Permalänk

Feedbacktråd till "minikyl"

Feedback till mitt minikyl:s bygge.

Här byggs det en minikyl avsedd för Redbull.

Projektlogg:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52964...

Visa signatur

Jerkowich

Permalänk
Medlem

Blir nog bra ska du se

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

ska det inte bli minusgrader av en pelt :S?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Vi får se vad det blir för grader när ja väl byggt in den. Fast ja o brorsan mätte upp på vilken grad då redbull smakar bäst. Och JA det finns faktiskt en temp där den e godast.
O den var runt 7-8 grader.... Får väl se hur man löser det sen me någon sort temp-reglering.

Visa signatur

Jerkowich

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
ska det inte bli minusgrader av en pelt :S?

En peltier flyttar bara värme energin från ena sidan till den andra, å har man inte en tillräkligt kraftig peltier så behöver det inte bli minusgrader. Det har också å göra med hur varmt det är på den varma sidan.

Visa signatur

[Speldator - Vattenkyld] A64 3700+ @ 2,75Ghz, LP NF4 Ultra-DR, Crucial HyperX 500Mhz@550Mhz 2048MB RAM, 7800GTX@500/1350, Raptor 2*36GB
[Laptop] AMD64 3000+, 512MB RAM, 60GB HDD, GF4 420 32Mb, 15,4" TFT
[Server] Cel 2,4Ghz, 512MB minne, 370GB + 3 datorer till :)

Permalänk

det va säkert kallare än 8 grader... vi hade en mätgrej som vi lade i kylflänsen på kalla sidan... ska bli intressant när den kalla sidan är inbyggt i ett litet utrymme

Permalänk

Jag har 8,9grader i min minikyl det ryms 10st 33cl burkar i den:D

Permalänk

Hmm.... 10 st burkar....hehe.....Tar en stund att kyla ner då antar ja.
O ja hade ju 8.9 grader me flänsen liggandes under en handduk bara. Så den spännande frågan e ju hur mycket mer man får ner den när den e inbyggd i lådan.

Visa signatur

Jerkowich

Permalänk
Medlem

Jag hade 5+ när la en termometer på min kalla fläns till min mini-kyl, det ska snart byggas låda och läggas upp bilder

Visa signatur

"Angels banished from heaven has no choice but to become demons"

Permalänk

jag har 2st 89w kylelement så tar inte allt för länge:) fast kör dom bara på 5v men ändå ska kanske fixa vätskekylning och köra dom på 12

Permalänk

Loggen uppdaterad med bilder och info.

Visa signatur

Jerkowich

Permalänk
Medlem

Såg riktigt fint ut. Den såg ut att kunna passa bra i några 5,25" platser innan situnderlaget kom på

Får lust att bygga något liknande själv

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk

jag hade garanterat minusgrader på min pelt när jag testade.. vart ju is på den så
blir nog fint till slut

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk
Medlem

Den stilrenaste hemgjorda minikylen hittils! GJ!

Permalänk
Medlem

Tja, lånar tråden lite, hoppas du inte misstycker

Har börjat beställa material till mitt eget mini-kyls bygge och har egentligen bara en sak kvar att beställa, aluminium till inner- och ytterhölje. Kan nämligen inte bestämma mig för hur stor kylen ska vara, tänker främst på tiden det tar att få kylen kall samt objekten i den. Den kommer kylas av en pelt på 130-170W och kommer ha en hylla, alltså kan man ställa burkar i botten (50cl) och på hyllan (33cl).

Vad är rimligast, en på 30x30x38 (L B H) som rymmer 4x4burkar på varje plan eller en på 23x23x38 (LBH) som rymmer 3x3burkar på varje plan? Eller till och med kanske ännu mindre? Vet att det sitter ett par st där ute på färdiga mini-kylar... Hur mycket rymmer dom, hur lång tid tar det innan innehållet är kallt och hur kallt är det då?

Snyggt bygge förresten, ungefär den bilden jag har av mitt eget i huvudet

/Tack på förhand, Emil

Permalänk

Projektet har lugnat ner sig lite under julen nu, men bygger just nu på träfronten som ja har lyckats paja 2 ggr. O har fortfarande inte fått tummen ur r_ven att fixa ner digitalkameran o ta lite nya bilder. Men ska ner på måndag o spendera lite tid där. Då blir de lite uppdateringar.

Visa signatur

Jerkowich

Permalänk

Hörrudu!! nu är det dags för lite uppdates

Permalänk

Hehe.... Sitter o pular som f_n med lite kyliga problem.
Får nämligen inte ner tempen under 5 grader på flänsen, ändå så har ja rumstemp (ca 22-23 grader) på den varma sidan. Någon som har några bra tips?? Börjar få lite gråa hår. Har testat o kört den både på 12 och 5 volt utan skillnad. Det borde ju iallafall vara några minus på kalla sidan.

Visa signatur

Jerkowich

Permalänk

Ser fint ut *Tumme upp*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jerkowich
Hehe.... Sitter o pular som f_n med lite kyliga problem.
Får nämligen inte ner tempen under 5 grader på flänsen, ändå så har ja rumstemp (ca 22-23 grader) på den varma sidan. Någon som har några bra tips?? Börjar få lite gråa hår. Har testat o kört den både på 12 och 5 volt utan skillnad. Det borde ju iallafall vara några minus på kalla sidan.

När jag för första gången provkörde min mini-kyl så fick jag inte mer än 7-8 grader på kalla sidan.
Har för mig att jag läste någonstans att man ska ha rätt så högt tryck på peltiern, alltså gänga fast allt hårt och sen spänna så mycket man vågar. Nu när allt sitter som det ska och med vettig isolering mellan varma och kalla sidan (just runt peltiern alltså) så kommer jag ner till -3 grader.

Sen är det ju risk för att det blir "termisk kortslutning" om man gängar flänsarna i varandra, dvs att bultarna överför värme/kyla till den andra sidan vilket kringår peltierns funktion, att flytta värme från ena sidan till den andra.

Kolla även så att du har lagom med kylpasta så att du har god kontakt mellan alla delar, kanske det som spökar om du inte ser någon skillnad mellan 5V och 12V.

Aja, hoppas det löser sig! MVH