Permalänk
Medlem

Bogey:
jag antar att du testade kortet med en kylare? för annars passar "syndromet" på otilräcklig kylning.

Har kortet flera video utgångar kan du testa några av de.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

Bedrägeri alltså, för kortet gick inte bara sönder vid normal användning.

De missar nog inte att man har borrat i det.
Men att skicka in på garantin för något man orsakat själv är bara dumt ja.

Permalänk
Avstängd

bud_bundy, vad menar du exakt? Menar du ESD genom gnidning av själva borrandet, eller tänker du på den ström som borrmaskinen använder sig av?

Borrmaskinen inducerar säkerligen en massa elektromagnetiska störningar som kan låsa en påslagen dator, men något statisk fältstyrka byggs ju knappast upp.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
bud_bundy, vad menar du exakt? Menar du ESD genom gnidning av själva borrandet, eller tänker du på den ström som borrmaskinen använder sig av?

Borrmaskinen inducerar säkerligen en massa elektromagnetiska störningar som kan låsa en påslagen dator, men något statisk fältstyrka byggs ju knappast upp.

Såklart friktionen som är både vid motor, div fästen och vid kretskortet. -Jag har dock aldrig mätt eller sett någon mäta hur högladdning en borrmaskin kan skapa.
Det elektriska fältet skulle knappt orsaka EMC störningar som du sa, då det är så långt ifrån.
*edit* Och jag vet att det är friktion mellan två ledande matrial ej skapar någon esd.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ahh Tack för alla tips.

Sorry jag inte svarat, fick massa annat att göra.

Provade just att koppla in min Eyetoy Cam, men den gav inte bra nog bilder Close up...

Själva ledningsbanan är ca 60 mm lång, går närmast rakt ifrån Gpu, bakåt till där alla kondingarna sitter.
Området är som sagt "rent" ifrån synliga linor, förutom den som jag nu ser TYDLIGARE och tydligare.
Ledningsbanan har några synliga "punkter" längre bort innan den landar på en konding ? som är liten och märkt "BH 100 CTZ"

Har tittat i hålet jag borrat och kan bara se en ledningsbana.
För er som har ett likadant GS kort, så är det, det högra nedre hålet jag pratar om, dvs det som sitter närmast "PCI haken" som skall haka i pci slotten i mobot..den där lilla extra piggen alltså..Tror Nyrostad kan se vilken konding jag pratar om..den minsta lilla kondningen på kortet...mot mobot...

@Nyrostad: Där har jag varit massor med ggr, extjejen bor ännu närmre
Biltema och den där blomster affären, Irene gick in i blomaffären och jag Biltema, bra lösning

@The Gambler79: Jo, snokade lite på Elfas sida, såg att dom hade en smart "silverpenna" som skulle funkat bra till att dra el med...

Kanske skulle ta mig dit..men vad säger dom om man kommer släpande på
ett gkort ? har dom den typen av service eller blir man utskrattad ?

@ johhh: Jo jag tog av Freezern och satte på en NV Silencer när det inte
funkade, däremot prövade jag inte den andra Gporten..hm...

Att skicka in det är nog lite väl skojeri..det är ju jag som borrat...
Sen hade dom säkert upptäckt att hålet var större...

Fan att jag skall vara så enveten, när Freezern inte ville passa, fixade jag ju en Silencer som kylde hyffsat och var ganska tyst...
Hm...att avbryta en plan när man fixat en allternativ lösning som funkar
är ett tecken på intelligens...måste slagit i mitt huvud för mycket ..eller nått..

Edit: Hittade en bild på ett GS där man kan se vad det är jag pratar om..Titta på bilden näst längst upp, den bilden på kortet under 7800 kortet med de blå Zalman kylflänsarna..
Det är hålet närmast Pci-e haken mot mobot..det som ligger en bit över bokstäverna "CE"
Notera att detta kort är ljusare än mitt, så man ser ledningsbanan tydligare än på mitt kort..den lilla kondingen ? som den landar på är som sagt märkt "BH 100 CTZ"
http://techsweden.org/index.asp?mod=recensioner&id=40

Läste recensionen nu..Alltid lika kul med rec som innehåller rejäla faktafel...Citat " 6800GS är som man hör på namnet byggd på samma GPU som bland annat 6800 Ultra och 6800 GT. "slut citat.

