Krönika: Trusted Computing

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det var en välskriven artikel.

Som många andra redan har sagt: skicka in den till tidningar. Typ DN m .fl.

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

Bra skrivet men se över svenskan. Skicka sen in det med en väldigt bra motivering till DN Debatt, det här behöver nå massan.

Piratpartiet är inte lösningen.

Känner att jag skulle vilja vara en av de där lyckligt ovetande. Hur som helst hur går det med den där andra idén om att starta en hemsida/forum om problemet?

Fan om Opensource försvinner på grund av att "vem som helst kan ändra i programmen."

Jag har inte hunnit lära mig Linux/Unix/OpenBSD/ andra *NIX o.s.v.

Permalänk
Medlem

Fint skrivet men ändå ser jag som oftast en diskussion från en sida. När ska vi se en objektiv uppfattning?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Mycket välskriven krönika, fin film och oerhört skrämmande fakta.

Aja, jag har vant mig vid att ha en hyffsat gammal burk. Så man får väl uppgradera med den sista icke besudlade hårdvaran när man kan. Sen får man helt enkelt leva helt som en outsider i den hårt kontrollerade datorvärlden. Läskigt att en värld som varit så extremt fri nu helt plötsligt ska kontrolleras helt. Låt människor bestämma själva och kom fram med bättre kopieringsskydd istället.

Sen kommer väl förslaget på att alla nyfödda barn ska utrustas med chip för att kunna ta att de kontrolleras. Hugah, nej nu blandas söndagsångesten med nyss lästa krönika. Dags att lägga mig i min än så länge fria säng och sova tills klockan ringer. God natt.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Glömsk

Vill ni ha mer information om Trusted Computing (eller belägg för vad som står i texten) kan jag rekommendera följande länkar:

http://www.intel.com/technology/security/
Intels dokument om La Grande. Väldigt tekniska, men bra att läsa. Rekommenderar speciellt PDF:en "LaGrande Technology Architectural Overview" där man bland annat kan läsa:

Citat:

Sealed storage: Provides for the ability to encrypt and store keys, data or other secrets within hardware on the platform. It does this in such a way that these secrets can only be released (decrypted) to an executing environment that is the same as when the secrets were encrypted.

Effekten av detta är givetvis att om filer spars i en sealed storage kan den bara öppnas med samma program som sparade den, per krönikan.

Citat:

LT supports an optional, verifiable reporting mechanism, called attestation. Attestation permits either the user or, optionally, a remote agent to measure the currently running environment using measurement and reporting mechanisms supported by the TPM. Based upon these reported measurements, the user or remote agent may use this information to decide whether to trust the current platform environment.

For a remote agent, the attestation process involves standard cryptographic methods. A remote agent generates a random value (called a nonce or challenge), and sends it to the system to be tested. At that system, the TPM creates a record containing the nonce and the current PCR values (which represent the currently running domain manager environment). The TPM signs this record with its private key and the signed record is returned to the remote agent, along with the TPM’s public key and credentials. The remote agent may examine the credentials to determine that this public key does; in fact, represent a real TPM, then uses the public key to verify the signature on the record and, then extracts the data from the record. The extracted data may now be checked against various lists to determine if this is an environment acceptable to the remote agent.

Attesting the environment of a local machine to a human user is more challenging, given that most humans cannot perform cryptographic calculations in their heads. There are at least three methods a user may choose from to identify the local machine environment and make a trust decision:
1. Assuming that a system is in its original state (as delivered from an OEM that a user rusts), the user may simply choose to trust this initial configuration. The user would be advised to create a secret (e.g. a favorite phrase or quote) to be sealed to this environment. As long as this secret can be displayed to the user on subsequent boots, the user has confidence that the same environment is running.

En lite tydligare text finns skriven av Electronic Frontier Foundantion, här: http://www.eff.org/Infrastructure/trusted_computing/20031001_...

Om remote attestation:

Citat:

A web site could demand a software attestation from people wishing to read it. If they declined to provide an attestation, the site would refuse to deal with them at all; if the attestation showed that they were using "unapproved" software, the site would likewise decline to interact with them. Only those who could produce a digital certificate proving that their computers' software was satisfactory to the remote site would be permitted to use it. And this certificate could be produced -- in the current TCG scheme of things -- only if its contents were accurate.

Läs gärna hela artikeln, den är läsvärd. Vill ni ha lite mer färgad information än Intels (för Trusted Computing i egenskap av grundare av konceptet) eller Electronic Frontier Foundation (misstänksam till sådant som kan påverka frihet online) så kan jag rekommendera Richard Stallmans kritiska text som finns här: http://www.gnu.org/philosophy/can-you-trust.html Can you trust your computer? TCPA-FAQ:n är rätt bra också, men den har nog alla läst.

