Xavi X7722r+ + Annex M = BBB med 3mbit UL?

Permalänk

Xavi X7722r+ + Annex M = BBB med 3mbit UL?

Sitter och funderar över bredband över koppar som alla nästan har...
Jag har BBB 24/1. Det är adsl2+ med det svarta Xavi X7722r+ modemet

ADSL2+ Innebär som mest 24/1.5 mbit (Kan man få den där sista 0.5an ?)
ADSL2 Innebär 24/3 med Annex M
ADSL Innebär 8/1 som mest

Från Sandnet.se
ADSL2+ - Klarar teoretiskt upp till 24 Mbit/s
* Max kapacitet "nedströms" upp till 24 Mbit/s.
* Max Kapacitet "uppströms" upp till 1 Mbit/s. (Annex A)
* Max Kapacitet "uppströms" upp till 3 Mbit/s. (Annex M) (ny standard under sommaren 2005)

Avstånd > Nedströms (c:a) Uppströms (c:a)
1 km 20-25 Mbit/s 1,2 Mbit/s
1,5 km 14-19 Mbit/s 1,1 Mbit/s
2 km 11-13 Mbit/s 1,0 Mbit/s
2,5 km 8-10 Mbit/s 0,9 Mbit/s

Då kommer kruxet,
Vad krävs för snabbare UL för oss med kopparlinor?

Först vara uppkopplad på Song Networks nätverk enligt NetAtOnce då dom är det och erbjuder 24/3 tex

Är BBB det?
Då krävs ett modem som klarar Annex M.

Saxat från NetAtOnce hemsida
"För modem gentemot hastighet gäller följande:
För hastigheter upp till 8Mbps gäller att du har ett helt vanligt ADSL modem. Max hastighet från dig är 1,2Mbps, vid 0.512Mbps är uthastigheten givetvis max 0,512Mbps.

För hastigheter upp till 24Mbps gäller att du har ett ADSL2+ modem. Max hastighet ut från dig är 1,5Mbps

För upstream upp till 3Mbps krävs ett modem som klarar Annex M.

Net at once rekommenderar modem från antingen Ericsson och Zyxel. "

Nu till frågan vi med BBB som har våra finna svarta Xavi X7722r+
Är det möjligt att köra med Annex M vid firmware uppdatering?

Jag har iallafall mailat Xavi om det är möjligt.

för 24/3 elr 10/3 är inte helt fel det är fortfarande 3 gånger uploaden som man har nu.

Vet inte vad jag vill få ut av det här, men det är iallafall lite intressant information.
Om nu BBB sitter på song network då borde Annex M finnas i deras stationer och då kunna köra med 3mbit UL.

Länkar
http://www.netatonce.se/index.php?action=nao.teknik
http://www.sandnet.se/privat/sandnetadsl/kanjagfaadsl.4.e8eec...
http://www.xavi.com.tw/Products/ADSL-a7722%2Br.htm Vitt variant.

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
Intel I7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | GTX 1070 | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON |34" LG34UM95-P

Permalänk
Medlem

Det har gått lite rykten här tidigare gällande BBB och 3Mbps upload, men inget som bekräftats.

Vad jag vet så är det inte någon operatör på marknaden som har gjort någon pressrelease eller på annat sätt bekräftat att de tittar på möjligheten med högre upload för ADSL/ADSL2+

Eftersom det inte verkar vara någon som praktiskt har testat det ute bland privatpersoner så kan jag tänka mig att det inte är någon jätte-enkel grej att implementera. Hur kommer det ökade frekvens-spannet för UL påverka DL osv.

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk

Vad jag förstår så kan ju sandnet och netatonce erbjuda snabbare upload mellan 1.5-3.0 enligt deras hemsidor.

Vad jag förstår så kan iallafall BBB erbjuda 1.5mbut Ul med nuvarande teknik men om de har stöd för Annex M med upp till 3mbit ul i deras stationer vet jag ej, något jag funderar på att ringa och fråga om.

Men isåfall krävs ett nytt modem med Annex M stöd elr firmware uppdatering som jag nämde först.

När det kommer till stabil DL/Ul åt båda hållen så tror jag nog det kommer funka bra
Redan nu har jag stabilt UL vid "maxning" DL så finns det sällan källor som kan erbjuda över 12-14mbit ändå jag är nöjd med 8-10. Kan offra gärna dom extra för stabil 3ul istället för 24mbit dl.

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
Intel I7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | GTX 1070 | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON |34" LG34UM95-P

Permalänk
Medlem

Re: Xavi X7722r+ + Annex M = BBB med 3mbit UL?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megatomten

Först vara uppkopplad på Song Networks nätverk enligt NetAtOnce då dom är det och erbjuder 24/3 tex

Är BBB det?

BBB har sitt eget nät och Song Networks som blivit uppköpta av TDC har sitt eget nät.

Själv hoppas jag att TDC Song som själva ska in på privatmarknaden kommer att erbjuda 3Mbit upload.

På onsdag får vi veta
länk: http://www.idg.se/ArticlePages/200509/29/20050929142748_CS/20...