Finns/kommer det något nytt spel som tex. "Grim Fandango" och "Monkey Islands"-s

Permalänk

Finns/kommer det något nytt spel som tex. "Grim Fandango" och "Monkey Islands"-s

Suktar efter något spel som är som dessa spelen. Eftersom jag inte är så insatt i spelbranschen mera så letar jag nu efter hjälp här.
Nå?

EDIT: "Money Islands"-serien ska det stå i topic

Visa signatur

Livet är standarden för värde

Permalänk
Medlem

psyconauts eller liknande hette ett som är kul...
kanske inte riktigt likadana men underhållande
på likartade sätt enligt mig.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Ah jusste. Tack, men det har jag redan spelat igenom.

Mer!

Visa signatur

Livet är standarden för värde

Permalänk
Medlem

Det är lite dåligt med nyare spel som liknar monkey island. Du får nog helt enkelt spela gamla klassiker såsom day of the tentacle, full throttle och sam & max.

Permalänk
Medlem

Kanske Little Big Adventure är något för dig. Vet inte om det är samma stil riktigt.

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Medlem

Jag som hade för mig att det skulle komma ett nytt Monkey Island spel..

Visa signatur

Oh, I love you Swec! ^^
OH! Kolla, jag har en autograf utav en moderator!! YAY!
Inte det uttrycket, tack! /GAPa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ohden
Kanske Little Big Adventure är något för dig. Vet inte om det är samma stil riktigt.

OOohohoho...
LBA... mums... får nästan tårar i ögonen...
vilket underbart spel, var ju åratal sen man
lirade nått med sån kännsla...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr verkar det ganska tomt på den fronten just nu. Jag saknar också de spelen, mitt absoluta favoritspel är Monkey Island 3, som kom -98 riktigt schysst spel.
I övrigt verkar speltillverkarna nu för tiden vara inriktade på andra genrer.
Men vem vet, någon annan kanske vet mer, detta är bara min subjektiva generella uppfattning av läget...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Ahhh LBA det spelet är verkligen guld = ) Fan har tappat bort min skiva......

Visa signatur

Orkar inte skriva in mitt system ....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Tyvärr verkar det ganska tomt på den fronten just nu. Jag saknar också de spelen, mitt absoluta favoritspel är Monkey Island 3, som kom -98 riktigt schysst spel.
I övrigt verkar speltillverkarna nu för tiden vara inriktade på andra genrer.
Men vem vet, någon annan kanske vet mer, detta är bara min subjektiva generella uppfattning av läget...

Ja, trean är verkligen helt underbar
Härom dagen satt jag och min bror och rabblade bl a Walleys och Guybrushs första dialog, i trean då.
"one more word and I let you have it!"
"-word"
"one more peep out of you, and I'll do you in"
"-peep"
"That's it! I'm gonna blast ya', I'm gonna.. I'm gonna.. *snyft* You're right MrWood, I'm just not a pirate. I'm not bloodthisty or ferocious.. I'm not even.. I'm not even.. I'M NOT EVEN UNPLEASANT! *sob*"

Hah, ja, och när man ska slåss mot piraterna, och använda de trevliga små förolämpningarna.. De är så otroligt klockrena.

Visa signatur

Oh, I love you Swec! ^^
OH! Kolla, jag har en autograf utav en moderator!! YAY!
Inte det uttrycket, tack! /GAPa

Permalänk
Medlem

LBA, kanske inte riktigt samma stil, men ack så sköna spel :D, 1:an tror jag är abondonware? 2:an köpte jag iaf på loppis för 10 spänn

Visa signatur

"Radeon äger väl alla kort just nu, men om du ska slänga ut den summan pengar på kort rekomenderar jag att vänta några måndader tills Geforce FX kommer. Kommer hamna på samma pris som 4600 resp 9700PRO idag. Och du kommer få ett kort nära 2x radeon kortet!" Den 19 december 2002 skrevs denna lögn här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

All Eran Belysning Är Tillhör till mig! || Mustela är inte finskt! Det är latin! || Om jag fick 1 krona varje gång någon särskrev på detta forum...

Permalänk

Broken Sword I,II & III

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Nvidia Geforce RTX 2080Ti | 32,0GB Dual-Channel DDR4 | Samsung SSD 840 EVO Basic 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB | ASUS MX34VG

Permalänk
Medlem

Maniac Mansion, Indiana Jones and the Fate of Atlantis, The Dig

Permalänk
Medlem

Får la tipsa om Beneath a steelsky som går att köra med ScummVM. Riktigt höjdarlir

Visa signatur

All Eran Belysning Är Tillhör till mig! || Mustela är inte finskt! Det är latin! || Om jag fick 1 krona varje gång någon särskrev på detta forum...

