Anmäl dig till Roborock Challenge!

SP2, hur nödvändigt?

Permalänk
Medlem

SP2, hur nödvändigt?

Ja, som rubriken lyder: hur nödvändigt är det att ha SP2 installerat i WinXP?

Hade det på en annan burk, tyckte det gjorde mer skada än nytta. Efter installationen tog det längre tid att starta upp och allt kring säkerheten hade blivit utformat för efterblivna. Man kunde ju inte ens stänga av den tjatiga grejen som hela tiden gnällde på att man skulle installera brandvägg (hade en fysisk) och antivirusprogram (orkade inte ).
Det enda som blev bättre var att hängningarna som skedde lite då och då under uppstart försvann.

Nåväl, finns det nån nytta med SP2 som gör det värt att ha trots alla dumförklaringar av användaren och säkerhetstjat?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Utan sp2, alternativt en brandvägg, så åker man på virus rätt handlöst efter att man fått igång internet.

Permalänk

Väldigt många fixar i SP2 som ger ett säkrare/stabilare operativ.
Om du inte gillar den "tjatiga grejen" kan du köra services.msc och inaktivera security center.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Väldigt många fixar i SP2 som ger ett säkrare/stabilare operativ.
Om du inte gillar den "tjatiga grejen" kan du köra services.msc och inaktivera security center.

Precis. Rekommederar verkligen inte att du inte har SP2 installerat då det har så mycket mer än bara security center. Du kan stänga av varningarna genom att välja att brandvägg och antivirus "övervakas ej" i inställningarna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Gäst

Instämmer med superjoppe

SP2 rekommenderas.
Sedan får man vänta ut SP3 som släpps runt då Vista kommer ut på marknaden (hörsägen)

Permalänk
Medlem

sp2 är jävligt nödvändigt.. patchar väldigt mkt och fixar med bradvägger och annat som har med internet att göra..

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem

Betydligt mer nödvändigt än SP1 i alla fall.

Visa signatur

HEJHEJ. Jag önskar jag var lika emo som Björn. Men jag kan ju drömma/från David

Permalänk

Se bara till att inte installera det i en välanvänd installation, eftersom folk verkar få problem då. Bäst är att Slipstreama SP2 till en XP-skiva (om det inte är det du gjort).

Dessutom går det att inaktivera den tjatiga grejen i Security Center. "Ändra hur varningsmeddelanden visas". Bocka av alla tre och det är fixat.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

kan man installera sp2 direkt eller måste man ha 1:an också ??

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

SP 1 är inte ett förhandskrav.

Permalänk
Medlem

Verkar vara ganska bra att ha då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Allstar
Se bara till att inte installera det i en välanvänd installation, eftersom folk verkar få problem då. Bäst är att Slipstreama SP2 till en XP-skiva (om det inte är det du gjort).

Dessutom går det att inaktivera den tjatiga grejen i Security Center. "Ändra hur varningsmeddelanden visas". Bocka av alla tre och det är fixat.

Vad menas? Att jag ska installera SP2 i stort sett samtidigt som jag installerar XP?
Hehe, isf blir det problem, har suttit på den här burken i ett halvår nu Faktum är att jag hade SP2 på denna ett litet tag, men jag tog bort det av ovan nämda skäl + att en gammal CD-brännare jag hade installerad då inte kom bra överrens. Men nu är den brännaren avlägsnad. Så man kanske skulle göra ett försök? Men jag vill inte att burken inte ska gå att starta efter installationen som jag sett att vissa andra har problem med.

Vad är slipstreaming?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

saken är den att datorn, enligt min uppfattning, krashar väldigt lätt om du har en så pass gammal installation.

har hört flera stycken och upplevt själv att det går att installera men när man sen bootar om den så fuckar sig allt så det blir en omformatering och total rensning.

hade rekommenderart att du installerar om Windows och sen in med SP2 direkt om du nu känner att du tvunget måste ha det.
har det själv men måste nog säga att det gör mer skada än nytta. tycker det slöar ner uppstarten jäkligt mycke bla.

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem

Låter ungefär som jag trodde. Får väl bli en ominstallation när jag köper ny hårddisk.

