Har jag pajjat grafikkortet tro?

Permalänk

Har jag pajjat grafikkortet tro?

Helvete, har troligtvis haft sönder mitt X800 XT-kort.

Skulle byta fläkt idag på mitt PowerColor X800 XT (agp)-kort till en Zalman Fatal1ty-vga cooler.
Nu har jag nåt som liknar vita artifacts, sträck på skärmen.
Tempen är dock otroligt bra så det är inte värmefel, helvete också?
Vad kan jag göra? Kan jag ha gjort?

Tror det är kört med garantin!

Visa signatur

AMD ATHLON 64 (VENICE) 3200+ @ 2,0GHz - m. ZALMAN CNPS-7700CU | 2GB RAM | ASROCK 939DUAL-SATA2 | 200GB HDD | RADEON X1800XT 512MB | NEC-DVDBRÄNNARE | TAGAN EASYCONNECT 580W

Permalänk

kolla så att du inte skrapat i eller kommit åt något vid bytet. Testa ominstallera drivrutiner. Kolla så att kylarflänsen har bra kontakt, det är inte alltid program visar rätt temp.

Permalänk

Ska notera att dessa prickar, sträck osv. visas även vid uppstart, i bios osv.

Visa signatur

AMD ATHLON 64 (VENICE) 3200+ @ 2,0GHz - m. ZALMAN CNPS-7700CU | 2GB RAM | ASROCK 939DUAL-SATA2 | 200GB HDD | RADEON X1800XT 512MB | NEC-DVDBRÄNNARE | TAGAN EASYCONNECT 580W

Permalänk

Kortet är sönder. Om det kommer artifekts redan i BIOS så kortet kortet gjort sitt. Använde du antistatisk armband när du pillade med kortet?.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Dina minnen på kortet har till 99% pajjat.
Har du kylning på dom?
Annars så har du problemet direkt där!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

testa byt tillbaka till orginalkylning och återställ alla eventuella överklockningar/flashningar osv. Så kan du chansa och skicka den på garanti, om du har kvar garantitid.

Permalänk
Medlem

Ev. kanske du har kantstött kärnan när du monterade Zalman-flänsen.

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk

Ta ur o sätt i kortet! Låter som om du inte fått i det riktigt efter att du haft det ute.
Låter otroligt att minnen edyl pajat vid byte om du inte klantat dig ordentligt (ESD). Håller tummarna.

Permalänk
Medlem

om du sätter på orginalkylaren igen (enda som krävs) så kan du få ut den på garantin..

Permalänk

SKulle inte tro att kortet är sönder. Har själv märkat att det är relativt svårt att ta sönder kort genom oförsiktighet. Har själv satt in och tagit ut alla komponenterna i min dator ett par gånger och inte har någonsin gått i sönder.

Troligtsvis är det glapp eller liknande. Det borde sitta en "klak" vid agp porten på ditt moderkort, se till att den har hakat i grafikkortet. Annars kan du ju alltid pårova kortet på en annan dator.

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Kortet är sönder. Om det kommer artifekts redan i BIOS så kortet kortet gjort sitt. Använde du antistatisk armband när du pillade med kortet?.

Jag fick artefakter i bios när jag installerade mitt X800XT-PE. Det berodde på att jag hade lyckats med att avinstallera alla ATi-drivisar (skulle byta till nyare versioner), men lämnat ATi Tray Tools. Det fixade sig när jag installerade nya driviar.

Kanske inte applicerbart på det här fallet, men artefakter i bios behöver inte vara slutgiltigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har samma problem: Artifakter och konstiga färger redan i BIOS och vid uppstart
Har ej lyckats lösa problemet, när jag försöker installera om mina drivrutiner får jag blåskärm och datorn startar om.
Ska nu som en sista utväg testa att formatera om C: så jag verkligen vet att alla gamla nvidia drivisar är ute ur systemet!

Dock kan jag för min del tillägga att jag ej mixtrat med kortet samt att jag testat det i en annan dator och då uppstod samma symptom som på min...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd

hade samma på min dator men d räckte att ja startade om :S

Visa signatur

Amd x2 3800+ | 1 GB Crucial PC3200 | MSI K8N Neo4 series | Radeon x850 pro | 250 GB sata