Permalänk

AMD processor tips?? ska ej klocka

Hejsan!!

Tänkte uppgradera datorn lite men jag vet inte vad man ska ha för processor till den?
Kan ni ge mig lite förslag på vilken processor som är lämplig?
Jag hade inte tänkt att klocka någonting.

ASUS A8N-SLI Premium Socket 939 nVidia nForce 4 SLI

Leadtek WinFast PX7800GT TDH VIVO 256MB

2 st Selectra 1024MB DDRII 533Mhz

=7 080.00

max budgeten ligger på 12.000 och då ska ett nätagg ingå.

Spelar det någon större roll vad man har för minnen om man inte ska klocka någonting?

Tacksam för svar
/Stefan

Permalänk
Avstängd

Du kan inte ha DDR2 till AMD. AMD har inte stöd för det ännu eftersom det skulle innebära sämre prestanda. DDR är snabbare per Hz.

Och jag skulle rekommendera Opteron dualcore. Men det kanske är ont om dom. Annars rekommenderar jag en X2. Då har du fin prestanda för framtiden sen.

Permalänk
Medlem

Hej du ger lite knapphändig info så det blir svårt men men ...

Angående moderkortet ... så blir det nog bra .. jag är själv i valet o kvalet att köpa ett exakt sånt.
Minnen .. tja ska du inte klocka ngnting tycker iaf jag det är att kasta pengar i sjön att köpa 1500kr/st minnen .. kör på ett par "godkända" 3200 (DDR400) ist. De flesta "bör" fungera .. men vill du vara säker kan du kolla manualen till mobot .. där finns det ett gäng listade som bevisligen fungerar.

OBS .. det är inte DDR2 du ska ha !!! det där moderkortet ska ha vanliga DDR.

Processor .. ja dualcore eller inte dualcore ...

Om du bara använder burken till att surfa och spela så duger en singlecore gott .. de kostar inte såå mycket heller (ca 2500) ..

Grafikkortet har också fått mkt bra recensioner .. 7800GT verkar helt rätt i dagsläget.

Good Luck

Visa signatur

[AMD64 X2 4200+ @ 2.6Ghz] - [Thermalright XP-120] - [2x1024mb G.Skill HZ PC4000] - [Asus A8N-SLI Premium] - [XFX 7800GT] - [WD Caviar Raptor 74 Gig] - [ESI Juli@] - [Seasonic S12 500W] - [Silverstone SST-LC17]

Permalänk

Som Albreckt säger så blir det mest att surfa och spela lite..... kanske var lite för lite info.

då kanske dessa minnen fungerar:

2 st Selectra 1024MB PC3200 DDR400

och en AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz, 1024KB Cache, BNBOX

minnen som jag tog fel låg på 1600:- för två st...

Permalänk
Avstängd

Minnena blir nog bra, inte så insatt i sånt längre. Men jag skulle ju inte välja en 4000+. Det är bland de sämsta AMD-valen man kan göra.
Antingen väljer man X2 eller den billigaste San diegon. Eller om man har lite pengar den billigaste Venicen.
Det bästa vore ifall du fick tag på en dualcore Opteron.

Permalänk

Jag tänkter köpa en bra dator som jag kommer ha mest att spela på, vad är bäst för framtiden, en AMD FX processor eller en X2?! Står i valet och kvalet mellan AMD Athlon 64 FX-55 och en AMD Athlon 64 X2 4800+

Lite tips vore schysst.

Visa signatur

Cooler Master Cavalier 3|MSI K8N SLI-FI|AMD X2 4800+ |2x(SLI) XFX 7800 GTX|CorsairPC3200 DDR-DIMM 2056MB|Creative X-Fi XtremeMusic|ATX 550W|2xMaxtor DiamondMax 10 300GB |Philips 19" TFT

Permalänk

om man sattsar på en X2 är 3800+ det vettigaste valet?

Permalänk
Avstängd

En X2 är helt klart bästa valet. Mycket bättre på det mesta. Och med spel som stödjer dualcore blir den mycket bättre på i princip allt.
Högre procentuell klockningspotential också.

Permalänk

tack för alla svar då blir det en x2.....

/Stefan