Recension - Lian Li PC7 - Scandinavian Edition [BILDER]

Permalänk
Medlem

Recension - Lian Li PC7 - Scandinavian Edition [BILDER]

Efter att precis köpt min nya speldator så känns det inte mer än rätt att göra en recension här på sweclockers på den kanske mest intressanta komponenten, nämligen chassit.

Paketet på posten kom och inget märkvärdigt var det med det, utom att det var betydligt lättare än tidigare chassin jag hämtat (6.7kg enligt posten, jag har inte vägt det själv).

Det första jag ser när jag i min iver sliter upp kartongen är en bruksanvisning och ett reklamblad för andra Lian Li produkter.

Väl uppackad så får jag se ett väldigt stilrent och snyggt (i mitt tycke) chassi.

Framifrån så ser vi att det finns en liten lucka som förmodligen döljer några "portar" samt att det är en 120mm fläkt fram, vilket det ska vara på "scandinavian edition".

Bakom den lilla luckan (som är i aluminium) fanns det, 2 USB portar, en firewire port, mic och ljudutgång.

Ovanifrån ser vi att det finns en 80mm fläktplats, för utblås av varmluft, bra och praktiskt i mitt tycke.

Bakifrån ser vi att toppen är nitad och inte går att ta lös utan att man ska behöva borra i chassit, 1st 120mm fläkt, båda sidorna sitter fast med 2st tumskruvar och att man ska skruva lös plattan för nätaggregatet (även dessa med tumskruvar) och styra in det bakifrån för att sedan fästas. Om ni tittar noga ser ni att plattan för nätaggregatet inte är helt tätt.

Inne i chassit ser att HD racket är strategiskt placerad för att få ut maximal effekt av den medföljande 120mm fläkten fram. Annars inget märkvärdigt vid första ögonkastet.

En närmare blick på kabelhärvan visar att de är ihopsatta med en liten klammer så de ska ta upp så liten plats som möjligt.

Kabelhärvan från fronten är bra samlade och här ser vi en bra lösning, de har både "ljutna" sladdar samt lösa, alla är fast ihopbuntade för minimal plats.

Hd racket "rymmer" 3st diskar och som jag skrev tidigare så är det bra placerat framför den främre 120mm fläkten. Bilden blev tagen lite uppifrån så man blir lite lurad av den att fläkten ska vara högre upp än "racket", men så är inte fallet. Fläktarna som följer med är ADDA fläktar med en ljudnivå på 16DB.

Efter ett tag lägger jag märke till en mycket smart sak, det finns inga vassa kanter. En orsak till det är att Lian Li har lagt en plastlist runt de kanter som kan vara vassa.

Fler saker jag lägger märke till efter att studerat chassit är att pc speakern är placerad under racket, även detta för att ta upp så lite plats som möjligt.

Efter att jag tagit bort fronten (som är i aluminium, inget plast här inte) så ser jag att det är något innanför fläktgallret.

Jag plockar lös det och ser att där gömde det sig ett dammskydd.

Då var det bara en sak kvar att titta på och det är vad som följer med "godispåsen". Som ni ser får man med förutom skruvarna en skruvmejsel för distanserna, en kabelhållare och några bultband.

+ & -

Plus:

• Lätt
• Inga vassa kanter
• Stabilt
• 2st 120mm fläktar (Båda följer med) + 1st 80mm (medföljer ej)
• "Godispåsen"
• Väl genomtänkt design
• Priset (Under 1000:- för ett kvallité chassi som detta är bra pris)
• Bra att tillverkarna försöker minimera kabelhärvorna
• Lättarbetat för att vara ett midtower
• Snyggt / Stilrent
• Aluminium

Minus:

• Inte helt tätt
• Toppen nitad
• Moderkortsplåten är inte utdragbar som på andra modeller.

Slutbetyg:

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Ser jag i syne eller får det bara plats M-ATX?

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eilert
Ser jag i syne eller får det bara plats M-ATX?

Eftersom jag har ett ATX moderkort, så japps.

EDIT: Här är en länk till moderkortet i datorn. Som du ser är det ett ATX.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men var har du för grafik-kort / grafikkorts-kylare ?
Ser extremt clean ut, passar verkligen i det chassit.
Du kanske kan fixa in en till bild på det i närbild?

Visa signatur

"He never races anybody, he just sit there and scares the hell out of 'em"
“Eagles may land on the same mountain but they don’t flock together. Eagles fly alone.”

Permalänk

Ang grafikkortet, så ser det lika dant ut på mitt XFX 6800 Ultra, metall ram lr vad det nu är

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

"[GAMING] AMD64 3000+ ¤ GeForce 7800GT ¤ 200GB ¤ 2GB RAM ¤"

Ett 7800GT är det, om han inte har bytt ut det :/

Permalänk

Bra review!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tank-mx
Lite offtopic men var har du för grafik-kort / grafikkorts-kylare ?
Ser extremt clean ut, passar verkligen i det chassit.
Du kanske kan fixa in en till bild på det i närbild?

Det är ett XFX 7800GT. Visst kan jag fixa en bild på den om du/ni vill.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handa
"[GAMING] AMD64 3000+ ¤ GeForce 7800GT ¤ 200GB ¤ 2GB RAM ¤"

Ett 7800GT är det, om han inte har bytt ut det :/

Näe känns onödigt att byta ut det i dagsläget

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Bra review!

Tack!

Visa signatur

Permalänk

Nice, blir kanske ett sånt som får ersätta mitt pc61......

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Nice, blir kanske ett sånt som får ersätta mitt pc61......

Jag är helnöjd och kan säga att jag köpte mitt från gtek, såg i an annan tråd att du var lite osäker på om/vart du skulle beställa för att få modellen med 120mm fläktar och ingen av de andra varianterna som finns.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ser exat ut som mitt pc 60-70 eller vad det heter fast ned massa 80 mm platser istället..

Permalänk
Medlem

Re: Recension - Lian Li PC7 - Scandinavian Edition [BILDER]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frantic
För att få lös fronten brukar de flesta chassin sitta fast i dåligt placerade skruvar som man måste skruva lös från insidan för att få lös. Men så är inte fallet här, skruvarna finns men sitter på utsidan av chassit.
Efter att man skruvat lös dem är det bara att plocka bort fronten (som är i aluminium, inget plast här inte) så ser jag att det är något innanför fläktgallret.

Du behöver nog inte skruva loss fronten, den är bara att dra rakt av. Är så i alla fall på min pc-7:a.

Permalänk
Medlem
Citat:

Näe känns onödigt att byta ut det i dagsläget

Äh, du kan ge det till mig o köpa GTX

Permalänk
Musikälskare

lian li ftw

underbart chassi

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

flashen! det e fint... fast det ser alltid så mysit o fint ut hos andra.. osså blir jag avensjuk o ska göra lika dant.. nöjd i 2 minuter.... :p... fint golv. fint chassi, fint skrivbord... gj.

ont. ser fint ut.. chassit e ganska fint. men det e la ett lianli finns det sånna chassin under 2000:-? :S...

vad kosta datorn sammanlagt? var köpte du den? pallar den alla spelen idag? har du kört ngn benchmarking änn?

hoppas du e nöjd med datorn..

"mycket Nöje! :D" hehe du kanse känner igen det..

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ 1MB @h2o||A8N-E, nForce4 Ultra,PCI-Ex16||Crosair 2048mb||7800GTX 256MB ||Antec P180 ||NorthQ 400W ||250GB+200gb

Permalänk
Avstängd

Nu har jag bestämt mig. Det blir ett sådant

Är det detta? http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=741&session=5dd78b2...
På den bilden är det inte likadant galler i fronten som på ditt chassi. Såg att du skrev att du hade inhandlat allt på gtek.se. Är det samma vara fast det bara är en annan bild på varan?

Fin recension!

EDIT: Dum som jag är så läser jag inte hela informationen om chassit:
"Observera att det på den skandinaviska modellen istället sitter en 120mm-fläkt i fronten och en 120mm-fläkt bak i chassit."

Visa signatur

#1. Amd64 Athlon 3700+► PNY GeForce 7800GT ► Kingston 2x512 mb►Asus A8N-E ► WD Caviar 200GB ► <6781p 3Dmark05 oklockat>
#2. P4 2ghz, 768 mb ram, GeForce 3 TI 500
#3. P4 2ghz, 256 mb ram, GeForce mx440

Permalänk
Citat:

Jag är helnöjd och kan säga att jag köpte mitt från gtek, såg i an annan tråd att du var lite osäker på om/vart du skulle beställa för att få modellen med 120mm fläktar och ingen av de andra varianterna som finns.

Jo såg det för länge sen. Men då trodde jag att dom menade 120mm som sitter i något pci slot likande. Har ju ett moddat pc61 nu. Har 120mm fkäkt i fronten mm men är inte nöjd med den. Så blir nog snart ett byte till pc7se. Har lite planer på hur jag ska fixa det snyggt, tyst och ändå vara stilrent. Men $$$ är mitt största problem just nu...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Re: Re: Recension - Lian Li PC7 - Scandinavian Edition [BILDER]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet

Du behöver nog inte skruva loss fronten, den är bara att dra rakt av. Är så i alla fall på min pc-7:a.

