Permalänk
Melding Plague

DN om datalagring

<font style="font-size: 10pt"><b>DN om datalagring</b></font> <small class="small">måndag 12 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
I morgon röstar EU om den kontroversiella <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=533841">datalagringsfrågan</a> som vi rapporterat om tidigare. I terrorismbekämpningens namn ska data om vem du ringer, epostar, vilka sidor du besöker etc. registreras.
<br />
<br /><a href="http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=501393&previo..." target="_blank">Dagens Nyheter</a> har skrivit en skarp artikel om lagförslaget och mycket kritik riktas till att förslaget stressats igenom, nästan i hemlighet, utan samhällsdebatt eller information - de flesta svenskar vet inte ens om att de kanske kommer att bli avlyssnade.
<br />
<br />Kritik riktas även till den eventuella glidningen från terroristbekämpning till att skivindustrins advokater får tillgång till dina loggar för att se vad du laddar ner, eller att informationen kan användas som åsiktsregistrering.
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=501393&previo..." target="_blank">Dagens Nyheter</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns inte alls genomtänkt det där. Kommer säkerligen inte att funka så som de säger utankommer bara drabbas om vanliga internetanvändare. Terroristerna lär inte gå den vägen med sin information. Patetiskt att tro det.

Permalänk

Det här är ju helt sjukt om nåt sånt här skulle gå igenom. Då har man ju inget privatliv kvar överhuvudtaget. Helt sjukt bisarrt, känns som en dålig film.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

Vore ju roligt om Bodström kunde svara på den där.

Permalänk
Medlem

Haha.... detta är ju roligt, det är ju nästan så man BLIR terrorist i slutändan. Att man förklarar krig mot staten, patetiskt.

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

om men shit... troligt att terrorister skulle kunna bli tagna genom detta.....
d e då fan bara bönderna som fått någe bra ut av EU...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tbax
om men shit... troligt att terrorister skulle kunna bli tagna genom detta.....
d e då fan bara bönderna som fått någe bra ut av EU...

Bönder inom EU ja. Resten av världens bönder har man effektivt kastat ut i rännstenen. Ugh...

Permalänk
Medlem

Terrorister och andra samhällsfientliga element lär ju knappas registrera telefonabonemang och liknande i sitt eget namn, eller använda okrypterad email så vad är det tänka att detta ska göra? Mer än att ta fast de som piratkopierar... Facist politik... ursh

Permalänk
Medlem

En sak är iallafall säkert... Om lagförslaget går igenom kommer jag fixa fram en skärmsläckare som likt sökmotorernas spindlar surfar nätet planlöst och fyller övervakerens loggar medans jag inte nyttjar min dator... Jag hoppas alla andra skeptiker gör detsamma...

Permalänk
Glömsk

http://www.telegraph.co.uk/opinion/main.jhtml?xml=/opinion/20...

I Storbritannien finns tydligen redan register för folk som har icke-politisk korrekta åsikter.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pny
En sak är iallafall säkert... Om lagförslaget går igenom kommer jag fixa fram en skärmsläckare som likt sökmotorernas spindlar surfar nätet planlöst och fyller övervakerens loggar medans jag inte nyttjar min dator... Jag hoppas alla andra skeptiker gör detsamma...

Finns det inte en extension till Firefox som gör något liknande?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Trevligt att en stor nationell tidning tar upp det här iaf, då kanske vanliga svenssons också får upp ögonen för vad som håller på att hända!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Trevligt att en stor nationell tidning tar upp det här iaf, då kanske vanliga svenssons också får upp ögonen för vad som håller på att hända!

Bara att hoppas att artikeln/krönikan även kommer med i papperstidningen...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Bönder inom EU ja. Resten av världens bönder har man effektivt kastat ut i rännstenen. Ugh...

Lite offtopic, men jag vill bara lägga till att det inte är alla bönder, utan endast storbönderna som får ut bra med kosing från EU. De som inte ens behöver bidragen för att få det att gå runt ekonomiskt.

Permalänk
Medlem

Det är ju underförstått att EU vill införa detta för att lättare kunna sätta dit fildelare. Att det skulle ha med terrorister att göra är bara ett svepskäl.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benjamin Franklin
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN kommer det ut i media och dessutom i en seriös tidning som DN. Synd att det kommer för sent!
har iaf skrivit på protestlistan på www.stoppastorebror.se ,så något har man iaf gjort för att få stopp på dumheterna.

*EDIT* Dags att installera Tor och privoxy igen då.
Man kanske skulle ta och köpa en StealthSurfer på en gång så man får maximal säkerhet. Vill ha mitt privatliv för mig själv och inte för allmänhetens bekådan!

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk
Medlem

Detta är ju så löst så de finns inte.

om dom börjar med detta så kommer terroristerna ändå kryptera, eller så slutar dom helt enkelt att kommunicera på något elektroniskt vis, bara irl

vi får se vad som händer..

Permalänk
Medlem

visst kommer d gå igenom... ska dom sitta där o rösta om d...
annan femma om man skulle gjort en folk omröstning...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peter.nilsson83
Lite offtopic, men jag vill bara lägga till att det inte är alla bönder, utan endast storbönderna som får ut bra med kosing från EU. De som inte ens behöver bidragen för att få det att gå runt ekonomiskt.

De du skriver är kanske sant på ett sätt. Man blir inte rik på vara liten bonde i EU. (Men hade absolut inte gått runt utan EU-bidrag) De från ändå väldigt mycket bidrag för att hålla dom på fötter. En Kossa i EU får mer i EU-bidrag än många människor har att leva på i många fattigare delar av världen. (Och de en av orsakerna de är fattiga, EU bidrag)

Sen de faktum att EU (och även USA för den delen) betalar sina bönder så mycket bidrag för att fortsätta produsera slår ut prodution i många delar av värden. Priserna hamnar under produtionskostnaderna, detta trots arbetarna kännar dårligt, men med stöden från EU kan de ändå inte konkurera. Detta är också mycket viktigt att känna till. Var för sänkning av stöd till bönder, även om de leder till att många bönder måste sluta. För detta system förstör mer än alla biståndsmiljoner hjälper. Detta gör de omöjligt för många läder att bygga upp ekonomier så de kan klara sig skälva. Lite som att förgifta vattnet i brunnen och sen vara "shyst" och skicka vatten på flaska... inte riktigt shyst tycker jag.

Oj... kom lite bort lite från ämnet.

Troligen kommer man vara någolunda säker som enskild individ till att börja med i alla fall. Så länge inte antipiratbyrån ect får rätt att komma åt filerna! Detta tack vare den stora informationsmängden. Men vi kommer får betala alla dessa pengar de kommer kosta, och vi har ingen nytta av de. Kommer bli dyrare och sämre. Detta för att de bara kommer leda till att fler och fler krypterar, och går via sidor utanför EU som du hämtar information genom. Samt att folk produserar massa "skräp" trafik. Är detta man vill åstakomma? Tror förslaget är verkningslöst, och dyrt. Sen känns de inte bra att avlyssnas heller. Men de brott man vill komma åt kommer kunna gömma sig ändå. Den kunskapen kommer bara öka om de finns ett behov av den. De är vad jag tror.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X|Rolando

Du spelar också CIV IV?

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, detta är riktigt sjukt.

Hittade även en artikel som visar vart vi är påväg. Sen kanske man ska vara lite källkritisk mot aftonbladet, men det låter sjukt!!

Permalänk
Medlem

Jag ser stora likheter mellan det som inträffar nu och häxjakten på kommunist-symatisörerna som inträffade på 50 talet i USA.

Mycket illa lilla Sverige.

Permalänk
Medlem

Man får börja komunicera krypterat, så länge man inte komunicerar med USA med egen kryptering ska det ju gå. (Det är straffbart i USA att använda en för NSA okänd kryptering)

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur de kan låta EU-parlamentariker rösta om sånt här, jag tror inte att de har en aning om vad det handlar om (likt mjukvarupatent), nae, för såna här stora saker krävs folkomröstningar och riktig information som når ut till alla om vad som faktiskt kommer hända. Riktigt illa..

Permalänk

jag hoppas för guds skull att politikerna i EU imorgon ser till att detta vidriga förslag stoppas

det tråkiga är ju som tidigare att vår regering i smyg (främst sossarna) i smyg har drivit det här förslaget, vilket i slutändan bara kommer att drabba "oskyldiga" människor som t.ex. sitter och tar ner film och musik för det är så mycket lättare att sätta dit någon än en riktig terrorist

Permalänk
Medlem

Det sorgliga i det hela är att de som kommer fira detta mest om det går igenom är terroristerna. Dessutom lär det sporra dom till mer illdåd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frasse.org
Ärligt talat, detta är riktigt sjukt.

Hittade även en artikel som visar vart vi är påväg. Sen kanske man ska vara lite källkritisk mot aftonbladet, men det låter sjukt!!

hahhaha! dedär är riktigt tragiskt, fanns på bbc också...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Bara att hoppas att artikeln/krönikan även kommer med i papperstidningen...

Läste artikeln i pappersupplagan idag när jag höll Lunch på MAX, så visst var den med. Bra läsning dessutom, men jag tror inte många icke-insatta har läst den ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Fick åtminstonde ett positivt besked från en parlamentariker idag

Citat:

För information, jag kommer att rösta NEJ

Eva-Britt Svensson

Fick ett till såg jag

Citat:

Tack för ditt meddelande om lagring av trafikdata som kommer att röstas i plenum i Strasbourg den 13 december.

Lena Ek kommer att titta närmare på frågan och har beslutat att rösta nej till lagförslaget från Kommissionen av flera skäl, bland annat:

- en sådan viktig lagstiftning måste få ta den tid som krävs. Att hasta på beslutsprocessen och minska den normala tidsramen om upp till tre år för ämnen av denna vikt riskerar att baseras på för lite information och fakta.

- förslagets innehåll sätter mänskliga rättigheter i riskzonen

- det finns fortfarande många frågor som inte har hanterats i tillräcklig utsträckning men som kan ha dramatiska effekter på våra demokratiska rättigheter och integritet.

Vänligen

Lena Ek (ALDE)