Permalänk
Medlem

Asetek Waterchill erfarenheter?

Efter en del funderande och velande har jag bestämt mej
för att prova vattenkylning. En anledning är att min Opteron
146:a blir väldigt varm redan med 1.5 volt. Tempen skenar
iväg upp mot 60 grader vilket är på tok för mycket.
Dessutom vill jag även kyla mitt 6800 GT för att kunna
klocka ytterligare några Mhz.
Har läst en massa recentioner om olika vattenkylningssystem
och har slutligen fastnatför ett Waterchill KT12A-12VX Triple Radiator från Asetec (03-L-1215).
http://www.asetek.com/main/page.asp?sideid=690
Det är ett helt komplett system med CPU, GPU, chipset
block, radiator med 3 st 120 mm Adda, pump med tank,
slangar, tempsensorer, antialgmedel mm.
Waterchill systemen har fått många positiva recentioner
pga bra kvalitet och mycket bra prestanda.
Nackdelen är att dom är ganska dyra jämfört mot ett
eget handplockat system.
Jag har aldrig sysslat med vattenkylning förut så det här
blir en ny erfarenhet för mej, förhoppningsvis en positiv sådan

Radiator och pump kommer att monteras utanför schassit,
dels på grund av att radiatorn är så pass stor att den får
svårt med utrymme men även för jag antar att kylförmågan
blir något bättre. Dessutom minimerar jag risken för läckage.
Med utanför avses stående ovanpå schassit, iaf till att börja
med, möjligen skaffar jag ett separat schassi eller liknande
senare.
Jag vet att en del av er tycker att det är fel att köpa
färdiga system men jag vill iaf börja med ett sådant.
Att köpa lösa delar är inget alternativ i dagsläget bl.a eftersom
det verkar vara svårt att skaffa alla delar från en och samma
leverantör.

Om jag har förstått det hela rätt så bör man montera hela
systemet utanför schassit först för att kontrollera att det
hela är fritt från läckage, vattnet i systemet skall vara
destillerat, dvs batterivatten eller liknande, även antialgmedel
skall finnas inblandat i vattnet, luftning skall göras.
Är det rätt så långt?
Nåt mer att tänka på?
Alla tips och råd är välkomna.

Visa signatur

Q6600 @3.6 , Gigabyte GA-P35-DQ6, Pny 8800 GTS 640 Mb @680/1900, Crucial Ballistix 8500 2 x 1024 5-5-5-15 @1000,
Be Quiet E5-600, Creative X-Fi Fatality FPS, Chieftec CA-01SL-SL-B FullTower , Waterchill KT12A-12VX Triple 120mm

Permalänk

Jag gjorde som du har tänkt. Jag hade en Prescott 3,2 och som alla känner till så blir de ruskigt varma med lite vcore. Jag kylde mitt Leadtek 6800GT och nordbryggan med mitt Asetek kit. Dock så hade jag bara dualradiatorn. (har fortfarande). Jag har bara haft bra erfarenheter med mitt kit, förutom att mitt Leadtek inte gillade att kylas med vatten överhuvudtaget utan minneskylning, så det blev ett inköp av AquagraFX-block som täcker hela kortet inklusive minnen. Körde kortet i 439/1100 och det funkade kalas.

Samma block sitter nu på mitt 6800Ultra i 452/1200. Chipsetkylaren i mitt kit gick inte få på mitt SLI-DR då tog grafikkortet i även i den undre slotten. Men eftersom inte jag använde mitt Asetek VGAblock så fick det sitta på chipset. Och det passar fint med kortet i den undre slotten med några mm marginal.

Så om jag varit du så skulle jag köpt ett kit med bara Antarcticablocket och kompletterat med block som passar DFI korten utan att det tar i grafikkort och köpt ett block som täcker hela grafikkortet inkl minne. Se bara till att pumpen är Extreme-modellen då den har högre flöde. Mycket bra pump annars, den kan styra två fläktutgångar där du kan skapa olika profiler beroende på om du vill ha tyst eller inte. Jag har skapat 2 profiler, en där jag har fläktarna på bägge utgångarna på 100% och en där jag kör 30% med bara rdiatorfläktarna påslagna, kör också pumpen lite långsammare där. Perfekt när man surfar på nätet och läser Swec.