Inte fronten men kanske delen framför fläkten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handa

Äh, du kan ge det till mig o köpa GTX

Hehe,

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
lian li ftw

underbart chassi

BILD

Japps, mit kommer faktiskt att få lite "Bling bling" det med när jag är helt klar, ungefär i samma grad som du.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kickmen
flashen! det e fint... fast det ser alltid så mysit o fint ut hos andra.. osså blir jag avensjuk o ska göra lika dant.. nöjd i 2 minuter.... :p... fint golv. fint chassi, fint skrivbord... gj.

ont. ser fint ut.. chassit e ganska fint. men det e la ett lianli finns det sånna chassin under 2000:-? :S...

vad kosta datorn sammanlagt? var köpte du den? pallar den alla spelen idag? har du kört ngn benchmarking änn?

Återkommer med det samt prisuppgifter senare ikväll .....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duk3D
Nu har jag bestämt mig. Det blir ett sådant

Är det detta? http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=741&session=5dd78b2...
På den bilden är det inte likadant galler i fronten som på ditt chassi. Såg att du skrev att du hade inhandlat allt på gtek.se. Är det samma vara fast det bara är en annan bild på varan?

Fin recension!

EDIT: Dum som jag är så läser jag inte hela informationen om chassit:
"Observera att det på den skandinaviska modellen istället sitter en 120mm-fläkt i fronten och en 120mm-fläkt bak i chassit."

Tack. Och jag tror inte du blir missnöjd.

Citat:

Jo såg det för länge sen. Men då trodde jag att dom menade 120mm som sitter i något pci slot likande. Har ju ett moddat pc61 nu. Har 120mm fkäkt i fronten mm men är inte nöjd med den. Så blir nog snart ett byte till pc7se. Har lite planer på hur jag ska fixa det snyggt, tyst och ändå vara stilrent. Men $$$ är mitt största problem just nu...

Aha, tror inte det försvinner från marknaden så du kan nog vänta till nästa lön/studiebidrag/veckopeng eller vad det nu kan vara som du väntar på

Visa signatur

Permalänk

Re: Re: Re: Recension - Lian Li PC7 - Scandinavian Edition [BILDER]

Citat:

Inte fronten men kanske delen framför fläkten.

Hehe,

Japps, mit kommer faktiskt att få lite "Bling bling" det med när jag är helt klar, ungefär i samma grad som du.

Återkommer med det samt prisuppgifter senare ikväll .....

Tack. Och jag tror inte du blir missnöjd.

Aha, tror inte det försvinner från marknaden så du kan nog vänta till nästa lön/studiebidrag/veckopeng eller vad det nu kan vara som du väntar på

Haha, jo har så jag kan köpa det. Men jag har brännt över 12000:-+ på bara någon månad.... Så dom vill att jag väntar ett tag innan jag köper något igen...;) Var tvungen att uppgradera burken inför ett lan, köpt en bärbar, ny mobil sen bara impulsköpit en massa små pryttlar....
För hoppnings så kan jag köpa den snart ialla fall. Men på gtek.se så är det ju en helt annan bild eller?

Visa signatur

Permalänk

Får man med cd-lucka? Altså en som täcker dvd/cd spelaren/brännaren

Visa signatur

4400+ | ASUS A8N-SLI PREMIUM | TWINX2048C2 | GW7800GT | LIANLI PC65B | RAPTOR74 | SEAGATE500 | TAGAN5802FORCE | ZALMAN CNPS9500 | SAMSUNG 20,1"

Permalänk
Medlem

Snygg kabel dragning, särskilt ide kablarna

Och hur fungerar cpu fläkten? lika bra som 7700?

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Recension - Lian Li PC7 - Scandinavian Edition [BILDER]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kickmen

Nu ska du få svar, hade inte så mycket tid förra gången jag satt vid burken men nu ska jag ta mig tid till detta.

Detta Lian li köpte jag på gtek för 1095:- + frakt. Bilden är inte den rätta på deras hemsida som du kanske ser.

Datorn var inte den billigaste, men då hade jag tänkt att denna ska få vara den burk jag tänker spendera en lååång tid framöver, jag valde därför delar som jag forskat fram ska vara bra/enkel för överklockning (har aldrig gjort det tidigare, men någon gång ska vara den första). Så jag beställde efter delar hos 4 st olika företag. Komplett, Gtek, Webhallen & SHG. Prissumman hamnade på

Minnen: ca 3000:-
CPU: ca 1200:-
Chassi: ca 1100:-
HD: ca 850:-
GFX: ca 3600
MB: ca 800:-
Övrigt: 400:-
Nätaggregat: ca 1000:-

Vilket ger en slutsumma utan frakt på ca: 11950:-

Denna dator klarar alla dagens spel utan några problem.
Jag har inte kört några benchmarks på den, jag har faktiskt bara startat upp de en gång, har inte ens hunnit installera os på den, håller på med de sista modifieringarna på chassit, (extra fläktar, ljuddämpning mm). Jag kan återkomma med det sedan om intresse finns.
Citatet "Mycket Nöje! :D" ska jag verkligen leva efter med denna.

Citat:

Haha, jo har så jag kan köpa det. Men jag har brännt över 12000:-+ på bara någon månad.... Så dom vill att jag väntar ett tag innan jag köper något igen...;) Var tvungen att uppgradera burken inför ett lan, köpt en bärbar, ny mobil sen bara impulsköpit en massa små pryttlar....
För hoppnings så kan jag köpa den snart ialla fall. Men på gtek.se så är det ju en helt annan bild eller?

Blev mycket för mig med denn månad, så ja gvet hur det känns. (datorn, mobil samt en 32" LCD tv )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av da_fredde
Får man med cd-lucka? Altså en som täcker dvd/cd spelaren/brännaren

Nej, man kan modifiera den aluminium lucka som finns så den är framför ROM:en om man vill.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojje_c1
Snygg kabel dragning, särskilt ide kablarna
BILD

Och hur fungerar cpu fläkten? lika bra som 7700?

Kabeldragningen blev jag nöjd med och eftersom jag inte hunnit testa datorn "riktigt" ännu så kan jag inte säga om NorthQ är bättre än zalman eller inte i dagsläget. En sak som jag kan säga iaf är att den är GRYMT tyst, det är hela datorn utom grafikkortsfläkten, den ska bara bytas. Är det någon som VET om Zalman VF700-CU, VGA-kylare pasar eller inte? På zalmans hemsida står inte 7800 korten med vare sig på listan som den passar till eller inte. Troligtvis eftersom kortet är så nytt.

Visa signatur

Permalänk

Franatic, vad är det för ljuddämpning som du har i burken?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Franatic, vad är det för ljuddämpning som du har i burken?

Jag har kommit över ett ljuddämpningsmatrial från Volvo. Det är faktiskt riktigt bra, tycker det är betydlgit bättre än t.e.x trolleflex, men det håller inte riktig samma klass som Acousticase.

Visa signatur

Permalänk

Ojdå, ja det va ett fint chassi!
Jag ska själv byta chassi på min Fujitsu-Siemens Scaleo 800s
som då hunnit bli 3år.
Jag va helt inne på en Antec P180, enda nackdelen va att den är rätt stor och klumpig.
Så läser jag om den här läckerbiten, mums!
2st 120mm + 1st 80 fläktar, smidig o lätt i jämförelse.

*Är det inte rätt trångt högst upp i lådan, förresten?
*Ingen (effektiv) dämpning av hårddiskarna, eller?
En klar miss, isf.

Permalänk
Medlem

det finns lösa cd och floppyfrontar till det chassit, i alu.
finns även en cardreader som passar i floppyfacket, och en HDkylare!

och jo, fronten sitter bara med "klick"-fästen, dom fästena som sitter kvar när du skruvat av fronten... ;D

har en pc-7 själv och tempen gick ner 5-10 grader

Mycket nöje!

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

vad är det för märke på grafikkortet?

Visa signatur

Microsoft Surface 3-

Permalänk
Musikälskare

kan säga att dammskyddet hjälper som fan, tog av å kollade, fy fan va damm

edit: fan va jag använder fan, fan oxså :S

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Är du säker på att man måste skruva av skruvarna för att få bort fronten?

På alla PC7:or jag har byggt så sitter fronten med ett enkelt snappfäste så man bara kan rycka loss den. Det ser även ut som dessa finns på ditt chassi att döma av bilderna.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wpelle
Är du säker på att man måste skruva av skruvarna för att få bort fronten?

På alla PC7:or jag har byggt så sitter fronten med ett enkelt snappfäste så man bara kan rycka loss den. Det ser även ut som dessa finns på ditt chassi att döma av bilderna.

jag bara drog av fronten, snappfäste ja

Visa signatur

📷 Mina fotografier