Nope...Ultra och GT har NV40 Gpu...GS har NV42..

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

De erfarenheter jag har av Elfa är idel goda, jag och min far har en gång stormat in där med en förstärkare och bett dem hitta en passande konding för att ersätta en defekt, och det gjorde de minsann

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Ett Tips om du ska gå loss med borren någon gång i framtiden är att hålla upp kretskortet mot ljuset. Om det lyser igenom är det grönt att borra, om det inte lyser igenom ska du akta dig för att borra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Borde inte en borrmaskin generera en hel del spänning (ESD) som kan skada kretsar, så även om ledningsbanan/-orna lagas så är det inte säkert att kretsen fungerar som den skall. Likaså kan kretsar ha blivit skadade så de kommer sluta fungera eller fungera "felaktigt" efter ett tag.

Som MBY sa så borde det vara lättare att löda direkt på kretsarna, men var väldigt noga så du inte utsätter kretsen för ESD eller för mycket värme.

Bedrägeri alltså, för kortet gick inte bara sönder vid normal användning.

Är väl upp till dom att avgöra.
aja, ska inte bråka eller så, men det är vad jag hade gjort, och vad många andra gör vid liknande fall.

Permalänk
Medlem

alltså inte för att vara taskig, men hur kan du va så dum att du borrar i ett grafikkort? skulle du montera dit en freezer?

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
Är väl upp till dom att avgöra.
aja, ska inte bråka eller så, men det är vad jag hade gjort, och vad många andra gör vid liknande fall.

Nej det är inte upp till dem att avgöra, det är som att det inte skulle vara något fel att säga att min nya BMW har blivit stulen när det egentligen var jag som råkade köra ner den i en sjö... Det klassas som bedrägeri.

Som MBY sa, så försök hitta en lödpunkt på vardera sida om det ställe där du borrade av banan, löd sedan på en sladd som kopplar ihop dessa punkter. Har själv använt denna metod för att laga ett kretskort som hade gått av på mitten.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
SKulle satsat på att snygga till borrhålen och få ett nytt på garantin.

Det borde vara skottpengar på den här typen av utalanden, och även på de som sen stöttade iden.

Har man själv gjort nånting som utsätter produkten för någonting som ens avlägset kan vara anledningen till att det bråkar, så har man INGA RMA rättigheter kvar. Inga, absolut inga.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det borde vara skottpengar på den här typen av utalanden, och även på de som sen stöttade iden.

Har man själv gjort nånting som utsätter produkten för någonting som ens avlägset kan vara anledningen till att det bråkar, så har man INGA RMA rättigheter kvar. Inga, absolut inga.

B!

Welcome to a place i call, The World!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
De erfarenheter jag har av Elfa är idel goda, jag och min far har en gång stormat in där med en förstärkare och bett dem hitta en passande konding för att ersätta en defekt, och det gjorde de minsann

Beror nog på vilken butik man besöker..

I Malmö, nånstans, var jag och skulla handla startknappar till datorn..

En som när man trycker på och sen släpper igenom ström till man trycker på den igen, alltså som de du har till taklampan...

Sen skulle jag ha en "vanlig-starta-datorn-knapp" och då fick jag då en som skulle vara rätt.. och när jag hade kommit hem o lödat och testat så nä, rent fel...

Och sen tog de inte tillbaka knappen i retur..

Så jag fick alltså betala 20:- extra för knappen, sen så fick jag ju betala själv bilresan in.. och det var 3½mil in och lika lång tillbaka... så c:a 100:- fick jag betala själv för att de lurade mig.. Kanske ingen jättesumma i den bemärkelsen.. men ändå... det är ju 2måltider på pizzerian..

on topic...

Men jag säger som de andra.. Korkat och borra i sitt grafikkort... och ska man nu förstöra grafikkortet så får man ju göra det ordentligt..

