Fujitsu-Siemens lifebook S7020 - ja eller nej?

Permalänk
Medlem

Fujitsu-Siemens lifebook S7020 - ja eller nej?

Hej på er

Jag är nu väldigt nära att köpa bärbar dator (eller rättare sagt, välja födelsedagspresent åt mig själv). Kriterierna är hållbarhet, prestanda tillräcklig för grafiskt arbete (dock ej mycket spel), 14" av god kvalitet, låg vikt. Denna kategori av laptops är ju ganska tunnsådd, men till sist har jag fastnat för Fujitsu-Siemens Lifebook S7020, som finns här:
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010084796
Vad jag söker nu är nog mest några sista synpunkter på valet innan jag beställer, finns det något alternativ som jag har missat? Jag har också tittat på Zepto Znote 2114W där man antagligen kan få mer prestanda för pengarna, men det som får valet att väga över åt S7020 är väl mest en diffus känsla av att den håller högre materiell kvalitet. Jag är inte intresserad av zeptons inbyggda digitalkamera och annat krimskrams, och den väger väl nästan ett halvkilo mer. Dessutom är zeptons en widescreen vilket jag inte har nån speciell användning för, där premierar jag kompakta mått. Dock ser det kanske ut som att zepton är något tunnare?
Fujitsun har ju inte heller någon optisk enhet, vilket kanske är ett minus. Hur bär man sig t.ex åt vid installation av operativsystem?
Om någon kan säga några ord om det här så är jag väldigt tacksam.

Permalänk
Medlem

installation av operativsystem löser du med antingen att lagt isntallations"skivan" på ett usbminne, en extern usb brännar/läsare eller över nätverket.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Vill du ha ett gott råd så lägger du till en tusenlapp och köper din dator härifrån istället: http://www1.gnt.se/scripts/DBMNet.dll?TuoteTiedot?TUOTEID=482...
(http://www.ymerfahlstrom.se)

Du får då en dvd dl brännare, snabbare processor, större hårddisk samt bättre skärm.
Jag har själv köpt en sån och är mycket nöjd. Har endast kompletterat med ett extra 512mb minne för 449 ifrån komplett

Det finns mycket info om den i forumet på http://forum.notebookreview.com/

Tänk på att dem flesta S7020 lider av ljusläckage i nedre kanten, det gör även min. Det är dock inget som jag störs av, däremot så var det ovant med den höga upplösningen på en så liten yta. Men det verkar mest vara en vanesak

Visa signatur

// Aloha

Permalänk
Medlem

Mm, 17500:- är lite för mycket tyvärr... Däremot hade de ju väldigt bra pris även på den modell som jag har tittat på innan Ljusläckage säger du ja, jag har för mig att jag har läst något om det nånstans, du vet inte om det finns bildexempel på det någonstans?
Kan man överhuvud taget säga att det är värt att välja fujitsun framför zepton, med tanke på prestanda/pris/kvalitet?

Permalänk
Medlem

17500 kr? Njae, 16702,50 kr kostar den. Dessutom så är det fraktfritt. Modellen du ska titta på heter: S7020BT-30SE.

Det finns bildexempel på det, men det går inte att jämföra med hur det ser ut på bild och med hur det ser ut i verkligheten. Det ser mycket värre ut på bild än vad det är. Dessutom så spelar även vilken vinkel man tittar på skärmen stor roll.
Här finns lite bilder:
http://www.mobile01.com/topicdetail.php?f=159&t=90879&PHPSESS...

Men som sagt, jag tycker absolut inte att någon ska gå på det för det ser verkligen inte ut sådär i verkligheten.

Jag har svårt att uttala mig om Zepton eftersom att jag inte har den. Jag har tittat och känt på den, men inte mer än så.
Men för mig så var Zepton aldrig ett alternativ då den väger för mycket samt har för låg upplösning.

Enkel sammanfattning av S7020 är att det är en dator med prestanda motsvarande en 15" dator som normalt väger 2,4 - 2,8 kg. Men S7020 är 14" och väger endast 1,75 kg!

Jag vet inte vad man ska säga om kvalitén. Den är nog ganska likvärdig, fujitsun känns i varje fall välbyggd och ger ett kvalitétsintryck. Zepton känns lite plastigare och är enligt mig inte lika snygg. Ser man på papprerna så har Fujitsu 3 års garanti medans Zepto endast har 2 år.

Zepton är ju betydligt billigare så man bör se över vad man ska ha datorn till och vad man behöver. Jag valde S7020 för att den har 1400x1050 skärm, vikten, batteritiden, touchstick och prestanda/ny teknik.
S7020 är den enda datorn i sin klass (sett till vikt/prestanda).
Men spelar de sakerna ingen roll så kan man nog lika gärna ta Zepton.

Fujitsun är i varje fall inte sämre än Zepton så det är inte ett dåligt köp.

Visa signatur

// Aloha

Permalänk
Medlem

Just ja, nu fick jag ordning på priserna. Man kan ju definitivt konstatera att de verkar ha de bästa priserna på fujitsu i Sverige? Roligt att äntligen träffa på någon som faktiskt har erfarenhet av s7020, har inte haft så mycket att gå på innan. En annan sak jag kom att tänka på är fläktljud och värmeutveckling, hur står det till med de sakerna hos fujitsun?

