Krönika: Trusted Computing

Permalänk

Vet inte om man ska skratta elelr gråta. Folk här verkar ha noll koll, och killen som skrev artiklen verkar knappt veta bättre han heller.

Är det ens nån som har behagat kolla efter exakt vilka trusted computing-funktioner som t.ex. Windows Vista kommer att implementera? Nä, tänkte väl det.

Enlit de senaste rapporterna så är det exakt två (2) funktioner, avsedda från att hindra andra att starta din dator och läsa din hårddisk.

Nämen oj, det låter ju riktigt användbart, då måste nåt vara fel...

Folk här är som hysteriska hönor som springer runt och yrar.

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget

Eeeh, hur lyckas du få det till det? Andra får gärna ha kontroll över sina alster, men inte över mina och min användning av dem. Dessutom vill jag kunna välja om jag vill att ett program skall köras i "säkert läge" eller inte. Mao, jag vill själv kunna bestämma om jag vill aktivera "trusted computing"

Man kan inte både ha kontroll över kopieringen och tillåta användarna själva bestämma över den. Jag förstår inte alls hur du menar då?

Jag tolkade det som att du menar:
Om du skapar en musikfil vill du gärna ha möjligheten att kunna införa begränsningar över vem som får lyssna på den, hur många gånger osv.
Men om någon annan skapar musikfilen så vill du själv ha kontroll över hur du kan kopiera den och lyssna på den när den väl finns på din dator?
Du får gärna förtydliga.

Citat:

Detta var bara för att försöka hitta tänkbara positiva användningar av TC, du har helt rätt i att det mesta är redan möjligt att göra utan TC, det är bla därför jag inte är så förtjust i att TC kommer att hamna i hårdvaran. Ang. spelexemplet så, visst kan det lösas enbart via OS, men hårdvara är ju jobbigare att mixtra med, det är väl det som är tanken med TC-kretsar (hårdvara + OS)?

Som sagt, ur _programmets_ och _programmerarens_ synvinkel så är det ingen skillnad om det hela sker i OS eller i hårdvara, förutom det faktum att användaren inte är tänkt att kunna mixtra när implementationen är i hårdvara. Om användaren själv bestämmer om TC ska användas eller inte är det ur programmerarens synvinkel samma sak som att TC inte finns där, dvs det går inte att lita på att programmet inte är modifierat.

Citat:

Så du tror på fullt allvar att en lösning som innebär att i stort sett all hårdvara innehåller en krypteringskrets inte innehåller en bakdörr för statliga organ?

Ja, jag är inte mycket för konspirationsteorier. Finns det en bakdörr så kommer den hittas, det är stor prestige bland forskare på universitet osv såväl som hemmahackare att göra det.

Citat:

Dessutom känner jag mig inte direkt bättre till mods om ett storföretag bestämmer precis hur jag får använda deras program. Dessutom finns det saker i amerikanska EULA, som inte har stöd i europeisk lagstiftning, skall den ändå gälla?

Svår fråga, har inget definitivt svar på den. Men rent praktiskt så har vi ju såväl som USA t ex konkurrenslagstiftningar som hindrar en del som vissa företag säkert skulle vilja genomföra. Eventuellt kommer det kompletteras med ytterligare lagstiftning. I vilket fall så vill jag inte begränsa användningen bara för att några få personer stretar emot, eller ens om en majoritet stretar emot. Så länge det sker på en frivillig basis så är det bra, om många inte accepterar detta så kommer marknaden givetvis ta fram alternativ.

Citat:

Argumenterade du inte just mot mitt lilla spelexempel, detta skulle ju kunna göras via OS (ang. High Score-listan)?

Nej, OSet kan inte garantera till spelet att OSet själv är i orginalskick till programmet utan hjälp av hårdvara. Det är här själva kärnan ligger med TC!

Citat:

Den stora anledningen till att jag är mot TC är att i den nuvarande utformningen så för det över för stor makt över konsumenten på ett fåtal stora företag. Visst, det går säkert att hitta bra saker som kan göras med TC, men då måste man vara säker på att negativa effekter inte överskuggar den positiva effekten.
Jag skulle själv vilja ha makten att i t.ex operativet välja om jag vill använda TC eller inte. Väljer jag att inte köra med TC, så kanske jag får begränsad funktionalitet, men det är mitt val.
Med TC ständigt aktiverat i både hårdvara och OS har jag inget val, annat än att köra på äldre hårdvara och OS utan TC-krets, som inte kan kommunicera med nyare system. (OS tillåter ju inte datorn att utbyta information med datorer utan TC-krets)

Jag skulle gärna vilja se en källa på dessa påståenden. Har Intel eller någon annan tillverkare sagt att man inte kommer kunna köra ett OS som inte stöder TC?

Citat:

Inlåsningseffekten blir stor, då all hårdvara innehåller TC och om man måste betala licens för att använda TC, hur blir det då med Open Source - programvara, som kanske inte har ekonomiska resurser att licensiera TC?

Detta ser jag som det största problemet, alla kategorier.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Addelante

Du verkar ju ha koll, så har några frågor. Hur många procent av världens PC användare kör ett Windows system? Om TC införs kommer alltså inte någon av dessa användare kunna konvertera sina filer till ett annat OS vilket skulle göra ett byte ganska, låt oss säga minst sagt jobbigt. Kan man då antyda att TC etc bla bla är ett sätt för MS att hålla användare kvar i Windows? Ett sätt att fortsätta ta ut stora licensavgifter etc.

Ja, det finns risk att TC används på det viset. Detta får man försöka hindra genom att konsumenterna trycker på antingen företag eller lagstiftare.

Citat:

En fråga till. Om TC införs kommer man alltså kunna lägga in en kopia på sin dator av en film man köpt, men inte sprida den till någon annan? Kan man inte se TC som ett jävligt bra kopieringsskydd i så fall om det nu binds i hårdvara?

Ja, det kan användas som ett bra kopieringsskydd vilket är en av de största fördelarna med det. Man slipper många nackdelar med de gamla kopieringsskydden, men får istället nackdelen med att det inte går att gå runt (i teorin). Men den senare nackdelen är ju inte så stor nackdel om bara privatkopieringen fungerar som den ska eftersom den då bara förhindrar olaglig kopiering.

Citat:

Är det vad det egentligen är, ett kopieringsskydd? Kommer filmbolag etc fortsätta ta ut sjuka priser för en DVD som man kanske bara ser ett fåtal gånger istället för att anpassa sig till marknaden?

Det är mer än så, men en mycket viktig del är just kopieringsskyddet ja.

Citat:

Vi får se vad du har för svar, men att inte se att det är ett sätt att fortsätta suga ut pengar ur folk och att försöka övertala andra om att det är bra för att man inte ska kunna fuska i spel, det tycker jag då är naivt.

Finns väl inte en kotte som tror att företagen gör saker bara för att vara snälla? Naturligtvis räknar de med att tjäna pengar på det. Jämför med VISA t ex, inte f-n tillhandahåller de sina tjänster för att vara snälla men möjligheterna som öppnats tack vare såna företag är jag och de flesta med mig mycket tacksam för. Hela meningen med kapitalism är ju just detta, erbjuda produkter och låta konsumenterna välja vad de vill ha genom att "rösta med plånboken".

Som sagt, jag ser en del risker med det. Men den nya världen av möjligheter som öppnar sig gör att jag inte kan avfärda hela konceptet. Allt beror på hur det kommer användas, och där är jag en stor anhängare av principen att marknaden löser det av sig själv. Och om den inte gör det så har vi alltid lagstiftningen i Sverige som kan tvinga företagen att vara "öppna", även om jag personligen inte vill gå den vägen om det går att undvika.

Permalänk
Medlem

MYCKET BRA SKRIVET!