Permalänk
Medlem

Hmm, då jag bor i Malmö antar jag att vi besökte samma ELFA-butik.. Sen, hur kan det vara "rent fel" strömbrytare? Var den inte återfjädrande eller?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

Vad jag vet så är konstruktion ingenting man ska få hjälp med på ELFA, självklart kan man ju få prata med någon kunnig som har lust att hjälpa en om man har tur men det är ingenting som ingår i deras arbete. Dock brukar de vara jävligt kunniga och villiga att hjälpa till också.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Tack för tipsen, tror jag skall dra iväg och se om jag kan få tag i lite silverfärg...
Lödning verkar livsfarligt när man inte har riktig kompetens och vana.
Fast det verkar dåligt med det på Clas Ohlson och Biltema..
Digitalkamera har jag ej, fast kanske möjlighet att ta hyffsat foto med
en Wcam, som ger okey stillbilder, men det finns egentligen inget att se/visa...

Edit: Ngn som vet en affär i Gbg som säljer sådan silverfärg ? Please ?

Du har ju classe i nordstan!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

Han sa inte att det var dåligt med clas ohlson, utan att det var dåligt med _silverfärg_ på _clas ohlson_

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Annars finns de "el-limm", skrapa bara fram ändarna, håll en liten kabel emot och dutta på med lite "el-limm". Har funkat för mej på t.ex. hdd's och lite hemmagjorda grejer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
De erfarenheter jag har av Elfa är idel goda, jag och min far har en gång stormat in där med en förstärkare och bett dem hitta en passande konding för att ersätta en defekt, och det gjorde de minsann

inte så svårt jobb så länge man kan läsa vad som står på den trasiga kondingen.

Permalänk
Medlem

Det sa jag iofs inte heller att det var, men samtidigt skulle jag inte tro att SIBA skulle göra detsamma..

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Hur har det gått ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Det sa jag iofs inte heller att det var, men samtidigt skulle jag inte tro att SIBA skulle göra detsamma..

Det kanske beror på att ELFA säljer elektronikkomponenter och dyligt och Siba säljer hemelektronik. på båda ställena måste de anställda ha en hum om vad de säljer eller hur?

Jaja tillbax till tråden.
Jag har själv försökt att laga 2 ledningsbanor på ett moderkort,
Jag lödde från komponent till komponent men efter de så betedde sig det moderkortet ännu mer konstigt än innan, Och jag tror att de beror på att dom riktiga ledningsbanorna gick väldigt "slingriga vägar".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Det kanske beror på att ELFA säljer elektronikkomponenter och dyligt och Siba säljer hemelektronik. på båda ställena måste de anställda ha en hum om vad de säljer eller hur?

Även om jag nu vid flera tillfällen stött på Siba-personal som inte haft en aning om det de sålt, men som sagt, skit samma

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Det kanske beror på att ELFA säljer elektronikkomponenter och dyligt och Siba säljer hemelektronik. på båda ställena måste de anställda ha en hum om vad de säljer eller hur?

Jaja tillbax till tråden.
Jag har själv försökt att laga 2 ledningsbanor på ett moderkort,
Jag lödde från komponent till komponent men efter de så betedde sig det moderkortet ännu mer konstigt än innan, Och jag tror att de beror på att dom riktiga ledningsbanorna gick väldigt "slingriga vägar".

På kort som skickar data parralellt så brukar man kunna se väldigt slingriga banor, t ex. mellan processor, nordbrygga och minnesplatserna i en vanlig dator. Anledningen till detta är för att om man skickar ut en massa data parralellt i flera ledningar samtidigt vill man ju att all datan också ska komma fram samtidigt, så alla ledarna måste vara lika långa. Eftersom vissa helt enkelt inte går att göra kortare för att de måste nå mellan sina punkter så låter man de andra vara lika långa vilket ofta leder till att några får slingra sig runt ganska mycket. var det en sådan ledning i någon paralell buss du drog din kabel i så skulle det betyda att datan som skickades i den ledaren inte alls kom fram samtidigt som de andra bitarna som skickades i de andra ledarna.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |