Permalänk

köpråd - under 2 kg.

Tjena!

är på jakt efter en ny laptop och vill att den ska greja följande kriterier:

1.väga under 2 kg
2. klara av de flesta modernare spelen
3. ha en hyfsad batteritid i jämförelse med andra laptops (antar att det är någonstans runt 3 timmar?)
4. vara en schysst dator i övrigt som jag kan ha några år utan att skämmas

prisbild: max 15 000 ink. moms

några förslag?

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=AC5512WLMI

Tyvärr så väger den 3kg , men annars väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xaajteD
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=AC5512WLMI

Tyvärr så väger den 3kg , men annars väldigt bra.

Vad har den med hans kriterier att göra?

Under 2KG...
En Dell Latitude X1 och IBM X41 är de jag kan komma på rakt såhär. Men sedan finns finns det säkert någon från HP också som väger under 2KG.

Min Powerbook väger 2.1KG... Och det ryktas om att på tisdag kommer det nya lättare macar... 13.3" och 12" iBook.

Permalänk
Medlem

Svårt att kombinera litenhet, bra grafikkort och lång batteritid.

Mitt tips går till Asus W3V-serien.
2 kg
ATI X600 128 MB
14" skärm
Möjlighet att plocka ut optiska enheten och sätta in extra batteri = dubbel driftstid.
Ingår optisk mus och väska i priset.

Kanske några hundralappar över din budget (har inte kikat på Pricerunner och Prisjakt vad de ligger på), men kolla upp dem, vettja.
Asus produktblad med rek. priser
Asus W3V

Permalänk
Medlem

´Som sidde sa så kommer det eventuelt nya macar, ärdet kanske ett alternativ?

EDIT: Sorry missade spel kriteriet.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Kan en mac fylla hans spelbehov?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berkan
Kan en mac fylla hans spelbehov?

Nya macarna kommer ha en intelcpu... Så antagligen kommer han kunna köra wintendo om han vill det
Samt att wine kommer nog portas rätt. darwine finns ju redan för win32 ppc applikationer. så win32 x86 borde inte vara några problem.

Permalänk

Macarna kommer nog antagligen inte ha speciellt mycket bättre grafikkort än de PC varianterna.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

bra garfikkort kommer alltid till kostnad av batteritid, ingen mer som ser den kopplingen? bästa du kan få tror jag är ett x600 och det är på ibm Z60T/M burkarna... och de är inte speciellt lätta men de har bra batteritid iaf...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Vänta någon vecka på att fler datorer har Core Duo. Dessa är dual core, drar mindre än Pentium M (bättre batteritid alltså) och ger bättre prestanda.

Permalänk

Vad skulle ni rekomendera för trevlig dator om vi har kvar gränsen på två kilo, men den kommer inte att användas till spel primärt, och priset är fritt.
Dock gärna så lång batteritid som möjligt.
Det måste vara en pc.

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Hedersmedlem

Sony VAIO TX-serien i så fall

EDIT: Kan ju tillägga att TX2 inte är långt borta. Vad jag vet kan man bara köpa TX1 nu. Men den är väldigt fin den med! Fast har du tid att vänta så är TX2 något att satsa på

Permalänk
Medlem

lenovo t42/t43. underbara burkar att leva med.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Står på nyheter om några Macar som kommit, man blev ju sugen! X1600 grafikkort i dem med! Fast prisen på dem var ju lite dyra.

Visa signatur

-| C2D E6300 @ 2.5ghz | Gigabyte Ga-945P- S3 | 1024mb Corsair TwinX2 6400 | Hiper 530 530w | Sapphire x1900xt @ 685/820 | 19" Samsung Syncmaster 940BF 2ms | 250gb Sata2 Seagate NL 7200rpm | Hiper Alu tangentbord | Zen v plus 2gb |-

Permalänk

Hur lång tid kan det ta till TX2 kommer?

Jag tittade på TXen nu, och det ser verkligen ut som en kul liten sak. Men är den inte för liten? är inte tangentbordet jobbigt att skriva på?

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

Jag undrar också när TX2 kommer.

