Permalänk
Medlem

Trådlöst nät tappar fart

Hej, nu frågar jag er, för jag blir inte klok på det här problemet.

Jag har en Trådlös router Netgear WGT624 (108Mbps) och ett trådlöst nätverkskort (Netgear WG111v2) som sitter i usb:n på min stationära burk. Har installerat drivrutiner till båda enligt alla konstens regler och har även utan problem fått tillgång till internet mm...

Problemet ligger i att jag tappar hastighet när nätverket belastas(när jag börjar ladda hem/upp tunga filer till den stationära). Obelastat ligger jag stadigt på 54Mbps, som är max för kortet, men direkt när jag belastar dalar det ner snabbt mot 1Mbps. (Signalstyrkan är "utmärkt" hela tiden, såväl för 54 som 1Mbps)

Vad är det här? Hur kan det komma sig? Vad ska man göra?

Vääldigt tacksam för svar / Christer

PS. 10/10 Sunet är linan utåt

Permalänk
Medlem

Det är väl för att du tar all bandbredd när du skickar/tankar stora filer?

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Medlem

va menar du? tappar ju fart i överföringen internt...

Permalänk
Medlem

Summan av dina två tankningar kan närma sig din 10/10-lina.
Gissningsvis får även routern prestandaproblem.
Det är ingen prestandaburk direkt.
Själv har jag en WPN824 och får liknande problem med en 24/1-lina.
Min burk orkar NAT:a ca. 18Mbps om jag kör flera datorer på fasta linor.
Samtidigt kan jag tidvis helt förlora trådlösa lanet.
För tillfället har jag gett upp, men har funderingar på att sätta dit bättre utrustning.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem

"två tankningar"?
Det är ju bara ett jobb som routern har och det är att förmedla datan till min burk...inga andra datorer inblandade...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kerester
"två tankningar"?
Det är ju bara ett jobb som routern har och det är att förmedla datan till min burk...inga andra datorer inblandade...

Du nämnde en stationär och jag antog att den var ansluten på fast tråd (felaktigt?).
Den du tankar från kan ha ett quota som ligger på 1Mbps, eller är det 1MBps du ser i "tankningsrutan".
Det kan oxo vara så att de inte har fetare lina än det du får, eventuellt multiplicerat med hur många som använder deras utlina.
En kedja blir aldrig starkare än den svagaste länken.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem

Det är ju den stationära som har trådlös anslutning....inte nämnt nån tråd.
Tror inte du kan hjälpa mej tyvärr, men tack ändå.
Har ändrat så att routern står och går på enbart 802.11g nu och inte 802.11b&g, och det har skett förbättringar
over and out

Permalänk
Medlem

Jag har också ett liknande problem med min Netgear WGT624 accesspunkt och ett nyinköpt Netgear WG311T nätverkskort. Trots att jag enbart har en dator inkopplad mot accesspunkten och routern och datorn är så gott som brevid varandra har jag problem med att uppkopplingen går upp och ner när jag belastar uppkopplingen.

Se följande bild:
http://perplex.se/netgear.gif

Så här ser det ut när jag kör en FTP-nedladdning mot en snabb server. Min internetuppkoppling är 10/10.

Har beskrivit mitt problem i den här tråden:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52839...