Artikeln är ett mycket bra inlägg i en större debatt där de allra flesta inblandade på beslutsfattande nivå inte vet ett jota om vad de tar beslut om.

Vad som är intressant är att i alla instanser av samhället, på regeringskontoret, i skolorna, i kommunhuset och företagen m.fl sitter det människor som arbetar med att bygga upp och underhålla datornätverk och serverparker. Dessa människor har ofta (dock inte alltid) en ganska god kunskap om vad de sysslar med, om vilka programvaror som finns tillgängliga, vilka operativsystem som finns tillgängliga och till vilken kostnad.

Dessa arbetare har kunskaperna ofta kunskaperna som behövs för att initialt bygga upp ett nätverk som är baserat på opensource. Programvaror och operativsystem finns ju. MEN det är kravspecefikationen från den okunnige chefen som gäller. Istället för att fråga de personer som har kunskap så säger Chefen, rektorn, kommunen att de vill ha programvara som de kan, som de har hemma. De frågar aldrig huruvida det går att kostnadseffektivisera licenskostnader och om det existerar något allternativ. För de som bestämmer och beställer har sällan någon kunskap om att det överhuvudtaget existerar alternativ. Det sitter flertalet anställda och bara skakar på huvudet.

Intressant vore att se siffor på hur mycket licenskosnader för Microsoftprodukterna uppgår till för den svenska staten och sedan jämföra det med att byta ut dessa produkter till opensource där det är möjligt. INGA skolor behöver köra Windows eller MS office. INGA. Det är min åsikt. Ökar du användandet av opensource ökar du samtidigt medvetandet om att det existerar. Börja i skolorna. Om alla elever som går ut gymnasiet har förstått varför opensource används så kommer de att arbeta för att det ska finnas kvar och fungera.

Kanske hamnade lite OT, men det är en del i den stora kakan i det här fallet.

(btw, det heter ländernas inte landens)

edit: kör själv opensource. Linux + openoffice på alla maskiner i hemmet. Finns ingen anledning för mig att köra Windows då mina användningsområden till 99% inte har med spelande att göra. Men även den sista 1% har sina opensourcelösningar om man vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Jag skulle gärna vilja se en källa på dessa påståenden. Har Intel eller någon annan tillverkare sagt att man inte kommer kunna köra ett OS som inte stöder TC?

Nej, men samtidigt, innebär TC att du måste ha certifikat som passar ihopa, om Microsoft vill, kan de välja att använda ett certifikat som enbart motsvaras av den datorn, och den programvaran som används till att skapa det, för att skapa en 100%'ig inlåsningseffekt. du skulle i så fall inte kunna skapa textdokument med antekningar, och läsa den med word, på samma dator. Det innebär självklart inte att de kommer att göra så, men det innebär att de KAN. Makt korrumperar, om inte TC innebär makt över konsumenternas prylar, vet jag inte vad ni vill påstå att det betyder.

Om jag köper ett gevär, inte fanken vill jag att det ska vara en automatisk funktion inbyggt i siktet, som avgör vilken typ av mål jag skjuter på, och därmed förhindrar jaktolyckor. Konceptet är skitbra, men du har faktiskt en rättighet, att ta ditt eget ansvar. Vill du använda geväret till att skjuta kassörskan nere på konsum, så får du det. Du förväntas även ta konsekvenserna av ditt handlande, men det finns inte en högre makt som griper in och berättar för dig "aja baja". Synd om kassören säger ni? Tja, det är väll sant, men samma gevär används framgångsrikt för att försvara sig mot stadstrupper, av någon förtryckar makt, och cubas invånare jagar ut castro med dem.

Det är en rättighet, och en skylldighet att ta eget ansvar för sina handlingar, och in kommer världens förmynderimaskineri, och omyndigförklarar oss allihopa... och det finns det folk som tycker är bra?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Lite off här men jag ville bara påpeka att det inte är så konstigt att det händer.
Som känt kommer datorer från USA där:

Man har "patriot act" som tillåter att människor kan övervakas hursomhellst om någon får för sig att dom ser misstänksamma ut, och bland dom klassiska saker som telefonavlyssning så ska man även kunna övervaka datotatrafiken, och det kan vara lite svårt i vissa fall att göra det utifrån så varför försöka se utifrån om någon har nåt farligt på datorn när man kan bara förbjuda allt direkt så är problemet löst, dessutom så har det några "possitiva sidoeffekter" som att man kan stoppa piratkopieringen samtidigt, det är ju en "win-win" situation.
Lite sammanfattat så tror jag trotts att piratkopiering är en av dom största anledningar så ligger det nåt annat i det också, tänkt dig vad praktiskt det skulle vara om din dator skickade "terrorist alert" till fbi eller cia.

Nu är det kanske skräck scenariet och det kommer antagligen inte funka så, men jag tror definitivt att vi är påväg dit. Många har lyckats stå emot USAs "demokrati" hittils men nu har dom klurat ut ett sätt att komma åt världen, datorer.

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]Ordet "crack" (eller tuffare "crackz") säger dig ingenting? Anledningen till att begränsa köparens rätt är för att de flesta inte håller sig till sina skyldigheter, det torde stå ganska uppenbart. Jag förstår att du, liksom alla andra, gillar iden med att kunna kopiera utan att betala "gratis är gott" men det är ju ganska uppenbart att upphovsrättsinnehavaren förlorar på detta. Och att han därför undviker distributionssätt där kopieringsrisken är stor.

Din liknelse med Volvo är inte direkt ny och blir inte mindre löjlig för att man hör den flera gånger. Ingen mening med att kommentera detta mer varken från din eller min sida.

Innan du stortrut börjar anklaga mig för att vara storpirat över haxx0r 1, så kanske jag skulle tillägga att jag spenderade över 5000kr enbart på filmer förra året, och runt en 2000kr+ på spel.
Och för det andra, förlorar pengar på det? Du talar i mot bättre vetande och statistik för den delen. Spelbranchen som du är så himla förtjust i har ökat i omsättning/vinster och på mindre än 13 år gott om filmbranchen. Detta trots den s.k massiva piratkopieringen som förekommer. Vad branchen uppenbarligen har väldigt svårt att få in i sina microskopiskt små hjärnor är att många människor laddar ner filerna för test och sen köper det. Detta gäller både för film/spel och musik, vilket du kan läsa på bla music lesson. Detta är en EU sponsrad forskarreport som släpptes förra året.. slå upp det vet jag

Citat:

Ok, jag är inte så insatt i nätradio. Men om de inte har reklam, varifrån får de pengar till Stim (eller utländska motsvarigheter) då?

Sen tror jag du missuppfattade du vad jag menade. Jag pratar alltså om en tjänst där man för x kr i månaden kan lyssna på vilken musik man _vill_, inte bara den de råkar sända ett givet ögonblick. Se det som att du har alla världens skivor hemma men att de försvinner när du slutar betala. Inte alls samma sak som radio alltså.

http://www.radioseven.se/default.asp?page=radioseven <-- läs den.. De förklarar nog på en mycket bättre sätt än vad jag kan hur man driver radio. Jag och många andra skulle aldrig köpa en tjänst av dig som var fullproppad med reklam.

Citat:

Med TC så är det just det du kan stoppa! Datorn tillåter helt enkelt inte att du gör modifieringar av såna filer. Idag kan man alltid gå runt skydden även om du inte vet hur man gör. Dessutom är som sagt skyddet väldigt jobbiga att implementera. Problemet försvinner över en natt när TC införs.

Detta problemet är inte så pass allvarligt att det ens kräver TC. Som jag nämde i mitt tidigare inlägg kräver många server Punkbuster för att du ska kunna lira. Fuskar du där åker du ut och blir bannad. Du kunde btw inte svara på hur du ska stoppa modding community från att dö ut ifall det implementeras?

