Vad kan störa en trådlös anslutning?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad kan störa en trådlös anslutning?

Hej!

Mina kära föräldrar har skaffat ADSL till sin villa. Då första telejacket satt i köket köpte jag en Linksys WRT-54GC trådlös router samt ett Gigabyte trådlöst nätverkskort (GN-WP01GS) till dem så att de slipper dra sladdar överallt.

Problemet är att signalstyrkan är väldigt dålig. Datorn är cirka 10-15 meter bort, dock är datorn på andra våningen på huset och routern i köket på första våningen. Det är dock inga betongväggar eller dylikt, bara trä. Har trådlösa nätverk så pass stora problem med väggar generellt?

Anslutningen hoppar från 54 mbps till 1 mbps och ibland bryts den. Allt är konfigurerat och det går att surfa (dock oftast väldigt slött). Jag har testat att byta kanaler, från 6 till 11 och 13 utan resultat.

Kan det vara något i köket som "stör ut" routerns trådlösa signaler? Exempelvis diskmaskinen, mikron eller en annan trådlös telefon?

Jag är inte speciellt hemma på trådlösa och föredrar RJ45 och behöver hjälp. Tips på hur jag kan lösa problemet?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Inaktiv

mikron tror jag stör ut rätt bra (iaf verkar det så i skolan, men där är det 5 aparater i ett rum )

Permalänk
Medlem

om du har datorn på övervåningen och routern på nedervåningen kan du ju testa vinkla antennen på routern...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
mikron tror jag stör ut rätt bra (iaf verkar det så i skolan, men där är det 5 aparater i ett rum )

Även fast den inte är "igång"?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aronat
om du har datorn på övervåningen och routern på nedervåningen kan du ju testa vinkla antennen på routern...

Det har jag gjort, med samma resultat.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Även fast den inte är "igång"?

Nej. Mikrovågsugnar stör inte särskilt mycket då de är igång, då de är ganska väl avskärmade. Då de inte är på stör de inte ett skvatt (förutom att det råkar vara ett stort metallföremål i närheten).

Testa flytta basstationen några meter (med en vanlig sladd) åt olika håll och se om det påverkar på nåt sätt. Annars, kanske en bättre antenn, eller en riktantenn på PC:n. Man får testa och se, helt enkelt.
Har du nån bärbar till hands så du kan testa mottagningen lättare från olika ställen i huset?

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Störningar kan ju uppkomma från en hel del olika källor, men sen kan det ju vara "fel" på huset så att säga i alla fall.

I en del hus använde man förr i tiden hönsnät för att fästa upp olika former av isolering, och det sattes fast en hel del vass har jag för mig det var i både golv, väggar och tak... speciellt om man skulle lägga lite puts utanpå.

Detta hönsnät fungerar ungefär som en Faraday's bur och det kan ställa till väldigt stora negativa effekter om man har otur.

Jag spånar bara lite...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Nej. Mikrovågsugnar stör inte särskilt mycket då de är igång, då de är ganska väl avskärmade. Då de inte är på stör de inte ett skvatt (förutom att det råkar vara ett stort metallföremål i närheten).

Testa flytta basstationen några meter (med en vanlig sladd) åt olika håll och se om det påverkar på nåt sätt. Annars, kanske en bättre antenn, eller en riktantenn på PC:n. Man får testa och se, helt enkelt.
Har du nån bärbar till hands så du kan testa mottagningen lättare från olika ställen i huset?

Problemet är att basstationen sitter i ett litet skåp ovanför fläkten ovanför ugnen, och det går i princip inte att flytta den alls. Routern jag har, har ingen antenn visserligen, skulle jag ha köpt en med en antenn tro?

Har tyvärr ingen bärbar dator, annars skulle jag kontrollerat allting

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xzite
Störningar kan ju uppkomma från en hel del olika källor, men sen kan det ju vara "fel" på huset så att säga i alla fall.

I en del hus använde man förr i tiden hönsnät för att fästa upp olika former av isolering, och det sattes fast en hel del vass har jag för mig det var i både golv, väggar och tak... speciellt om man skulle lägga lite puts utanpå.

Detta hönsnät fungerar ungefär som en Faraday's bur och det kan ställa till väldigt stora negativa effekter om man har otur.

Jag spånar bara lite...

Huset är byggt 1897 men jag tror inte de använde hönsnät då, jag vet att min far har hittat tidningar som använts som isolering. Men det kan vara så, jag får kolla upp detta. Tack för informationen!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Om det finns trådlösa hemtelefoner är de ofta orsak till störningar.
En del kan avhjälpas med firmwareuppgraderingar av routern,
men ha avstånd mellan basstationen och routern ändå.
Vad jag förstår kan även IP-TV mottagare orsaka bekymmer.
Ha avstånd även mellan dessa prylar.

Edit:
Att "flytta" första jacket är inte svårt alls.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Assar
Om det finns trådlösa hemtelefoner är de ofta orsak till störningar.
En del kan avhjälpas med firmwareuppgraderingar av routern,
men ha avstånd mellan basstationen och routern ändå.
Vad jag förstår kan även IP-TV mottagare orsaka bekymmer.
Ha avstånd även mellan dessa prylar.

Edit:
Att "flytta" första jacket är inte svårt alls.

Men trådlösa hemtelefoner måste ju gå på "en" kanal så att säga? Den kan ju inte störa ut hela det trådlösa nätverket om man testar olika kanaler?

Det finns en firmware hos Linksys men den verkar inte lösa några större problem med signalstyrkan.

ADSL-modemet och routern är ihopkopplade med RJ45 och står precis bredvid varandra? De ska alltså inte stå nära?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Mja, Routern och ADSL-modemet borde inte interferera.
De tillhör ju så att säga varandra och är ibland ihopbyggda i
samma burk.
Vad gäller hemtelefoner så opererar de i samma frekvensband
som trådlösa nätverk, och vad jag vet så påverkar inte kanalerna detta.
Min chef skaffade en WRT54GX och hadde samma problem som du.
Han flyttade isär basstationen för telefonerna och routern.
Efter det fungerade det bra och han har inte hört av sig igen.

Edit:
Har du provat ha skåpluckan öppen?

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem

Testa att köra netstumbler så kan du se om några kanaler är utstörda.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Assar
Mja, Routern och ADSL-modemet borde inte interferera.
De tillhör ju så att säga varandra och är ibland ihopbyggda i
samma burk.
Vad gäller hemtelefoner så opererar de i samma frekvensband
som trådlösa nätverk, och vad jag vet så påverkar inte kanalerna detta.
Min chef skaffade en WRT54GX och hadde samma problem som du.
Han flyttade isär basstationen för telefonerna och routern.
Efter det fungerade det bra och han har inte hört av sig igen.

Edit:
Har du provat ha skåpluckan öppen?

Den trådlösa telefonstationen står cirka 6-7 meter från routern. Ska testa att koppla ur den trådlösa telefonen helt nästa gång jag är ute hos dem. Tack för tipset!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Testa att köra netstumbler så kan du se om några kanaler är utstörda.

Tack för tipset, verkar vara ett vettigt program.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Re: Vad kan störa en trådlös anslutning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Hej!

Mina kära föräldrar har skaffat ADSL till sin villa. Då första telejacket satt i köket köpte jag en Linksys WRT-54GC trådlös router samt ett Gigabyte trådlöst nätverkskort (GN-WP01GS) till dem så att de slipper dra sladdar överallt.

Problemet är att signalstyrkan är väldigt dålig. Datorn är cirka 10-15 meter bort, dock är datorn på andra våningen på huset och routern i köket på första våningen. Det är dock inga betongväggar eller dylikt, bara trä. Har trådlösa nätverk så pass stora problem med väggar generellt?

Avancerade larm kan störa.
Väggar dämpar signalen effektivt, även vanliga träväggar. En trävägg eller ett
golv ska normalt inte vara något problem. Har du konflikt med någon granne
så att du ska ändra kanalen (frekvensen) i din router?
Kanske datorn skärmas av en plåt under datorn?
http://www.ite.mh.se/~elektro/ddr/del1/downloads/ddr-3-1.pdf
http://nezzo.nu/na.asp?id1=284&id2=3057
http://forum.datormagazin.se//viewtopic.php?t=1659&view=next&...