----------------------------------------

Okej, det där var om Trusted Computing. Här är lite sajter om man vill läsa mer information om hur skiv- och filmindustrin försöker legalisera Digital Rights Management och förbjuda vissa program som tar sig förbi detta (eller kopieringsskydd):

http://arstechnica.com/news.ars/post/20051218-5797.html
En av många nyheter om den föreslagna "Analog Hole" bill (googla gärna för fler artiklar, Ars Technicas är dock bra):

Citat:

A frightening bit of legislation was introduced to the US House Judiciary Committee on Friday. The Digital Transition Content Security Act of 2005 (PDF) is sponsored by Rep. Jim Sensenbrenner (R-WI) and Rep. John Conyers (D-MI) (PDF) and would close that pesky analog hole that poses such a dire threat to the survival of the music and movie industries. The bill was originally planned for introduction in early November, but was tabled after hearings held by the House Subcomittee on Courts, the Internet, and Intellectual Property.

Calling the ability to convert analog video content to a digital format a "significant technical weakness in content protection," H.R. 4569 would require all consumer electronics video devices manufactured more than 12 months after the DTCSA is passed to be able to detect and obey a "rights signaling system" that would be used to limit how content is viewed and used.

[...]
Once the MPAA and pals have their way, you're going to pay through the nose for even the most basic of Fair Use rights. You're going to pay for the right to rewind and "re-experience" content. The Copy Prohibited Content class, complete with its asinine insta-delete feature is nothing but a back door into attacking what the content industry hates most: your ability to timeshift content.

Samma industrier försöker introducera en lag som tvingar inspelningsapparater att lyda en så kallad Broadcast Flag. Om, exempelvis, ett videokort lyder broadcast flag så innebär det att den som skapat en TV-serie eller liknande kan fixa så att man inte kan spela in del, eller inte kan spola etc. http://en.wikipedia.org/wiki/Broadcast_flag

Citat:

A broadcast flag is a set of status bits (or "flags") sent in the data stream of a digital television program that indicates whether or not it can be recorded, or if there are any restrictions on recorded content. Possible restrictions include inability to save a digital program to a hard disk or other non-volatile storage, inability to make secondary copies of recorded content (in order to share or archive), forceful reduction of quality when recording (such as reducing high-definition video to the resolution of standard TVs), and inability to skip over commercials. In the United States, new television receivers using the ATSC standard were supposed to incorporate this functionality by July 1, 2005, but a federal court struck down the Federal Communications Commission's rule to this effect on May 6. The stated intention of the broadcast flag was to prevent copyright infringement, but many have asserted that broadcast flags interfere with the fair use rights of the viewing public.

Här finns lite information om en lag som heter EUCD som nyligen introducerades i Finland bland annat (det är inte enbart Amerikanerna som har dessa dumma lagar, de kommer hit till norden också, därför krönikan skrevs). EUCD är Europas svar på USA:s lag som heter "DMCA". Ni som läser Slashdot vet nog väldigt mycket om DMCA, ni som inte vet det kan uppdatera era lite snabbt på Wikipedia. EUCD innebär bland annat att vissa program blir förbjudna, exempelvis program som kan användas för att ta sig förbi kopieringsskydd (notera nyckelordet "harmoni" som våra politiker gillar):

http://it.moldova.org/stiri/eng/7865/

Citat:

Ripping copy-protected DVDs is illegal in Finland starting January 1, 2006. [...] The October 25, 2005 legislation adopted by the Finnish Parliament brought the country’s lax copyright laws into harmony with the European Union's Copyright Directive (EUCD.) The new copyright laws are also in line with the Digital Millennium Copyright Act (DMCA.)
The new Finnish copyright law prohibits the circumvention of copy protection technology for personal use and the distribution of such tools.
In addition, the law bans the advertisement of these tools. Simply linking to a page that has DVD ripper downloads from your own site can be considered "advertising."

Det finns fler lagförslag likt dessa (alltså lagar som ska förbjuda datoranvändning på ett visst vis).

Just ja, vi har även en hel del lagförslag i Sverige också:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=538519

Citat:

Nu vill Säpo gå steget längre och kunna läsa allt innehåll i en dator enligt ett nytt förslag, SOU 2005:38: Tillgång till elektronisk kommunikation i brottsutredningar m.m. som ska utöka polisens avlyssningsmöjligheter nu när kommunikation kan ske på andra sätt än med vanliga telefoner.

Ett av de viktigaste punkterna i SOU 2005:38 är "hemlig dataavläsning". Detta innebär att polisen kan avlyssna en dator, läsa all epost skickade, hemsidor besökta och så vidare, ungefär som telefoner kan avlyssnas nu. Detta ska enligt förslagets sammanfattning på regeringens hemsida enbart användas för grov brottslighet, men Datainspektionen (PDF) skriver i sina synpunkter till förslaget att datorer kan avlyssnas även utan misstanke till brott: "Det ska således bli möjligt att undersöka allt informationsinnehåll i enskildas datorer genom att i hemlighet skicka en mjukvara till en dator eller att genom ett fysiskt ingrepp placera en hård- eller mjukvara i en dator, t.ex. vid ett hemligt intrång i en persons bostad eller på dennes arbetsplats. I vissa fall ska åtgärderna inte ens kräva att någon är skäligen misstänkt för brott."