Permalänk

Re: Fujitsu-Siemens lifebook S7020 - ja eller nej?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seeco
Hej på er

Jag är nu väldigt nära att köpa bärbar dator (eller rättare sagt, välja födelsedagspresent åt mig själv). Kriterierna är hållbarhet, prestanda tillräcklig för grafiskt arbete (dock ej mycket spel), 14" av god kvalitet, låg vikt. (...)

Om det är de kriterierna du premierar så föreslår jag absolut en Lenovo/IBM T43 med 14" skärm eller en HP NC6220. Båda burkarna kommer med 3 års garanti, mycket reservdelar och väldigt hög byggkvalitet!

Klarar du dig med 1024x768 och cd-brännare finns dessa: T43 hos Dustin och NC6220 .

Har ingen större koll på om Dustin är billigast att handla från, men de är ju definitivt pålitliga, vilket kan vara bra då man ändå tömmer sin plånbok för en dator. T43:an finns förvisso genom Mecenat (dock med 256mb ram) om du har den möjligheten. Har ingen jättekoll på priset, men 12-13000 ungefär har jag för mig. ***** Oj, kollade på mecenat.se och det var 10906kr! *****
Titta även på Netoutlet där de har en T43 med DVD-brännare, 512/40, WLAN,BT för 15853,75kr.

Jag har klämt på de flesta modellerna mellan 12" och 14" som hör till business-segmentet och dessa rekommendationer är enbart baserade på mina egna intryck!

Visa signatur

Mycket skrik för lite ull, sade käringen och klippte grisen
------------------------------------------
Pentium 4 3,4GHz, 1GB RAM, 2X250GB WDC HDD, DVDRW, X800PRO. IBM X41 laptop

Permalänk
Medlem

Ljudnivån är ju relaterd till hur mycket du belastar datorn. Belastar man den så är fläkten igång och den hörs, men den är inte störande. Sitter man och arbetar vanligt eller typ hänger på Sweclockers så går fläkten igång i intervall. Mestadels så är den näst intill knäpptyst. Det är en av de tystare bärbara som jag har erfarenhet av. Som en apple ungefär, den låter mindre än min IBM iaf, men på IBM'en så lät hårddisken ganska mycket också.

Efter en stund så blir datorn ganska varm. Men inte så varm att det blir obehagligt att ha den i knät. Den har nån sorts tygliknande mjukt material på de varma delarna på undersidan. Dem hjälper väldigt mycket och känns inte alls varma.

Okej, mitt datorköp var absolut inget impulsköp. Jag gav mig in i bärbar dator djungeln redan i slutet av augusti. Jag har tittat på alla de modeller som BennyBanjo tar upp i sitt inlägg + många många fler! De modeller som jag spekulerade mellan förut var bl.a. HP NC6220, HP NW8240, IBM T43, Samsung X20, Asus V6882, Dell D610 m.fl. Detta var innan jag kände till S7020. Ett tag var jag helt inställd på att skaffa Samsung X20 1730 V, den väger ca 2,4 kg och har ungefär samma saker som S7020 men är billigare och har ett bättre grafikkort. Den finns tyvärr inte i Sverige så jag skulle köpa den i Tyskland. I Oktober åkte jag ner till Tyskland och gick på "Saturn" där de hade datorn. Den var väldigt fin men kändes inte klockren. Jag tyckte att den var för stor och för plastig. Jag hoppade över den och efter det så lutade det åt antingen en Dell D610 eller en HP NC6220.
Det kändes fortfarande inte bra då jag tyckte att båda var för stora. Men jag hittade inga mindre med lika bra prestanda som dem. Jag satt o tittade på NC6220 och råkade av en tillfällighet snubbla över S7020. Jag var såld på en gång Det var vikten som avgjorde det. Den har allt som de andra jag har tittat på har men den vägde en bra bit under 2 kg! Den har magnesium chassi och är riktigt snygg dessutom. Jag köpte den för lite drygt 2 veckor sen utan att ha känt på den i förväg..

Så gick det till när jag valde min S7020. Man kan väl sammanfatta det som att spelar vikten mindre roll kan man ta vilken som helst av ovannämda datorer. Alla väger ju runt 2,4 kg och har snarlik prestanda / kvalité. Men vill man ha den lättaste så är S7020 det enda alternativet, om man inte vill gå ner till 12" då förstås.

Angående vilken butik man handlar ifrån så spelar det mindre roll så länge du får varan. Skulle det bli något problem så är det ändå smidigast att ta det direkt genom tillverkaren. Dem brukar vanligtvis ha lagt ut sin service hos Anovo nordic som jag bara har mycket positiva erfarenheter av.

Visa signatur

// Aloha

Permalänk
Medlem

Tack så mycket Aloha för all info på fujitsun, jag har också tittat länge på det här datorsegmentet och s7020 är den enda laptop som jag inte hittat några direkta nackdelar hos (förutom lightbleed då, men om det nu inte är så farligt med den saken så...)

Permalänk
Medlem

Har precis beställt en s7020 och funderar på att uppgradera minnet till 1024 Mb. Är det krångligt, var köper man det billigast, samt vad ska man ha?

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster