Lösning till er som köpt billiga 1024 High-dens. minnen på ebay!!!!!

Permalänk
Medlem

Nån som har 2GB sådana som kan kolla hur pass bra dom är?

Går ju att köra läs/skriv hastighet etc med everest etc.

Får man se, kanske byter ut Corsair minnena.

Visa signatur
Permalänk

catchmeifucan: Jo, för det känns lite som att sminka om en nissan micra till en lastbil och sen tro att den klarar av att lasta lika mycket som en lastbil.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk

hehe, men jag har ingen nytta av en lastbil! Skämt åsido, jag har fått mina minnen idag, väntar bara på grafikkortet mitt så får vi se vad minnena kan göra. Förresten mycket snabb leverans. Betalade i torsdags, skickades i fredags och fick dem idag.

Permalänk
Medlem

Jag fick mina med, liggande i ett jävla kuver, det är ett under att de inte brytits av. kuveret kostade $1.60 för honom att skicka och jag betalade honom GBP15.00 för det, vilket skämt.

Det är NCP-chips, var det de som inte gick att programera om?

Det fungerar inte med mitt nForce2 heller.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk

NCP-chips är okej annars, dom har funnits i många år.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Som tur var fungerade de direkt till mitt Asrock. 1T är ju som vanligt att bara glömma till det här skitmoderkortet, men de går fint i 195mhz DC 2,5-3-3-8 2T på 2,6V. 198mhz blir det 140 fel i test 5 i memtest, vid 200mhz är det endast 19224 fel i test 5. Förmodligen är det minneskontrollern/moderkortet som felar, för högre spänning hjälper inte.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Får du ut 1024 mb direkt då apanove? Eller har du redan "bränt" dom?

Permalänk

jag testade precis mina minnen och är lite fundersam. Det första kortet verkar fungera. Under fliken "SPD" i cpuz så visar den bara 4mbytes, men kollar jag under fliken "Memory" så visar den 1024Mb (när jag kör med en sticka). Även om jag klickar på "Den här datorn"/"Egenskaper" så visar den 1GB.

Problemet uppstår när jag testar den andra stickan. Då tjuter bara datorn (en lång och två korta signaler). Oavsett om jag kör den stickan ensam eller med den andra, oavsett vilken slot jag sätter den i. Indikerar inte det att minnet är trasigt? Får ingen bild eller något. Inte ens POST dyker upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rufio
Får du ut 1024 mb direkt då apanove? Eller har du redan "bränt" dom?

Direkt.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk

jag fick oxå ut 1024mb direkt utav den ena, men den andra verkar defekt (se tidigare inlägg)

edit: nu har jag skickat tillbaka det andra minnet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
jag fick oxå ut 1024mb direkt utav den ena, men den andra verkar defekt (se tidigare inlägg)

edit: nu har jag skickat tillbaka det andra minnet.

exakt vilka minnen var det du köpte? ..vi har ju i princip samma chipset och det står exakt samma sak om vilka minnen man inte får ha i manualen

Permalänk

Men jag vill fortfarande veta om det faktiskt går att addressera 1GB per sticka ;p

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte säker, men kommer inte systemet försöka adressera 1GB minne om den tror att det sitter 1GB minne i datorn? I så fall är det ju bara att starta några tunga program och se om datorn fortfarande fungerar när den börjar swappa.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk

catchmeifucan: Skulle du kunna vara en pärla och verifiera att du kan addressera hela stickan?

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

De lär ju fungera eftersom de säljs som 1gb minnen till vissa moderkort, men på de som det inte fungerar till måste man ändra själv så att de adresseras som 1gb. Men det skulle ändå vara skönt om nån av er som ha rdem kollade så att de verkligen är 1gb.

Permalänk

hur kollar jag det då?

Permalänk
Medlem

här är en minnestestare för windows.
den kan bara adressera 1 GB, så du får plocka ur och köra en sticka i taget

http://hcidesign.com/memtest/

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk

har beställt två stycken (dom för 26 GBP) återkommer med resultat när jag fått dom. skulle ni som har köpt dessa minnen kunna skriva vad ni fick för chip?

Permalänk
Medlem

hur går det för er? funkar de som de ska?

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk

Vill också veta av nån som testat att det är 1gb/sticka och inte bara står det. Fast eftersom de kan vara 1gb stora på vissa moderkort så borde de iofs vara 1gb efter den här ändringen. Men nån får hemskt gjärna kolla det. tar ju bara ett par minuter.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Vill också veta av nån som testat att det är 1gb/sticka och inte bara står det. Fast eftersom de kan vara 1gb stora på vissa moderkort så borde de iofs vara 1gb efter den här ändringen. Men nån får hemskt gjärna kolla det. tar ju bara ett par minuter.

Nå, hur går det boys and girls. Vill också ha svar på denna fråga. Sneglar lite på modd_king.
EDIT: såg att dom har samsung minnen för 28 GBP

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem

hmm.. det kanske är så att datorerna har slutat fungera för alla som köpt dessa minnen. ingen av dem svarar ju i alla fall

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk

haha de var dagens ;D

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har kört memtest86+ i 2 dygn (då jag misstänkte minnena när en hd blev korrupt, men dom gick igenom utan ett enda fel ) och den testar alla 2048 mb minne
Så det är väl svar på frågan, ja du får verkligen ut all kapacitet, inte bara nåt som står. Dessutom funkar dom utan problem för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rufio
Jag har kört memtest86+ i 2 dygn (då jag misstänkte minnena när en hd blev korrupt, men dom gick igenom utan ett enda fel ) och den testar alla 2048 mb minne
Så det är väl svar på frågan, ja du får verkligen ut all kapacitet, inte bara nåt som står. Dessutom funkar dom utan problem för mig.

pöörfeckt! ett par sådana kommer nog vara på ingång snart. om jag bara får tummen ur och börjar tjäna lite pengar o_O fattig student som jag är.

några som har minnena på ett nf2-system och upplever några problem?

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

De botar inte ens på NF2

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
De botar inte ens på NF2

rackarns. bootar de på nf2 efter modifikation då? skulle verkligen behöva lite extra minne i burken. 512MB börjar kännas ganska torrt.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt det här om jag ska vara ärlig... Snackades om det tidigare i tråden, men inget vettigt svar.
Är det inte hårdvaran som gör att det inte funkar? (att moderkortet (chipset) inte klarar av att läsa HD minnen)
Om det nu bara är en enkel omprogrammering, varför är det inte gjort från början?

Permalänk
Medlem

Därför att det igenligen är ett "fulhack" där man lurar datorn att tro något annat.
Eller har jag fel?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

klarar de av 1t? ifall det gör de så ska jag köpa ett par av dessa.. men måste få reda på om det är 1t eller 2t