Detta sammanfattas på sida 57 av det nästan 500 sidor långa SOU 2005:38: "Genom att använda hemlig dataavläsning kan de brottsutredande myndigheterna lyckas identifiera en person som skäligen misstänkt för brottsligheten. Av effektivitetsskäl är det därför nödvändigt att hemlig dataavläsning får äga rum även om det saknas en skäligen misstänkt person.".

Läs mer hos Svenska Dagbladet och IDG.

Se även http://copyriot.blogspot.com/2006/01/fackfrbund-krver-extrema... som beskriver hur bland annat svenska Copyswede och Klys vill ändra datorerna eftersom kopiering är möjlig.

Vi har ju även alla förslag på filter (Antipiratbyrån skrev något om ett "fildelningsfilter" för att stoppa fildelning för ett tag sedan, men jag hittar dessvärre inte det uttalandet. Någon som är duktig på att Googla?)

Säg gärna till om något är oklart i krönikan så kan jag skriva lite mer. Ett ämne som detta borde egentligen behandlas mer uttömmande, men tanken med krönikan är mest att skapa en diskussion.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de flesta av er har en alltför ensidigt och trångsynt sätt att se på konceptet som är "Trusted Computing".

Som de så fint förklarar i den snygga filmen som det har länkats till: Konceptet går i princip ut på att "de" avgör vad som är pålitligt eller inte. "De" skyddar dig mot hoten, men du har altså själv ingen möjlihet att påverka detta.

Prova då att se det från en synpunkt tillhörande någon annan än den genomsnittliga datornörden som hänger på sweclockers;

Jag hade för någon dag sedan en kund (jobbar som datortekniker, delvis telefonsupport) som ringde och sa att hon strax efter att ha slagit på sin nya dator fick upp ett meddelande från "Messanger Service" som berättade för henne att hennes nya dator hade massor av registerfel, och att hon skulle gå in på [random spyware-sida] och ladda ner [random spyware] för att fixa problemet.
Hon viste självklart inte vad detta var för något, utan klickade sig till sidan, installerade programmet, och upplevde sedan att hennes dator knappt gick att använda, p.g.a. alla popupps och annat skit som programet hon installerade hade med sig.

Hur ska en sådan människa, som i detta fall var en medelålders dam, veta vad som är pålitligt eller ej?

Tror ni att datortekniken bara tillhör er? Är det någon som överhuvudtaget ens har klämt fram en tanke på vad som eventuellt kunde vara positivt med det här? På villket sätt det faktiskt kan hjälpa den vanliga datoranvändaren att kunna jobba/spela med sin dator utan att ständigt behöva vara orolig?

Jag menar inte att TCPA är något bra, men jag menar heller inte att det är domedagen, som de flesta av er gör, och försöker visa detta genom att påpeka att ni minsann har läst Nineteen Eighty-Four, samt hitta på en massa löjliga scenarion och hänvisa till diverse filmer.

Ang. "krönikan"... Varför inte försöka visa en mer holistisk syn på det hela, istället för att bara påpeka nackdelarna?
Varför inte lägga fram _faktan_ och låta läsarna själva få bilda sig en uppfattning? Nej, såklart, det är ju mycket lättare att bara säga åt dem vad de ska tro.

Jag hoppas verkligen inte att "krönikan" publiceras i några tidningar, utan att dessa istället, i en artikelserie eller liknande, lägger fram konceptet på ett sakligt och lättförståeligt sätt, och låter läsarna själva få avgöra.

Edit: Och Piratpartiet ska jag inte ens gå in på. Visst finns det fån som försöker ge sig in i politiken, men detta tar nog priset.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Tack för en insiktsfull och välskriven artikel. Akta dig för Thomas Bodström bara, jag är rädd att snart får vi nog inte ens skriva om detta. Sverige och västvärlden som ironisk nog var ledande i över 50 år när det gäller mänskliga fri och rättigheter verkar ta till allt grövre metoder för att kontrollera och begränsa sina befolkningars rätt att skriva, tycka och tänka. Metoder som förut fanns bara i diktaturer och i den kommunistiska östblocket. Jag själv är inte etnisk svensk utan kom hit just för att fly från förtrycket bara för att finna att samma sak sker här. Det minsta vi kan göra är att kämpa, vår frihet är i fara och frihet har ingen pris.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Nämen där ser man min tråd av det jag sökte blev en krönika, alltid tyckt att deras film har ett budskap som är nått mer än speciellt. Även bra gjord film.

Permalänk

Jättebra krönika! Sprid den så mycket ni kan!

(Det är ju tack vare att tanten inte fattade som su har ett arbete s.c.s.i. )

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

http://mirror.gadgeeks.com/mirror/tc/TrustedComputing_LAFKON_...

