Permalänk
Avstängd

bygga diod baklyse

Hej jag ska bygga ett diodbaklyse till min moppe och jag vill veta exakt vad det är jag behöver

1. dioder
2. sladdar
3. nåt mer?

och är det nån som har nåt trevligt kopplingsschema. moppen är på 6 volt

Visa signatur

pentium 2 haha 16 gb hårdisk och 64 mb grafikminne och 256 ramminne. hehe

Permalänk
Medlem

Motstånd behöver du också, räkna ut vilket/vilka här: http://metku.net/index.html?sect=view&n=1&path=mods/ledcalc/i...

Lysdioder och motstånd: http://www.lysdioder.net

Sen kan det vara bra att ha ett mönsterkort att löda på, så att det inte blir så rörigt. Finns på ELFA och Clas Ohlson

Permalänk
Avstängd

den där metku sida fatta jag nada på :S:S

Röd 60 5 mm 1000 2.0 V 2.6 V 20 mA Inget ----- 12V ----- 560Ω (+50öre) ------ 5V ----- 150Ω (+50öre) 3.40 kr/st

kan inte ni räkna ut en motstånd åt mig??

Visa signatur

pentium 2 haha 16 gb hårdisk och 64 mb grafikminne och 256 ramminne. hehe

Permalänk

Raggaren, lägg upp lite bilder M.m sen Har tänkt bygga ett diodbaklyse med, fast min moppe är på 12 volt vill se hur det blir sen

Permalänk
Medlem

Supply voltage--- Matningen , I ditt fall 6 volt
Volt Drop ---- Lysdiodens volt värde
Desired LED Current ------ Lysdiodens mA värde

Visa signatur
Permalänk

ska du inte ha så att det bara lyser halft på LYSDIODERNA och sen helt när du brommsar?... hmm det blir lite knivigare att förklara.. en sak skulle kunna vara att du har bara 10-20 st röda lysdioder till halv ljus och sen kanske 50 utöver det till bromsljus

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

du ska ju inte ha nå lyse, då kan ju polisen se dig mörka nätter när du blåser på ;D

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
du ska ju inte ha nå lyse, då kan ju polisen se dig mörka nätter när du blåser på ;D

dom ser dig ju inte, du bromsar väll inte när du blåser på..?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk

vad blåser han på?.. tycker det är lift halv miffat att ha diod lyse men bara att köpa en kåpa som är "gropig" med triangalr

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Så ni/du tror inte att man HÖR en moppe då? Ännu värre om du kör utan lysen då blir det fetare böter när dom tar dig..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

men aja.. varför inte bara köpa ett lyse. mycket enklare

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gr1ng0

dom ser dig ju inte, du bromsar väll inte när du blåser på..?

Ordmärknings AB
jo men det var ju snack om att han skulle ha 10-20st. som lös hela tiden motorn var igång sen ~50st. som lös när han bromsade..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
vad blåser han på?.. tycker det är lift halv miffat att ha diod lyse men bara att köpa en kåpa som är "gropig" med triangalr

han blåser på som fan :):):) med moppen.. i 50(!!!) knyck..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Så ni/du tror inte att man HÖR en moppe då? Ännu värre om du kör utan lysen då blir det fetare böter när dom tar dig..

men mkt man hör om man sitter i en bil.. och det jag menade var att det var om han svängde in på en liten mörk väg eller så jag har iaf rätt ;):D

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Ej datorrelaterat.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||