Recension - Lian Li PC7 - Scandinavian Edition [BILDER]
Efter att precis köpt min nya speldator så känns det inte mer än rätt att göra en recension här på sweclockers på den kanske mest intressanta komponenten, nämligen chassit.
Paketet på posten kom och inget märkvärdigt var det med det, utom att det var betydligt lättare än tidigare chassin jag hämtat (6.7kg enligt posten, jag har inte vägt det själv).
Det första jag ser när jag i min iver sliter upp kartongen är en bruksanvisning och ett reklamblad för andra Lian Li produkter.
Väl uppackad så får jag se ett väldigt stilrent och snyggt (i mitt tycke) chassi.
Framifrån så ser vi att det finns en liten lucka som förmodligen döljer några "portar" samt att det är en 120mm fläkt fram, vilket det ska vara på "scandinavian edition".
Bakom den lilla luckan (som är i aluminium) fanns det, 2 USB portar, en firewire port, mic och ljudutgång.
Ovanifrån ser vi att det finns en 80mm fläktplats, för utblås av varmluft, bra och praktiskt i mitt tycke.
Bakifrån ser vi att toppen är nitad och inte går att ta lös utan att man ska behöva borra i chassit, 1st 120mm fläkt, båda sidorna sitter fast med 2st tumskruvar och att man ska skruva lös plattan för nätaggregatet (även dessa med tumskruvar) och styra in det bakifrån för att sedan fästas. Om ni tittar noga ser ni att plattan för nätaggregatet inte är helt tätt.
Inne i chassit ser att HD racket är strategiskt placerad för att få ut maximal effekt av den medföljande 120mm fläkten fram. Annars inget märkvärdigt vid första ögonkastet.
En närmare blick på kabelhärvan visar att de är ihopsatta med en liten klammer så de ska ta upp så liten plats som möjligt.
Kabelhärvan från fronten är bra samlade och här ser vi en bra lösning, de har både "ljutna" sladdar samt lösa, alla är fast ihopbuntade för minimal plats.
Hd racket "rymmer" 3st diskar och som jag skrev tidigare så är det bra placerat framför den främre 120mm fläkten. Bilden blev tagen lite uppifrån så man blir lite lurad av den att fläkten ska vara högre upp än "racket", men så är inte fallet. Fläktarna som följer med är ADDA fläktar med en ljudnivå på 16DB.
Efter ett tag lägger jag märke till en mycket smart sak, det finns inga vassa kanter. En orsak till det är att Lian Li har lagt en plastlist runt de kanter som kan vara vassa.
Fler saker jag lägger märke till efter att studerat chassit är att pc speakern är placerad under racket, även detta för att ta upp så lite plats som möjligt.
Efter att jag tagit bort fronten (som är i aluminium, inget plast här inte) så ser jag att det är något innanför fläktgallret.
Jag plockar lös det och ser att där gömde det sig ett dammskydd.
Då var det bara en sak kvar att titta på och det är vad som följer med "godispåsen". Som ni ser får man med förutom skruvarna en skruvmejsel för distanserna, en kabelhållare och några bultband.
+ & -
Plus:
• Lätt
• Inga vassa kanter
• Stabilt
• 2st 120mm fläktar (Båda följer med) + 1st 80mm (medföljer ej)
• "Godispåsen"
• Väl genomtänkt design
• Priset (Under 1000:- för ett kvallité chassi som detta är bra pris)
• Bra att tillverkarna försöker minimera kabelhärvorna
• Lättarbetat för att vara ett midtower
• Snyggt / Stilrent
• Aluminium
Minus:
• Inte helt tätt
• Toppen nitad
• Moderkortsplåten är inte utdragbar som på andra modeller.
Slutbetyg:
[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