Kan man göra något kul med 3 gamla skärmar ?

Permalänk
Medlem

Kan man göra något kul med 3 gamla skärmar ?

Har 3 gamla skärmar som stått och skräpat i förådet ett bra tag jag nu tänkt slänga. En 21" en 17" och en 14" alla CRTer.

Efter jag tidigare slängt saker har man alltid kommit på massa roliga saker man kunnat göra med dem efter man slängt skräpet. Därför tänkte jag nu fråga innan om det finns något kul man kan göra med gamla skärmar.

Finns det något i dem som kan vara värt att spara ?

Permalänk

börja samla till en flygsimulator.. ;D

Visa signatur

[AMD64 4000+][7800GTX 256MB][2048MB RAM] 400GB HDD\HIPER 580W

Permalänk
Medlem

Quadscreen!

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem

Jag kör 3 skärmar kopplade till burken....

SJUKT UNDERBART!! =D

rekommenderas starkt )

Visa signatur

[[ CPU: P4 3 ghz @ 3,4 ghz, socket 478 ]] [[ Mobo: ASUS P4C800-E Deluxe ]] [[ 3*512 mb, pc3200 ]] [[ 2 * 120 gb S-ata, 1 * 200 gb IDE ]] [[ Asus 9600SE ]] [[ Logitech Z-5500 ]]

Permalänk
Medlem

Tuffa knappar till sin knappsamling!

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk

hoppa på?.. ne men en at ha i reserv skulle ja ha iaf.. sen en 21 tummare e sjukt mkt större än en 14 iaf.. men du kan ju testa att spraj måla de om du vill eller placka skruvar från de

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shaguar
Jag kör 3 skärmar kopplade till burken....

SJUKT UNDERBART!! =D

rekommenderas starkt )

Har oxå 3 skärmar men hur har du gjort för att få 3 skärmar till burken ?
Du har ju ett graffe men du kanske har ett på mobot oxå?

Visa signatur

Besök gärna: Z500-Foum - Forumet för er med Samsung Z500
Dator: Intel P4 1.7 GHz][ 512MB RDRAM ][ GeForce 5700 ][ 300 GB + USB 250 GB
Kringutrustning: Dell E771p ][ MS Wireless Optical Desktop Elite ][ MS IntelliMouse 4.0 ][ SteelPad S&S

Permalänk
Medlem

skruva isär dem och titta vad som finns i (den här stora lampan kanske man kan använda till något roligt)

dörrstopp

quadscreen

Permalänk
Hjälpsam

Quadscreen 4tw, kör med 21" + 2x19" + 17" själv (17"aren är ganska menlös och oftast avstängd).

För att köra fler än 2skärmar (om du inte har ett seriöst Matrox gfx kort) så får du trycka i ett PCI gfx kort (tex en GF FX5200 PCI). Välj fabrikat på PCI kortet efter vilket kort du har som main, (tex om du har ett AGP eller PCI-E ATI skå skall PCI kortet vara ATI med). Detta för att minimera ev gfx drivrutin konflikter.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
skruva isär dem och titta vad som finns i (den här stora lampan kanske man kan använda till något roligt)

dörrstopp

quadscreen

Ehh vad menar du med "stora lampan"?:confused:

En CRT-skärm bygger ju upp bilden av elektronstrålar som sveper över baksidan på glaset.

Sen är det inte så bra idé krossa glaset för att se vad som finns i "behållaren" bakom den, då det är rätt kraftigt undertryck där, vilket kan medföra att man får diverse glassplitter och annat kul i sig.

Permalänk
Medlem

Dessutom så kan det ligga kvar rätt sköna laddningar i kondensatorer och liknande, man kan få en fin kyss.
Jag skulle kört dualscreen som minst och begåvat mina servrar med resten, de kan ju stå och spruta ut text på dom. Det ser haxxor ut att logga webtraffiken i realtid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Empty2k5
Har oxå 3 skärmar men hur har du gjort för att få 3 skärmar till burken ?
Du har ju ett graffe men du kanske har ett på mobot oxå?

Precis som Fluf sa ... man kör ett pci-grafikkort...

Jag hittade ett 4mb Maxtor kort i en av alla gamla burkar jag har ... tryckte in de och kör 3 skärmar =P ... de duger inte till spel, lr film lr nåt sånt ... men som de e nu när den bara har foobar och dc är de lugnt

Visa signatur

[[ CPU: P4 3 ghz @ 3,4 ghz, socket 478 ]] [[ Mobo: ASUS P4C800-E Deluxe ]] [[ 3*512 mb, pc3200 ]] [[ 2 * 120 gb S-ata, 1 * 200 gb IDE ]] [[ Asus 9600SE ]] [[ Logitech Z-5500 ]]

Permalänk
Medlem

sälj dem och köp en/två tft-skärmar

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

fan ja vill med köra me 3 skärmar.. men needar ett pci-grafikkort.. de kassaste jag har är ett riva tnt2 16 mb men de är agp...

Visa signatur

:)

Permalänk

Kan man inte köra med ett agp och ett pci-e om man har det?

Permalänk
Medlem

Om man ska köra ett agp kort plus ett pci kort så måste båda typ vara geforce eller båda ati, för man kan väl inte blanda drivrutiner o så va?

Permalänk
Medlem

Har själv en 21" som nattduksbord, ganska smidigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shaguar
Precis som Fluf sa ... man kör ett pci-grafikkort...

Jag hittade ett 4mb Maxtor kort i en av alla gamla burkar jag har ... tryckte in de och kör 3 skärmar =P ... de duger inte till spel, lr film lr nåt sånt ... men som de e nu när den bara har foobar och dc är de lugnt

3 skärmar är väl lite overkill ifall de är crt skärmar, tar upp så jävla mkt plats bara,
2 skärmar e ganska lagom tycker jag, och då behöver man oftast inget pci-grafikkort, de flästa nya grafikkorten har ju dubbla skärmutgångar

Permalänk
Medlem

Har Stooort skrivbord )

visst tar de plats med en 19" och 2 st 17" CRT-skärmar... men man får väl offra sig lite

Visa signatur

[[ CPU: P4 3 ghz @ 3,4 ghz, socket 478 ]] [[ Mobo: ASUS P4C800-E Deluxe ]] [[ 3*512 mb, pc3200 ]] [[ 2 * 120 gb S-ata, 1 * 200 gb IDE ]] [[ Asus 9600SE ]] [[ Logitech Z-5500 ]]

Permalänk
Medlem

Häng upp en stor mobil i taket... en hyllning till datortiden som var med slaktade CRT-rör, några kättingar och järnrör.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rxc
Om man ska köra ett agp kort plus ett pci kort så måste båda typ vara geforce eller båda ati, för man kan väl inte blanda drivrutiner o så va?

nej, det måste de inte. Men det kanske underlättar.

Visa signatur

CPU: Central Propulsion Unit. The CPU is the computer's engine. It consists of a hard drive, an interface card and a tiny spinning wheel that's powered by a running rodent -- a gerbil if the machine is a 286 model, a ferret if it's a 386, and a ferret on speed if it's a 486.

Permalänk

gör som jag sa hoppa på.. ne med spara 21 tummaren 14 tummaren lek för fan.. har sja 2 onödiga

Visa signatur

I am Extrazz.