DFI ut nf4 Ultra-D med 2 grafikkort fungerar EJ!

Permalänk

DFI ut nf4 Ultra-D med 2 grafikkort fungerar EJ!

Jag har nu köpt en massa datordelar men båda grafikkorten vägrar fungera.

Köpte moderkortet DFI Lanparty UT nf4 ultra-D för att kunna köra två grafikkort men inte i SLI. De två grafikkorten är Asus extreme AX550.

Det är inget fel på själva grafikkorten men verkar som att inte moderkortet känner av dom båda. För det går inte att installera och moderkortet verkar inte fatta att det sitter ett kort på den platsen. Någon som har en aning om vad det kan vara för fel? Har läst igenom manualen men hittar inget vettigt där. Känns som att det skulle kunna vara någon jumper någonstans. Jag har uppdaterat biosen.

Jag kör windows XP 64.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311337&cks=PRL

ATI fungerar inte i SLI, de är endast för Nvidia kort! du har gjort en tabbe helt enkelt.. ATI kräver moderkort som klarar Crossfire men du behöver inte köpa ett nytt moderkort eftersom X550 kan inte hantera Crossfire.

du har 2 olika alternativ att välja på.
1. Köpa nya grafikkort som är nvidia
2. Släng ena och behåll den andra

Visa signatur

| ASrock 939Dual-Sata2 with TT Big Typhoon | AMD Opteron 144 Cabge @ 2700 MHz |
| Kingston HyperX 2x512 mb PC3200 2-2-2-5 2T | Connect3D X800GTO 16 pipes @ 590/560 with Silencer 4 Rev2 |
| Chill-Innovation 520W, 38A | 3Dmark05 = 6900 p |

Permalänk

min tanke är ju att INTE köra korten i SLI. Jag vill köra dom som två fristående kort för annars kan jag inte köra 3 skärmar.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att grafikkort inte fungerar i den nedre sloten på ultra-d (eftersom det inte är tänkt som ett sli, eller bara "dubbelgraffemobo"), men det finns ett enkelt litet trick som löser detta

http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=10736&highli...

Varför det inte fungerar med grafikkort i den nedre vet jag inte, men det verkar ju uppenbarligen som att det inte vill funka med två graffe på ett ultra-d...

Prövat att flytta på "SLI-jumprarna"?
Dem sitter mellan de båda pci-express-slottarna, om jag inte minns helt fel

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

För att köra 2 st grafikkort har jag för mig att du måste flytta "SLI-jumprarna" till SLI läge för att aktivera den under PCI-E platsen

Visa signatur

| AMD Ryzen 3700X | FD Nano S | Noctua NH-U12A | Asus ROG Strix B450-I | Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 32GB 16CL | Corsair MP510 1TB | Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Waterforce 11GB | Corsair RM850X V2 850W | Logitech G710/G305 | Acer Predator Z301C |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Satyrion
För att köra 2 st grafikkort har jag för mig att du måste flytta "SLI-jumprarna" till SLI läge för att aktivera den under PCI-E platsen

Det är så rätt så, men då aktiveras bara dual grafics vilket inte är SLI. För att få SLI så måste man löda ihop 2 lödpunkter på chippsetet, umegrabb länkade till en guide för denna modd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
Det är så rätt så, men då aktiveras bara dual grafics vilket inte är SLI. För att få SLI så måste man löda ihop 2 lödpunkter på chippsetet, umegrabb länkade till en guide för denna modd.

Mjo jag vet, har gjort det på mitt moderkort, men trådskaparen ville ju inte köra sil så han behöver ju inte göra modden

Visa signatur

| AMD Ryzen 3700X | FD Nano S | Noctua NH-U12A | Asus ROG Strix B450-I | Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 32GB 16CL | Corsair MP510 1TB | Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Waterforce 11GB | Corsair RM850X V2 850W | Logitech G710/G305 | Acer Predator Z301C |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
Jag har för mig att grafikkort inte fungerar i den nedre sloten på ultra-d (eftersom det inte är tänkt som ett sli, eller bara "dubbelgraffemobo"), men det finns ett enkelt litet trick som löser detta

http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=10736&highli...

Varför det inte fungerar med grafikkort i den nedre vet jag inte, men det verkar ju uppenbarligen som att det inte vill funka med två graffe på ett ultra-d...

Prövat att flytta på "SLI-jumprarna"?
Dem sitter mellan de båda pci-express-slottarna, om jag inte minns helt fel

Jag kör då mitt kort i nedre sloten, utan problem, har inte byglat om någonting heller för den delen.

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Alla DFI moderkort har stöd för dubbla grafikkort. För att kunna använda flera skärmar. För att få två stycken att fungera så måste man bygla om till SLI läge. Dessa byglar finns även på de utan SLI stöd. Så bygla om på moderkortet så ska det nof hoppa igång ska du se.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Hmmm.. Testade att bygla om till "SLI" läge men får ingen bild alls då. Datorn piper ett par gånger som jag antar indikerar på att det inte fungerar. Windows verkar dock starta.

Jag får ingen bild på något av grafikkorten då. Jag har även testat att endast köra i den undre sloten men får ingen grafik då. Har testat det i båda lägena.

Jag har testat båda grafikkorten i övre sloten så jag vet att dom fungerar.

Kan moderkortet vara sönder?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norbius
Jag kör då mitt kort i nedre sloten, utan problem, har inte byglat om någonting heller för den delen.

Jag har oclså kört mitt i den nedre platsen fungerade utmärkt.
Dock ökade mina 3Dmark05 poäng från ca 7200 till 7600 när
jag flyttade det till den övre kortplatsen.
Anledningen är att den nedre platsen bara har 2 PCI-Express banor,
den övre har 16. Om man flyttar byglarna till "SLI-läge" får båda kortplatserna 8 var.

Visa signatur

I5-6600K, ASUS Z170 Pro Gaming, R9 390 Nitro 8GB, Crucial Ballistix Sport 2*4, Cooler Master G650M, Samsung 850 EVO 250 GB, Fractal Design R5.