Visa signatur

Bojkotta maffian

Permalänk

Gibbe: Slipstreaming är ett sätt att inkludera t.ex SP2 på WIndows-skivan, så att du inte måste installera SP2 separat, utan SP2-filerna läggs på WIndowsskivan vid slipstreaming.

http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=223562

Autostreamer fixar jobbet lätt, det enda du behöver är en windows XP-skiva samt ett service pack (samma språk tror jag är ett måste, dvs om XP-installationen är engelsk så bör du ha engelska SP2). Sedan guidar Autostreamer dig igenom processen. Resultatet är en XP-skiva med SP2 inkluderat.

Du behöver en brännare för att kunna bränna resultatet dock.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

hur installerar jag sp2.. har precis formaterat. Min windows update visar alldrig vilka uppdateringar som kan installeras.. och på microsofts hemsida så är de väldigt kostigt när man ska installera de..

Visa signatur

MSI K8T-Neo Platinum, Amd64 3400+, Kingston hyperX 512mb, Gigabyte 6800NU---> Zalman Vf700CU, Aspire 520W, Samsung spinpoint 160gb, Samsung DVD combo, Zalman 7700 cu, LIAN-LI pc7, Logitech Z-5500, CRT: LG 702B.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baddi
och på microsofts hemsida så är de väldigt kostigt när man ska installera de..

Va?

Permalänk

Min senaste XP-installation har varit helt problemfri, installationsdatum: 2004-06-20.
Innehåller endast SP1.
Med antivirus / brandvägg + sunt förnuft så behövs verkligen inte SP2 enligt mig.
Varför riskera att saker å ting går segt när man har ett bra OS?

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2000+ | GA-7VA-C ATX KT333 | 2x256MB DDRAM | Geforce4 MX440 64MB | XP Pro SP2 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjAlladin
Min senaste XP-installation har varit helt problemfri, installationsdatum: 2004-06-20.
Innehåller endast SP1.
Med antivirus / brandvägg + sunt förnuft så behövs verkligen inte SP2 enligt mig.
Varför riskera att saker å ting går segt när man har ett bra OS?

Visste du att om man kör in Win98SE så går allting snabbare och det är faktiskt stabilt.
Iofs så läcker det som ett såll rent säkerhetsmässigt trots brandväggar, antivirus och ad-aware.
Service packs är bra att ha på NT-maskiner, dock ska de installeras från början.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Visste du att om man kör in Win98SE så går allting snabbare och det är faktiskt stabilt.
Iofs så läcker det som ett såll rent säkerhetsmässigt trots brandväggar, antivirus och ad-aware.
Service packs är bra att ha på NT-maskiner, dock ska de installeras från början.

Jag använder Zone Alarm Pro, och Panda modell tidigare.
Kör regelbundet med Ad-Aware på det oxå. Antal processer igång är 22 just nu, stabilt och driftsäkert.

Vad menar du skulle läcka in på min dator som SP2 stoppar??

Helt onödigt att installera om systemet redan e säkert och funkar bra.

SP1 räcker fint, rappt å bra system som bootar snabbt dessutom.

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2000+ | GA-7VA-C ATX KT333 | 2x256MB DDRAM | Geforce4 MX440 64MB | XP Pro SP2 |

Permalänk
Medlem

intressant tråd, /råd
men jag har en lite mer ut/in-vecklad fråga på samma tema och undrar om någon har bra råd.

jag har precis installerat om hela windows xp pro och allt funkar fint men efter att jag installerat sp2 kommer jag inte ut på internet, via webläsare (ie internet explorer) och inte heller ms uppdate fungerar längre, det som dock fungerar är icq vilket jag tycker e lite skummt.

frågan är alltså finns det någon inställning som behöver fixas eller är rådet att Slipstreama SP2 till en XP-skiva o installera om igen?
(i secure center (firewallen) tillåter jag icq och ie (undantag))
eller är det något annat?

tacksam för svar

TILLÄGG
problemet löst, fick rensat bort ett virus (trojan) o sen installerade jag sp2 igen då funkade det.

Visa signatur

man får va som man e när man inte blev som man skulle