Citat:

Jag vet inte vad du menar med privat riktigt, men tro mig när jag säger att det inte är några problem att fuska. Om du tror att det inte förekommer så är du bara naiv.

Vet du inte vad private server är på DC så kanske du skulle testa det där först och komma tillbacka med kommentar sen.

Citat:

För att hindra missbruk.

Hur mäter man missbruk, vem avgör det. Hur stoppar man företagen från att missbruka det?

Citat:

Jag ser inte logiken i det du skriver. Jag kan inte säga säkert hur det blir, däremot kan jag säkert säga att ingen annan säkert vet det heller.

Men ändå talar du gott om tekniken? Vad gör du om det skulle slå fel? Får vi alla gå hem och stå utanför ditt fönster och skricka "I TOLD U SO" klockan 4:a på natten ?

Citat:

Att du inte ser någon fördel beror på att du är helt indoktrinerad till att inte göra det. Du har läst massa skit (som krönikan här) som bara är byggd på domedagsprofetior med mycket löst byggt faktaunderlag. Om du inte ser fördelar så verkar du inte ens ha läst mina inlägg här eller iaf inte förstått dem.

Läst en massa skit? Du jag har sysslat med datorer sedan 1989. Jag är relativt säkert att jag är mer än nog påläst inom de flesta områdena. Kanske det är så att du är den indoktorerade?

Citat:

Något är nog fel på den artikeln då frankrikes parlamente precis innan nyår tog första steget till att tillåt piratkopiering.

Permalänk
Medlem

mäktigt bra krönika, +++++

Ja, så frågan är vad vi ska göra åt det hela...
Jag hoppas att ni som har tid och energi styr upp något!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
mäktigt bra krönika, +++++

Ja, så frågan är vad vi ska göra åt det hela...
Jag hoppas att ni som har tid och energi styr upp något!

Vad är det där för inställing? "ni som har tid och energi styr upp något!"
Har du möjlighet att påverka så ska man inte hoppas att någon annan gör det för att jag orkar inte, för andra kanske inte har möjligheten!

Spara inga medel för att försvara friheten
Var berred att offra livet för sanningen
För den ljusa framtiden och friheten åt prolitarier, Anfaaaaaal!

Undrar om säpo knackar på min dörr imorgon?

Föresten, ville ta upp lite seriösa saker också, hur blir det med folk som lär sig att tex programmera, göra 3d modeller, och allmänt göra nyttiga saker på datorn, att köpa ett program för 30 000 styck är kanske inte varje person kan göra, visst fins det 10-30 dagars trials men hur mycket hinner man att lära sig på det, och framför allt är det knappast tillräckligt långt tid för att bestämma sig om man vill invistera 30 000 i programmet. Jag vet tex att discreet med 3D studio max är inte så noga med att folk piratkopierar deras program, för dom som piratkopierar är oftast unga som vill lära sig, men när dom sedan ska göra nåt komersiellt eller gå ut i arbetslivet så blir dom tvungna att köpa 3d studio max för dom kan det, och dom kommer att kräva av chefen att kan införskaffar 3d studio max, på de viset tar man över framtidsmarknad utan att förlora pengar, man kan se på det som gratis reklam. 3d studio max var bara ett exempel, men jag hoppas att jag kunde lägga fram poängen här.

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Innan du stortrut börjar anklaga mig för att vara storpirat över haxx0r 1, så kanske jag skulle tillägga att jag spenderade över 5000kr enbart på filmer förra året, och runt en 2000kr+ på spel.

Det är ju bra, men jag har en känsla av att de flesta som argumenterar mot TC inte gör det av några "ädla" själ utan helt enkelt för att de vill kunna fortsätta ladda ner saker utan att betala. Sedan hittar man helt sonika på ett antal svepsjäl som låter "ädlare" och vägrar dessutom lyssna på argument för tekniken.

Själv är jag snarare motsatsen, köper väldigt sällan media/mjukvara. Har också slutat kolla på TV eftersom det är lättare och bekvämare att tanka ner det mest sevärda istället.

Citat:

Och för det andra, förlorar pengar på det? Du talar i mot bättre vetande och statistik för den delen. Spelbranchen som du är så himla förtjust i har ökat i omsättning/vinster och på mindre än 13 år gott om filmbranchen. Detta trots den s.k massiva piratkopieringen som förekommer. Vad branchen uppenbarligen har väldigt svårt att få in i sina microskopiskt små hjärnor är att många människor laddar ner filerna för test och sen köper det. Detta gäller både för film/spel och musik, vilket du kan läsa på bla music lesson. Detta är en EU sponsrad forskarreport som släpptes förra året.. slå upp det vet jag

Hur menar du att en share-ware-makare skulle tjänar pengar på att folk använder crack med hans program? Man har ju redan chansen att testa programmet innan man köper det.

Fast hurvida programmerare, musiker, hollywood-företagen, spel-tillverkarna osv osv tjänar pengar på piratkopieringen eller inte är egentligen oväsentligt. Det viktiga här är _upphovsrättslagen_ som faktiskt ger människor rätt att själva bestämma hur deras alster ska distribueras. Om upphovsrättsinnehavaren gör rätt val eller inte har ingen betydelse i det här fallet.

Citat:

http://www.radioseven.se/default.asp?page=radioseven <-- läs den.. De förklarar nog på en mycket bättre sätt än vad jag kan hur man driver radio. Jag och många andra skulle aldrig köpa en tjänst av dig som var fullproppad med reklam.

Jag ser fortfarande ingen förklaring på hur de får in pengar till att betala STIM-pengarna, varför jag misstänker att deras sändningar är olagliga.

Du har fortfarande inte förstått tjänsten jag beskrev låter det som, gör ett tredje försök här:

Tänk dig att du har alla världens låtar hemma på en CD-samling. Du kan när du vill slå på exakt vilken musik du vill och hur mycket du vill. Det finns ingen reklam på skivorna. Det enda du inte får göra med skivorna är att låna ut dem eller att spela upp dem i radio, på koncerer osv. Istället för att betala 70.000.000:- för att köpa in skivorna så betalar du x kr per månad (t ex 300:-) så länge du vill ha dem hemma. När du slutar betalar kommer någon och hämtar skivorna. Tänk dig nu att du egentligen inte har de fysiska skivorna, utan du har bara rätt att spela upp låtar på samma sätt från en server.

Inte alls likt radio mao och inte är det nån reklam heller. Bara en månadskostnad. Denna affärsidé är helt omöjlig att driva idag eftersom alla skulle signa upp sig en månad, kopiera alla låtar de är intresserade av och sedan säga upp abonnemanget. Och dessutom sprida låtarna till sina kompisar. Med TC går det att förhindra.

Citat:

Detta problemet är inte så pass allvarligt att det ens kräver TC. Som jag nämde i mitt tidigare inlägg kräver många server Punkbuster för att du ska kunna lira. Fuskar du där åker du ut och blir bannad. Du kunde btw inte svara på hur du ska stoppa modding community från att dö ut ifall det implementeras?

Och som jag sagt innan så fuskar folk lik förbannat.

Ny förklaring på varför modding-scenen inte skulle drabbas:
Spel A släpps med de "typiska" moddningsgrejerna kallade X. En viss server ser då till att bara släppa in folk som verkligen kör bana X. Om man försöker modifiera X genom att t ex göra en vägg osynlig så märker servern detta och det finns inget sätt att komma runt det (som det finns idag, oavsett vad du säger). När en moddare bestämmer sig för att ändra något i spelet, dvs ändra X till Y så behövs ju givetvis en server som godkänner Y. Om X och Y är t ex banor så kontrollerar alltså server att spelarna verkligen använder bana Y (som är tillverkad av en privatperson) och inte en modifierad variant av denna som har genomskinliga väggar.

Citat:

Hur mäter man missbruk, vem avgör det. Hur stoppar man företagen från att missbruka det?

Missbruk är alltså när man går utanför sina rättigheter. Man har ju rätt att göra privatkopiering men skydd behövs eftersom kopieringen ofta sträcker sig bortom det. Du påstod ju att du använt DC (som jag tolkade det) så jag tror du sett att det finns piratkopierat material där.

Företagen har rätt att göra vad de vill med sitt upphovsrättsskyddade material, precis som du har. I princip iaf, det finns ju lite inskränkande lagstiftning som rätten till privatkopiering och konkurrenslagstiftningen t ex.

Citat:

Men ändå talar du gott om tekniken? Vad gör du om det skulle slå fel? Får vi alla gå hem och stå utanför ditt fönster och skricka "I TOLD U SO" klockan 4:a på natten ?

Jag försöker få en mer balanserad debatt än den som existerar här på forumet. Om man alltid skulle vara maximalt försiktig så skulle utvecklingen avstanna.

Citat:

Läst en massa skit? Du jag har sysslat med datorer sedan 1989. Jag är relativt säkert att jag är mer än nog påläst inom de flesta områdena. Kanske det är så att du är den indoktorerade?

Var skulle jag blivit det? Har inte sett mycket artiklar positivt inställda till tekniken faktiskt. Microsoft har pratat om skydd mot virus osv och det köper jag inte alls eftersom det går bra att fixa utan TC. Jag kan lugnt säga att min inställning är helt och hållet min egen som jag bildat efter att ha läst på hur det fungerat och själv spawnat bland möjligheterna, hur många här kan säga det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag tycker att de flesta av er har en alltför ensidigt och trångsynt sätt att se på konceptet som är "Trusted Computing".

Som de så fint förklarar i den snygga filmen som det har länkats till: Konceptet går i princip ut på att "de" avgör vad som är pålitligt eller inte. "De" skyddar dig mot hoten, men du har altså själv ingen möjlihet att påverka detta.

Prova då att se det från en synpunkt tillhörande någon annan än den genomsnittliga datornörden som hänger på sweclockers;

Jag hade för någon dag sedan en kund (jobbar som datortekniker, delvis telefonsupport) som ringde och sa att hon strax efter att ha slagit på sin nya dator fick upp ett meddelande från "Messanger Service" som berättade för henne att hennes nya dator hade massor av registerfel, och att hon skulle gå in på [random spyware-sida] och ladda ner [random spyware] för att fixa problemet.
Hon viste självklart inte vad detta var för något, utan klickade sig till sidan, installerade programmet, och upplevde sedan att hennes dator knappt gick att använda, p.g.a. alla popupps och annat skit som programet hon installerade hade med sig.

Hur ska en sådan människa, som i detta fall var en medelålders dam, veta vad som är pålitligt eller ej?

Tror ni att datortekniken bara tillhör er? Är det någon som överhuvudtaget ens har klämt fram en tanke på vad som eventuellt kunde vara positivt med det här? På villket sätt det faktiskt kan hjälpa den vanliga datoranvändaren att kunna jobba/spela med sin dator utan att ständigt behöva vara orolig?

Jag menar inte att TCPA är något bra, men jag menar heller inte att det är domedagen, som de flesta av er gör, och försöker visa detta genom att påpeka att ni minsann har läst Nineteen Eighty-Four, samt hitta på en massa löjliga scenarion och hänvisa till diverse filmer.

Ang. "krönikan"... Varför inte försöka visa en mer holistisk syn på det hela, istället för att bara påpeka nackdelarna?
Varför inte lägga fram _faktan_ och låta läsarna själva få bilda sig en uppfattning? Nej, såklart, det är ju mycket lättare att bara säga åt dem vad de ska tro.

Jag hoppas verkligen inte att "krönikan" publiceras i några tidningar, utan att dessa istället, i en artikelserie eller liknande, lägger fram konceptet på ett sakligt och lättförståeligt sätt, och låter läsarna själva få avgöra.

Edit: Och Piratpartiet ska jag inte ens gå in på. Visst finns det fån som försöker ge sig in i politiken, men detta tar nog priset.

Det finns en mening som sammanfattar det du skrev.

"Den som ger upp lite frihet för att få lite säkerhet förtjänar inget och förlorar båda."

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deru
När trusted computing var i planeringsfasten för ett par år sedan stog det på alla motstånds hemsidor att det skulle gå att stänga av Trusted Computing. Det skulle skapa två världar på internet. En "Underground" sida, och en säker Trusted Computing stödd sida. (Jag tror det tänker bli tvärt om. Alla hackers tänker alltid försöka förstöra det som majoriteten använder.)

Tänker det fortfarande gå att stänga av Trusted Computing, eller är det bara gamla lögner?

Du kommer inte ens behöva stänga av det, det är avstängt som default, iaf i Windows Vista.

Källa: http://www.idg.se/ArticlePages/200511/10/20051110120118_IDG.s...

Citat:

Fråga: Kan jag få en FULLSTÄNDIG garanti på att Windows Vista kommer att fungera om jag stänger av allt vad TCPA/Trusted Computing/NGSCB/TCG/TPM/Nexus/Palladium heter i Windows samt i bios om datorn har ett sådant litet "trevligt" TCG/TPM-chip om jag vill stänga av detta också? Kommer Windows Vista fungera helt perfekt ändå????

Svar: Du behöver inte stänga av TPM-funktionaliteten. Den är avstängd by default. Det handlar om opt-in. Den funktion i Windows Vista som nyttjar TPM-chippet (version 1.2 av TPM) är Secure Startup. Vill du använda dig av den funktionen kommer du att behöva slå på chippet. I annat fall är chippet avstängt.
Predrag Mitrovic

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är ju bra, men jag har en känsla av att de flesta som argumenterar mot TC inte gör det av några "ädla" själ utan helt enkelt för att de vill kunna fortsätta ladda ner saker utan att betala. Sedan hittar man helt sonika på ett antal svepsjäl som låter "ädlare" och vägrar dessutom lyssna på argument för tekniken.

Själv är jag snarare motsatsen, köper väldigt sällan media/mjukvara. Har också slutat kolla på TV eftersom det är lättare och bekvämare att tanka ner det mest sevärda istället.

Tsk tsk.. du propagerar för en sak, men i handlingarna är du en annan människa

Citat:

Hur menar du att en share-ware-makare skulle tjänar pengar på att folk använder crack med hans program? Man har ju redan chansen att testa programmet innan man köper det.

Fast hurvida programmerare, musiker, hollywood-företagen, spel-tillverkarna osv osv tjänar pengar på piratkopieringen eller inte är egentligen oväsentligt. Det viktiga här är _upphovsrättslagen_ som faktiskt ger människor rätt att själva bestämma hur deras alster ska distribueras. Om upphovsrättsinnehavaren gör rätt val eller inte har ingen betydelse i det här fallet.

Att de tjänar pengar är ju för fan poäng i det stora hela. De skricker att inte får in pengar (vilket 10-15st forskningsrapporter säger i mot) och säger nu ska vi få in nya skydd som stoppar dom jävlarna. Musikbranchen är skiträdda för att de har förlorat sina monopol. Innan när bara radio och tv fanns att tillgå kunde de kontrollera vilka artister som skulle spelas. I och med internet har de förlorat detta.

Citat:

Jag ser fortfarande ingen förklaring på hur de får in pengar till att betala STIM-pengarna, varför jag misstänker att deras sändningar är olagliga.

Musiken sänds med tillstånd från Stim/NCB.
Denna sida använder sessionscookies.
© Seven Broadcasting 1999-2006
Kontakta oss »

Står förfan på första sidan nere i högra hörnet, öppna ögonen. Sponsorer ser du dessutom i högra hörnan också.

