iptables släpper inte igenom dns

Permalänk
Medlem

iptables släpper inte igenom dns

Vad har jag gjort fel?

# First we flush our current rules iptables -F iptables -t nat -F # Then we lock our services so they only work from the LAN iptables -I INPUT 1 -i eth0 -j ACCEPT iptables -I INPUT 1 -i lo -j ACCEPT iptables -A INPUT -p UDP --dport bootps -i ! eth0 -j REJECT iptables -A INPUT -p UDP --dport domain -i ! eth0 -j REJECT #ssh,www,ftp,bnc,ventrilo iptables -A INPUT -p TCP --dport 53 -i eth1 -j ACCEPT iptables -A INPUT -p UDP --dport 53 -i eth1 -j ACCEPT iptables -A INPUT -p TCP --dport ssh -i eth1 -j ACCEPT iptables -A INPUT -p TCP --dport 80 -i eth1 -j ACCEPT iptables -A INPUT -p TCP --dport 21 -i eth1 -j ACCEPT iptables -A INPUT -p TCP --dport 1337 -i eth1 -j ACCEPT iptables -A INPUT -p TCP --dport 3874 -i eth1 -j ACCEPT iptables -A INPUT -p TCP --dport 136 -i eth1 -j ACCEPT iptables -A INPUT -p UDP --dport 136 -i eth1 -j ACCEPT # Drop TCP / UDP packets to privileged ports iptables -A INPUT -p TCP -i ! eth0 -d 0/0 --dport 0:1023 -j DROP iptables -A INPUT -p UDP -i ! eth0 -d 0/0 --dport 0:1023 -j DROP # Finally we add the rules for NAT iptables -I FORWARD -i eth0 -d 192.168.0.0/255.255.0.0 -j DROP iptables -A FORWARD -i eth0 -s 192.168.0.0/255.255.0.0 -j ACCEPT iptables -A FORWARD -i eth1 -d 192.168.0.0/255.255.0.0 -j ACCEPT iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth1 -j MASQUERADE # Tell the kernel that ip forwarding is OK echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward for f in /proc/sys/net/ipv4/conf/*/rp_filter ; do echo 1 > $f ; done #Warcraft3 iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp --dport 6112 -i eth1 -j DNAT --to 192.168.0.11 iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp --dport 6113:6119 -i eth1 -j DNAT --to 192.168.0.11

Permalänk
Medlem

Menar du att du inte kan slå upp namn från nätverket eller får servern inte någon DNS adress via DHCP?
Du kan kolla dina iptables regler med iptables -L -n -v

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Uhm, såhär ligger det till.

Min DNS server funakr fint för oss bakom brandäggen, men ja vill även att tex farsan skall kunna använda min DNS... Stänger jag av brandväggen funkar det att komma åt den utifrån..

Permalänk
Medlem

iptables -A INPUT -p UDP --dport domain -i ! eth0 -j REJECT

*Hint, hint*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
iptables -A INPUT -p UDP --dport domain -i ! eth0 -j REJECT

*Hint, hint*

Oj, tackar.. iunte för att jag vet vad det innebär men det funka nu iaf..

Permalänk

"Vad har jag gjort fel?"

"Oj, tackar.. iunte för att jag vet vad det innebär men det funka nu iaf.."

Varför ens låtsas att du gjort reglerna själv?

Läs på nu så att du förstår vad den borttagna raden gör!