Hela kittet sitter på mitt system i sign. Jag har klockat lite grann och min dual radiator räcker utan problem, har dessutom bytt till Papst 17db fläktar på radiatorn för att få det lite tystare än ADDA som sitter original.

/T

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem

Tackar för att du delar med dej av dina erfarenheter
Tanken är att jag skall byta ut komponenter allteftersom
jag får mer kunskap om vattenkylning och vad som finns
att tillgå.
AquagraFX-blocket som du tipsade om har jag sett och läst
om, det verkar vara ett mycket bra block och att det även kyler
minnena är ett stort plus.

Har läst på ett annat forum att man kan köra triple radiatorn
(och förmodligen även dual radiatorn) helt fläktlöst om man bara
surfar, skriver etc. Perfekt med profilerna du skrev om.

Pumpen till detta kit är en Xtreme [12V] integrated Pump/Reservoir.
Antar att det är den du menar.

Visa signatur

Q6600 @3.6 , Gigabyte GA-P35-DQ6, Pny 8800 GTS 640 Mb @680/1900, Crucial Ballistix 8500 2 x 1024 5-5-5-15 @1000,
Be Quiet E5-600, Creative X-Fi Fatality FPS, Chieftec CA-01SL-SL-B FullTower , Waterchill KT12A-12VX Triple 120mm

Permalänk

Även jag tyckte att Waterchill verkade vara ett hyffsat paket. Har dock haft en del problem med mina grejjer. Det började med att tanken sprack, fick ett flertal sprickor efter ett par veckors drift. Det löstes med vulktejp. En morgon när jag satte mig vid datorn så var det bara gröna streck över monitorn. När jag undersökte datorn så hittade jag en lagom stor pöl av vatten på mitt grafikkort. Det visade sig att NB-blocket hade spruckit. Lexan delen på blocket hade en fet spricka vid plastnippeln. Företaget jag köpt paketet av var dock schyssta och gav mig ett nytt grafikkort samt ett helt nytt waterchillpaket. Men numera ligger paketet uppe på en garderob...

Visa signatur

"?"

Permalänk

Har haft mitt paket i lite över en vecka ungefär.
Hittils är jag nöjd, inge läckande.
Enda som är lite tråkigt är att min pump låter för mycket för min smak och mina temps är inte dom bästa direkt heller:

Idle:
Cpu: 35c
Gpu: 43c

Full:
Cpu: 43-44c
Gpu: 48c

Då är visserligen den klockad från 1,8 till 2,5 ghz med vcoren på max dvs 1,45(?)
Och graffet original.

Men jag tror det är för att jag har radiatorn på insidan av burken + en väldigt tyst 120 mm fläkt som inte flyttar så mycket luft. Men ska ta bort den fläkten och sätta dit original fläkten igen och se om de blir lite bättre temps.
Funderar även på att modda fast radiatorn i 120 mm hålet fram istället, då får ju radiatorn kall luft hela tiden istället varm luft som nu.

Edit: Tompathepilot hur gör du för att styra hur mycket pumpen ska pumpa?

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk

Ja har haft mitt asetek på prov i 6 månader nu och ja är väl hyfsat nöjd me mitt kitt (KT12AT-12VX/½ inch) Men ja använder den förra versionen av detta kit, fast då är pumpen samt CPU blocket av en annan tidigare version. En del hade otur med denna version då pumpen slutade fungera. Men ja undrar vad de berodde på. För ett par veckor sen slog min strömadapter av å på bara ja rörde den. Sen titta ja till lödningen ajajaj. Såg juh inte bra ut. Fixa till med ny lödning. Å vips så va de åtgärdat.

På mitt system som kanske inte e så jätte hightec håller ja dessa temps

idle:
CPU: 32C
GPU: 26C

load:
CPU:36C
GPU:30C

All klockning är tyvär inte klar ännu då ja inte haft tid, så 2400mhz räcker inte på prollen sen finns de lite mer å klämma ur grafikkortet.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Cyber Judas:
Läckage är väl det som skrämmer mej mest men jag har
inte läst att detta verkar vara nåt stort problem varken
med Waterchill eller nåt annat system.
Du verkar ha haft stor otur

Von Pluring:
Tempvärdena verkar lite höga men det är nog som du
skriver att det beror på att radiatorn inte får tillräckligt
med kall luft.

Dawe86:
Fina tempvärden, kan jag nå dessa så är jag nöjd
Systemet jag beställde är "bara" 10 mm, vet ej om det
har nån större inverkan på temperaturen
Pumpen får väl iaf jobba något hårdare jämfört mot
"1/2 varianten för att uppnå samma flöde.

Med radiatorn utanför schassit och en rumstemperatur på
c:a 20 grader och 3 fläktar som matar luft genom radiatorn
så hoppas jag på ett väldigt svalt system.
Dock lär ljudnivån öka med både pump och fläktar utanför.

I vilken ordning bör man koppla blocken?
Pump/Reservoar-CPU-GPU-(NB)-Radiator-Pump!
Eller är det möjligt att koppla CPU-GPU oberoende
av varandra med y-koppling eller liknande?

Visa signatur

Q6600 @3.6 , Gigabyte GA-P35-DQ6, Pny 8800 GTS 640 Mb @680/1900, Crucial Ballistix 8500 2 x 1024 5-5-5-15 @1000,
Be Quiet E5-600, Creative X-Fi Fatality FPS, Chieftec CA-01SL-SL-B FullTower , Waterchill KT12A-12VX Triple 120mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kronblom
I vilken ordning bör man koppla blocken?
Pump/Reservoar-CPU-GPU-(NB)-Radiator-Pump!
Eller är det möjligt att koppla CPU-GPU oberoende
av varandra med y-koppling eller liknande?

Jag skulle ist välja denna ordning.
pump > radiator > cpu > gpu > nb > pump
och sedan köra T koppling ist för en stor tank som ligger ovanför alla glödheta hårddiskar och blir uppvärmt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muhihihaha
Jag skulle ist välja denna ordning.
pump > radiator > cpu > gpu > nb > pump
och sedan köra T koppling ist för en stor tank som ligger ovanför alla glödheta hårddiskar och blir uppvärmt.

Ok.

Angående tanken så är den ihopbyggd med pumpen och
kommer att sitta utanför schassit, alt. i ett separat schassi
i ett senare skede.
Detta just för att få ett så svalt system som möjligt

Visa signatur

Q6600 @3.6 , Gigabyte GA-P35-DQ6, Pny 8800 GTS 640 Mb @680/1900, Crucial Ballistix 8500 2 x 1024 5-5-5-15 @1000,
Be Quiet E5-600, Creative X-Fi Fatality FPS, Chieftec CA-01SL-SL-B FullTower , Waterchill KT12A-12VX Triple 120mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kronblom
Ok.

Angående tanken så är den ihopbyggd med pumpen och
kommer att sitta utanför schassit, alt. i ett separat schassi
i ett senare skede.
Detta just för att få ett så svalt system som möjligt

Ahha, men de lär inte spela någon större roll endå. Bara om man har en stor separat tank brevid som de kan skilja sig lite.
Men sattsa på följande ordning då, tycker jag iaf.
pump-tank > radiator > cpu > gpu > nb > pump-tank
Blir nog bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muhihihaha
Ahha, men de lär inte spela någon större roll endå. Bara om man har en stor separat tank brevid som de kan skilja sig lite.
Men sattsa på följande ordning då, tycker jag iaf.
pump-tank > radiator > cpu > gpu > nb > pump-tank
Blir nog bra

Skall jag göra, tack för rådet

Visa signatur

Q6600 @3.6 , Gigabyte GA-P35-DQ6, Pny 8800 GTS 640 Mb @680/1900, Crucial Ballistix 8500 2 x 1024 5-5-5-15 @1000,
Be Quiet E5-600, Creative X-Fi Fatality FPS, Chieftec CA-01SL-SL-B FullTower , Waterchill KT12A-12VX Triple 120mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VonPluring
Tompathepilot hur gör du för att styra hur mycket pumpen ska pumpa?

Man får ju en usbkabel som skall kopplas internt på moderkortet och installera drivrutinerna som med fördel hämtas på Aseteks hemsida eftersom de har bättre funktioner än de på skivan. Sen så finns det ett reglage för att köra pumphastigheten där, kör inte för högt bara för rätt var det är blir pumpen för varm och stannar, har hänt mig en gång men ingen fara. Siffrorna som anger RPM på pumpen blir röda när man ställer den för högt.

/T

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk

TANK > PUMP > RADIATOR1 > CPU > GPU > NB > RADIATOR2 > osv så är mitt kopplat. Funkar bra iaf. Så ja kör på me de. Beror helt på vad man har för saker i systemet, vad som passar bäst osv.
Nu glömde ja nämna att nordbryggan i systemet. Denna ligger nu på ca 20C.
Återkommer väl med nya resultat senare

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompathepilot
Man får ju en usbkabel som skall kopplas internt på moderkortet och installera drivrutinerna som med fördel hämtas på Aseteks hemsida eftersom de har bättre funktioner än de på skivan. Sen så finns det ett reglage för att köra pumphastigheten där, kör inte för högt bara för rätt var det är blir pumpen för varm och stannar, har hänt mig en gång men ingen fara. Siffrorna som anger RPM på pumpen blir röda när man ställer den för högt.

/T

Läste nyss på aseteks forum, och det är bara på extreme modellen av pumpen som man kan ställa in hasigheten verkar det som.

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem

Asetek rockar. Har den äldre modellen med separat tank/pump. Har radiatorn i ett angränsande rum som är svalt och slipper då ljudet från 2st 120mm fläktar (som dock bara går på 7v) Har funderingar på att stoppa pumpen i samma rum om strömsladden räcker.

Visa signatur

[P4 3,2 Extreme Edition ] [4x512Mb Corsair 3200xlpt @ 2-2-2-5] [Radeon X850XTPE @590/605] [Asetek waterchill antarctica dual 120mm CPU/VGA/CHIP] [120 Gb Hd] [Antec 480W Neopower] 01: xxxxx 03:14351 05: 6870
Bärbar:FS Amilo M3438G 2,0Ghz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zacke7
Asetek rockar. Har den äldre modellen med separat tank/pump. Har radiatorn i ett angränsande rum som är svalt och slipper då ljudet från 2st 120mm fläktar (som dock bara går på 7v) Har funderingar på att stoppa pumpen i samma rum om strömsladden räcker.

Håller med dig Zacke, Asetek ROCKAR! Har också den äldre modellen, fast för tillfället bara med CPU kylare (Antarctica), har kört det i ca 1 månad nu.

Min AMD 3500+ Newcastle ligger på ca 17grader i Idle och går inte över 32 i full belastning!
Då är den klockad från 2200 till 2600 ungefär med en Vcore på 1,65 (tror jag).
Har raditatorn med EN 120mm fläkt monterad på baksidan av mitt chassi. Pump och tank sitter inne i chassit.

Visa signatur

"Abit AV8-3rd Eye Amd 64 3500+@2700Mhz 2 x Kingston HyperX 2-2-2-5-1 512Mb Club 3D Ati Radeon X800XT PE 256 MB 200gb S-ATA Maxtor DiamondMax"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norretheman
Håller med dig Zacke, Asetek ROCKAR! Har också den äldre modellen, fast för tillfället bara med CPU kylare (Antarctica), har kört det i ca 1 månad nu.

Min AMD 3500+ Newcastle ligger på ca 17grader i Idle och går inte över 32 i full belastning!
Då är den klockad från 2200 till 2600 ungefär med en Vcore på 1,65 (tror jag).
Har raditatorn med EN 120mm fläkt monterad på baksidan av mitt chassi. Pump och tank sitter inne i chassit.

Hmm, känns som att dina tempsensorer inte riktigt stämmer.
Eller hur kallt är det i ditt rum, och hur kallt är vattnet?
Har du uppmätt tempen med extern termometer eller moderkortet?

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One