Är en HD-tv utan hdmi(fast dvi)-ingång något att ha?

Permalänk
Medlem

Är en HD-tv utan hdmi(fast dvi)-ingång något att ha?

Hej!

Jag funderar på att köpa en Grundig Vision 32 tums tv. Den kommer kosta runt 14000 - 15000 där jag funderar på att köpa den (power). Fast... den har inte hdmi utan DVI, och jag är rädd att om några år då HD-DVD/blueray-spelare komma komma att jag inte komma kunna se i HD-kvalite på min HD-tv. Så jag undrar.. tror ni att nästagenerationspelare kommer stöda DVI? Finns det någon annan TV ni rekomenderar i samma prisklass?

Om någon har något annat intressant att säga om Grundig Vision 32 får de gärna säga de också, har inte hittat några recesioner på nätet.

Tack..

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk

Om den har HDCP på DVI-ingången kommer det gå bra, annars är den helt värdelös. Finns massvis av apparater i den storleken för dom pengarna, Samsung har väl nåra bra.

Permalänk
Medlem

k, tack, men vad är HDCP?

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Medlem

Kopieringsskydd. Dom flesta TV och DVD's kör idag med HDCP signaler.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Om jag då köper en TV utan HDCP (fast hdmi om det skulle behövas), kommer det betyda att jag inte kommer kunna koppla in framtida hddvd/blueray-spelare för att de kräver att man har HDCP-skydd? Om TV4 börjar sända vissa program i HDTV format te x. skulle de sända med HDCP-skydd då? Skulle jag behöva en TV med HDCP stöd för att kunna se på de programmen?

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Medlem

Ja du kan ej ansluta en HDCP spelare till en icke HDCP TV och Blueray/HD-DVD kommer med all säkerhet köra HDCP.

Sändningar är ej i HDCP bara signalen mellan DVD spelaren och tv.

Tror inte ens du kan få tag i en HDMI TV utan HDCP faktiskt ,finns bara DVI utan HDCP har jag för mig.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Ah Tack!

Någon med mycket vetskap i ämnet kanske borde göra en FAQ eller liknande.

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Ja du kan ej ansluta en HDCP spelare till en icke HDCP TV och Blueray/HD-DVD kommer med all säkerhet köra HDCP.

Sändningar är ej i HDCP bara signalen mellan DVD spelaren och tv.

Tror inte ens du kan få tag i en HDMI TV utan HDCP faktiskt ,finns bara DVI utan HDCP har jag för mig.

Visst kan man det. För att få bild på min projje som inte stödjer HDCP och som har DVI, så slog jag av HDCP i DVD-spelaren. Lika enkelt att slå av HDCP som att göra den regionsfri. Men visst är det smartare att ha prylar som funkar ihop direkt.

Å andra sidan förstår jag inte varför man har HDCP överhuvutaget när det var så lätt att slå av det.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt, HDCP är ganska enkelt att slå av. Åtminstone på Samsungs DVD-spelare (DVD-HD850 exempelvis). Ungefär som att reg-avkoda den.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Som sagt, HDCP är ganska enkelt att slå av. Åtminstone på Samsungs DVD-spelare (DVD-HD850 exempelvis). Ungefär som att reg-avkoda den.

Ungefär? är exakt vad jag gjorde. Gjorde den regfri och då slog den av HDCP. Finns ett annat sätt men nå förlorar man viss funktionalitet i inställningarna.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Hedersmedlem

Finns även adaptrar att köpa som gör gamla apparater kompatibla.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogan
Ungefär? är exakt vad jag gjorde. Gjorde den regfri och då slog den av HDCP. Finns ett annat sätt men nå förlorar man viss funktionalitet i inställningarna.

Ah nice. Sist jag kollade var det en kod för reg-avkodning och en kod för HDCP-avslagning.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Som sagt, HDCP är ganska enkelt att slå av. Åtminstone på Samsungs DVD-spelare (DVD-HD850 exempelvis). Ungefär som att reg-avkoda den.

Grejen är att blu-ray och hddvd kommer kräva en HDCP-anslutning, annars får du inte se någon film.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogan

Å andra sidan förstår jag inte varför man har HDCP överhuvutaget när det var så lätt att slå av det.

På vissa spelare går det av slå av på andra ej så lika bra att köra HDCP redo utrustning då det ändå är en standard som finns på allt numera.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.