Skivor från sony kan installera DRM på din dator utan att du vet om det!

Permalänk
Medlem

Skivor från sony kan installera DRM på din dator utan att du vet om det!

fruktansvärd läsning!

en helt vanlig musikskiva från sony som du har köpt i vilken affär som helst kan installera dold DRM-mjukvara på din dator utan att du vet om det eller har något val.

jag läste först det här och följde länkarna hit .

man kan ju bli bestört för mindre. är detta ens lagligt?

EDIT:
lite mer läsning om rootkit på wikipedia för den som är intresserad.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Värsta jag har läst
har tipsat aftonbladet, dn (och imorse även idg)

Visa signatur

...

Permalänk
Hedersmedlem

Sorglig läsning.. Ytterligare ett exempel på hur den som är laglig straffas. Helt otroligt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Makalöst!
Där rök det mesta av förtroendet för Sony.

Permalänk
Medlem

ännu en anlednig att inte köpa musik/spel/program/film (på cd/dvd)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

För oss som inte är så insatta, vad är DRM och Rootkit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
För oss som inte är så insatta, vad är DRM och Rootkit?

http://en.wikipedia.org/wiki/Rootkit
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_rights_management
http://www.againsttcpa.com/

Där finns en del info.

Permalänk
Medlem

Alltså, seriöst vad är det för IDIOTER som sitter och bestämmer att det ska läggas in sånhär skit?
De ber ju om att folk ska pirata...

Jag seriöst hoppas och ber om att vissa bolag ska gå under, de förtjänar fan inte nåt annat.

Permalänk

kan det finnas sådan här sk*t på Sonys MP3 spelarna också?
tror inte detta är lagligt.

Visa signatur

"Även den enklaste modd kan bli snygg"
Stolleman 17:40 18/09/05
Besök www.the-hood.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
Alltså, seriöst vad är det för IDIOTER som sitter och bestämmer att det ska läggas in sånhär skit?
De ber ju om att folk ska pirata...

Jag seriöst hoppas och ber om att vissa bolag ska gå under, de förtjänar fan inte nåt annat.

chansen att sony music går under är väl relativt liten dock som tur är mycket bra skit ligger på sony även om DRM prylen är ren idioti.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av electro
Värsta jag har läst
har tipsat aftonbladet, dn (och imorse även idg)

vet inte om det är ditt tips, men Aftonbladet har det i topp när detta skrivs.
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,723704,00.html

Visa signatur

Det finns mycket jag inte kan, men jag lär mig.
Tänk om alla kunde lägga in lösningen på de problem man frågat om.
Att hänvisa till Google är bara oförskämt, låt hellre bli att svara.

Permalänk
Medlem

Vilken jäkla stil sony har, tur att jag inte köper skivor -_-

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk

Nu har aftonbladet gjort en artikel om det.

Visa signatur

"Även den enklaste modd kan bli snygg"
Stolleman 17:40 18/09/05
Besök www.the-hood.net

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kronowski
vet inte om det är ditt tips, men Aftonbladet har det i topp när detta skrivs.
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,723704,00.html

"Vanliga cd-skivor kan förstöra din dator"

Aftonbladet är sig likt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
"Vanliga cd-skivor kan förstöra din dator"

Aftonbladet är sig likt.

hehe, där fick dom till det ;P

är det verkligen lagligt att förvränga sanningen på det sättet?
det enda som egentligen kan göra så att datan (ja, i det här fallet är det bara data) "pajar" är ju att man själv försöker fippla bort det hela. iofs en effekt av själva användandet av cd'n, men ffs. skärpning!

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Om det bara drabbade pirater så skulle jag inte ha något emot det, men så länge det drabbar oss andra så usch.

Visserligen så finns detta inte på europiska releaser. Så dom som itne importerar berörs inte av detta.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd

Intressant artikel. Mark Russinovichs kan verkligen sina saker. Jävligt skarp snubbe.

Permalänk
Medlem

Idioter!!! (sony alltså)

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att de överdriver. Sen handlar det ju egentligen om vad man menar med förstörda. En dator där CD-läsaren slutar fungerar eller där jag får märkbart nedsatt prestanda skulle jag kunna kaööa för en förstörd dator.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

ännu mer information om ämnet och väldigt många intressanta länkar att läsa.

http://www.theinquirer.net/?article=27426

sony anser att det är användarens fel. när man köper produkten accepterar man EULA (som för gemene man inte går att få tag på innan man köpt skivan). de har även släppt ett s k "servicepack" som visar de tidigare dolda filerna på datorn. men det går fortfarande inte att ta bort på ett vettigt sätt.

fifan :s riktigt illa det här.

till exempel det faktum att man (eller någon virusprogrammerare, som jag f ö kan slå vad om kommer dra nytta av det här) kan (om man har installerat sony's skit på datorn) göra fler filer "rootkittade".
http://www.wowsharp.net/forums/viewtopic.php?t=7251
(om jag inte har missförstått det hela)
och det faktum att de som gjorde det här rootkittet har samarbetat med symantec, så att antivirusprogram inte ska reagera på dessa rootkits.

Saxat från sony's FAQ:

Citat:

How do I uninstall the software?

If at some point you wish to remove the software from your machine simply contact customer service through this link. You will, though, be unable to use the disc on your computer once you uninstall the components.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Jag har inte köpt en musikcd sen -94

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hema80
Jag har inte köpt en musikcd sen -94

Vilket iofs är en bidragande faktor till Sonys tilltag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim
Vilket iofs är en bidragande faktor till Sonys tilltag.

men ändå inte, då detta bara drabbar de som köper skivan.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Sötast

"Försöker man ta bort programmet riskerar man att förstöra datorns cd-spelare.
– Det är rena hackar-metoderna, säger säkerhetsexperten Per Hellqvist."

Aftonbladet är bara för goa

Det är som jag och tusentals andra sagt förr.... om du är pirat så har du nästan inga problem.

Kör du lagligt så åker du på all skit.
Vad är då motivationen till att köra lagligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim
Vilket iofs är en bidragande faktor till Sonys tilltag.

Är man numera skyldig att köpa alla produkter som finns på marknaden

Det är ju inte säkert att samtliga som piratkopierar skulle handlat skivor om det inte vore möjligt att piratkopiera. Tror faktiskt en del skulle hålla sig till radio mm i så fall.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric

... och det faktum att de som gjorde det här rootkittet har samarbetat med symantec, så att antivirusprogram inte ska reagera på dessa rootkits.

EN TOTAL MISSUPPFATTNING! Företaget som heter "First 4 Internet" har inte samarbetat med Symantec.

De pappskallar (First 4 Internet) som försökt göra den här uselt skapade applikationen dold har nu tvingats att ta fram en patch som tar bort det dolda förfarandet, men hela den kod man installerat tas inte bort genom patchen.

Det finns inget samarbete med Symantec men "First 4 Internet" påstår att Symantec och andra AV-företag nu i efterhand ska få fullständig information om vad de har gjort. Ganska skrattretande då Mark Russinovich (Sysinternals) redan har avslöjat vad de har gjort vilket den som är intresserad kan läsa om i Marks Blog.

Sony BMG meddelar att de som vänder sig dit kan få instruktioner om hur man tar bort det hela vilket patchen alltså inte gör.
Hela agerandet från Sony är genomruttet och vilken användare förväntar sig att behöva läsa igenom någon EULA för att använda en musik-CD som den personen lagligen har köpt.
Vem förväntar sig att ett företag de är kund hos smyginstallerar programkod i datorn som öppnar upp möjligheter för nya säkerhetshot?
Vill Sony BMG motverka piratkopiering har de skjutit sig själva i foten och dessutom lyckats träffa knäskålarna.

Visa signatur

En skillnad mellan människor och djur är att några av de förstnämnda har lyckats utveckla ett skrivet språk för distanskommunikation.
Åsikter och fakta är inte samma sak | En del ser problem enbart som hinder medan andra betraktar dessa som möjligheter
Den enda -ism jag hyllar är Realism | Inform rednecks on facts, just calling somebody stupid wont start any thinking process.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky Vanheden
Vill Sony BMG motverka piratkopiering har de skjutit sig själva i foten och dessutom lyckats träffa knäskålarna.

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk

Tyvärr är det lagligt. Läste att nånstands att i deras licens avtal står det att den installerar ett program osv.

" I licensavtalet till CD-skivan står det att ett program kommer installeras och köras ända tills användaren själv tar bort det, men vad de inte berättar är att programmet inte går att avinstallera på vanligt vis. Det syns inte ens att du har det installerat. "

http://piratbyran.org/

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky Vanheden
EN TOTAL MISSUPPFATTNING! Företaget som heter "First 4 Internet" har inte samarbetat med Symantec.

De pappskallar (First 4 Internet) som försökt göra den här uselt skapade applikationen dold har nu tvingats att ta fram en patch som tar bort det dolda förfarandet, men hela den kod man installerat tas inte bort genom patchen.

Det finns inget samarbete med Symantec men "First 4 Internet" påstår att Symantec och andra AV-företag nu i efterhand ska få fullständig information om vad de har gjort. Ganska skrattretande då Mark Russinovich (Sysinternals) redan har avslöjat vad de har gjort vilket den som är intresserad kan läsa om i Marks Blog.

Sony BMG meddelar att de som vänder sig dit kan få instruktioner om hur man tar bort det hela vilket patchen alltså inte gör.
Hela agerandet från Sony är genomruttet och vilken användare förväntar sig att behöva läsa igenom någon EULA för att använda en musik-CD som den personen lagligen har köpt.
Vem förväntar sig att ett företag de är kund hos smyginstallerar programkod i datorn som öppnar upp möjligheter för nya säkerhetshot?
Vill Sony BMG motverka piratkopiering har de skjutit sig själva i foten och dessutom lyckats träffa knäskålarna.

Ok, jag hade missförstått det där lite. de har samarbetat med antivirusföretag såsom Symantec för att det ska bli svårare att knäcka det hela. att antivirusprogram inte börjar bröla när man stoppar i en av sony's skyddade skivor är väl ett faktum, eftersom skivan i fråga var ute i åtta månader innan nån (läs Mark) hittade det.

saxar från cnet

Citat:

The creator of the copy-protection software, a British company called First 4 Internet, said the cloaking mechanism was not a risk, and that its team worked closely with big antivirus companies such as Symantec to ensure that was the case. The cloaking function was aimed at making it difficult, though not impossible, to hack the content protection in ways that have been simple in similar products, the company said.

sheesh, slappna av hade du precis spillt läsk i knät när du skrev det där eller?

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!