Garantiproblem med OnOff och Acer.
Blir kanske ett långt inlägg, men jag hoppas Ni hinner läsa och att
någon kan hjälpa mig och någon bli varnad.
Jag gick till OnOff och köpte en Acer Travelmate 2413 WLMi. Min sambo
arbetade för tillfället på OnOff och vi fick den till personalpris
(cirka 1000kr billigare). Datorn fungerade perfekt, i 5 veckor. En dag
hade jag suttit och arbetat med den på batteri. Batteriet tog slut och
jag skulle ladda den, trycker i laddkabeln som vanligt och då åker hela
kontakten in, så jag kan inte ladda den. Jag ringer då min sambo på
jobbet och ber henne ta hem ett batteri så jag kan göra en backup innan
jag lämnar den på garanti. Det visar sig att alla Acer av den modellen
har ett avlångt batteri (även vid sökning på internet), alla utom min.
Min har ett mindre batteri som heter BTP-AGD1, vid sökning på internet
får jag 2 träffar.. I Taiwan! Jag fick ta ut hårddisken och göra backup
innan jag lämnade den på service.
Jag ansåg att man borde byta ut hela datorn direkt. Dels då jag bara
haft den 5 veckor och dels då det verkar omöjligt att hitta ett batteri
till den (för ex. framtida bruk). Men då där var en repa på locket
(dock inga andra skador, detta finns dokumenterat!) ville man inte byta
ut den.
Datorn skulle vara klar den 22/11, dvs efter 3 veckor. Den 22/11 får
jag ett brev om försenad service och att den ska vara klar den 3/12
istället. Efter många telefonsamtal visar det sig att de anser det vara
yttre åverkan och den är nu skickad till Acer som ska avgöra om så är
fallet och lämna ett kostnadsförslag.
Idag, 5/12, får jag ett brev där det står att man anser att det är
åverkan på datorn. Detta resulterar i att man kräver mig på 3647kr för
att reparera den. Alternativen är annars att betala 400kr för att få
tillbaka den oreparerad eller få den skrotad gratis. Jag har använt
datorn i 5 veckor, jag har inte utsatt den för någon åverkan. Jag har
haft den skyddad i en speciell väska till och med. Huruvida felet har
uppkommit tidigare (dvs från fabrik eller i butik) det kan jag ej
uttala mig om. Dock är det inte jag som orsakat detta, utan felet har
varit där från början.
Enligt konsumentköplagen är det under de första 6 månaderna säljaren
som ska kunna visa att felet inte var ursprungligt. Jag anser att de
(OnOff) ej kan bevisa om det är jag som orsakat felet eller om det
varit där från början. Det är under all kritik att bete sig så här mot
en kund. Jag har betalt cirka 7500kr för en dator (till på köpet på
avbetalning, dvs jag går och betalar för något som jag inte ens
innehar.
Är det så här man skaffar kunder!? Genom att direkt lura dem på
pengar?
Med vänlig hälsning,
Dennis Lavesson