Permalänk
Medlem

Bygga Hårddisk-ljuddämpning

Hejsan, Jag tänkte att jag skulle göra nån ljuddämpning till hårddiskarna. Det funkar ju inte så lätt om man sätter dom i 3.5" platsen, så jag tänkte om man skulle göra nån slags ljuddämpning till 5.25" platserna. Men hur? några tisps på hur man skulle kunna göra utan någon stor kostnad?

Kan också säga att jag har 4st diskar och ett Thermaltake Kandalf Chassi.

Några tips, idéer?

Permalänk

du kan ta en fiske lina eller gummislang och hänga den i mellan ... så att du drar

--------
-------- sen så lägger du disken
där imellan och gör ett dubbelt x av trådarna

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Men det kanske inte är så stabilt om man ska flytta datorn?

Permalänk
Medlem

Du tar resårband och sätter fast disken/diskarna med. Men du sätter inte bara fast dem uppåt utan även i botten av datorn så att diskarna sitter fast ordentligt i båda riktiningarna, så kör jag och det funkar jättefint!

Visa signatur

5 bit är färre än 4 byte

Permalänk
Medlem

Man kan inte bygga 2 träklossar då? en på varje sida om hårddisken och sen nått gummigrej mellan..så man sätter dom i en 5.25"enhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dikkie
Man kan inte bygga 2 träklossar då? en på varje sida om hårddisken och sen nått gummigrej mellan..så man sätter dom i en 5.25"enhet.

njaa jag tror det blir lite hårt ändå jag.
men prova att ta typ gummikuddar bara och sen göra hål i dom och använda längre skruvar bara, det borde funkar, för så är det istora drag orginal på mitt antec p-180.

Visa signatur

Följer nu: Lost, The o.c, Family guy, American dad, That 70's show, Enturage, The war at home och Joey

Permalänk
Medlem

okej jo det kan man ju testa..men frågan är vart man kan få tag i sånna långa skruvar som passar?
har kikat runt lite men inte hittat något ställe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dikkie
okej jo det kan man ju testa..men frågan är vart man kan få tag i sånna långa skruvar som passar?
har kikat runt lite men inte hittat något ställe.

jag fick med det till mit chassie ska kolla runt lite och om jag hittar nått så återkommer jag

Visa signatur

Följer nu: Lost, The o.c, Family guy, American dad, That 70's show, Enturage, The war at home och Joey

Permalänk
Medlem

Yes. bra. Kom gärna med fler ideér..:)

Permalänk
Medlem

Så här gjorde jag när jag gummiupphängde min hårddisk i 5,25"-platsen:
KLICKA HÄR!

Permalänk
Medlem

aah nice..bra idé. Ska nog se om man kan testa nått sånt..verkade enkelt pch smidigt. Men sitter den där om man flyttar datorn eller är det lätt att den hoppar ur?

Permalänk
Medlem

Närå, som jag skrev i tråden så sitter den jädrigt tajt när man drog åt de där buntbanden på sidorna. Man får ta i om man ska lyckas dra ut disken utan att kapa buntbanden först...
Man det är klart, står man och jonglerar med burken ett tag så kanske det lossnar, men det kanske inte blir aktuellt...?

Permalänk

söker också efter ideer att få tyst på hårddiskarna. Köpte mig zalman reserator 1+ men hårddiskarna gör väldigt mycket ljud! Fast det är väldigt svårt för att i cheiftecs dragoon chassit som jag har så sitter det ju 2 "plattor" i vägen när man tar bort racken. Måste hitta ett sätt att få det till 5.25" platserna.

Jag har annars saker som man sätter fast på sidora så blir hårddiskarna 5.25", men det är av metal :/

de där skenorna har jag.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Köp resårband från sybehörsbutik alt lägg dom på skummgummi (många som gör det på spcr)
Själv har jag min 320 Gb upphängd i band i 5,25 platsen som är madrasserad med acoustipack under hänger en 92 mm nexus också i resårband. Tyst mkt tyst...

Om ni har möjlighet är detta ännu bättre. Kolla in länk: http://www.silentpcreview.com/article8-page1.html

lista av olika möjligheter:

http://www.silentpcreview.com/section14.html

3 översta är hdd.

Glöm inte att alltid kolla tempen på hd:na med DTEMP! när ni leker runt med sånt här. Under 40 C är ett måste enligt mig. Mina raptor ligger på 28C idle och Caviaren ligger på 31 C. Load: 30/35

Glöm inte heller att jorda dom med kabel ut i chassiet. Bra att va på säkra sidan. Kör jordad ström till datorn också om du kan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Köp resårband från sybehörsbutik alt lägg dom på skummgummi (många som gör det på spcr)
Själv har jag min 320 Gb upphängd i band i 5,25 platsen som är madrasserad med acoustipack under hänger en 92 mm nexus också i resårband. Tyst mkt tyst...

Om ni har möjlighet är detta ännu bättre. Kolla in länk: http://www.silentpcreview.com/article8-page1.html

lista av olika möjligheter:

http://www.silentpcreview.com/section14.html

3 översta är hdd.

Glöm inte att alltid kolla tempen på hd:na med DTEMP! när ni leker runt med sånt här. Under 40 C är ett måste enligt mig. Mina raptor ligger på 28C idle och Caviaren ligger på 31 C. Load: 30/35

Glöm inte heller att jorda dom med kabel ut i chassiet. Bra att va på säkra sidan. Kör jordad ström till datorn också om du kan.

Under 40? haha, hårddiskar kan gå upp i 55 grader lungt.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

mina hårddiskar ligger på runt 20 grader konstant

Visa signatur

Följer nu: Lost, The o.c, Family guy, American dad, That 70's show, Enturage, The war at home och Joey

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av i am
mina hårddiskar ligger på runt 20 grader konstant

kör du peltierkylning på dom då eller har du bara väldigt kallt i rummet?

mina diskar stiger lätt till minst 50c om jag stänger av fläkten som blåser på dom.
nu ligger dom någorlunda stabilt på ca 30c
dock så låter dom förjävligt men det är en annan historia...

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

tack för alla tips. Kom på nu att jag har inga sånna hål i mitt chassi "sidorna i 5.25" platserna".Så det blir inte lätt med gummiupphängning :). hehe. Men bara jag får tag i extra långa skruvar som passar hårddisken så löser det sig nog
Ingen som vet vart man kan få tag i det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln

Glöm inte att alltid kolla tempen på hd:na med DTEMP! när ni leker runt med sånt här. Under 40 C är ett måste enligt mig. Mina raptor ligger på 28C idle och Caviaren ligger på 31 C. Load: 30/35

Glöm inte heller att jorda dom med kabel ut i chassiet. Bra att va på säkra sidan. Kör jordad ström till datorn också om du kan.

Du menar att de i varmare länder inte kan ha dator? Det finns ju platser på jorden där man har 35-40 grader konstant, så om man inte har nån AC pajar hårddiskarna direkt???

Kan du utveckla, tack?

Enligt t.ex. Maxtor's hemsida så kan hårddisken utan problem gå upp till 55 C, så jag vet inte riktigt var du fått det här ifrån?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
. Under 40 C är ett måste enligt mig.

Enligt MIG! Jag har ingen Phd i termodynamik och matriallära.

Helt empiriskt.

Jag fick ett hd haveri på en maxtor som inte var särskilt gammal i en silent drive som övervakades av Dtemp med temperaturer runt 40 grader och uppåt. Sen dess har det varit smärtgränsen för mig. Visst det kan vart en engångsgrej men jag ingen lust att punga upp med 1500 spänn varje år pga detta.

MEn visst en hårddisk KAN köras på 55C. Men din V70 klarar säkert ett antal folkrace heat också...

Hårddiskar håller längre ju kallare de körs...

Eller fortsätt kör dom varma bara om d funkar så.

DIKKIE: Inga hål? Bara att plocka fram din Dremel juh!

Permalänk
Medlem

Håll er lite mer till tråden nu..:)
Hål och hål..jag har ju skruvhål men inga större hål...se bild
Letar fortfarande efter extra långa hdd skruvar.

Permalänk

Hehe, fin ordning du har på dina sladdar

Prova med resårband, det ska nog funka fin fint...
Bara du inte flyttar allt för mycket på datorn, då får du plocka ut hddn ur datan om du ska på lan

Förrsten så ska du inte sätta hddn där i ett Kandalf chassi, har ett likadant, sätt dom i hdd racket där bak

Permalänk
Medlem

hehe äh det funkar, så dom får hänga där :P.
Men hur menar ni med resårband då? Jag har diskarna där bak.3st och en där fram bakom startknappen :). men vill bara ha det lite tystare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Enligt MIG! Jag har ingen Phd i termodynamik och matriallära.

Helt empiriskt.

Jag fick ett hd haveri på en maxtor som inte var särskilt gammal i en silent drive som övervakades av Dtemp med temperaturer runt 40 grader och uppåt. Sen dess har det varit smärtgränsen för mig. Visst det kan vart en engångsgrej men jag ingen lust att punga upp med 1500 spänn varje år pga detta.

MEn visst en hårddisk KAN köras på 55C. Men din V70 klarar säkert ett antal folkrace heat också...

Hårddiskar håller längre ju kallare de körs...

Eller fortsätt kör dom varma bara om d funkar så.

DIKKIE: Inga hål? Bara att plocka fram din Dremel juh!

Så pga av att den var 40 grader gick den sönder? Jag tror din disk hade gått sönder i vilket fall som helst.

Morsan & farsans dator är en gammal OEM dator utan någon form av chassifläkt. Hårddisken i den ligger på runt 55-60 grader och har legat där i snart fyra år. Det är en av de hårddiskar jag faktiskt sett har varit längst i drift. Har dock aldrig haft ett hårddisk haveri på någon dator jag varit inblandad i, sen första datorn 1994.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Läs den här tråden om du vill ha en cool hårddisksupphängning:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=43740...

Visa signatur

all work and no play makes jack a dull boy

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dikkie
Håll er lite mer till tråden nu..:)
Hål och hål..jag har ju skruvhål men inga större hål...se bild
Letar fortfarande efter extra långa hdd skruvar.

http://dump.grendosa.com/Kandalf-Skruvlos.JPG

vad är det för chassi?

förövrigt så rekommenderar jag zalmans passivkylbning med ljuddämpning, det bämpar vibrationernba iallafall..

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.