Intel Viiv - irriterande missbruk av romerska bokstäver

Permalänk
Medlem

Intel Viiv - irriterande missbruk av romerska bokstäver

Blir bara galen på det, de menar att VIIV blir 64 i romerska bokstäver, men i själva verket går det inte ens att skriva så. Visst, skriver man t.ex. VI - IV så blir det ju 6 - 4 men det är inte korrekt att lägga ihop det. Är dom idioter?

Var bara tvungen att avreagera mig lite. Säkert felpostat också, sorry isf.

LXIV är f.ö. 64.

Edit: Romerska siffror ska det såklart stå.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

ÖÄ är borta. Får man ha animerade avatarer?

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Det är är på gränsen till vad som får diskuteras här. Jag prövar att ha tråden öppen, så får vi se hur det hela utvecklar sig.

Permalänk
Medlem

Förstår inte alls vad du menar med "ÖÄ är borta".

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojej
Förstår inte alls vad du menar med "ÖÄ är borta".

Övriga Ämnen är borta.

Var har Intel sagt att det skulle betyda 64?

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Läste det i min nyinhandlade tidning DatorMagazin. Var ingen större artikel, och nej, orkar verkligen inte leta upp vad det stod ordagrant. Men det var något i stil med "Intel Viiv (Romerska siffror för 64)".

Edit: Hittade det i en artikel om CES-mässan i Las Vegas:

Citat:

Utöver att skrota sin 37 år gamla logotyp tog Intel under mässan tillfället i akt att lansera en rad nyheter. VIIV (romerska siffror för 64) som ska göra det lättare än idag att ladda ner, lagra, använda och dela all slags digital underhållning och information.

Lyckas inte få det i fetstil så ni får läsa hela stycket.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk

Jaha då vet vi.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Avstängd

AMD kommer lansera Live!. Som engelskans leva. Uttalas alltså inte Lajv, utan Livv. VIIV mot Live.

Permalänk
Medlem

Om det stämmer det du skriver vore de verkligen förvånande om Intel fortsätter att använda det och hävda att det betyder 64.
Det skulle förvåna mig om det visar sig att det inte finns några som helst lagar och regler som reglerar sådant. Enligt sunt förnuft bör det finnas vissa regler som säger att man inte får göra så om man är medveten om det, dvs om Intel är medvetna om att man inte skriver 64 på det viset och om det trots det medvetet väljer att använda sådant i förhållande till allmänheten.
Jag är ganska övertygad om att det finns regler och kanske tom lagar som reglerar sådant.
Men det kan då tänkas att Intel kan komma att påstå att det i första hand är en beteckning som kan betyda annat än 64. Det vore ändå märkligt om de får för sig att påstå att de menar att det även betyder 64.
Men å andra sidan så skulle man kunna skilja VI och IV med ett mellanslag eller med något annat och då kan man enligt min uppfattning påstå att det även kan tolkas som 64. Till exempel
1. 6 4
2. 6+4
3. 6.4
4. 6-4
5. 6a4
6. 6:4

Jag har kanske krånglat till det. Jag menar att ovanstående 6 allternativ inte avser siffran 64 och det är uppenbart för allmänheten. Allmänheten är inte lika kunniga vad det gäller romerska siffror. Då finns risk att en del av allmänheten får för sig att 64 skrivs som VIIV, dvs Intels beteckningar kan leda till att en del av allmänheten "lär sig felaktigt romerska siffror". Sådan risk föreligger inte vad det gäller de 6 alternativ vilka jag har tagit upp då de allra flesta friska människor vet att man inte skriver 64 på det viset. Som sagt, vad det gäller romerska siffror är risken stor att en ganska stor del av allmänheten kan komma att lära sig felaktigt då de blir utsatta för dessa beteckningar i marknadsföringen och på annat sätt.
Då menar jag att man skulle kunna skriva det som VI-IV eller VI@IV eller VI.IV.

