Nvidia och Dell med Quad SLI

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
det är inte 100% boost med 2 Gkort, 60-70% kanske.

Därav "-tecknena. 60-70% ökning (om man har nerförsbacke och medvind) till dubbla priset är ju inte prisvärt. Det värsta är ju ändå att de nya spelen kräver det för att köra maxat i 1280*1024.

Fyra steg fram och 6 tillbaka

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Problemet med sånt här är att dom kommer bli tvungna att fortsätta med multi-gpu-lösningar, dom kommer inte klara av att göra kort som är tillräckligt snabba för att kunna knäcka ett multikort system, så skall då folk köpa det nya som inte är lika snabbt eller dom gamla i multikortlösning...

Det suger fet hästpurjo imho, även om det kommer gpuer med dubbla kärnor så kommer det ju iaf gå att stoppa i flera kort iaf. Det är en tråkig utveckling och man får hoppas att nån av dom mindre tillverkarna kan komma med ett kort som iaf presterar 75% av vad ett sånt här gör men med 20% av strömförbrukningen, det är det enda som kan bryta utvecklingen som jag ser det och styra in det på rätt spår igen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 32GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Därav "-tecknena. 60-70% ökning (om man har nerförsbacke och medvind) till dubbla priset är ju inte prisvärt. Det värsta är ju ändå att de nya spelen kräver det för att köra maxat i 1280*1024.

Fyra steg fram och 6 tillbaka

ne då jag kan köra alla spel än så länge i 1200 upplösning utan lagg och bra fps mdd allt godis på max. kan lira 1600 också men då laggar det med allt godis på.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Discokungen

Om det hade haft samma effekt som med dual core prollar så kanske det hade varit lönt men alla fyra korten arbetar ju med samma sak. Bara delar upp arbetet.

Edit:
Doja: Om det fortsätter såhär kan du inte spela något spel maxat i 1024*768 om 6 månader

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Det handlar inte om avundsjuka. Det handlar om brist på utveckling.

"Hm... Nu har vi fått människor att köpa 2st grafikkort till en dator för att få "100%" prestandaökning till dubbla priset. Vad är nästa steg? Bättre grafikkort? Näää, vi sätter 4st kort bredvid varandra istället och detta kommer inte ge speciellt mycket prestanda men om vi säljer korten genom Dell så köper säkert många dumma jävlar dem."

Att det är brist på utvekling beror på att det finns ingen behov av utveckling. nVidia och ATI har ett fungerande multicard system som folk köper. När de kommer se att SLI och CF säljer dåligt kommer de börja utvekla nåt annat. Det handlar helt enkelt om efterfråga och utbud.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Om det hade haft samma effekt som med dual core prollar så kanske det hade varit lönt men alla fyra korten arbetar ju med samma sak. Bara delar upp arbetet.

Edit:
Doja: Om det fortsätter såhär kan du inte spela något spel maxat i 1024*768 om 6 månader

jo då för spelutvecklingen går inte alls lika snabbt som Grafikkorts utveklingen.

tar längre tid att skapa ett bra buggfritt spel som dessutom är snyggt än att skapa ett Gkort.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Discokungen

Javisstja, jag glömde att spelmakarna får betalt av nVidia att göra mer krävande spel så att SLI är nödvändigt för att spela spelet i någorlunda vettig upplösning i fortsättningen

Visa signatur

Permalänk

märks inte så stor skillnad med SLI i dom "normala" upplösningarna som folk spelar i och det är antingen 1024 med allt godis på eller 1200*1024 med allt godis på.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

..............och elbolagen sitter och jublar. En sån här konfiguration kräver minst två nätagg och om man sitter och spelar Doom3 på max inställningar så drar säkert systemet lika mycket el som en mikrovågsung och kylkåp tillsammans. Detta är snuskigt onödigt om man nu inte har planer på att producera en animerad film a la "hitta nemo"

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk

hehe har ni inte settjust visiting ? lätt den bästa filmen,

"i think you have to order an ala umbrella"

LOL

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RMgX
har en känsla av att det nog kan låta en hel del, eller är de här korten tysta

Läste nåt test av dell dator med två stycken 7800 gtx 256:or i, o där sa de att den var tystare än de hade väntat sig

Visa signatur

XPS 600, P4Dual 3,2, dual ch. 2048 mb ddr2, dual hd(raid 160x2), dual nvidia 7800GTX (SLI)

Permalänk

jo men folk tänker inte så mycket idag.

låt säga att GTX fläkten ligger på ex 14db sen tar du de *4 så tänker många att det är 56db då LOL. lite mer högt bara men oftast så tar chassi fläktarna över i vilket falls om helst så.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
jo men folk tänker inte så mycket idag.

låt säga att GTX fläkten ligger på ex 14db sen tar du de *4 så tänker många att det är 56db då LOL. lite mer högt bara men oftast så tar chassi fläktarna över i vilket falls om helst så.

Blir 20dB om jag minns rätt i hur man räknade på ljudtryck, ev 26 men det är i sämsta fallet, minns aldrig om det är 3 eller 6 dB som blir ökningen när det är två lika starka ljudkällor.

Edit, efter att ha läst på lite på en wiki så är dubbla effekten ~3dB så 4st 14dB kort blir 20dB totalt, enkelt att räkna på... två kort blir 17dB, då har du två st 17dB källor och dom ihop blir då 20dB.

Var ju trots allt över 20år sen man läste sånt i plugget.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 32GB 3600, GT730

Permalänk

1. Vilket chipset? Aldrig hört om intel Processor med nått SLI chipset. (Inte 100% på det)
2. Dell = Medel-Svensson (Enligt mig), tror inte att någon sådan person kommer shoppa en sån.
3. Vill man ha en dyr och giftig plastbrand så... (Dell är ju ökända att grilla High-End kort)
4. Ser ungefär ut som sånt där graffkort som 3d animatörer och sånt håller på med.
5. Ge mig korten och skona dem från dell
6. Varför ända in i helvete kan korten inte köpas löst?
7. Dell är desperata efter 3dmarks...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Problemet med sånt här är att dom kommer bli tvungna att fortsätta med multi-gpu-lösningar, dom kommer inte klara av att göra kort som är tillräckligt snabba för att kunna knäcka ett multikort system, så skall då folk köpa det nya som inte är lika snabbt eller dom gamla i multikortlösning...

Det suger fet hästpurjo imho, även om det kommer gpuer med dubbla kärnor så kommer det ju iaf gå att stoppa i flera kort iaf. Det är en tråkig utveckling och man får hoppas att nån av dom mindre tillverkarna kan komma med ett kort som iaf presterar 75% av vad ett sånt här gör men med 20% av strömförbrukningen, det är det enda som kan bryta utvecklingen som jag ser det och styra in det på rätt spår igen.

Nvidias Dualcore 7800GT kanske är nått åt det hållet du menar, men kostar fortfarande mer än ett 7800GTX 512 men är antagligen lite bättre.

Permalänk
Discokungen

Och drar nästan dubbelt så mycket ström som ett enkelt 7800GT

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Holler med om att Nvidia e dumma om dom inte kommer att släppa korten lösa
Kommer i regel att käna ganska så mycket på dom för alla e så satans kåta i 3DMarks

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 3700x - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
http://carcino.gen.nz/images/index.php/35a796d8/5e08eed6 iVideoLoca!

Ahhh... Mosel-minnen all over tha place.

Någon som kommer ihåg mosel?
Körde mina CAS 3 133Mhzare som var billiga som fan i CAS 2 160 MHz på standardvolt. Och då var det processorn inte minnena som tog emot.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Blir 20dB om jag minns rätt i hur man räknade på ljudtryck, ev 26 men det är i sämsta fallet, minns aldrig om det är 3 eller 6 dB som blir ökningen när det är två lika starka ljudkällor.

Edit, efter att ha läst på lite på en wiki så är dubbla effekten ~3dB så 4st 14dB kort blir 20dB totalt, enkelt att räkna på... två kort blir 17dB, då har du två st 17dB källor och dom ihop blir då 20dB.

Var ju trots allt över 20år sen man läste sånt i plugget.

men då hade jag lite rätt. för 3st 10db blir inte 30

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

asså de kommer aldrig å funka med den kylningen skulle ju varit vattenkylning

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
asså de kommer aldrig å funka med den kylningen skulle ju varit vattenkylning

Jag undrar de med... Även ifall de har ren kopparkylning måste ju tempen bli skyhög... ska bli intressant och se hur de har löst det

Permalänk
Medlem

Otroligt hur mycket gnäll det är i den här tråden om hur förfruktansvärt hemskt upprörande det är att man kan köra 4st sådanna kort i SLI.

Tycker ni inte prestandan är värt pengarna (och platsen/ljudet/nätaggskravet) så köp det inte. Enkelt.

Vill ni inte ha en svindyr Dell gamerdator, så köp den inte. Enkelt.

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
och efter 2 år så finns knappt kortet kvar på marknaden och du får börja om...
Tänk istället hur enorm fint det vore om de sett till att utveckla 1 enda kort med den kraften på.. billigare framför allt, smidigare javisst, bättre för privat-konsumenter absolut...

Att sitta och bara utöka antalet kort hela tiden är inte egentligen ett bra sätt att utveckla tekniken på, det är dyrt och omständigt... jag vet att jag hellre lägger 5-6-7 tusen på ett mirakelfint kort än 20 tusen på 4 "bara" värstingkort bara för att nvidia vill pressa ut sina kunder tills de gråter blod...

Tänk på att priset har gått ner kraftigt efter ett år, köper du ett kort till så kan du matcha det nya värstingkortet. Visst man kan inte spela spel med PixelShader version 550.56 i 1fps eftersom de gamla korten inte stöder det. Men det är bra med fler val, bättre när man har mindre pengar.

Och varför skulle utveckling gå långsammare? Om Nivida plötsligt bara skulle ge ut samma gammla kort så har ju ATI de bästa korten, ingen köper då från Nivida. Med andra ord, Nvidia kommer aldrig se till att de inte har On Pair med ATIs kort. Nvidia och ATI kommer alltid att utveckla nya kort för att få skryta om att de minsann har det bästa kortet.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

(L) Nvidia (L)

Visa signatur

Amd 64 3000+ | 512x4 | Gforce 6800ultra (agp8x) | 80gigx2 | Razer diamonback | eXactMat | 19"TFT

Permalänk
Medlem

Ganska tufft :). Lyckad PR kupp.
Skulle lätt ha köpt en om JAG hade vunnit 122 Miljoner på lotto. :]

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ahhh... Mosel-minnen all over tha place.

Någon som kommer ihåg mosel?
Körde mina CAS 3 133Mhzare som var billiga som fan i CAS 2 160 MHz på standardvolt. Och då var det processorn inte minnena som tog emot.

Skulle behövt de minnena till min Celleri 1.0A som klockade till 1.7

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 3700x - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Totalt meningslös prestanda, onödigt mycke så det gnisslar gummi om de!

Permalänk
Medlem

Jag gillar det här Dell RuleZ!!! Haha, men som sagt, jag tror det när jag ser det, och inte papperslanseringar.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |