, är det bara att slänga en hårddisk som börjar tjuta eller är det möjligt att fixa det på något sätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gralle
Ok tack för svaren, ska kolla in det här med vätskelager.

Kan sånt här uppstå pg.a fel i andra komponenter som t.ex nätagget, moderkort osv, nån som har koll på sånt? Sedan, är det bara att slänga en hårddisk som börjar tjuta eller är det möjligt att fixa det på något sätt?

I nätagg kan det uppstå vilket jag vet av egen erfarenhet detta irriterande högfrekventa pipljud och där är det komponenter som kan självsvänga så då har vissa löst det genom att lägga smältlim övenr den "felande" komponenten men mitt nätagg slutade tjuta efter några månader annars hade jag lämnat in den på garantin då jag hade gett ca 1000:- för det.