Just den där länken har med Trusted cumputing att göra, slänga upp sånna där på varje dator evenemang etc. Det kanske skulle få folk att vakna och se vart vi är på väg, vår frihet försvinner och ligger mer och mer i politikerna och software programerarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag tycker att de flesta av er har en alltför ensidigt och trångsynt sätt att se på konceptet som är "Trusted Computing".

Som de så fint förklarar i den snygga filmen som det har länkats till: Konceptet går i princip ut på att "de" avgör vad som är pålitligt eller inte. "De" skyddar dig mot hoten, men du har altså själv ingen möjlihet att påverka detta.

Prova då att se det från en synpunkt tillhörande någon annan än den genomsnittliga datornörden som hänger på sweclockers;

Jag hade för någon dag sedan en kund (jobbar som datortekniker, delvis telefonsupport) som ringde och sa att hon strax efter att ha slagit på sin nya dator fick upp ett meddelande från "Messanger Service" som berättade för henne att hennes nya dator hade massor av registerfel, och att hon skulle gå in på [random spyware-sida] och ladda ner [random spyware] för att fixa problemet.
Hon viste självklart inte vad detta var för något, utan klickade sig till sidan, installerade programmet, och upplevde sedan att hennes dator knappt gick att använda, p.g.a. alla popupps och annat skit som programet hon installerade hade med sig.

Hur ska en sådan människa, som i detta fall var en medelålders dam, veta vad som är pålitligt eller ej?

Tror ni att datortekniken bara tillhör er? Är det någon som överhuvudtaget ens har klämt fram en tanke på vad som eventuellt kunde vara positivt med det här? På villket sätt det faktiskt kan hjälpa den vanliga datoranvändaren att kunna jobba/spela med sin dator utan att ständigt behöva vara orolig?

Jag menar inte att TCPA är något bra, men jag menar heller inte att det är domedagen, som de flesta av er gör, och försöker visa detta genom att påpeka att ni minsann har läst Nineteen Eighty-Four, samt hitta på en massa löjliga scenarion och hänvisa till diverse filmer.

Ang. "krönikan"... Varför inte försöka visa en mer holistisk syn på det hela, istället för att bara påpeka nackdelarna?
Varför inte lägga fram _faktan_ och låta läsarna själva få bilda sig en uppfattning? Nej, såklart, det är ju mycket lättare att bara säga åt dem vad de ska tro.

Jag hoppas verkligen inte att "krönikan" publiceras i några tidningar, utan att dessa istället, i en artikelserie eller liknande, lägger fram konceptet på ett sakligt och lättförståeligt sätt, och låter läsarna själva få avgöra.

Edit: Och Piratpartiet ska jag inte ens gå in på. Visst finns det fån som försöker ge sig in i politiken, men detta tar nog priset.

Jag håller med dig till stora delar men problemet är ju att det finns en väldigt stor skara personer som faktiskt vet en hel del om datorer och kan gott och väl själva bedömma vad som är säkert och inte.

Sedan om det kommer börja stiftas lagar som tvingar på mjuk och hårdvaru-tillverkare att lägga in begränsningar etc. i deras produkter så kommer vi genast till problematiken om vem som ska bestämma vad som är säkert och vad som inte är säkert .Kommer drog-positiva sidor anses som "säkert", kommer sidor som teoretiskt beskriver piratkopiering anses vara "säkert", kommer proxys anses om "säkert" med den nya eu-lagstiftningen.

Visst, jag kan föstå mediabolag,mjukvarutillverkare etc att de vill skydda sina produkter, och har faktisk all rätt att göra detta med hjälp av begrännsningar i mjukvaran, men att (om det nu blir så i framtiden) stifta lagar som inte ger konsumenten något annat val än att köpa prudukter som begrännsar kundens användande är helt åt helvete måste jag säga.

Visst, ge konsumenter som INTE VILL behöva tänka möjligheten att skaffa hård och mjukvara som hindrar piratverksamhet, spyware och annat "otyg", men ge då för i helvete oss som faktiskt kan bestämma själva vad vi vill och inte vill ha i våra datorer den möjligheten, annars är vi påväg mot ett mini-"1984" där endast sånt som staten tycker är bra för oss vanliga dödliga är tillåtet. God natt.

Permalänk
Medlem

Som att använda en penna som rapporterar allt man skriver till högre makter.

Eller en telefon som avlyssnas och filtrerar det som för dagen inte passar makthavarna.

Det här kommer att bli en intressant match mellan folket och översittarna. Vinner makten tvingas vi på knä av en aldrig tidigare skådad världsdiktatur.

Snart är internet som media lika mycket övervakat i västvärlden som i dagens kommunistdiktaturer - Kina - NordKorea - Cuba.

Med Echelon är vi redan där sedan något år - men det visste du säkert redan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Jo tack, jag känner också till att program säljs över nätet Shareware har t ex funnits mer än 20 år säkert. Men som jag sa så funkar det inget bra utan det piratkopieras kraftigt. Är väldigt svårt att få till bra kopieringsskydd för nerladdade filer utan att begränsa möjligheten för konsumenten att göra en säkerhetskopia t ex.