Visa signatur

A64Clawham3400+, K8N4E, nForce4 2X1GB-XMS400C2..Gainward 7800GT CreativeXFIMusic&Sennheiser555..NEC991SB..Raptor&Seagate..
HauppaugeNova-T..8 MBit Telia..Antec550. WinXPsp2-32bit

Permalänk
Hjälpsam

Håller med föregående skrivare, men;

För en gångs skull skall jag skriva ett styggt och opassande inlägg.
Very
Important
Intel
Vomit
=
VIIV

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Gorant: Om du läser mitt första inlägg ser du hur onödigt ditt var

Skämt åsido, håller med dig om att det är missledande, de flesta är inte särskilt insatta i romerska siffror och kommer därför tro att de fungerar ungefär som vårat system, t.ex skriva 69 som VIIX (kanske blir deras nästa storsatsning f.ö. ) vilket är fel.

Mvh

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Fattar inte var de (DatorMagazin) fått siffran 64 ifrån. Intel VIIV är ju för tusan en datorplattform.

Intel VIIV-plattformen är baserad på processorserierna Pentium D, Core Duo och
Pentium Extreme Edition, kretsuppsättningarna 975X, 955X, 945G, 945P, 945GT och 945GM.
Viiv-märkta datorer skeppas med fjärrkontroll och Windows Media center edition och har en dubbelkärning Intelprocessor under huven. De har även en ny teknik Intel kallar QRT (Quick resume technology), som ska göra det möjligt att snabbt starta enheten när den är avstängd. En multimediamaskin med andra ord.

Intel har avtal med ett 40-tal företag och de första VIIV-datorerna skeppas detta kvartal.
Man räknar med ca 100-150 VIIV-modeller ska släppas 2006.

Btw:
Det utalas "Vajv". Som Five, fast med V.

http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2509

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Fattar inte var ni fått siffran 64 ifrån. Intel VIIV är ju för tusan en datorplattform.

Intel VIIV-plattformen är baserad på processorserierna Pentium D, Core Duo och
Pentium Extreme Edition (alla med EM64T), kretsuppsättningarna 975X, 955X, 945G, 945P, 945GT och 945GM.
Viiv-märkta datorer skeppas med fjärrkontroll och Windows Media center edition och har en dubbelkärning Intelprocessor under huven. En multimediamaskin med andra ord.
De har även en ny teknik Intel kallar QRT (Quick resume technology), som ska göra det möjligt att snabbt starta enheten när den är avstängd.

Intel har avtal med ett 40-tal företag och de första VIIV-datorerna skeppas detta kvartal.
Man räknar med ca 100-150 VIIV-modeller ska släppas 2006.

Btw:
Det utalas "vajv". Som five, fast med v.
Tror jag läste någonstans att de dubbla V:na skulle stå för 2 x Pentium 5.

http://media.prylfeber.se/2006/logo_inte_viiv.gif

http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2509

Vad tror du VI + IV blir för något?

Permalänk
Medlem

Förstår inte din fråga där riktigt avicenna.

En Pentium är väl en Pentium, inte Pent + ium, eller?

Jag menar, ta och sök lite på Intel VIIV. Näms det någonstans överhuvudtaget att VIIV skulle ha något med romerska siffror att göra.

Minns jag inte helt fel så var det den gode Mr TT som spekulerade fram siffran 64 ur VIIV på den tiden det begav sig, och menade att det skulle vara beteckningen på Intels kommande 64-bits processorer (EM64T). Som de flesta vet så spekulerade den mannen rätt vilt om allt möjligt.

Men ska jag svara på din fråga så tror jag VI + IV, i det här fallet, blir Vajv.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Discokungen

Varken Pentium 6 (VI) eller Pentium 4 (IV) alltså Pentium 5, eller?

Låter inte "Livve" och "ViiV" rätt likt? Tänk efter

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
[...]

De har även en ny teknik Intel kallar QRT (Quick resume technology), som ska göra det möjligt att snabbt starta enheten när den är avstängd. En multimediamaskin med andra ord.

[...]

har du läst vad qrt gör? den släcker ner allt som lyser på datorn så att folk ska tro att den är avstängd och startar snabbt

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!