Permalänk
Medlem

Förgasarolja till fläkt

Funkar förgasarolja till att smöja en fläkt? Och var ska jag smörja? Under lappen bredbvid sladdkontakterna? Där är det väl bara ett kretskort?

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem

har du kullager så ska du väl smörja där?

Visa signatur

ASUS F3Ka - Turion 64 X2 TL-60 2GHz - 15.4" TFT (WXGA) - 2GB DDR II SDRAM - ATI Mobility Radeon HD 2600 512MB - 160GB Serial ATA-150

AMD A64 X2 5200+ (2,6GHz) - 2GB DDR II SDRAM - ATI Radeon X1650Pro 256Mb - 250GB Serial ATA-300 - Packard Bell 22" Wide

Permalänk
Medlem

Den är rätt gammal men jag tror det är en sån här:
http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=13&code=016
Dem har väöl inget kullager?

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem

Dom gångerna jag försökt smörja fläktar (som det antagligen varit glidlager på?) så har det snarare blivit sämre. Fast jag kaningenting om sånt så det är ju möjligt att jag tagit helt fel sorts oljor, fel kvanitet eller gjort något annat fel.

Permalänk
Medlem

Glidlager slits ut snabbt så köp en ny fläkt istället.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
El-nisse

Förgasarolja är vad jag vet en slags hydraulolja. Ett tips är att inte använda olja utan fett då fett tenderar att stanna kvar i lagret och kräver inte att du lägger på mer varje vecka(okej, viss överdrift men oljan försvinner snabbare)

Visa signatur

Imagine a place where every horror comes to life Where every torture is real and time stands still "tar av mössan för dina någorlunda knepiga kunskaper iaf.. ;) och det är fan inte varje dag jag gör det, känn dig utvald eller något ;) :D" - nidas

Permalänk
Medlem

Okej, jag ska nog köpa en ny då. Eller kanske jag skyndar mig med vattenkylning.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem

Den gången jag provade använde jag symaskins olja som har ganska bra vidhäftningsförmåga och det funkade bra i över ett år eller om det var 2, fläkten blev tystare iaf.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bengan
Förgasarolja är vad jag vet en slags hydraulolja. Ett tips är att inte använda olja utan fett då fett tenderar att stanna kvar i lagret och kräver inte att du lägger på mer varje vecka(okej, viss överdrift men oljan försvinner snabbare)

SMÖRJ ALDRIG ETT LAGER MED FETT. Fett rinner inte. Kulorna gör spår i fettet och ser rinner det aldrig till mer = lagret skär. Fett tål väldigt dåligt temperaturändringar. Ta symaskinsolja. Det funkar bra.

Fett används till delar som inte är rörliga men som man vill inte ska fästa i varandra.

PS. Jag har läst tribolobi - läran om materialytors glidegenskaper. <-- Yeah!

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandola83
SMÖRJ ALDRIG ETT LAGER MED FETT. Fett rinner inte. Kulorna gör spår i fettet och ser rinner det aldrig till mer = lagret skär. Fett tål väldigt dåligt temperaturändringar. Ta symaskinsolja. Det funkar bra.

Fett används till delar som inte är rörliga men som man vill inte ska fästa i varandra.

PS. Jag har läst tribolobi - läran om materialytors glidegenskaper. <-- Yeah!

Om det är glidlager då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
Om det är glidlager då?

Inte där heller. Alltid olja. Glidlager skär ändå...hehe

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Medlem

Man använder alltid fett till rull-lager att påstå något annat är befängt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandola83
SMÖRJ ALDRIG ETT LAGER MED FETT. Fett rinner inte. Kulorna gör spår i fettet och ser rinner det aldrig till mer = lagret skär. Fett tål väldigt dåligt temperaturändringar. Ta symaskinsolja. Det funkar bra.

Fett används till delar som inte är rörliga men som man vill inte ska fästa i varandra.

PS. Jag har läst tribolobi - läran om materialytors glidegenskaper. <-- Yeah!

Får hålla med Skruvis här. Rull- och kullager smörjs ALLTID med fett. Det finns högtemp stabila fetter som kan prestera extremt bra filmhållfasthet även vid extrema lagertemperaturer.

Men de lagren på fläktar som brukar föra liv är allt som oftast glidlager. De brukar gilla olja. Har gjort en specialmix några gånger av lättflytande cykelkedjeolja med vax + PTFE spray. Detta är super för glidlager.

För övrigt så heter det Tribologi och det har jag också läst som en del av mekanikkurserna man läste en gång i forntiden.

Permalänk
Medlem

Varför säljer OKQ8 hjullagerfett om man inte kan använda det??????!

Klart man ska använda fett!

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Jag har bara förgasarolja och MoS2olja hemma. Funkar nån till glidlagrade fläktar? Jag vill gärna ha fakta baserat på egna erfarenheter i praktiken.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem

Jag brukar blåsa in lite wd40, 5-56 eller vad man nu har hemma.. har funkat kanon i alla år.

Kör sedan fläkten i någon minut utanför datorn så det som tänker skvätta inte hamnar i datorn, torkar sedan av fläkten.

Permalänk
Medlem

Kanske ska ha i symaskinsolja nu när jag byter lager på bilen då
eftersom man inte skulle använda fett
bandola så jag har gjort fel i alla år som jag gick i skolan o smörjde dom rörliga delarna i svarvarna o fräsarna med fett. speciellt i lagren.

hehe nädå men symaskinsolja wd40 5-56 etc etc är nog lättast att ha o göra med.
har hört att isej sprayojor dunstar snabbare än symaskinsolja.
men det funkar ju är ju huvudsaken

Permalänk
Medlem

alla grejjer på mitt lager jobb har fett nipplar som teknikerna fyller på med fett, AVG' erna , automat kranarna som väger några ton, det här funnits sen början av 80 talet o rullar än, tror inte det skulle rulla om man andvände olja, fett ska det vara, sen finns det ju fett sprutor som passar nipplarna, så det där med att aldrig smörja med fett e skit snack, sen kan du snacka om alla saker du läst, pröva istället i praktiken, det e skillnad på att läsa till sig kunskap och att skaffa sig den genom praktik
slutkläm: FETT SKA DET VA!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.