konsumenträtt för begagnat?

Permalänk
Medlem

konsumenträtt för begagnat?

jag har en begagnad hp nc6000 som är ca. 1,5 år gammal. Tyvärr hade snubben som sålde den tappat bort kvittot (en klassiker som för en gång skull var sann, jag känner honom...) men garantier m.m. måste väl fortfarande gälla? min touch-pad har nämligen börjat dryga sig, ibland så dras markören tillbaka när jag släpper fingret från ytan, svårt att förklara men jävligt irriternade när det händer.

hur ska jag bära mig åt för att kanske få den utbytt? ringa hp eller besöka närmaste å.f.?

Visa signatur

....men vad vet jag?

Permalänk
Hedersmedlem

Kontakta HP och hör.

Om du har tur plockar de fram tillverkningsdatum och ser att den är under två år gammal och därmed går att reklamera enligt konsumentköpslagen.

Permalänk
Inaktiv

Normalt så gäller garantin bara för den som först köpt varan, inte för den som köper begagnat. Alltså även om kvitton och liknande fanns.

Permalänk
Medlem

Jag instämmer med föregående postare, garantin gäller endast personen som har köpt produkten.

Permalänk
Medlem

HP går alltid på serienummret på maskinen, NC6000 modellen har 3 års garanti. Dock är det inskicksservice så du blir av med maskinen i några dagar.
Ring 0771-303000 så hjälper dem dig där. Får du inte hjälp skicka ett pm till mig.

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuub
HP går alltid på serienummret på maskinen, NC6000 modellen har 3 års garanti. Dock är det inskicksservice så du blir av med maskinen i några dagar.
Ring 0771-303000 så hjälper dem dig där. Får du inte hjälp skicka ett pm till mig.

Tack så mycket! Ska ring det nummret så fort jag kommer hem. Men hur är det med garantin som föregående inlägg påstår inte gäller för "andrahandsköpare", stämmer det? Borde väl inte angå HP vem som har köpt datorn.

Visa signatur

....men vad vet jag?

Permalänk
Inaktiv

Hittar inte artikeln på konsumentverkets sida som säger att andrahandsköpare inte har garanti men det är så. Garantin gäller köpare mot säljare alltså inte från tillverkaren till köparen. HP kanske är snälla ändå, ring och hör.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knurp
Tack så mycket! Ska ring det nummret så fort jag kommer hem. Men hur är det med garantin som föregående inlägg påstår inte gäller för "andrahandsköpare", stämmer det? Borde väl inte angå HP vem som har köpt datorn.

Garanti är ett avtal mellan säljare och köpare. Det följer inte med automatiskt till en ny ägare.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Garanti är ett avtal mellan säljare och köpare. Det följer inte med automatiskt till en ny ägare.

Beror på vad man avtalat mellan säljare och köpare i första och andra skede.

Permalänk
Medlem

är nog inne på santasclaus spår, garanti är ju ett avtal så det beror på om det gäller mellan säljare - köpare eller om det gäller ägaren av produkten. nåväl, feler verkar vara vanligt enligt HP:s hemsida där det står att man ska kontakta HP om problemet med "driftande" mus uppstår.. testar med att ringa HP.

Visa signatur

....men vad vet jag?

Permalänk
Hedersmedlem

Iom. att garanti inte är något lagstadgat kan den se väldigt olika ut för olika produkter.

Permalänk
Medlem

Hej igen! Vill bara berätta hur historien slutade. Först hoppade jag över att kontakta HP, orkade inte lägga ner allt för mycket tid eftersom felet bara uppstod ibland. Men en dag när det hände så tänkte ja, why not, så jag slog dem en signal. Fick snacka med en kille som var väldigt tillmötesgående och efter att jag översiktligt förklarat problemet så behövde jag i princip bara lämna produktnummer så skickade han en budfirma att hämta upp datorn, två timmar senare ringer det på dörren å det är bara att lämna över datorn, utan packetering eller nått! Efter fyra arbetsdagar ligger datorn sedan och väntar på postkontoret, med ny touchpad och allt. TACK HP!! Man blir så glad när man äntligen stöter på företag som bryr sig om sina kunder! Datorn funkar än så länge felfritt och jag är helnöjd, det är sånt här som motiverar ett något högre pris än konkurrenterna, även om jag köpte den på Blocket Nu blir det nog till att köpa en HP-laserskrivare på ren nöjdhet!

Visa signatur

....men vad vet jag?

Permalänk
Medlem

vad var det jag sa jobbar själv med att reparera HP´s grejer och det är alltid maskinen som står i fokus. Man tittar aldrig på om den har bytt ägare m.m.
Enda gången det kan komma på tal är ifall man har köpt en hp dator och sen köpt till Carepaq (en slags extragaranti) den registerar man på sig personligen. Men ifall den säljs så är det bara ringa till Hp så kan man ändra/flytta över garantin till den nya personen

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk
Medlem

DU köpte en dator på blocket av en snubbe du känner? lång väg att gå

Permalänk
Medlem

han ville inte ge mig något kompispris så han satte först ut den på blocket för att se vad han kunde få, men jag ville hursomhest ha datorn så jag köpte den av honom än då...

Visa signatur

....men vad vet jag?

Permalänk
Medlem

man behöver ju inte berätta för hp att man har köpt datorn i andra hand ..

Permalänk

Re: konsumenträtt för begagnat?

que, Hur kan det vara s�
Om min "mor" köper en jacka till mig - och jag får den av henne eller om man sätter in en kompis(mellan " xxx" ) och ändrar det till köper av den -
Det uppstår fel på jackan efter 1 mån eller mer
SKulle jag då inte kunna gå till butiken- säga att jag har köpt den och få den lagad
Om nu samma sak händer med en tvättmaskin eller kanske en dator -
Så självklart skall ju då garantin gälla + att jag visar upp kvittot

Visa signatur

AMD 3000 64 X 800PRO 256MB

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: konsumenträtt för begagnat?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doomguard
que, Hur kan det vara s�
Om min "mor" köper en jacka till mig - och jag får den av henne eller om man sätter in en kompis(mellan " xxx" ) och ändrar det till köper av den -
Det uppstår fel på jackan efter 1 mån eller mer
SKulle jag då inte kunna gå till butiken- säga att jag har köpt den och få den lagad
Om nu samma sak händer med en tvättmaskin eller kanske en dator -
Så självklart skall ju då garantin gälla + att jag visar upp kvittot

Det beror väl på vad avtalsvillkoren mellan näringsidkaren och konsumenten (den person som köpte varan ursprungligen) säger om garantin (om den kan överlåtas eller inte).
Däremot har du ju reklamationsrätt (2 år om varan såld före 1 April 2005, 3 år efteråt) för fel som finns fanns från början.

Hur privatpersonen som säljer en vara till dig har rätt att göra mot näringsidkaren om fel visar sig vet jag inte. Dvs. får mellanpersonen komma till näringsidkaren och få varan reklammerad även om han inte äger den längre?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG