Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sheep
edit: -Aspen- Har du läst manualen? Där borde det stå hur sakerna ska kopplas och när/hur de får ström. Skulle det inte fungera kan du reklamera varan, observera dock att du inte har rätt att häva köpet förrän butiken/tillverkaren har fått 3 chanser på sig att fixa felet.
Fel för enligt:
------------------------
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).
------------------------
från http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM
Märk väl att det är köparen som får välja vilken åtgärd som skall göras vid fel om inte enligt:
-----------------------
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).
27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.
Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet eller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida. Lag (2005:62).
Rätt till prisavdrag eller hävning
28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.
Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.
Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade varor på en auktion där köpare har möjlighet att personligen närvara vid försäljningen. Lag (2002:587).
29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.
--------------------
Mao så är det köparen som väljer hur felet skall åtgärdas om det inte är en "oskälig" kostnad för säljaren men om jag ska ta utifrån mina egna erfarenheter om hur snabba säljare är att snappa upp konsumenträttsliga lagar som inte "går deras väg" så tog det ca: 3-5 år inna det var allmänt vetande att kunden t.ex hade rätt till ersättning för sina kostnader i samband med reklamation på en vara som har garanti kvar så särskilt snabb är inte säljarna att lära sig inte :D.
Men det verkar som att trådskaparen har fått ordning på sitt vattenkit så får hoppas att grejerna hålller nu och att ingenting har tagit skada för i så fall är det citat:
--------------------
31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Lag (2005:62).
--------------------
vilket många säljare försöker skriva bort i sina vilkor :rolleyes:.