Såg även att det dykt upp en ny röd LG LW20, kanske kan va nåt http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010088840

Visa signatur

[size="1"].sig[/size]

Permalänk

Celeron

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

nån som vet den stora skillnaden på Tx2 ??? o tx1??

tx2 ska dyka upp i mitten på februari enligt va jag hört.. e europa o sverige

Visa signatur

I7 2600K @4450 16gb @1666 ,Gainward Good 2* Gtx 580 Sli , Corsair AX850w , Nzxt H2, Benq XL2410T

Permalänk

Det ska bli intresant att se Tx2, men jag hoppas faktiskt på att den inte blir mindre, möjligtsvis smalare. Någon som har testat TXans tgb? är datorn för liten

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

Har en tx1 själv, måste säga att den är underbar.. Skillnad mellan tx1 och tx2 är väl att tx2 har en 80gb HDD medan TX1 har en 60GBHDD, den största skillnad är väl det,
Den andra skillnad är väl att TX1 har eng winxp medan Tx2 kör med SveXp.
Fördel är ju att man kan titta på DVD, foto, utan att starta WIn, med Vaio Zone.. :). den kostar dock...

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem

kommer inte VGN-TX2 vara byggd med den nya Core Duo..??

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk

Det intressanta med TX2 ar val att den kommer ha passiv kylning. Kan vara skont att slippa de annars sa irriterande flaktljuden som laptops (in general) producerar. Man far val bara hoppas att det inte blir problem med varmen utan att de har lost det pa ett bra satt. (hur?)
Ni far ursakta avsaknandet av de tre bokstaverna jag inte kan skriva...

Tankte ge er en kalla sa ni inte tror jag ar en hycklare:
http://www.sony-europe.com/PageView.do?section=en_EU_Press&pr...

Visa signatur

Asus Maximus VIII Impact
Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz
EVGA GeForce GTX 1080 SC Gaming ACX 3.0
Kingston HyperX Predator DDR4 PC26600/3333MHz CL16 2x8GB
Intel 730 Series 2.5" SSD 480GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .di
kommer inte VGN-TX2 vara byggd med den nya Core Duo..??

nix.. det enda som skiljer är hårrdisken, i övrigt är det exakt samma, utseende osv

ang kylningen ska det bli kul o se, personligen tror jag den kommer bli väldigt varm

Permalänk
Medlem

den kostar dock. smakar det så kostar det...

Visa signatur

------------

Permalänk

Kaz, tycker du att det är svårt att skriva på tangentbordet?

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Nya macarna kommer ha en intelcpu... Så antagligen kommer han kunna köra wintendo om han vill det
Samt att wine kommer nog portas rätt. darwine finns ju redan för win32 ppc applikationer. så win32 x86 borde inte vara några problem.

...och alla vet ju att alla spel fungerar med fin prestanda och utan ett massa pill i Wine
Visst finns det en del spel "naitive" till Mac, men frågan är hur många av dessa som kommer att portas till x86.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosa Rebell
Kaz, tycker du att det är svårt att skriva på tangentbordet?

Inte var jag har märkt, kan bero på att jag har små händer :P. har en FujitsuSimens Celsius C210 också. måste säga att Vaio är mkt med smidigare, kan bära med sig när som helst, efter som den knappt väger nåt.. Sen har ju den överlägset Skärm om man jämför med min andra..

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
...och alla vet ju att alla spel fungerar med fin prestanda och utan ett massa pill i Wine
Visst finns det en del spel "naitive" till Mac, men frågan är hur många av dessa som kommer att portas till x86.

Sen skulle väll Vista gå o köra på de nya macarna?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Någon som har erfarenheter om Sony Vaio SZ?

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrisotto
Det intressanta med TX2 ar val att den kommer ha passiv kylning. Kan vara skont att slippa de annars sa irriterande flaktljuden som laptops (in general) producerar. Man far val bara hoppas att det inte blir problem med varmen utan att de har lost det pa ett bra satt. (hur?)
Ni far ursakta avsaknandet av de tre bokstaverna jag inte kan skriva...

Tankte ge er en kalla sa ni inte tror jag ar en hycklare:
http://www.sony-europe.com/PageView.do?section=en_EU_Press&pr...

Kommer du sitta ute varma sommardagar välj hellre en modell med fläkt, blir väldigt hett undet skalet.