vilket program till x850xt

Permalänk
Medlem

vilket program till x850xt

hejsan

jag har ett asus x850xt kort. samma dag som jag köpte det, så fick jag "blå skärm", tyckte att detta var lite konstigt så jag ladda ner ett temp program, då visade det sig att fläkten på kortet gick på 7% upp till 95grader på gick det upp till 15%.

så jag ladda ner ati tools o ställde om värdena, MEN då uppkom det ett konstigt pipljud. leta i många timmar tills jag hittadet ATI TRAY TOOLS, INGET pipande ljud, men jag måste ändå ställa om fläkten var gång jag ska spela.

när jag köpte det så hade det väl funnits på marknaden max i en vecka, kanske därför jag inte har hittat nått bra program till det.

kan nån av er hjälpa mig, håller på att bli tokig, sitter med en så pass bra dator så att allt ska kunnas skötas automatiskt.

vilka drivrutiner är de bästa/senaste att använda?

oerhört tacksam för alla svar

mvh
Tino

Visa signatur

Dator 1 | Acer ferrari 3400
Dator 2 | AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4200+ | Asus A8N-SLI deluxe | SLi 2X ASUS 7800gt | 4x 512 mb ddr 500 kingmax hardcore DUAL |Antec preformance one P180 -EU | 2x 120mm ADDA |c: 36gb raptor 10 000rpm, 920gb ytterligare

Permalänk

Asus smart doctor har nog det du söker. Glöm inte installera enhanced drivern först.

Permalänk
Medlem

ok. och vart hittar jag dessa programen?

enhanced drivern hur funkar den, som en drivrutin för grafik kortet eller bara för programmet.

tänkte att jag skulle ominstallera mitt grafik kort, för att få ut maximalt med effekt. vilken drivrutin ska man köra? har ati optimized driver v2,0 by techConnect magazine.

måste ju finnas fler här på forumet som har ett x850 kort. jag har ett asus om det har någon betydelse?

mvh

Visa signatur

Dator 1 | Acer ferrari 3400
Dator 2 | AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4200+ | Asus A8N-SLI deluxe | SLi 2X ASUS 7800gt | 4x 512 mb ddr 500 kingmax hardcore DUAL |Antec preformance one P180 -EU | 2x 120mm ADDA |c: 36gb raptor 10 000rpm, 920gb ytterligare

Permalänk

Asus smart doctor o Asus enahnced driver hittar du inte oväntat på www.asus.com...
Vilken drivare du skall anv vet jag inte men prova senaste tillg, borde vara ett hyfsat tips. Kan anv Asus egna eller direkt från www.ati.com. Om du inte skall formatera disken utan bara installera nya drivare kan det vara idé att köra cat-uninstaller som finns att ladda på www.ati.com. Men formatera disken rekommenderas om du vill höja prestandan.
GL.

Permalänk
Medlem

på nyare verisioner (jag kör 0.24) av atitool kan du under fancontrol kryssa för "dont change PWM base freq" detta gör att det inte piper med x850kort sen kan du ändra fläkten hur som helst

Permalänk

Måste man göra något specielt när man t.ex. byter upp från ett 9800PRO till ett X850XT ? Är det inte bara att stoppa in grafikkortet ? Är ju ändå samma drivrutiner till båda.