Permalänk
Permalänk

Som jag uppfattar det är det väl inte så mycket roligt för användarna utan det är mer för utvecklarna det har blivit annorlunda?

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Som jag uppfattar det är det väl inte så mycket roligt för användarna utan det är mer för utvecklarna det har blivit annorlunda?

Yup, nya xorg är modulärt uppbyggt. Så man slipper installera vissa grejjer om man inte vill, sen är det ett nytt bygg system också imake om jag inte minns fel.
För vanliga dödliga är det dock inte mycket spännande i 7'an. Skulle väl vara Exa isf.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Yup, nya xorg är modulärt uppbyggt. Så man slipper installera vissa grejjer om man inte vill, sen är det ett nytt bygg system också imake om jag inte minns fel.
För vanliga dödliga är det dock inte mycket spännande i 7'an. Skulle väl vara Exa isf.

imake är väl annars det gamla byggsystemet?
och det finns kvar i 6.9-releasen.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

*Support for more than 12 buttons in the generic mouse(4) driver

Det gillar vi.

Permalänk

Enligt vissa kommer detta att betyda att utvecklingen tar fart eftersom utvecklarna inte längre behöver bygga hela x.org för att testa ändringar. Dessutom tyckte jag att jag läste någonstans att ATI hade väntat på denna release för att sedan ta itu med sina drivrutiner på allvar. Men det har man ju hört förut... Nå, jag hoppas i alla fall naivt på ordentliga ATI-rutiner, hårdvaruaccelererad desktop, 3d-eyecandy i klass med OS X och annat trevligt inom en inte allt för avlägsen framtid :).

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Ah, det var därför jag fick en massa x.org-uppdateringar i Dapper igår då

Permalänk
Medlem

7.0 innehåller förutom modulariseringen och EXA även uppdaterade drivrutiner för en massa kort, tex Vias, Intels och S3s, samt en massa bugfixar. Se http://wiki.x.org/wiki/ChangesSince68 för changelogen.
Tycker personligen att detta är ett grymt stort steg framåt, och det kommer förhoppningsvis snabba upp utveckligen av X. Ser redan fram emot 7.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
imake är väl annars det gamla byggsystemet?
och det finns kvar i 6.9-releasen.

Det kanske det är, jag kanske missuppfattade något. Eller använde de inte auto* toolsen?

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Äntligen GATOS-drivrutiner!! Nu kanske jag kan få ordentlig TV-out på mitt urgammla all-in-.wonder.

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Medlem

Åh, jag ÄLSKAR Xorg 7.0 +exa! Ingen slöhet i markering på skrivbordet, allt känns så rappt och härligt. Nu kan man verkligen börja använda Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Åh, jag ÄLSKAR Xorg 7.0 +exa! Ingen slöhet i markering på skrivbordet, allt känns så rappt och härligt. Nu kan man verkligen börja använda Linux.

Går det att fixa 7.0 i Breezy på nåt enkelt sätt? Är för feg för Dapper än så länge

Permalänk

jag vet inte riktigt vad för deps xorg7 har, men det borde väl bara vara att få tag på paketet 'löst' och styra apt-get mot det...?
'

Visa signatur

Bus, Bolle Bus

Permalänk
Medlem

Jo skulle va fint med antingen ett repository eller lösa deb-filer, om det nu är möjligt att göra så med X...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Åh, jag ÄLSKAR Xorg 7.0 +exa! Ingen slöhet i markering på skrivbordet, allt känns så rappt och härligt. Nu kan man verkligen börja använda Linux.

Vad för grafikkort har du? Något hopp om förbättringar med ett 9800 Pro?

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Vad för grafikkort har du? Något hopp om förbättringar med ett 9800 Pro?

9600Pro så mjo, är nog möjligt Fast skuggor etc. kändes lika segt som vanligt Och 3D har de inte fått till än riktigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
9600Pro så mjo, är nog möjligt Fast skuggor etc. kändes lika segt som vanligt Och 3D har de inte fått till än riktigt.

Weee nu blir det jul på riktigt ;). 7.0 finns i Dapper nu, eller hur? Jag antar att om jag installerar från en Flight 1-cd och kör en dist-upgrade så är det (typ) samma sak som om jag installerat den nyaste dailyn? Synd att inte composite är något för oss ATI-användare ännu, men det kommer väl med tiden det också.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
EXA

är det sanning att exa inte kickar igång på nvidia...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Vad är EXA?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zapher
Vad är EXA?

http://lists.freedesktop.org/archives/xorg/2005-June/008356.h...

edit: det var visst inte rätt länk jag hittade... vänta ett ögonblick.

Visa signatur

Bus, Bolle Bus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zapher
Vad är EXA?

En sida om det på wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/EXA

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med andra ord en slags modul som gör det lättare för grafikacceleration och utveckling av det?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

Äsch, med radeon-drivrutinen visar X en svart skärm och låser sig vid start, löste det genom att kommentera bort dri-modulen i xorg.conf, men det är ju knappast en lösning på problemet, eftersom jag vill ha direct rendering. Någon som har en idé om vad man kunde göra?

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
är det sanning att exa inte kickar igång på nvidia...?

Nvidia har redan motsvarande, RenderAccel, men eftersom den inte varit alltför stabil hoppas väl många att Nvidia ska gå över till EXA så småningom. Som det är nu använder inte nvidia EXA.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Äsch, med radeon-drivrutinen visar X en svart skärm och låser sig vid start, löste det genom att kommentera bort dri-modulen i xorg.conf, men det är ju knappast en lösning på problemet, eftersom jag vill ha direct rendering. Någon som har en idé om vad man kunde göra?

Radeon? Du vill väl inte ha radeon... Radeon funkar bara för Radeon 9250 och äldre. Du vill ha r300.

För dig som ville ha Xorg 7 i breezy: det finns i princip redan. Breezy har en modulärt uppbyggt xserver, och innehåller den kod som låg i Xorgs cvs när Breezy släpptes. Med andra ord i princip Xorg 7.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
Radeon? Du vill väl inte ha radeon... Radeon funkar bara för Radeon 9250 och äldre. Du vill ha r300.

För dig som ville ha Xorg 7 i breezy: det finns i princip redan. Breezy har en modulärt uppbyggt xserver, och innehåller den kod som låg i Xorgs cvs när Breezy släpptes. Med andra ord i princip Xorg 7.

Hittade en sida där det står så här:

Supported: (Included in 6.9/7.0)

radeon (r100/r200 with Render accel, r300 core-only. May be issues in non-DRI mode, and DGA unsupported).

http://xorg.freedesktop.org/wiki/ExaStatus

Edit: Ibis, vilken drivrutin använder du?

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Ah, då har de lagt in r300 i radeon då.. Sorry, my bad!

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Hittade en sida där det står så här:

Supported: (Included in 6.9/7.0)

radeon (r100/r200 with Render accel, r300 core-only. May be issues in non-DRI mode, and DGA unsupported).

http://xorg.freedesktop.org/wiki/ExaStatus

Edit: Ibis, vilken drivrutin använder du?

ati tror jag, skall kika. Körde en dpkg-reconfigure xorg-xserver och då fanns inte radeon att välja, så tog Ati :S Märktes en tydlig skillnad efter att jag fipplat igång EXA iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
ati tror jag, skall kika. Körde en dpkg-reconfigure xorg-xserver och då fanns inte radeon att välja, så tog Ati :S Märktes en tydlig skillnad efter att jag fipplat igång EXA iaf.

Om det inte är allt för mycket besvär skulle du gärna få posta din xorg.conf.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.