Jag har nog aldrig hört någon som köper shareware över nätet och sen sprider det illegalt. 99% av mjukvaran som piratkopieras är sån som folk har köpt eller fixat från butik. FlashFXP är nog det enda jag kan tänka mig, men där har merparten senare köpt en legal kopia. Varför ska man ens begränsa köparens rätt att göra kopior huvudtaget. Har man köpt en produkt ska man få nyttja denna på det settet man känner för. Hade varit kul ifall volvo hade sagt till sina köpare att de inte får låna ut sina bilar till andra eller att de bara hade fått köra med den ett par begränsade timmar.

Citat:

Att lyssna på radio är väldigt olikt att välja själv vad som ska streamas. Radio innehåller dessutom reklam för att finansiera det hela (jag gissar iaf att de nätradio-"stationerna" som inte innehåller reklam är olagliga. SR och motsvarande utländska kanaler undantagna då).

Erhmm.. finns många kanaler så väl statliga som privat som är utan reklam i sändningarna. Hade personligen aldrig fått för mig att lyssna på MixMegapol pga all skitreklam.
Streama kan du göra nu med ifall du vill, finns mycket enkla och lättkonfigurerade tilläggs packet till WinAmp ifall du vill prova.

Citat:

Systemen som finns är inte bra och är _mycket_ krångliga att göra. Reg-nycklar har ingenting med fusk att göra, man kan mycket väl modifiera spelet ändå genom att t ex göra genomskinliga väggar osv osv osv.

Antar att du menar Wallhack, och ja, det blir du bannad för nu också. Du lär aldrig kunna stoppa någon från att modifiera conf filerna till spelen. Hade man försökt göra det på tex Quake hade du inte kunnat få bra fps mätaren eller ändra ljussättning i konsollen. Det är därför som många spel levereras tillsammans med tex punkbuster. Vissa servers kräver att du har det installerat för att du ska kunna spela.

Citat:

Det är inga problem att fuska på DC för den som vet vad han sysslar med. Helt omöjligt att komma åt dessutom, jag skulle kunna fuska i en århundrade utan att någon kom på mig! DC++ (och klienterna som bygger på den antar jag) är ju open source ffs! Dessutom kör ju _väldigt_ många med bandbreddsbegränsare har jag fått uppfattningen av. DRM skulle helt klart kunna göra underverk här.

Verkligen? Antar att du inte har suttit på en privat server på ett tag då. Ska med glädje fixa in dej på en så kan du se hur länge du hade klarat av det. Serverprogram varan är laddade med funktioner idag som upptäcker fusk, dessutom sitter förmodligen en hel drös av op:sen med DCMC-klienter där du kan confa för anomiter i share-size, udda tags, felmatchande rar filer, disconnects, version mis-match mm... Ska vara glad ifall du klara dig 5 min på en seriös server

Citat:

Nej du, DRM är till för att hindra piratkopiering och för att öppna nya möjligheter inom datorbranchen. Om man hade kunnat lita på folk hade aldrig DRM ens varit tilltänkt.

Verkligen? Varför vill man då lägga in begränsning på hur många kopior man får ta?

Citat:

Visst ser jag problem med DRM, det främsta kanske är om företagen som står bakom tekniken inte utnyttjar potentialen hos den genom att t ex ta ut licenskostnader av programvaruutvecklarna. Men jag tror att det kommer ske relativt smidigt, bl a för att flera av företagen som står bakom den tjänar på att sköta det ordentligt. T ex Intel är ju mycket för Open Souce och Linux i många avseenden.

Det är ju precis det som är problemet. Ifall det räcker med att några stora tillverkare väljer att ta ut stora summor i form av licensavgifter. Sen är det kört för OpenSoure utvecklaren nere på gatan. Meningen är ju att det inte ska kosta pengar. Därför är DRM, TC, Palladium och allt annat skit de planerar inget annat än en fiende...

Citat:

Jag har full förståelse för att folk är lite oroliga för den nya tekniken och för folk som vägt fördelar mot nackdelar och kommit fram till att det är negativt. Men ni som inte ser några fördelar alls med DRM tycker jag ska ta och tänka igenom om ni verkligen har en klar bild av vad det är för något och vad det kan användas till eller om ni i själva verket gått på massa propaganda utan att bilda er egen uppfattning. Har ni öht läst några texter som är positivt inställda eller mer neutrala/objektiva?

Enda man hör tala gott om tekniken är till 99% storföretagen, så som MS, film -och musikindutrin. Undrar varför, eller hur? Jag ser då ingen fördel alls med denna tekninken. Dess enda funktionen är att styra in konsumenterna i de banorna som företagen tycker är passande.

Citat:

Edit: Jag kanske ska tillägga att jag verkligen _inte_ är positiv till om man skulle börja lagstifta om att man ska ha DRM och liknande, som det gick lite rykten om att Frankrike funderade på. Det är själva tekniken jag är positiv till, inte att folk ska tvingas använda den.