Citat:

Du har fortfarande inte förstått tjänsten jag beskrev låter det som, gör ett tredje försök här:

Tänk dig att du har alla världens låtar hemma på en CD-samling. Du kan när du vill slå på exakt vilken musik du vill och hur mycket du vill. Det finns ingen reklam på skivorna. Det enda du inte får göra med skivorna är att låna ut dem eller att spela upp dem i radio, på koncerer osv. Istället för att betala 70.000.000:- för att köpa in skivorna så betalar du x kr per månad (t ex 300:-) så länge du vill ha dem hemma. När du slutar betalar kommer någon och hämtar skivorna. Tänk dig nu att du egentligen inte har de fysiska skivorna, utan du har bara rätt att spela upp låtar på samma sätt från en server.

Inte alls likt radio mao och inte är det nån reklam heller. Bara en månadskostnad. Denna affärsidé är helt omöjlig att driva idag eftersom alla skulle signa upp sig en månad, kopiera alla låtar de är intresserade av och sedan säga upp abonnemanget. Och dessutom sprida låtarna till sina kompisar. Med TC går det att förhindra.

Varför skulle någon människa i sina sines fulla bruka betala "300kr" eller vad du nu tycke för en tjänst där faktiskt inte har tillgång till den fysiska varan? Det är samma som WoW.. första ska du betala 400kr för spelet. Men sen för att kunna lira måste du betala en månadsavgift. Det är inget annat än ett sett för företagen att lura konsumenterna på pengar. Då kan man lika bra spendera 8kr/st per låt på iTunes eller den där ryska siten och ha låten hemma, då slipper man också övernyttja sina lina för onödiga endamål.

Citat:

Och som jag sagt innan så fuskar folk lik förbannat.

Ny förklaring på varför modding-scenen inte skulle drabbas:
Spel A släpps med de "typiska" moddningsgrejerna kallade X. En viss server ser då till att bara släppa in folk som verkligen kör bana X. Om man försöker modifiera X genom att t ex göra en vägg osynlig så märker servern detta och det finns inget sätt att komma runt det (som det finns idag, oavsett vad du säger). När en moddare bestämmer sig för att ändra något i spelet, dvs ändra X till Y så behövs ju givetvis en server som godkänner Y. Om X och Y är t ex banor så kontrollerar alltså server att spelarna verkligen använder bana Y (som är tillverkad av en privatperson) och inte en modifierad variant av denna som har genomskinliga väggar.

Det system finns redan. Du kan inte lira DoD:orginal på DoD:Soure.. kräver e ny version. Där många server har punkbuster som stoppar fuskare. Det finns inget uppdämpat behov av TC för detta....

Citat:

Missbruk är alltså när man går utanför sina rättigheter. Man har ju rätt att göra privatkopiering men skydd behövs eftersom kopieringen ofta sträcker sig bortom det. Du påstod ju att du använt DC (som jag tolkade det) så jag tror du sett att det finns piratkopierat material där.

Företagen har rätt att göra vad de vill med sitt upphovsrättsskyddade material, precis som du har. I princip iaf, det finns ju lite inskränkande lagstiftning som rätten till privatkopiering och konkurrenslagstiftningen t ex.

Jo, vi har alla sett vad företag kan göra med sitt material (se SonyBMG). Har jag köpt en produkt ska man fan få nyttja den på det sättet man känner för. De företag som inte tycker så kommer bli bojkottade och förmodligen tinna bort i glömska

Citat:

Jag försöker få en mer balanserad debatt än den som existerar här på forumet. Om man alltid skulle vara maximalt försiktig så skulle utvecklingen avstanna.

Det är skillnad på att vara försiktig och stoppa ett övervakarsamhälle, vilket DRM, TC och Pallidum är första steget på

Citat:

Var skulle jag blivit det? Har inte sett mycket artiklar positivt inställda till tekniken faktiskt. Microsoft har pratat om skydd mot virus osv och det köper jag inte alls eftersom det går bra att fixa utan TC. Jag kan lugnt säga att min inställning är helt och hållet min egen som jag bildat efter att ha läst på hur det fungerat och själv spawnat bland möjligheterna, hur många här kan säga det?

För skulle du inte ha blivit det? Du tyckte ju vi andra hade blivit det, eller hur? Håller med det där om virus, hur jävla svårt är det att installera virusskydd och sätta igång autoupdate, skaffa brandvägg, byta browser mm. Ifall folk har så svårt att lära sig en sådan sak så borde de inte ens sitta framför en dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Fint skrivet men ändå ser jag som oftast en diskussion från en sida. När ska vi se en objektiv uppfattning?

Den dagen den multimiljonära politikern lyckas radera våra känslor från vårt samvete, gör det olagligt att ha känslor och tänka skälv, då dom installerar hur du ska tänka.

Huhu

Objektivt kan vi inte se på det eftersom många av oss blir ju drabbade. Jovisst kan jag förstå de stora företagen men inte kan jag vara helt tyst när dom spenderar flera tusen kronor för att pressa ut lite damm från min tumma plånbok.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem

hade dom sänkt priserna nån gång på musik, film osv samt inte haft en massa halvtaskiga album där det finns kanske 3låtar som är bra så hade piratkopieringen sjunkit en bit och längre fram kanske återgå till en normal nivå.

Problemet är att Filmbolagen tror att dom kan dra in hur mycket pengar som helst, likaså musikbolagen. Och det gör dom.. iaf filmbolagen.

Tänk er själva

Biograferna
Minst 50:- per biofilm (+ läsk/godis)
Reklam i biograferna (som dom också får pengar ifrån)
Och så kan vi säga att 1miljon av sveriges befolkning ser den filmen.
Det är 50Miljoner :- + läsk och godis

Och kom ihåg, det är bara sverige..

Seeen har vi dom fina personerna på SF Film
Video Uthyrning
Varje uthyrd SF film tar dom mellan 20-30:- från respektive videouthyrare..
Oftast kostar det ca 40-50:- för att hyra en film right? Mkt pengar över till dom likaså.. yeeah right..

Köp film
Jaa det vet väl dom flesta vad filmerna kostar så det behöver vi inte ta upp..

Film på tv
Sen får filmbolagen pengar från tv kanalerna likaså som i sin tur är reklamfinansierat.. Kanske ingen större del som dom ovan men det finns rätt så många runtom i världen som sänder film och där får dom in en stor summa pengar ifrån likaså (totalt sett)

Personligen så har ja inget större emot biograf priset eller priset på hyrfilm MEN köpfilm är total idioti, likaså reklam.. Skiva med emballage och tryck kostar knappt 10:- att tillverka..

Sen när det gäller musik så är där så många mellanhänder som ska ha pengar så de inte är sant.. Och artisten i fråga får knappt några pengar per såld skiva om man räknar på totalpriset.
Typ samma sak där.. max 10:- för själva skivan och emballage och sen kanske 10:- till artisten och sen resten till skivbolag och alla 50 mellanhänder.

AAaaaahhh känns som man har lättat på bröstet lite

Permalänk
Medlem
Citat:

Tsk tsk.. du propagerar för en sak, men i handlingarna är du en annan människa

Japp, jag ser inga problem med det i det här fallet. Värre då att argumentera för en sak bara för att man själv tjänar på det på någon annans bekostnad. På samma sätt ser jag en rik människa som argumenterar för vänsteråsikter som "ädlare" än en fattig, eller en fattig som argumenterar för högeråsikter som "ädlare" än en rik just eftersom de själva förlorar på det.

Citat:

Att de tjänar pengar är ju för fan poäng i det stora hela. De skricker att inte får in pengar (vilket 10-15st forskningsrapporter säger i mot) och säger nu ska vi få in nya skydd som stoppar dom jävlarna. Musikbranchen är skiträdda för att de har förlorat sina monopol. Innan när bara radio och tv fanns att tillgå kunde de kontrollera vilka artister som skulle spelas. I och med internet har de förlorat detta.

Ja, TC skulle onekligen vara ett stort steg att komma till rätta med monopolet. När man slipper ha skivbutiker utan kan ha ett fungerande system över nätet där ingen blir lurad så rasar nog deras affärsmetoder samman som ett korthus.

Dock ser jag fortfarande inte hur vissa har fått idén att allmännheten har någon slags rättighet att lyssna/se/använda upphovsrättsskyddat material. Om du inte går med på villkoren som upphovsrättsinnehavaren sätter upp så gör du inte det och har alltså ingen rätt att ta del av materialet. Sen om man skriker efter frihet i nästa andetag tar iaf inte jag personen seriöst.

Citat:

Varför skulle någon människa i sina sines fulla bruka betala "300kr" eller vad du nu tycke för en tjänst där faktiskt inte har tillgång till den fysiska varan? Det är samma som WoW.. första ska du betala 400kr för spelet. Men sen för att kunna lira måste du betala en månadsavgift. Det är inget annat än ett sett för företagen att lura konsumenterna på pengar. Då kan man lika bra spendera 8kr/st per låt på iTunes eller den där ryska siten och ha låten hemma, då slipper man också övernyttja sina lina för onödiga endamål.

Vad spelar det för roll om du tycker det är prisvärt eller inte? En annan skulle ju tycka det var jättebra, för 8 kr per låt får du inte många låtar per månad. Och musik blir faktiskt gammal så visst kommer du ha ett stort arkiv efter 10 år men du har fortfarande inte den musiken du vill lyssna på. Och inte mer än någon promilles promille av all musik som gjorts.

Citat:

Det system finns redan. Du kan inte lira DoD:orginal på DoD:Soure.. kräver e ny version. Där många server har punkbuster som stoppar fuskare. Det finns inget uppdämpat behov av TC för detta....

Tänk dig om du skulle anordna en tävling med 1 miljon kr som förstapris över internet. Skulle du verkligen lita på att ingen fuskade till sig den där miljonen?

Punkbuster lär ju dessutom kosta pengar för speltillverkarna samtidigt som det slöar ner, tar minne och kan ses som en våldgästning mot din personliga integritet. Dessutom gillar jag inte när ett företag kan ta sig friheten att stänga av användare helt utan motivering som utvecklarna där tydligen kan göra. Då drabbas man ju dessutom i flera spel. Luktar _väldigt_ illa imho. Med TC så stoppar man själva fusket istället för att försöka stoppa dom som fuskar, en mycket bättre lösning.

Här är förresten vad någon på Wikipedia skrivit om Punkbuster:
"Criticism
Punkbuster is heavily criticised by the players of games that support it, due to the difficult update system that frequently fails to auto-update and forces players to manually update, causing a large degree of frustration with the difficult nature of the program. As well, Punkbuster's worth as an anti-cheater program is debated, its critics claiming that Punkbuster cannot detect the majority of cheats and creates an illusion to many administrators that nobody can be cheating on a Punkbuster protected server and therefore, do not punish a percentage of cheaters that would otherwise be punished."
http://en.wikipedia.org/wiki/PunkBuster

Citat:

Jo, vi har alla sett vad företag kan göra med sitt material (se SonyBMG). Har jag köpt en produkt ska man fan få nyttja den på det sättet man känner för. De företag som inte tycker så kommer bli bojkottade och förmodligen tinna bort i glömska

Exakt min åsikt! Så varför hitta på massa osanningar och domedagsprofetior för att smutskasta en teknik som ändå dör ut om den inte är bra?

Citat:

Det är skillnad på att vara försiktig och stoppa ett övervakarsamhälle, vilket DRM, TC och Pallidum är första steget på

Vänta, måste hämta folie-hatten...

Citat:

För skulle du inte ha blivit det? Du tyckte ju vi andra hade blivit det, eller hur? Håller med det där om virus, hur jävla svårt är det att installera virusskydd och sätta igång autoupdate, skaffa brandvägg, byta browser mm. Ifall folk har så svårt att lära sig en sådan sak så borde de inte ens sitta framför en dator.

Jag tror att de flesta här inte vet vad tekniken innebär eller hur den fungerar och att de heller inte vet hur saker fungerar under ytan idag. Om du vill tro att jag har blivit hjärntvättad av alla positiva artiklar som florerar i överflöd på nätet om detta (om någon har en länk till en sån så blir jag glad!) så är det givetvis fritt fram att tro det.

Sen din åsikt att man inte ska använda en dator om man inte förstår sig på brandväggar, antivirus osv tycker jag är skrattretande.

Permalänk
Avstängd

Finns det ett Problem kommer det också en lösning.
gillar vi inte regeringen så kan man rösta på ett bättre parti kanske?
om vista kommer att ha så många jobbiga säkerhetsfunktioner så ska jag inte ladda hem det utan köra xp så länge:)

virus tycker jag inte regeringen heller ska bry sig om!
det finns brandväggar.

Det är väl inte så många som kommer köpa mer skivor bara för att dom sätter in en massa jobboga piratkopieringsskyd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Har man rent mjöl i påsen så...

Har man rent mjöl i påsen eller ej kvittar det kommer inn massa saker som förstör för open sorce och gratisprogram. Konkuransen från alla andra blir utslagen så det kommer tillslut finnas bara en typ.
Internet ska vara fritt o hyfsat anonymt så man kan föra ut åsikter

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Ruskigt bra skrivet. Har inte läst allt i tråden, men kommer allt det där att vara i vista och utan att man kan stänga av?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

det där kommer aldrig hålla i längden

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp, jag ser inga problem med det i det här fallet. Värre då att argumentera för en sak bara för att man själv tjänar på det på någon annans bekostnad. På samma sätt ser jag en rik människa som argumenterar för vänsteråsikter som "ädlare" än en fattig, eller en fattig som argumenterar för högeråsikter som "ädlare" än en rik just eftersom de själva förlorar på det.

Det här kallas hykleri....

Snip snipp, här e saxen framme o klipper bort en bit.

Dock ser jag fortfarande inte hur vissa har fått idén att allmännheten har någon slags rättighet att lyssna/se/använda upphovsrättsskyddat material. Om du inte går med på villkoren som upphovsrättsinnehavaren sätter upp så gör du inte det och har alltså ingen rätt att ta del av materialet. Sen om man skriker efter frihet i nästa andetag tar iaf inte jag personen seriöst.

Jag har faktiskt för mig att kultor, ÄR en mänsklig rättighet, men du får kolla upp det om du orkar... I dagsläget ingår definitivt, film, och musik, i kultur, det är bara en omdömmesfråga, hurvida spel ingår, eller inte.

Mer klipp med saxen snip snipp

Du ser inte sambandet mellan någon annan som styr vad som är rätt, och fel? det ända som behövs efter att de rullat ut det på bred front, är att USA inför en lagstftning som sär att det MÅSTE vara aktiverat, eftersom EU tycker att i stort sett allt storebror säger är skitbra... gissa själv.

Snip Snipp

Sen din åsikt att man inte ska använda en dator om man inte förstår sig på brandväggar, antivirus osv tycker jag är skrattretande.

Jag antar att du är för körkortsbefriad bilkörning med, eller? Det är bara till att inse, man ska ta eget ansvar, och veta sina begränsningar. Man sitter inte o leker på motorvägen, men inte fan är det elektrifierade staket runt all moterväg för det.

Jag ber om ursäkt för att jag stoppat kommentarerna i citatruten, jag orkade inte klippa / klistra runt allting.

Kaptenperre, nä, i Vista kommer det vara Optin baserat, enligt gällande information.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Engelskan har ett väldigt bra ord för detta "Hypocrisy".

Citat:

Ja, TC skulle onekligen vara ett stort steg att komma till rätta med monopolet. När man slipper ha skivbutiker utan kan ha ett fungerande system över nätet där ingen blir lurad så rasar nog deras affärsmetoder samman som ett korthus.

På vilket sätt skulle TC komma förbi monopolet? Det MS och de stora mediebolagen vill är att du ska nyttja MS nya tjänster som kommer med Media Player 11 i Windows Vista. Där kommer med 100% sannolikhet inte var någon blandning av musiken från indiebolag eller musik från artister utan skivkontrakt från SonyBMG. Det är internet nuvarande uppbyggnad som har börjat bryta ner det. De ny tjänsterna som kommer är företagens sätt att försöka återvinna kontrollen från en utveckling de inte kan kontrollera.

BTW: Ifall du anser att man ska respektera upphovsrättlagen. Hur fan kan du då försvara att du laddar ner något då ovan?

Citat:

Vad spelar det för roll om du tycker det är prisvärt eller inte? En annan skulle ju tycka det var jättebra, för 8 kr per låt får du inte många låtar per månad. Och musik blir faktiskt gammal så visst kommer du ha ett stort arkiv efter 10 år men du har fortfarande inte den musiken du vill lyssna på. Och inte mer än någon promilles promille av all musik som gjorts.

?? Har jag laddat ner musik under 10 år lär man för fan ha något man tycker om att lyssna på. Det är nog det sämsta argumentet du kunde hitta.

Citat:

Tänk dig om du skulle anordna en tävling med 1 miljon kr som förstapris över internet. Skulle du verkligen lita på att ingen fuskade till sig den där miljonen?

Punkbuster lär ju dessutom kosta pengar för speltillverkarna samtidigt som det slöar ner, tar minne och kan ses som en våldgästning mot din personliga integritet. Dessutom gillar jag inte när ett företag kan ta sig friheten att stänga av användare helt utan motivering som utvecklarna där tydligen kan göra. Då drabbas man ju dessutom i flera spel. Luktar _väldigt_ illa imho. Med TC så stoppar man själva fusket istället för att försöka stoppa dom som fuskar, en mycket bättre lösning.

Här är förresten vad någon på Wikipedia skrivit om Punkbuster:
"Criticism
Punkbuster is heavily criticised by the players of games that support it, due to the difficult update system that frequently fails to auto-update and forces players to manually update, causing a large degree of frustration with the difficult nature of the program. As well, Punkbuster's worth as an anti-cheater program is debated, its critics claiming that Punkbuster cannot detect the majority of cheats and creates an illusion to many administrators that nobody can be cheating on a Punkbuster protected server and therefore, do not punish a percentage of cheaters that would otherwise be punished."
http://en.wikipedia.org/wiki/PunkBuster

De har haft flera stora turneringar över internet med priser. Har aldrig hört om något problem med fusk på dessa. Kanske skulle gå in på NKR hemsida och se finalen i BF2 som hölls nyligen

Citat:

Exakt min åsikt! Så varför hitta på massa osanningar och domedagsprofetior för att smutskasta en teknik som ändå dör ut om den inte är bra?

För att tekniken smygg in under andra permisser än vad den är menad till. Hade företagen nu varit så självsäkra att folk verkligen vill ha detta. Varför informerar de då inte bättre om detta. Är de rädda för något kanske?

Citat:

Jag tolkar det som att du inte kan svara på min fråga, eller inte har något att komma med

Citat:

Jag tror att de flesta här inte vet vad tekniken innebär eller hur den fungerar och att de heller inte vet hur saker fungerar under ytan idag. Om du vill tro att jag har blivit hjärntvättad av alla positiva artiklar som florerar i överflöd på nätet om detta (om någon har en länk till en sån så blir jag glad!) så är det givetvis fritt fram att tro det.

Då väljer jag att tro att du är hjärntvättad då

Citat:

Ohh vad gulligt... Jag tycker inte synd om idioter som inte kan sätta sig fem minuter och läsa en jävla manual. Det kvittar om man är karin 14 eller gunnar 95.. Så jävla svårt är det inte..

Btw: vad tyst du blev om r7 ....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Den folkvalda regeringen och riksdagen stifttar lagarna och anger med sina normer och pekpinnar vad som är "rent mjöl i påsen" och dom är valda av folket att göra just detta genom en demokratisk process. Vart fjärde år får folket säga sitt och ingen kan säga annat än att vi har dom politiker vi fötjänar.

Att just regering och riksdag skall bestämma har du och jag valt och har du inte gjorgt det än så får du snart chansen när du får rösträtt, vi lever i en demokrati. så vill du få en ändring till stånd jobba politiskt och agitera för det du tror på gör du det bra så kanske du får flera med dig och då om inte förr kanske det kan bli en förändring.

Men att ifrågasätta en självklarhet och säga att det inlägget är det minst intelligenta du har läst någonstans är en grov överdrift... Då har du inte läst igenom ditt eget inlägg innan du tryckte på knappen "skicka svar"

Är du säker på det ? Jag kan ge dig en aktuel exempel, nämligen trängselskatter i Sthlm. Mellan 60-70% av stockholmarna är emot (enligt i stort sett alla opinionsundersökningar som har gjorts hittils) men TROTS vår sk "demokrati" och "folkets rätt att bestämma" har politiker beslutat att vi SKA spendera 3.8 miljarder kronor på ett sk "försök" !

#1. Vi har äldreomsorgen där folk som har byggt upp detta land ochbetalat skatt i 30-40 år ligger och får liggsår eftersom det finns inte pengar att anställa tillräckligt med personal.
#2. Vi har obehöriga lärare i skolor vilket gör att barn och ungdomar går ut 9 med att knappt kunna skriva.
#3. Arbetslöshet ! Hur många jobbtillfällen hade vi kunnat skapa med dessa miljarder ?
#4. Vården går på knäna ! Kvinnor med bröstcanser hinner DÖ innan deras tur har kommit !

Lägg av mannen, om du tror att politiker bryr sig om vad vi tycker så är det naivt sätt att se på verkligheten. Vi ska ge de våra röster vart 4 år och sen ska vi betala skatt och hålla käft.

PS. Har haft rösträtt i 8 år nu.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Välformulerat och ganska intressant skrivet. Lite domedagskänsla får man ju men det är nog meningen. Men, tillsammans kommer vi konsumenter att åter vända det hela till att "marknaden styr" igen. Hur ska det kunna bli på något annat sätt om vi inte skapar en kommuniststat? Något kommuniststyre vill nog varken M$ eller Intel ha, således kommer de att tvingas lyssna på oss konsumenter. Det är väl ändå vi som rör oss på sådana här ställen som styr inköp av it-relaterade produkter åt familj, släkt och vänner? Det är "vi upplysta" som vänder den utveckling som vi nu ser.

Drog igång en Linuxmaskin som filserver för en tid sedan, den första för mig men det är ett steg i rätt riktning, snart kan jag supporta framtida maskiner med Linux på hos föräldrar osv. Sony får inte en krona mer av mig och alla som känner mig har hört mig informera om hur elaka Sony är, BMG eller inte. Jag lobbar i mitt eget lilla universum. Utan överdrift kan jag styra mina nära och kära till att blåsa exempelvis Sony och M$ på säg 50 000 på en tioårsperiod. Nu är det upp till er att multiplicera själva och räkna lite hur mycket (skada eller nytta beroende på vem som räknar) vi faktiskt kan göra.

Jag får väl skippa Intel också då, jag har varit dem trogen men nackdelarna får aldrig överstiga fördelarna, ut med intel också helt enkelt. Där blev det några tiotusentals kronor till

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

På vilket sätt skulle TC komma förbi monopolet? Det MS och de stora mediebolagen vill är att du ska nyttja MS nya tjänster som kommer med Media Player 11 i Windows Vista. Där kommer med 100% sannolikhet inte var någon blandning av musiken från indiebolag eller musik från artister utan skivkontrakt från SonyBMG. Det är internet nuvarande uppbyggnad som har börjat bryta ner det. De ny tjänsterna som kommer är företagens sätt att försöka återvinna kontrollen från en utveckling de inte kan kontrollera.

Idag så är det näst intill omöjligt för en artist att kunna sälja sin musik i större skala utan att gå via ett av de etablerade skivbolagen. De kontrollerar alla distributionskanaler. Med TC kan vem som helst sälja sin musik, precis som vem som helst kan starta en hemsida idag. Förutsatt att de inte tar en stor licensavgift då.

Citat:

BTW: Ifall du anser att man ska respektera upphovsrättlagen. Hur fan kan du då försvara att du laddar ner något då ovan?

Det kan jag inte. Jag vet att det jag gör är moraliskt förkastligt, men jag är en snyltare.

Citat:

?? Har jag laddat ner musik under 10 år lär man för fan ha något man tycker om att lyssna på. Det är nog det sämsta argumentet du kunde hitta.

Som sagt så spelar det ingen roll vad en enskild person tycker. Jag tror iaf att många skulle gilla den idén. Och dessutom är det bara ett exempel på en affärsmodell som inte går att genomföra idag, men som skulle kunna fungera med TC. Finns säkert tusentals nya idéer att komma på, vi lever i spännande tider!

Citat:

De har haft flera stora turneringar över internet med priser. Har aldrig hört om något problem med fusk på dessa. Kanske skulle gå in på NKR hemsida och se finalen i BF2 som hölls nyligen

Ok, jag skulle iaf vara lite skeptisk. Dessutom ignorerade du alla andra argument i samma fråga. Här kan du väl ändå erkänna att det finns vissa fördelar?

Citat:

Jag tolkar det som att du inte kan svara på min fråga, eller inte har något att komma med

Hur ska jag kunna bemöta ett påstående som du inte har nån källa på utan är taget helt ur luften? Enda sättet du kan ha belägg för ett sånt påstående är om du har en kristallkula med vars hjälp du kan se in i framtiden, och enda sättet för mig att bemöta det är att också ha en sån.

Citat:

Btw: vad tyst du blev om r7 ....

Tja, jag hade tydligen fel. Förstår fortfarande inte affärsmodellen dock. Kanske är det snarare ett experiment än ett långvarigt projekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kdm
Trusted Computing gör mig uppriktigt ledsen och arg. T.S. är inget annat än ett sätt att kontrollera pengar för dom som redan har stora marknadsandelar!
Att vi som användare bara nickar, tackar och "uppgraderar" datorn gör mig besviken, men inte på användarna!
Utan på tillverkarna till dom alternativa tjänsterna.

1998 försökta jag installa Linux Mandrake i min P2 350Mhz, jag kunde inte ens installera en clean boot för att de var så krångligt. Mina tappra försök las ner direkt.
2005 försökta installera SuSE 10 i min nyinköpta laptop....busenkelt, allt startade upp utan problem. Men jag kan fortfarande inte installera programvaror utan att skriva kilometer med kod, när man i windows bara dubbelklickar och följer intrsuktionerna.
Vissa installationer hjälper Yast till att installera men det känns fortfarande enormt datanördigt att få grejor gjort.

Vart vill jag komma med denna lilla harang - jo jag förstår att kunder väljer bort Linux till hemdatorn, de är alldeles för avancerat! Hade dom lagt mer tid på att standardiera och skapa en gemensamm installationsbas för alla linux distar hade linux OS varit betydligt bättre vedertaget hemma i stugorna.

Min sambo sa, Om du får Sims2 med mina expansionspack att fungera under linux, då byter jag gladligen till SuSE.
Så nu sitter jag här med ett "mission impossible"!

Var är alternativen!!!!!!

Eh, testa en annan dist än Suse? T ex debian. apt-get install <program> så är det klart. Inte speciellt svårt...

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk

Anarchy is the only way to go.

Allt det här bygger på kapitalism, människan är "designad" så att man alltid sätter sig själv i första rummet. Det är därför så många hatar kommunismen, den får folket att tänka på ALLA istället för bara sig själv. Tänk efter, om du inte tjänar på det själv, hur ofta gör du det då?

Människor är precis som katter, enda gångerna vi är vänliga mot andra är när vi tror att vi kan tjäna på det.
Människor skilljer sig inte från andra djur, vi använder bara mer avancerade sätt att utnyttja andra. Ibland helt omedvetet.
Någon refererade till The Matrix? Ja, det stämmer det som händer i världen nu. Vi övervakas. Men Mr. Smith har även rätt. Vi är en cancersvulst på jorden.

Det bästa som kan hända är att hela människorasen utrotas. Det är möjligt att jag låter som en psykopat, men det är sant.

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberking
Eh, testa en annan dist än Suse? T ex debian. apt-get install <program> så är det klart. Inte speciellt svårt...

Det är inte svårt för oss som håller på med datorer typ 18 tim om dag, men för "mama-pappa svensson" därute är linux ett svart hål av krångel. Jag måste hålla med Cyberking i att linux MÅSTE bli lättare och standardiserad för att den ska ha en chans mot micro$oft. Och sen detta med att skriva komandon för hand ! Det må vara ett kraftfull sätt att styra ett OS men datanördar utgör typ nån promille av datoranvändare i stort ! Gräv ner komandoraden låååångt ner så att bara nördar hittar den och kom men en enhetlig standard för distar och program. Sen om gränssnitet vill jag inte ens prata om...Missförstå mig inte jag använder linux och har gjort det i 6 år men den är låååååångt ifrån mogen att bli en "mainstream" OS.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Det är inte svårt för oss som håller på med datorer typ 18 tim om dag, men för "mama-pappa svensson" därute är linux ett svart hål av krångel. Jag måste hålla med Cyberking i att linux MÅSTE bli lättare och standardiserad för att den ska ha en chans mot micro$oft. Och sen detta med att skriva komandon för hand ! Det må vara ett kraftfull sätt att styra ett OS men datanördar utgör typ nån promille av datoranvändare i stort ! Gräv ner komandoraden låååångt ner så att bara nördar hittar den och kom men en enhetlig standard för distar och program. Sen om gränssnitet vill jag inte ens prata om...Missförstå mig inte jag använder linux och har gjort det i 6 år men den är låååååångt ifrån mogen att bli en "mainstream" OS.

Det känns lite paradoxalt att göra någon "standard-dist" eftersom en av de stora fördelarna är just valfriheten. Du kan välja vilka paket du ska installera, från vilken tillverkare osv.

Vad som däremot troligen vore en riktigt bra idé är om något företag gör en väldigt "familjevänlig" dist, som är väldigt lätt på alla sätt och där det mesta funkar från start (ubuntu någon?).
Men sen är saken också den att Linux inte är svårare , det är bara annorlunda från Windows!

Och ni som anser att Sweclockers inte skriver "objektivt", borde inte just en stor svensk erkänd hårvarusida som Sweclockersn vara en av de som är MOT ett sådant här förslag?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
*mycke text*

Det beror på att Microsoft har slarvat.

Så man ska förbjuda _alla program_ by default, sen låta varje tillverkare betala till Microsoft för att få sitt program "gokänt", för att kunna sälja det... jo tjena...

Hade världens mest utbredda operativsystem varit bättre gjort från grunden och inte satsat på baklänges säkerhet hela tiden, så hade detta inte behövs.

Vad händer när de första säkerhetsluckorna i dessa system hittas av hackers/crackers? Jo då är vi alla zombies...

Permalänk

Sånt här får mig att verkligen fundera på terrorism...

Undra vad den bästa ej trusted hårdvaran kommer ligga på för pris?
På den så måste man ha nån piratversion av windows eller så får man konvertera till linux.

Nån som kan göra ett hårdkrypterat nätverk (internet) som håller borta de som vill hålla oss borta!

Information ska vara fri!