Permalänk

Det är i stort sätt bara bara Tim Schafer (Grim Fandango, Monkey island, day of the tentacle, Phsychonauts osv) som gör såna här spel nu för tiden... så du får nog vänta på hans nya spel

Permalänk
Medlem

Beyond Good & Evil tycker jag är bra, inte riktigt samma stuk men bra är det.
ScummVM borde vara något som finns på varje maskin, grymt bra program!

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Ett nytt Broken Sword är bekräftat.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem

Sam & Max 2 skulle ju komma men dom la av med det tror jag =(

Monkey Island är riktigt underhållande spel mycket bättre en ett "Slakta zombie med min bössa och kolla Fysiken i spelet med 1600x1200"

Permalänk

Gammalt men bra "Hook" (Peter Pan), spenderade många många timmar på det spelet när det kom

Som andra sagt, finns många gammla klassiker som är värda att spela igenom Indiana Jones and The Fate of Atlantis, Maniac Mansion, Larry Serien.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Syberia 1 & 2?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av downup
Sam & Max 2 skulle ju komma men dom la av med det tror jag =(

Monkey Island är riktigt underhållande spel mycket bättre en ett "Slakta zombie med min bössa och kolla Fysiken i spelet med 1600x1200"

Jo... LucasArts hade både Sam&Max 2 och Full Throttle 2 på gång, men båda lades ned. De verkar ju vara helt inriktade på StarWars-spel nu.

Edit: Rent allmänt så känns det väl lite som att man kanske i huvudsak får sikta på att leta rätt på alla äldre äventyrsspel som man missat. Det kommer ju inte särskilt många nya längre.

Exempelvis följande klassiker från LucasArts (fungerar alla i ScummVM):
Monkey island 1,2,3 (verkar du redan ha klarat av)
Indiana Jones and the Fate of Atlantis
Sam & Max
Day of the Tentacle
The Dig
Full Throttle

Och några andra jag kom att tänka på:
Broken Sword 1,2 (Fungerar i ScummVM)
Broken Sword 3
The Longest Journey
Runaway

Edit2:
Och Beneath a Steel Sky är ju en höjdare som redan nämnts (fungerar i ScummVM och är freeware nu!! (finns på scummvm-siten))
Flight of the Amazon Queen är också freeware (finns på scummvm-siten det också), men det har jag ännu inte spelat själv.

Edit3:
Nu börjar det här bli löjligt, men:
http://scummvm.org/ är alltså "ScummVM-siten" som jag nämnt flera gånger, så det blir riktigt tydligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har alla missat Still Life eller? Väldigt bra spel tycker jag. Det är precis samma stuk som Monkey Island/Grim Fandango.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk

Jag minns LBA, det var nån bugg i början med nån jävla truck man skulle tjuvåka på och smita ut ur fängelset med. Man kunde inte fortsätta och jag var helt förstörd. Men efter otroligt mycket testande så kom jag osannolikt nog på en lösning till det hela och kunde fortsätta. Vilka minnen Vilka problem man hade när man var liten.

Permalänk

Tack för alla förslag :D. "Tyvärr" har jag redan spelat igenom de flesta som nämnts här, men funderar starkt på att dra igenom vissa av dem igen.
Visste inte att det var Tim Schafer som låg bakom alla dem spelen. Får kolla upp honom lite mer

Visa signatur

Livet är standarden för värde

Permalänk
Medlem

Vet att jag nämnt det förut i annan tråd, men gå in här med jämna mellanrum och läs Shafers nyhetsuppdateringar. Underhållande läsning.
http://www.doublefine.com/news.htm

Visa signatur

infowars - prisonplanet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funkyfreD
Visste inte att det var Tim Schafer som låg bakom alla dem spelen. Får kolla upp honom lite mer

Är främst Ron Gilbert som står bakom Monkey Island-spelen om jag inte minns fel, även om Schaefer nog var inblandad där också.

Schaefer står ju däremot bakom bland andra Day of The Tentacle, Full Throttle och Grim Fandango.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Icke att förglömma: Simon the Sorcerer och Discworld. 3 spel i vardera serien tror jag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Är främst Ron Gilbert som står bakom Monkey Island-spelen om jag inte minns fel, även om Schaefer nog var inblandad där också.

Schaefer står ju däremot bakom bland andra Day of The Tentacle, Full Throttle och Grim Fandango.

Sant, han hjälpte bara till med dialogen till monkey spelen så det var Ron som gjorde det mesta av jobbet, men han borde få creds för det ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teletubbie
Har alla missat Still Life eller? Väldigt bra spel tycker jag. Det är precis samma stuk som Monkey Island/Grim Fandango.

Håller med där, ett mycket bra spel.

Visa signatur

It's every man's dream to have a penis so large that he must hire a small boy to carry it.