Att Frankrike skulle lagstifta om detta har jag inte hört, däremot stod det något på Uppsnappat att de hade tillåt viss form av kopiering genom omröstning nu innan nyår.. Ska se ifall jag hittar länk om det...

Permalänk
Medlem

öjden, skicka till stora tidningar omedelbums. familjen svensson behöver veta asap.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Här kommer lite rolig information som jag såg precis innan nyår, haxxar från Uppsnappat.se

Citat:

Fildelning kan bli lagligt i Frankrike
Mats Andersson | 2005-12-29 13:00 | 0 kommentarer

Frankrike kan bli det första landet i vilket en lag som i stort sett tillåter fri nedladdning av upphovsrättsskyddat material för privat bruk från nätet, antas.

Strax före jul antog det franska parlamentet ett tillägg till ett större upphovsrättsförslag, i vilket det föreslås att rätten till kopiering av upphovsrättskyddat material för eget privat bruk ska bevaras och även omfatta material som sprids via webben.

I texten i tillägget till lagförslaget sägs ungefär att: ” Upphovsmän kan inte förbjuda reproduktion av material som skapas i något format och tillhandahålls för enskilt privat bruk via kommunikationstjänster på webben och som inte sprids i någon form av kommersiellt syfte”.

Skivindustrins internationella intresseorganisation, IFPI, uttrycker sto oro över att det franska parlamentet initialt har antagit det aktuella tillägget till den nya upphovsrättslagen. IFPI påpekar dock att det förefaller som om lagförslaget bara tillåter nedladdning men inte uppladdning av upphovsrättsskyddat material.

Nu är det långt ifrån säkert att fransmännen kommer att få tillåtelse att för privat bruk fritt få ladda hem upphovsrättsskyddat material från nätet. Tillägget till lagförslaget måste först antas av en högre juridisk instans inom parlamentet, och det är inte på något sätt säkert att den högre instansen har en lika välvillig inställning till kopiering för privat bruk.

Den amerikanska filmindustrins intresseorganisation, MPAA, betecknar parlamentets antagande av tillägget till lagförslaget som en ”olycklig utveckling”.

Länken till sidan finns här http://www.uppsnappat.se/news!read.jspx?newsID=7938

Finns mer information på http://management.silicon.com/government/0,39024677,39155264,...

Går den lagen igenom där nere så vet jag vilket land jag flyttar till när min utbildning är klar

Permalänk
Medlem

Usch ja.. Har varit emot den här skiten ända sen man hörde talas om den. De kallade det för något annat då, vad kommer jag inte ihåg :P.

Visa signatur

guisepppe @ Xbox Live.
PSN: guisepppe.
Ahriana @ Azjol-Nerub.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guiseppe
Usch ja.. Har varit emot den här skiten ända sen man hörde talas om den. De kallade det för något annat då, vad kommer jag inte ihåg :P.

menar du Palladium?

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Har man rent mjöl i påsen så...

hmm... den som är fri från synd ska kasta första stenen... eller nåt!

en fråga till er alla kanske offtopic. dessa lagar och hinder som gör att vi begår brott när vi laddar ner och kopierar i massor, dom pengar vi lägger på bredband hårdvara osv. där film och skivbolag går miste om pengar måste ju nån annan få dom!? eller har jag fel!

och denna datalagring bara för ha koll på "terrorister" tror att allt är proganda för att sätta skräck i folket för att få mer koll och kunna styra mer och skapa nya marknader nu när kalla kriget är slut....

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
hmm... den som är fri från synd ska kasta första stenen... eller nåt!

en fråga till er alla kanske offtopic. dessa lagar och hinder som gör att vi begår brott när vi laddar ner och kopierar i massor, dom pengar vi lägger på bredband hårdvara osv. där film och skivbolag går miste om pengar måste ju nån annan få dom!? eller har jag fel!

och denna datalagring bara för ha koll på "terrorister" tror att allt är proganda för att sätta skräck i folket för att få mer koll och kunna styra mer och skapa nya marknader nu när kalla kriget är slut....

Det är faktiskt rätt kul... De vill krimminalisera sina egna konsumenter... Jag skulle personligen aldrig gå och köpa en film utan ha sett den först. Ska tillägga att jag köpte filmer för över 5000kr förra året innan någon moralkärring här inne börjar gnälla

Permalänk

judge - det är lite det som är grejen. Det finns INGET som skulle kunna kallas för "stort terroristhot" idag. Men ändå ändras lagar pg. "terrorism"...
Det enda sättet att skydda sig mot terrorism är total kontroll, och det är just det som helt enkelt inte får hända.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Marknadsförings strategi

Utarbetat av Microsoft, Sony samt alla andra snåljåpar.

Hur vill VI ha det?
1. Vi släpper en film på bio olika datum bara så att folk blir sura.
2. Vi väntar ett par månader och tvingar folk att gå på bio så vi kan tjäna mer.
3. Även DVD releasen sker olika så att vissa måste importera.
4. När väl region 2 släpps så släpper vi en dålig release. Vi berättar inte att vi snart släpper en special edition som är 15 min längre.
5. Special edition DVD släpps. Folk måste nu betala en 3:de gång föra samma film eftersom denna är mkt bättre.
6. Extended edition. Nu måste folk betala en 4:de gång.

Ha ha, folk måste betala 4 gånger. Samtidigt sätter vi dit alla som inte vill betala 4:a gånger.

Hur vill KONSUMENTEN ha det?
En film släpps samtidigt på bio samt dvd över hela världen. Lägg ner energi på den första så att det inte behövs special edition etc. Om ni nu kanske inte skulle tjäna lika mycket kanske skådespelararvodena kan sänkas. Va? Ok... Tom Cruise måste visst ha 75 miljoner dollar per film. Attans oxå. Men se det skiter jag i. Jag tänker inte betala hutlösa priser för att filmstjärnor ska tjäna så äckligt med pengar att de måste ha 4 ferrari bilar i varje färg. Hederligt folk rånas av dessa samvetslösa företag bara för att någon nångång satte trenden att skådisar är värda miljoners miljoner. Vad fan är det? Arbetare sliter dag ut och dag in för 70 spänn i timmen. Bygger bilar, räddar liv på sjukhus etc etc. Sen ska skådisarna ha 90 miljoner för en film. Denna film måste sen, tack vare detta, generera så mkt pengar att dessa arbetare får betala hutlösa priser. De som sen inte har råd utan laddar ner en film jagas som förbrytare och stäms på ännu mer pengar. Jag såg beräkningen som RIAA och de andra gjorde där de beräknade hur mycket som de "förlorat" på piratkopiering. Helt otroligt. Tror de verkligen att de som laddar ner hade köpt allt de som de laddat ner ifall de ej kunnat laddda ner det? Är de helt VANSINNIGA? Nej de har inte förlorat i närheten av vad de påstår. Dessutom nämner de inte allt de tjänat på att ha denna enorma "preview" som internet är. Jag samlar på DVD. Jag har nästan 1000 original DVD. 300 Hade jag lätt aldrig köpt om jag ej haft chansen att först ladda ner och kolla. Sen går de och gråter om upphovsrätt etc etc för att göra politikers och andra mindre vetande oroliga. Fy fan, jagar stackars arbetare som om de vore simpla förbrytare. Att de inte skäms.

Och hallå, det är inte precis som att de svälter. Nej vad det handlar om är att det svider så in i helvete i ögonen på dessa männsikor att andra kan kolla på deras "alster" gratis. Även om de inte förlorar ett rött öre står de inte ut med detta. De hade hellre stängt ner hela internet än låtit en stackars ensamstående mamma, som inte har pengar, ladda ner nalle puh till sin dotters födelsedag. Bara så att de själva kan simma i pengar.

Och sen tvingar de tonåringar ge halva sitt barnbidrag för en skit CD som innehåller En bra låt och 14 utfyllnadslåtar. Jag vill inte köpa en cd för 200 spänn där bara en låt är bra. Jag vill kunna köpa EN låt för ett bra pris.

slutsats

Aja, vad konsumenten vill skiter vi i. Vi har tillräckligt med pengar för att kunna stifta våra egna lagar. Så nu gör vi så här:

1. Vi inleder en löjlig mass-jakt på piratkopierare. Vi stämmer 11 åringar på miljoner för att skrämma. Vi ger oss på privatpersoner. Vi ger oss på internetleverantörer. Och vi sätter press på hela länder att instifta lagar som gynnar oss. Vi bekämpar yttrandefriheten och hela internet. Vi bygger hårdvara och tillverkar software som är så kontrollerat att allt material måste vara vårt för att skiten ska funka. Som en extra bonus gör vi det omöjligt för alla andra programerare att komma med program. De som ändå vill skriva får köpa svindyra licenser av oss så att även de till slut förvandlas till vinstdrivande kapitalister. Alla inovativa programerare som för utveckligen frammåt stoppas effektivt eftersom de gör program som är bättre än våra. Super. Sen släpper vi nya verisioner av våra skitprogram med minimala förändringar. Dock gör vi så att de gamla verisionerna slutar fungera när en ny kommer. Så kunden får glatt betala om och om igen för i stort sett samma skit.

Och vi kränger samma film 4:a gånger. Vi säljer CD skivor, som kostar 2 spänn att tillverka, för 150 kronor. Vi rånar småbarnsfamiljer, arbetare, ungdomar och alla andra på alla deras pengar så att filmskådisar, musikers och VI kan bli snuskigt rika.

OCh tänk, det enda vi behöver göra är att snyfta upphovsrätt och piratkopiering så sköter typer som bodström och EU resten. Sen viftar vi med pengarna åt hårdvarutillverkarna så är saken biff.

Det är konstigt det här. Det är VI arbetare, ungdomar, familjer, barn, kvinnor, män etc etc som stjäl och piratkopierar. Det är vi som är bovarna. Ändå så är det vi som blir fattigare och de som blir rikare. Det är jag som cyklar till jobb och madonna som har fyra flygplan. Ändå så jagar de oss som förbrytare. Med all denna uppståndelse så kunde man nästan tro att artisterna svälter. Konstigt nog så gör de inte det. De tjänar mer än nånsin. Men ändå stämmer de folk. Jagar folk. Lurar folk.

HUR FAN MYCKET PENGAR VILL DOM HA?

Usch fy faaaaan!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Medlem

·€ra•Ðiaz· : Väl talat (skrivet).

Läskigt hur pass enkelspåriga många företag är egentligen :/ Visst, "alla" vill väl ha så mycket pengar som möjligt, men varför inte jämna ut det istället? Istället för att en enda filmstjärna ska ha så mycket, ge honom en hundradel av det där (fortfarande mer än tillräckligt för att klara sig 3-4 år) och skänk resten till hemlösa och forskning istället, det skulle ge så mycket mer för alla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Har man rent mjöl i påsen så...

Stackare.

Kan du förklara för mig och resten vad är "rent mjöl i påsen" ? Och vem ska bestämma vem får ha den ? Mjölet och påsen alltså ? Och varför ska just de/den bestämma det ?
Din inlägg måste vara den minst inteligenta jag någonsin har läst NÅNSTANS. Och på internet finns det dumma saker men som sagt din tar priset.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

När trusted computing var i planeringsfasten för ett par år sedan stog det på alla motstånds hemsidor att det skulle gå att stänga av Trusted Computing. Det skulle skapa två världar på internet. En "Underground" sida, och en säker Trusted Computing stödd sida. (Jag tror det tänker bli tvärt om. Alla hackers tänker alltid försöka förstöra det som majoriteten använder.)

Tänker det fortfarande gå att stänga av Trusted Computing, eller är det bara gamla lögner?

Visa signatur

heh..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deru
När trusted computing var i planeringsfasten för ett par år sedan stog det på alla motstånds hemsidor att det skulle gå att stänga av Trusted Computing. Det skulle skapa två världar på internet. En "Underground" sida, och en säker Trusted Computing stödd sida. (Jag tror det tänker bli tvärt om. Alla hackers tänker alltid försöka förstöra det som majoriteten använder.)

Tänker det fortfarande gå att stänga av Trusted Computing, eller är det bara gamla lögner?

Glöm det. Det kommer inte kunna stängas av.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deru

Det kommer bli som med alla andra inställningar i Windows.
Du kan köra med hög säkerhet eller låg.

Det enda man inte kan göra är att köra köpfilm på en dator som har inaktiverat TC.

Jordens undergång vill jag inte kalla det, det är inte underbart men inte hemskt heller.

Folk överdriver...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
judge - det är lite det som är grejen. Det finns INGET som skulle kunna kallas för "stort terroristhot" idag. Men ändå ändras lagar pg. "terrorism"...
Det enda sättet att skydda sig mot terrorism är total kontroll, och det är just det som helt enkelt inte får hända.

nej det stämmer! en sak skulle politikerna gjort från början alltså om man velat slippa terrorister! helt enkelt gjort som kina aldrig låtit nån komma inför gränserna och fixa en handelsstad som hong kong!

det finns ingen enkel väg o slippa "olje terroristerna"(vi kallar dom det fast dom egentligen är motståndsrörelse!)

fast ska vi leva i en lyx som vi gör så får vi tydligen offra en del...

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

men dom kommer alrig lyckas! vi måste göra motstånd , det kommer alltid komma "piratprogram" och sätt att låsa upp hårdvaran..

Permalänk
Medlem

hoppas bara att viritualisering funkar bra så att man kan ändra till ett annat operativ så fort man känner för det.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Stackare.

Kan du förklara för mig och resten vad är "rent mjöl i påsen" ? Och vem ska bestämma vem får ha den ? Mjölet och påsen alltså ? Och varför ska just de/den bestämma det ?
Din inlägg måste vara den minst inteligenta jag någonsin har läst NÅNSTANS. Och på internet finns det dumma saker men som sagt din tar priset.

Den folkvalda regeringen och riksdagen stifttar lagarna och anger med sina normer och pekpinnar vad som är "rent mjöl i påsen" och dom är valda av folket att göra just detta genom en demokratisk process. Vart fjärde år får folket säga sitt och ingen kan säga annat än att vi har dom politiker vi fötjänar.

Att just regering och riksdag skall bestämma har du och jag valt och har du inte gjorgt det än så får du snart chansen när du får rösträtt, vi lever i en demokrati. så vill du få en ändring till stånd jobba politiskt och agitera för det du tror på gör du det bra så kanske du får flera med dig och då om inte förr kanske det kan bli en förändring.

Men att ifrågasätta en självklarhet och säga att det inlägget är det minst intelligenta du har läst någonstans är en grov överdrift... Då har du inte läst igenom ditt eget inlägg innan du tryckte på knappen "skicka svar"

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.